Barion Pixel

A Wu-Tang színre lép: 36 kamra titkai avagy ’93 rejtélyes éve

Benedek Csanád

2023.11.17.

32 perc

36 kamra harminc éve

Idén lett harminc éves az első Wu-album: Enter the Wu-Tang (36 Chambers). Ez különösen annak a fényében érdekes, hogyha 1993-ból kivonsz 30 évet visszafele. 1963-ban egy gyökeresen más világot találsz. Mi bizonyos szempontból még mindig 1993-ban vagyunk. Megállt az idő vagy felgyorsult? Vagy érvényét vesztette az idő ilyesfajta elemzése? Hegeli nagy távlatokba most nem mernék belemenni, de egy kis hármas tagolású időbeosztást tudok ajánlani a cikkhez. Reggel vagy a 10 órás szünetedben olvasd el a fun facteket az albummal kapcsolatban! Ebédszünetben az 1993-as évet. Nagyon fontos, hogy egyben lásd, ha érdekel a hiphop. Zárásnak este a személyes fejtegetéseimbe nyugodtan bele lehet aludni.

Messziről jött kungfumester azt mond, amit akar?
Az album megjelenésének idején a mainstream hiphopot és a slágerlistákat a nyugati part uralta. ’93-ban az East Coast azonban egy olyan évet hozott össze, amire igazából senki nem számított. Ennek az évnek is a csúcspontja a Wu-Tang megjelenése, akik szinte a semmiből jöttek. Ezt bátran ki lehet jelenteni. Staten Island még a New York-iaknak sem nagyon jutott eszébe, ha rapről volt szó. A Telex After beszélgetése Saiddal és Aza-val sok kérdést kitárgyalt, számos magyar sztori is belekerült. Próbáltam olyan infókat behozni, ami érdekes lehet egy laikusnak is.

A Wu-Tang első albumának címét Enter the Wu-Tang (36 Chambers) RZA és ODB kedvenc kungfufilmjei ihlették: Enter the Dragon (Sárkány közbelép), Shaolin és Wu Tang, valamint The 36th Chamber of Shaolin (A Shaolin 36 próbatétele).

De tudvalevően nem ez volt az első próbálkozásuk. Az 1980-as évek végén az „unokatestvérek csapata” már összeállt, Robert Diggs (RZA), Gary Grice (GZA) és Russell Jones (ODB) megalakították a Force of the Imperial Master nevű csoportot, más néven az All in Together Crew-t. Noha nem szerződtek le soha nagy kiadóval, a New York-i rapszcéna figyelmét azért igencsak felkeltették. Ez a róluk készült sorozatban máshogyan van tálalva, ennek ellenére így történt. Biz Markie is elismerően nyilatkozott róluk. Biz Markie fedezte fel amúgy Redmant is még az EPMD előtt. De ha már így benne vagyunk, Redman a kezdetekkor tagja volt a Lordz of the Undergroundnak is, csak DJ-ként. Nem hagyták rappelni. Nagy hiba.

A Wu sorozat (An american Saga) első részében Divine, RZA bátyja az első 1991-es Cypress Hillt hallgatja. Nem akarja elhinni, hogy ez West Coast. Ekkor már RZA és GZA túl van egy lájtos nyálkorszakon. Röviden annyi a lényege, hogy nem ezzel döngetős boom bap-cuccal jöttek ki először. Mind RZA, mind GZA megpróbálkozott a rádióbarát poprappel.

Prince Rakeem: Ooh I Love You Rakeem

GZA The Genius: Come Do Me (1991)

A számok nem lettek sikeresek. Tommyboy és Cold Chillin is kipaterolta őket. Ekkor igazolták le helyettük a House of Paint. Ezután rágtak be a srácok és készítették el saját erőből a dühösebb verziójukat. A többit te is ismered.

