A reggae Bartók Bélája. A varázsló, aki kitalálta nekünk a zene száz titkos szobáját.
Meghalt az egyik zenei apánk.
Mondhatnád, hogy kinek, minek a zenéjének apja. Mindennek.
Minden, ami a modern zenemintázás, annak a fele Lee Perry.
Az ember, akiből egy vagy kettő, vagy három zenei stílus nőtt ki.
Egy személyben nagyobb volt a hatása, mint a reggae stílusnak, pedig ő csak egy ember. Mert a reggae-ből nem nőttek ki új stílusok, Perryből igen. Arról nem is beszélve, hogy az amerikai popzene milyen szinten másolta le a jamaikai hangzásokat, számokat.
Lee „Scratch” Perry, született Rainford Hugh Perry, 1936. március 20–2021. augusztus 29.) jamaicai zenész, aki nagy hatással volt a reggae és a dub zenei műfajok fejlődésére és elterjedésére, mind Jamaicán, mind a tengerentúlon. Perry „Pipecock Johnson” és „Upsetter” néven is ismert. 85 évet élt ebben a létformában. Ő egészen biztosan nem gondolja azt, hogy meghalt.
Lee „Scratch” Perry nélkül nemhogy a reggae nem lett volna teljes, de a dub konkrétan nem is jött volna létre; és ha dub nincs, akkor Prodigy, Chemical Brothers meg a triphop sem.
Számomra Lee Perry a ska- és reggae-kultúrában játszott szerepén túl a hipnotikus dub-stílusban vállalt úttörő munkája miatt fontos igazán. Lee (King Tubby mellett ) a dub egyik nagy legendája, megteremtője, alakítója, sámánja, a visszhangok varázslója.
Aki nem ismeri, az szart sem tud a 20. századi zenéről. Ez fellengzősnek ható úgynevezett „nagy mondat”, de ez az igazság. Ezt maximum még 20 emberről mondanám így el. Tulajdonképpen mind Perry köpönyegből bujtunk ki. Mindenki, aki dobzenét csinál, mintákból. Lehet ez hiphop, drum ’n bass, bármilyen klubzene. Akármit csinálsz, Perry már járt arra. Az ő ösvényein járunk.
Ő először nem is vinyl lemezekről, hanem orsós magnó szalagokat ollózott és ragasztott össze, és így hozott létre új zenét. Analog fruity loops.
Mintegy 56 (!) album és 28 válogatáslemez fűződik a nevéhez.
Ő az a producer, akinek biztosan ismered legalább egy számát, csak lehet nem tudod, hogy az ő zenéje.
Az első Prodigy albumon 6 szám is volt, ami Lee Perry zenéjéből volt mintázva. A generációm sokszor tudtán kívül is találkozott a zenéjével a Prodigy Out Of Space-e révén (ami a Chase The Devil-ből vett hangmintára épül). A zenei vegyészete kimutatható mennyiségben csepegetett át tudást, hangzást és alapokat The Upsetters, Bob Marley and the Wailers, Junior Murvin, The Congos, Max Romeo, Adrian Sherwood, Ari Up, The Clash, The Orb, Chaka Khan, a Beastie Boys, vagy akár Lil Wayne számaiba is. A lista bármeddig folytatható. Jamaika legizgalmasabb stúdióinak dolgozott vagy alapította azt: Studio One, Trojan, Black Ark.
2003-ban Grammy-díjat nyert a legjobb reggae album kategóriában a Jamaican E. T. című lemezével. Ez jól beárazza, hogy mekkora kammer a Grammy-díj.
Perry öröksége a nyolcvanas évek hiphopjától kezdve a francia elektróra, basszusnehéz UK-zenékre, drum and bass-re, illetve a detroiti techno és a letisztult német minimalra is hatott. Ne feledjük, stúdióguru is volt!
Ez a recsegő, ropogó „scratch” hangzás maga Perry. Persze Max Romeo se kutya. Együtt pedig elűzték az ördögöt a Földről.
Max Romeo – Chase The Devil
Itt egy régebbi változata: Lee Perry Disco Devil
És a közkedvelt: The Prodigy – Out Of Space
Foglalkozása kitalátor
Mindent is
Producer, toaster, DJ, zeneszerző, sounddesigner, pofás zenebohóc, pofátlan tolvaj, stílusteremtő.
Ha Jamaica a Négyszögletű Kerek Erdő, ott Lee „Scratch” Perry bizony Aromo, a fékezhetetlen agyvelejű nyúl. Kísérletezőkedv az eposzi kelléke.