Az első érdekesség, hogy valójában nem az Enter the 36 chambers az első megjelenésük ebben a Wu-verzióban, hanem létezett egy 90-91-es demo tape, ami messze nem ugyanaz persze, mint a hivatalos első. Igazi csemege, érdemes rámenni. Ennek a borítóján látható a legkorábbi W-logo is. A mindenki által ismert W-bárd címernek három változata van tehát. RZA azt javasolta, hogy a teljes név helyett a borítón „W”- bárd vágjon le egy fejet. Ezt Mathematics eléggé félreértette és egy W tart egy levágott fejet. Ennek a demónak több verziója is volt. De nagyrészt ugyanazok a számok.

A másik fura érdekesség, hogy a név részben a Wudangquan félrehallásából következett. A kínai harcművészeti stílusokat általában két nagy csoportba sorolják: wudang, amely a Wudang-hegységről kapta a nevét; és a Shaolin kolostorról elnevezett shaolin. Anélkül, hogy belemennék a Wu az boxosabb, de használ kardot, a Shaolin sok iskolát magába olvasztott és ugrálósabb, meg imádják a kis, pamacsos bambuszlándzsát bizgerálni.

Az viszont nem csupán rendezői fogás a sorozatban, hogy Ghostface Killah és Raekwon utálták egymást. Sőt, mi több egymás életére törtek. Sőt, Cappadona a börtönben egzecíroztatta RZA bátyját is. Érdekeség, hogy Cappadona csak azért nem tagja az első Wu-Tangnek, mert abban a két évben pont börtönben volt, amikor az egészet összerakták. Az is igaz, hogy ODB és RZA egyszer csúnyán összeverekedtek. Hogy ebből végül is a mai napig összetartó csapat lett, az tényleg a misztika határát súrolja.

Ha már börtön, az albumborítón részben azért vannak maszkban, mert páran épp sittre kerültek. A képen csak hat tagja van a Wu-Tang klánnak: RZA, GZA, Ol’ Dirty Bastard, Inspectah Deck, Ghostface Killah és Raekwon. U-God akkoriban börtönben volt, míg Method Mant épp aznap tartóztatták le marihuána birtoklása miatt. Mivel a csoport nem minden tagja volt jelen a forgatáson, a hat tag harisnyát húzott fel, hogy elrejtse arcát. Az album borítóképe az Angel Orensanz Centerben, egy akkor elhagyatott romos zsinagógában készült. A vicces, hogy semmi nem jön le a helyből. De valahogy mégis.

Számomra, mint zenetörténeti érdekesség, a számok albumok közötti csereberéje a legizgalmasabb. A Meth vs. Chef eredetileg az Enterre került volna fel, ám az első Method Manre ment. Az Ice cream-et meg az első Method Manre szánták, de végül a Raekwon-albumon landolt. GZA pedig nemes egyszerűséggel behúzta Killah Priest B.I.B.L.E c. számát az első albumára, holott nem neki szánták. A legkülönösebb mégis a Method Man c. szám sztorija, miszerint mindenki azt hitte mostanáig, hogy Method Man kapott egy hatalmas önpromot az albumon. A kérdés az, hogy a többiek miért nem? Az a helyzet, hogy akkor még Shakwon néven futott. A Method Man c. szám korábban megvolt, mint a Method Man név, amely az album egyik legrégebbi, ha nem a legrégebbi száma. A szám miatt kapta a nevét. Az emberek elkezdték így hívni, ami aztán rajta ragadt.

RZA Celebrates 30 Years Of ‘Enter The Wu-Tang’ w/ RARE Stories On ODB, Q-Tip, Method Man

Globális kitekintés alapján létezik egy amerikai négyes fogat, ami sokkal több lemezt adott el a világon, mint az USA-ban. Magyarán a világ hozta össze nekik a szép eladásokat, nem a hazájuk. Ez a négyes fogat a Beastie Boys, Cypress Hill, House of Pain, Wu-Tang. Persze Dre, Snoop, a Tribe, a De La Soul is ismert volt és sok egyéb rapcsapat. De az előbb felsorolt négyes sokkal nagyobb sztár volt Európában és Ázsiában, vagy akár Ausztráliában, mint azt az otthoni eladási adataik indokolták. Tehát volt egy anyagi biztonság is mögöttük, így mertek bátran önazonosak maradni. Európa eltartotta őket. Hajdanán ez volt a helyzet Coltrane-éknél is. Kábé a franciákat jobban érdekelte a modern dzsessz, mint az USA-t. Azért is fontosak a külföldi számok, mert kvázi ők mutatták be a világnak a hiphopot a kilencvenes években. A Wu-Tangnek ebben kiemelt szerepe volt. Az NWA is turnézott mindenfelé, de olyan kitartó fanbázisa sosem lett, mint a Wu-nak vagy a Cypress Hillnek. Akár Ázsia, akár Európa a téma, többen kapcsolódtak hozzájuk. A Wu-Tang név miatt mondanom sem kell, hogy imádták a japánok és a koreaiak is. A kommunista Kínába nehezen jutott el, de a kínai diaszpóra hatalmas. A japánok, koreaiak egyébként jobban vágják a Wudang-hegyet és a shaolin iskolát mint mi, mert ők erről többet tanulnak, a kultúrájuk része.

Az Enter the Wu-Tang produkciós formulája a szükség szülte kényszermegoldások miatt is nyers. De RZA eredeti szándéka is átjött, hogy élő, spontán, nyers megnyilvánulások teret nyerjenek. Itt nincs megjátszás, de ehhez kellenek hiteles karakterek. Itt aztán akadt jó pár. A Wu a sajátos kulturális vegyesfelvágottja képes volt nagyon sok különböző hátterű kultúrájú embert megragadni. De nézzük meg az évet, amikor az album született, mert ott sok mindenre fény derül.

Wu-Tang Clan, Staten Island – 1993

Az 1993-as év avagy 93 till Infinity?
Ha olvassátok a hiphoppal kapcsolatos cikkeimet, meglehet észrevettétek már, hogy alkalmazok egy töriszakos technikát. Miszerint soha nem a jelenből, hanem az adott évből próbálom vizsgáni a jelenséget. Belehelyezkedni a kor hangulatába. Tudod, mint amikor megjelenik egy film és még senki sem tudja, hogy az egykoron legendássá válik. A Ponyvaregény is, amikor kijött, kvázi megbukott, a videóterjesztésben ment nagyot, ráadásul apránként. Ma már mindenki tudni véli, hogy ő már akkor felfedezte. Ugyanez a helyzet az első Wu-Tang-albummal. Mindenki óriási szakértő, hogy mennyire új volt zeneileg, meg úttörő stb. Hidd el, nálam nem nagyon van nagyobb Wu-fan de az 1993-as év annyira brutálisan erős volt, hogy nem lehet ezt így kijelenteni

A Wu-Tang egy nagyon-nagyon erős mezőnyben debütált.
Nem is tudom, hogy valaha volt-e ennyire erős év a hiphopban.

Szóval vegyük végig 1993-at! Nem az összes rapalbumot említem, csak azokat, amelyek a Wu-Tang előtt jöttek ki abban az évben. Ezt azért fontos látni, mert a vad, nyers, koszos hangzás, amit mindig dicsérnek náluk, messze nem volt a sajátjuk. Ez az év kőkemény lett. Az Enter the Wu a hiphop egyik legelismertebb albumává vált, és ismerve a mezőnyt, még értékesebb ez az album.

A lájti múlthamisítás és a hype tipikus példái, ami az elmúlt 20 évben az album értékelései körül ment a mértékadó rapmagazinoknál. Az album 1994-ben a The Source magazinban eredetileg 5 mikrofonból 4,5 mikrofont kapott. Ez egyébként egyáltalán nem rossz, és a kritika is pozitív volt. Nekem az a fura, hogy miért kellett egy későbbi számokban és az újrakiadásban 5 mikrofonosra fel-félhamisítani ezt. Ráadásul nem is 1993-ban írtak róluk, hanem csak 1994 első felében, ami szintén felvet kérdéseket, ha annyira érezték a Wu-t, mire vártak. A The Source-hoz hasonlóan az XXL is trükközött egyet. Először kvázi „jó”-ra értékelték, majd a magazin 2007-es retrospektív számában klasszikus „XXL” minősítést adott az albumnak. A Rolling Stone először azt írta zavaros, sajátos underground album, színes kis különlegesség. Aztán azóta minden 100 legjobb listájukon rajta van.