Innovatív producertechnikáiról már fiatalon ismert lett. Sajátos hangzása volt, amiről nem is tudod, hogy az ő hangzása, természetesnek veszed, hogy ez úgy csak van.
Röhögni fogsz, de olyan szavak fűződnek a nevéhez, mint a remix. Ez amúgy esetében sokszor burkolt lopásgyanú is. Volt, hogy hallotta a stúdióban egy zenekar félkész számát, és kivett belőle egy jó hangot, és hamarabb kiadta a remixet, mint az eredeti számot az XY banda. Ez minimum megosztó volt a zenészek körében.
Egyszerre volt az angyala, és bábája, kitalálója a jamaikai hangzásnak, amit te reggea-nek, dubnak, dancehallnak nevezel, és egyszerre volt az ördöge és tolvaja is azoknak, akik szintén vele együtt kezdték.
Picasso mondása rá hatványozottan igaz: „A középszerű művész másol, a zseniális pedig lop.” A legjobb részeket emelte ki a zenékből és tette magáévá, vagy erőszakolta meg a puristák szerint.
Csinált ilyen számokat, aminek a hangzását később úgynevezett reagge-nek kezdték el hívni. Talán ismered. A két számból jól érzékelheted, hogyan bomlik ki maga a hangzás.
Lee Perry & The Sensations: Run For Cover (1966)
Lee Perry: People Funny Boy (1968)
Ezek a hangzások 1966-ban nagyon innovatívnak számítottak.
Aztán 1970-ben Bob Marley-t és a csapatát is felrakta a térképre. Ha akarod Marley-t öltönyben és frissen nyírt séróval látni, kattints bátran:
Bob Marley & The Wailers: Mr. Brown
A zsenit és az őrültet csak egy (raszta) hajszál választja el egymástól
Nem túlzás azt állítani, hogy vallási hevülettel tekintett a zenére. Kingstonba ő nem elment, hanem elhívták a jelek, hallotta a királyok kövének (King stone) dübörgését, és válaszolt rá. Sajátos ruhatárát és arc-, haj- és szakállfestéseit egész pályafutása alatt megőrizte. Egy olyan divatot diktált, amit kevesen tudtak és mertek követni. Nem csak aranylemezeiről, hanem aranyköpéseiről is híres volt.
„Én adtam Bob Marley-nak a reggae-t ajándékként.”
„Teljesen biztos vagyok benne, hogy Isten őrült.”
„Nem szeretem sem a raggamuffint, sem a rapet, mert nem én találtam ki.”
Tűzz jöjj velem
Producerünk életét végig kísérik a stúdióbalesetek. Mivel intézmény volt Jamaikában, ez azt jelenti, hogy rendszeresen rabolták ki, vitték el felszereléseit.
A saját Black Ark Studiója is mintha meg lett volna átkozva: többször kigyulladt, vagy felgyújtották.
Végül a Black Ark Stúdió porig égett. Perry élete végéig ragaszkodott ahhoz, hogy dührohamában ő maga gyújtotta fel a Fekete Bárkát. Tulajdonképpen vagy 3 stúdiót gyújtott fel maga is ténylegesen.
Végül idős korára a reggae „őshazájába”, Svájcba költözött.
Aktív nyugdíjas évek és isteni sugallatok
Perry kreatív múzsájának kései újjászületését annak tulajdonította, hogy úgy döntött, abbahagyja az alkoholfogyasztást és a füvezést. De nem volt ez mindig így. Korábban a Perry által készített produkciókat őrült kis rituálék vették körül. Bár szeretett showmankedni, ezeket egyedül csinálta vagy csak pár ember látta. Teljesen komolyan gondolta, hogy egyfajta vallási, sámáni körítést ad a munkának. Füstölők, santeria jelképek, keresztény szimbolika, vudu.
Többször füstöt fújt a mikrofonba, hogy a cucc belekerüljön a dalba. Perry később aztán megkomolyodott, egy interjúban kijelentette, „én vagyok a zene vagy a kábulatom a zene? Rájöttem, hogy végül is én vagyok a lényeg és nem kell hozzá kiütnöm magam.
Ha az a kérdés hogy benne van-e az öt legfontosabb jamaikai zenészben, akkor inkább az kérdés, hogy benne van e az első háromban. Vannak ezek a Minden idők 100 legjobb… 88 legjobb… 50 legjobb zenei listák. Na, ő mindegyiken rajta van. Nem lehet kikerülni. Remélem a túlvilágon most belazulnak kicsit, hogy egy ilyen lemezlovas jött meg. Mivel az ördögöt végül elűzte, van egy jó szettje a mennyország DJ-pultjában is. Nyugodjon békében!