A kritikák lényegét a Rollin Stone egy mondata jól összefoglalja.

Wu-Tang … inkább rejtjelek, mint mesteri alkotások. Mivel nem hajlandók áruba bocsátani magukat, üresen hagyják a végső vásznat – az ént.”

Egyébként összességében az első pillanattól kezdve jó kritikákat kaptak, de leginkább mint érdekesség, nem mint úttörő alkotás. Senki nem gondolta, vagyis úgy pontos, hogy kevesen gondolták, hogy ők lesznek minden idők egyik legismertebb rapcsapata. Azt, hogy kereskedelmi siker lesz egy ilyen produkció szerintem csak a kiadó és a csapat remélte. De miként lehet, hogy mégis? Erre még visszatérünk.

Albumok, amik a Wu előtt jöttek ki 1993-ban
Az év elején Jeges Tea megtámadta a házadat a Home Invasionnel. De még hogy! Brand Nubian Bízott Istenben (In God We Trust). Az Allah U Akbar szintén egy nagyon sajátos módon harcias, militáns szám tőle, Wu-szinten nézve is. Ha nem ismernéd, nézd meg a klipjét, van benne valami félelmetesen hátborzongató érzés, ahogy visszaadja a fundamentalizmust. Vajon ma ki lehetne ilyet adni az USA-ban? Nagyon durva. Aztán ne feledjük a Digable Planets-től a Reachin’-t. Ez egy gyöngyszem. Ha van album, ami szépen öregedett, ez az. Szintén ekkor jött a Young Black Teenagers albuma, tehát nem a feketéket másolták a fehérkenyerek. Lecsavarták a kupakot velük. Nagyon is friss volt ez a cucc akkor.

Most kapaszkodj meg! Naughty by Nature már a 3. albumát adta ki 1993-ban, és a Hip Hop Hooray csak 8. helyig kapaszkodott fel a charton. Nem fogod elhinni, de csekkold nyugodtan, abban az évben az Onyx (Slam) és az Arrested Development (Mr Wendal) is népszerűbb volt ennél a tracknél, ami szinte hihetetlen innen Magyarországról nézve. Az élbolyból csemegézünk még. Kérlek, csak a végén nézd meg a Wikipédián is megtalálható chartot, mert kőkemény! Szóval Onyx. Igen ekkor jött ki a Bacdafucup. Spike Lee-klipek. Run DMC-menedzsment. Magyarán csak arra akarok kilyukadni, hogy nem csupán egy vad album jött ki a Wu-Tang előtt. És nem az ő hatásukra, hanem előttük. Ez az év még az Onyxé bőven. Csak hogy értsd, a Slam a 4. helyre feljutott a hiphop-chartokon, maxi eladás és lejátszás alapján. A Wu-Tang az első 40 helyre sem (!) jutott fel egy olyan albummal, ami 10/10. Durva, de tény. (41. helyre jutott fel a kukacos kekecek miatt írom.)

Mivel nemrég egy buliban nekem szegezték a kérdést, hogy miért utálom 2Pac-et, el kell mondanom, hogy nem utálom, csak sok 2Pac-rajongó egyszerűen mintha nem venne tudomást úgy egyáltalán a hiphopról. Lehet maga 2Pac sem. A Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. c. albuma ekkor jött ki. Nagyon komoly rappek, de a zene teljesen le van maradva a korszaktól. A listán szereplő összes album jobban teljesít beatek szempontjából. Ez az album nagyon 1989-1990 dobok szempontjából.

Folytassuk! Eléggé fun fact-kategória, de a Wu-album előtt jött ki Mobb Deeptől a Juvenile Hell, a Beatnuts-tól az Intoxicated Demons, Fat Joe da Gangsta albuma is. Ezek mind vaskos, koszos boom bap-albumok. Ezt a vaskos, koszos, dobnehéz kifejezést azért írom le ennyiszer, mert a sok jelenség alapján elemző kritikusok egyszerűen nem képesek észrevenni, hogy a Wu-Tang előtt ebben az évben már koszos, csatornarapalbumok sora jött ki. Ha már csatorna, legyen kövér. Das EFX-től a Straight Up Sewaside is ekkor droppolt. A klipesített Baknafekk-kel, ami szintén minden idők… brrr de jó egy trekk. Aztán a Wu előtt jelent meg ebben az évben a Here Come the Lords (Lords of the Underground), Enta da Stage (Black Moon). A LOTUG az egyik legkevésbé elismert legenda. És neva fade.

És még hol van november 9. Szintén ebben az évben látott napvilágot a falakat bontó zseniális koncepció, a Guru’s Jazzmatazz, Vol. 1, ahol a francia MC Solaar is fényt kap. Most nincs hely és idő belemenni, de ez is egy legendás megoldás. Ha már legenda. Az 1993-as évet legjobban jellemző albumcím KRS-One nevéhez fűződik: Return of the Boom Bap! Ez mindent elmond, jelzem, hogy ez is a Wu előtt jött ki.

Valaki abban az évben keményítőt rakott a rappudingba, mert a lányok kedvence LL Cool J 14 Shots to the Dome c.albumával jelzi, hogy idén mindenki szigorú. A De La Soul is elkészíti a leginkább fanyar albumát, a Buhloone Mindstate-et.

Szerintem 1993 volt az az év, amikor a Timberlandnél valaki felhívta a Carharttot, hogy szóljanak a Championnak, hogy egész évben tél lesz, és minden rappert fel kell öltöztetni. De a hadsereg is beszállt, mert ennyi katonai terepszínű surplus ruházat sosem volt a popzenében, az biztos. Camouflage large madafaka, ahogy Raekwon is mondá. Minden albumról ezek köszönnek vissza. 1993-ban nyáron is tél volt a New York-i hiphopban.

Na, de nézzük a menü nyugati parti oldalát. Azt kell tudni, hogy tényszerűen ezek az évek akkor ott a West Coastról szóltak. Az NWA feloszlása utána mindenki szólóban is megjelent. Dre Chronic c. albuma után a sikerrecept titka a G-funk lett. Erick Sermon nem érzett nyomást magán, hiszen ekkor jött ki a No Pressure tőle.

Szintén a Wu érkezett az első Liks is: a Tha Alkaholiks-től a 21 & Over. És a legendás Souls of Mischieftől a 93 ’til Infinity, aminek most volt a 30 éves turnéja. Aki részt vett rajta, az láthatta milyen is egy igazi jó rapbuli. Ha már Mischief háza tájéka, Del The Funkee Homosapien No Need for Alarmja is 1993-as. Eazy-E 187um Killa c. albuma is ekkor droppolt, kasszasiker lett. A West Coastra még visszatérünk, de minden fun factek legjobbika, hogy Shaq első rapalbuma hamarabb kijött, mint az első Wu. Igen Shaquille O’Neal ekkora rapper. A Shaq Diesel 1993. október 26-án került a polcokra.

Enter the Midnight avagy Marauders in the 36 chambers
1993 novembere ALL IN! Létező legdurvább hónap a raptörténelemben szerintem.

Tribe Called Quest: Midnight Marauders, Wu-Tang Clan: Enter the Wu-Tang (36 Chambers) minden kétséget kizáróan remekmű. A törzs és a klán nagyot alkottak. Az ATCQ-t egy a cikkben már kielemeztem, most nem mennék bele. De ha ez nem lenne elég, akkor jött ki Snoop debütáló albuma is, a Doggystyle. Ezen kívül Too Short, E-40, Queen Latifah és a már emlegetett Das EFX és Del is novemberi drop. Nagyon durva hónap. Decemberben még Kool Keith lehűti a csontjainkat, és Ice Cube beadja nekünk a halálos Lethal Injection c. albumát.

Léteznek zseniális mash upok, erről is írtunk külön, de ez itt is aktuális.

Wu-Tang Clan vs ATCQ: A Clan Called Wu: Enter the Marauders

A pénz beszél, a kutya rappel, a hó informál
Miként is nézett ki 1993 a kortársak fejében? A tények makacs dolgok, a számok pedig beszélnek. Bizony ez egy West Coast-év volt. Hiába ekkor jött létre a boom bap-reneszánsz. Ebben az évben a magazinok a G-funkról és a kaliforniai gengszterhiphopról szóltak. Az albumeladások is.

A négy legnépszerűbb 1993-as album az eladások alapján: a Doggystyle (Snoop), Black Sunday (Cypress Hill), Lethal Injection (Ice Cube), 187um Killa (Eazy-E).
A slágerlistákat a „Nuthin’ but a ’G’ Thang” uralja Dre-től. Ez még az ő éve. A listát olvasva nem fogod kitalálni ki áll a slágerlisták élén. Most tényleg röhögőgörcsöt kapsz. Az Informer Snow-tól. Egy jamaikai flow-t másoló, kamugengszterszám. De ha azt hiszed nincs ennél súlyosabb, a 19. peak-pozícióban is, tehát első 20-ban, 2 Snow-szám van. A másik rap „álikibonbonja” a Girl I’ve Been Hurt, amit valljunk be nőiesen, egyikünk se ismer. Mondom ezt úgy, hogy nekem megvan az eredeti Snow kazi. Ezután jön csak a Cypress Hill Insane-je. Igen, tudom, hogy aztán az évek meghozták a jó rap gyümölcsét, de ez nem azonnal következett be. Snoop és Dre számát leszámítva a rapslágerlisták élén Tag Team, Snow, K7, Salt-N-Pepa és hasonló new jack swinget és popot keverő rappek váltakoztak a G-funkkal. Pont olyan volt, mint nálunk a mindenkkori magyar rap-chart. Szar, utánzat és fáziskésésben lévő kásák nyomták a rizsát. A teljes igazság kedvéért tegyük hozzá, hogy ekkor tarolt It Was a Good Day Ice Cube-tól, a Hip-Hop Hooray a Naughty By Nature-től.

Számomra 1993 nagy meglepetése, hogy mennyire népszerű volt az első Onyx-album, a Slam a chartok élére jutott. Ez kész csoda, utána se került soha a csapat ennyire előre. A másik, hogy sokan nálunk nem tudják, hogy az Arrested Development mennyire fontos banda volt ott kint. Hasonlóan, mint később Mos Def-et, őket is a fekete értelmiség tolta előre. Az ő sikerük nem meglepő, legfeljebb csak mi gondoljuk annak.

Számmisztika és egyéb titkok
Sokan keresik a Wu-Tang sikerének titkát. Lehet, hogy tényleg a számokban rejlik a lényeg.
Érdemes észrevenni velük kapcsolatban, hogy bár 1993-ban debütáltak, a banda nagyrésze a hiphop második generációjához, Rakimhoz, Run DMC-hez tartozik. GZA 1966-os születésű. Rakim és ODB is 1968-as. Rakim már több albumot kiadott, amikor a nála idősebb és vele egykorú Wu-tagok kijöttek a cuccaikkal. Ne feledjük, ODB együtt freestyleozott Q-Tippel.

Az első Wu-val egy napon a harmadik Tribe-album jött ki, tehát a srácok a korosztályukhoz képest késve debütáltak, de sokkal érettebben, kiforrottabban.

Valójában ők már a nyolcvanas években is lehettek volna aktívak. A 94-ben indult harmadik generáció tagjainak köszönhetjük a golden era-t: Nas, Redman, Roots, MOP, Outkast – sorolhatnám. Velük egy kalap alá vesszük a Wu-t, de a tagok többsége idősebb náluk. Ebben az életszakaszban ez sokat számít.

93…36
Az album címének egy része a Five Percent filozófiából származik, amelyet a követők Supreme Mathematics néven ismernek, és amely a 9-es számhoz „létrehozni” jelentést rendeli. A Wu-nál a kilences szám kiemelt szerepet tölt be, így nem meglepő, ha az ázsiai számmisztika és jóslás, a Ji Csing/king ismereteit is ötvözik a szövegeikben.

Mivel a Wu-Tang klán kilenc tagból állt, melyek mindegyikének
négy szívürege van, az album a „36 Chambers” alcímet kapta,

Továbbá az emberi testnek 108 akupresszúrás pontja van (1 + 0 + 8 = 9). Csak a WuDangquan/Wu-Tang-harcművészek tanulták és értették meg, hogy ezek közül a nyomáspontok közül 36 halálos (9 + 36 = 45) (4 + 5 = 9). A 9 tag dalszövegei és rímei a nyomáspontok 36 halálos lírai technikájának tekinthetők. Mindez az album címének alapja, az Enter the Wu-Tang (36 Chambers).

A Ji csing a természeti törvények felismerésén keresztül rávezeti az érdeklődőt a világegyetem működésének megértésére, ezáltal a helyes gondolkodásra, valamint a tao szerinti élettel való harmóniára. Egy olyan rendszert nyújt, ami szimbólumok segítségével magyarázza meg, miként történnek a dolgok. Az Égben és a Földön lezajló folyamatok leképződésének tekintették a hexagramokat. Ezek egyik jelét használja logójaként a Dead Prez is. Én úgy vélem, hogy a Wu-Tang tagjainak messze nem voltak kellő ismereteik ezekkel a témákkal kapcsolatban. GZA és RZA érdeklődött csak igazán a téma iránt. Viszont az, hogy a kungfufilmek hatására utánaolvastak, majd behozták mindezt a rapzenébe, nagyon is színessé tette őket. Ha van valaki, aki tényleg képben van, és maximálisan éli ezt a világot, az a cikk elején is emlegetett Shurik’n. A francia IAM tagja. Shurik’n kungfuban Európa-bajnok volt fiatalon, egy életen keresztül aikidozott, most is. A taoista iskola követője. Érdemes megnézni, 57 éves, de még mindig top fizikai és szellemi állapotban van.

Shurik’n

Visszatérve a Wu-Tangre, ha elnevezed magad valamiről, egészen biztosan utána nézel. A Wudangquan a belső harcművészetek egy specifikusabb csoportja is. Magyarán szellemi iskola. Wudangquan gyakran a neijia szinonimájaként használatos, de a neijia egy tágabb kifejezés, amely magában foglalja az aikidót és a qigongot is. A neijia (內家) a belső út kínai harcművészeteinek gyűjtőneve. Azokra a harcművészetekre vonatkozik, amelyek a spirituális, mentális vagy a csível kapcsolatos szempontokat helyezik előtérbe, szemben a fiziológiai szempontokra összpontosító „külső” megközelítéssel. GZA Liquid Swords albumcíme is erre utal. Nos, ha nem is meditáltak és edzettek szisztematikusan, csak flesselgettek ezeken a témákon, hatalmas löketet adtak a hiphopnak azzal, hogy beépítették a közös kultúrkincsbe ezeket.

Némi vita folyik arról, hogy a 36 Chambers dalszövegei besorolhatók-e a gangsta rap vagy valami egészen más kategóriába. De pont ez a lényeg, hogy nem nagyon besorolható, a szellemisége a kungfufilmekből átvett keleti filozófia, a New York-i utcákon elterjedt belső szlengek, Five Percent Nation-prédikációk és a képregénykultúra keveréke. Ez sokakat megihletett, lásd Afu-ra stb.

Ami ma sok hiphopalbumról hiányzik, az az ötletes zene és gondolatiság. A Wu bedobta nekünk a kungfumentalitást.

Ezernyi győzelemből sem lehet annyit tanulni, mint egy vereségből.”

Nem a legerősebb ellenfél nyer, hanem a legerősebb akaratú.”

Az utolsó infó, ami őket az ázsiai vonalhoz kapcsolja nagyon prózai. A környéküket a helyi szlengben shaolinnak hívták már a Wu előtt is. Shaolin, vagyis a környék, ahol verekedned kell, ha át akarsz menni.

Lassan Wu, tovább érsz
Mindig is érdekelt, hogy nem az utólag hozzáköltött, hanem a valós tények alapján, miként lett kereskedelmileg sikeres a Wu Tang. Röviden a lényeg: az egyetemisták és a brooklyniak hozták össze. ODB miatt amúgy is volt a klánnak kapcsolata a környékkel. A nagyváros csak azután figyelt fel rájuk.

Brooklynban, néhány hónapra visszamenőleg az uralkodó kedvenc csapat a Wu-Tang. A BOX Tv csatorna számára olyanok, mint a Guns N’ Roses az MTV-nek.–mondta egy televíziós szakember. Azt kutatta, hogy bár a Wu-Tang-számokat nem játszották az MTV-n, de a kis kábelcsatornák, akik közvetlen kapcsolatban voltak a környékkel, érzékelték, hogy igénylik a helyiek. Az egyetemi klubrádiók sajátos hatásáról az amerikai kultúrára egy regényt lehetne írni. Igazából a Rage Against The Machine-t, a Cypress Hillt, a Wu-Tanget is ők tették ismertté. Általában itt szabadabb volt a közeg, fiatalok hallgatták. Ha itt felkaptak, a karriered nullszaldós volt vagy sikeres lettél.

1995-re az első Wu-album platinaminősítést kapott, 2018 októberében pedig tripla platinaminősítést. Külön zenetörténeti érdekessége a Wu-szólóknak, hogy a csapat régi lemezeiből folyamatosan adnak el. Ebben GZA Liquid Swords-je érte el a legkülönösebb sikert, ugyanis közel 20 évvel a megjelenése után 2016-ban lett aranylemez. Magyarán mérhetően folyamatosan vásárolták.

A Wu-Tang Forever (1997) négyszeres platinalemez lett. A későbbi Wu-Tang Clan-albumok egyike sem lett ilyen sikeres. Sokan kérdezik, hogy akkor miért nem csinál még RZA ilyen albumokat.

RZA nem csak két (ami 3, mert dupla a 2.) legendás albumot csinált, hanem a szólókkal együtt jóval többet. Első Method Man, ODB, GZA, Ghostface, Gravediggaz – ezekben mind nyakig benne volt. Tulajdonképpen egy korszakot kreált.

Az Enter The Wu-Tang sikerét követően a csoport egyes tagjai szólószerződéseket kötöttek különböző kiadókkal. Ez a zeneiparra kiterjedő terjeszkedés része volt RZA tervének, amely szerint „Minden Wu-kiadás a Wu-Tang Productions 50 százalékos partnerségének minősül, és minden egyéni szerződéssel rendelkező Wu-tagnak bevétele 20 százalékával kell hozzájárulnia. Vissza a Wu-Tang Productions alaphoz, amely minden Wu-tag számára elérhető.” Nos, ebben vannak viták, hogy ez mennyire RZA pénze, de az biztos, hogy sok esetben segítette ki a többieket.

Nas első albumának a jogait most sem birtokolja, tehát a Sony Columbia kereste szét magát rajta. A Wu birtokolja a saját cuccainak jogait. Sajnos ezért is nem izgulnak annyira, hogy folyton új zenéket dobjanak le. Wu megmutatta nekünk, hogy egy trendekre magasról tevő hiphopcsoport képes irányítani saját sorsát a zeneipar smúzolós, szövevényes hálójában. Ha a Wu-Tang-kard és a shaolin technika egyesül, legyőzhetetlen.

I’ll let you try my wu-tang style

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

DJ Premier plánban

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig