Barion Pixel

Fattyú is talál szemet. Ol’Dirty Bastard kalandjai

Benedek Csanád

2021.10.15.

15 perc

Ha van ember, aki a valót színűletlenül művelte, az bizony O. D. B. a Wu Tangből. Russel Tyrone Jones, vagyis Ol’ Dirty Bastard, Big Baby Jesus, Dirty Osirius, Ason Unique és meganny név birtokosa egy másik bolygóról származott.

A törvényen kívüliség általában ugyanazokat a sablonokat jelenti a rappereknél, de O. D. B. inkább volt ön, mint közveszélyes. Másképp értelmezte az időt és a teret, kezdve azzal, hogy a legtöbb letartóztatása vagy rutinellenőrzésből és abból származott, hogy sosem tanult meg rendesen vezetni, vagy lehetetlen helyeken állt meg. Például autópálya közepén, mert eszébe jutott egy ötlet, hogy lehetne Sonicot a Sega Megadrive-on gyorsabban végigvinni, és neki is állt.

A lázadás is üzlet
Ma már a rapzenészek vigyáznak arra, hogy óvatosan lázadjanak, hiszen abból nem lesz Nike szerződése és egyéb reklámok, és a legtöbbjük benyal a közösségi médiának is.

O. D. B. még azt a nonkonformista nyersességet és vadságot képviselte, ami valójában a
hiphop, ami kívül van a csatornázható társadalmi normákon és a popzenei elvárásokon.
Ő még igazi sikátor és csatorna rap volt, nem tévécsatorna hiphop.

O. D. B. raptöri
A Wu-Tanget három unokatesó alapította. RZA, GZA és O. D. B., akkor még Force of the Imperial Master néven. Mindenhova eljártak freestyle-ozni, O. D. B. ekkor még Ason Unique néven nyomta. Mint nemrég kiderült annyira jól, hogy még a fiatal Q-Tipet is lerappelte. Mi mással, mint humorral.

Az első album lehetősége GZA-nak volt, de nem lett átütő siker. Kevesen tudják, de még az első Wu-album kijövetele előtt, a korai időben a Def Jam felajánlott egy albumlehetőséget Method Man-nek és O.D.B.-nek. Egyfajta bohócszerű kattant duót akartak belőlük csinálni, mint később a Busta Rhyme-os Woo hah. Az volt a feltétel hogy hanyagolják GZA-t és RZA-t, ebbe nem ment bele O.D.B. Ez azért fontos, mert amikor a Wu-Tang nagyot robbant sok mindent elnéztek Dirty-nek a lojalitásáért.

Hogyan lett valójában O.D.B. híres
Egy pillanatig ne gondoljuk, hogy még Amerikában is érdekel valakit egy ember zenei kvalitása.

1995-öt írunk, a Wu berobbant. Ol ‘Dirty Bastard is kiadta az első legendás albumát a Return of the 36 Chamberst. Aminek nem véletlenül volt egy segélyre jogosító kártya a borítója.

Az Music TV felvette, ahogy Dirty két gyerekét limuzinnal elvitte egy brooklyni segélyirodába, hogy a neki járó 375 dolláros munkanélküli támogatást felvegye. A csekken kívül étkezési kupont is kapott. Miközben az albumáról a „Shimmy shimmy ya” az amerikai Billboard Top 10-ben volt.

Az MTV-t nemcsak országosan sugározták, hanem világszerte. A természetesen a hipokrita televíziós világ kapva kapott az alkalmon és kommentálta is.

O.D.B. ugyanis 45 000 dollár előleget kapott első szólólemezéért, és a Wu-Tang debütáló albumából származó nyereségből is csurrant-cseppent. Hogy lehet, hogy Russel Jones (O.D.B.) továbbra is jogosult segélyre és élelmiszer-támogatásra? Úgy egyébként, hogy akkor a tárgyévi adóit még nem nyújtotta be.
Az esetből óriási média hacacáré lett, példaként tekintették a segélyekkel való visszaélésekre. Ez egy látványos, jól csomagolható ok volt, hogy aztán 1996-ban jelentősen csökkentették a jóléti támogatásokat, és egyéb megvonásokhoz és szigorításokhoz is vezetett. Persze ez kicsit pofátlan poén volt Dirty részéről. De azt se feledjük, ez mennyire képmutató az USA-tól, aki évtizedes viszonylatokban a legtöbbet költi a fegyverkezésre az adófizetők pénzéből. Na így lett O.D.B. valójában híres az USA-ban.

Innentől kezdve mindenki kereste a lehetőséget, hogy csináljon vele egy bármilyen riportot, mert megvolt az esély hogy épp a lovak közé dobja a gyeplőt.

O. D. B. és a média és rapperek, akik nem tudnak megszólalni mellette

Pocsolyába léptem, sáros lett az új cipőm”

Hát nem lett, Dirty Dog ugyanis simán beadta, hogy mezítláb, letolt nadrággal adjon interjút. Már a nyitás is gyönyörű:
Ez itt utcai tudás, és én az összes szivárvány embere vagyok.” (Jelentsen ez bármit.)

Jókor rossz helyen
Dirt Mcgirtnek (ODB-nek amúgy 28 művészneve volt) valami furcsa karmikus kapcsolata lehetett a Fugees-el, mert mennyi annak az esélye hogy Wyclef Jean, aki épp kocsikázik Amerika közepén Virginiában, és lát egy enyhén bemindenezett stoppost, akit fel nem venne, csakhogy ez a stoppos O.D.B. volt, már a sztárabb korszakában, és elfelejtette hol hagyta a kocsiját, ezért nekiállt stoppolni! De ha azt hiszed, ezt nem lehet fokozni, emberünk maga a fokozás.

Ebben az időben abszolút szupersztár volt a Fugees. Ez azzal járt, hogy mindenféle reklám és egyéb lehetőségeket kaptak, amit hősünk természetesen sosem kapna meg. Hiszen ő Mr. Vállalhatatlan. O.D. B. épp az univerzum minden létező cuccától teljesen felpörögve és bemindenezve stúdiózott Los Angelesben, és rossz szobába nyitott be, ahol Pras vett fel egy filmzene számot. Big Baby Jesusnak (O. D. B. egy másik neve) ez annyira tetszett, hogy mindenképp benne akart lenni. Pras látta, hogy gyorsabban szabadul, hogy ha hagyja, hogy rányomjon valami rappet. Ez lett a Ghetto Supastar.

Ez végül meglepő módon annyira jól sikerült, hogy meghagyták, és belevonták a projektbe O.D.B.-t is. Mindezt, ne feledjük, már a patikamérlegen kimért sikerreceptek korában. Ilyen egy igazi közreműködés. Akkoriban hányan álmodoztak, és intrikáltak, szervezkedtek egy „Fugees feat” –ért!
Dirty egyszerűen csak bement és felvette. Pras ezt a történetet megerősítette.

Ha elindul a troll troli, nincs megállás

Pras persze nem tudta akkor mibe nyúlt bele, ha a „piszkos fattyúnak” teret ad. Hősünk ugyanis világi nagy troll volt. Épp politikai kérdéseket feszegettek, és egy betelefonáló, megkérdezte a sztárokat, hogy ők mit adnak vissza a közösségnek, ahonnan jöttek. O. D. B. rávágta: -Semmit!

Ha azt hiszed, hogy le tudod lőni, vagy korlátozni azzal, hogy nem adsz neki szót, hát egyszerűen kiveszi a fogát. (2:17)

Wu-Tang is for the children
Természetes a leghíresebb Wu Tang mém is „Dirt McGirt” nevéhez fűződik.

Az 1998-as Grammy-díjátadón Ol ‘Dirty Bastard váratlanul a színpadra rohant, és bejelentette, hogy nemrég drága ruhákat vásárolt, mert azt hitte megnyeri a legjobb rap albumnak járó Grammy-díját, amelyet úgy érzi méltatlanul kapott meg Puff Daddy. Itt lökte be többek között: Puffy jó, de Wu-Tang a legjobb. Aztán egy teljesen zavaros beszéd, ami akár egy posztmodern fricska is lehetne a köszönőbeszédekre, de ez egy ösztönös agymenés volt. Ebben hangzott el a zseniális trollkodás: „Nem tudom, hogyan látjátok, ti itt mindannyian, itt most a gyerekekről van szó. Wu-Tang a gyerekekért van. Tanítjuk a gyerekeket.” (khmm)

O. D. B. és a pénz
Az O. D. B.-albumok körüli sztorik

Method Man mondta nemrég, hogy egy véletlen, hogy neki jött ki albuma először. Ugyanis RZA a két rokonának (GZA, ODB) tervezte először a szólót. Csakhogy Dirty Osirius az összes albumra kapott pénzt elbaszta. Hogy mi lett a pénzzel? Az egyik felét, mint George Best, elszórta autókra, ruhákra, kurvákra, drogokra, a másik felét meg csak egyszerűen elköltötte. A Wu-nak a saját kasszájába kellett nyúlnia, hogy visszafinanszírozzák ezt. Ez csak azért érdekes igazán, mert az album sikeres lett, O.D.B. pedig financiálisan is sikeres. Biztos?

R.Z.A nem akarta elhinni, hogy a legtöbb Wu-tagnál anyagilag sikeresebb Dirty, az összes de az összes pénzét elszórta mire a második albumhoz elkészítéséhez közeledtek.

Sokáig azért nem készült el, mert ezen annyira besértődtek a többiek, hogy nem adtak neki pénzt. Végül mégis másodszorra is kifizették a tartozásait és összerakták a Nigga Please albumot neki.

Bohócokkal bohóckodó
Az Insane Clown Posse 1999-ben Ol ‘Dirty Bastardnak 30.000 dollárt fizetett, hogy szerepeljen a The Amazing Jeckel Brothers című albumán.
A felvételt hősünk pikk-pakk összedobta, és a „szukákkal való csavargás”-ról szólt. Vagy nem tudjuk pontosan, mert annyira zavaros volt a szöveg, hogy az Őrült Bohóc Posse újravagdosta O.D.B. rapjét, hogy valami használható mondókát alkosson a zűrzavarb

Leftover Crack, amikor még tényleg cracken volt
A Leftover crack egy híres zenekar a hardcore punk világban. Egy Nardwuar interjúban elárult sötét (sikátoros) történetet a múltjából. Volt időszak, amikor a főgitáros csak sima punk és drogfüggő volt. Egy sikátorban élt hajléktalanként. Egyik este befarolt egy nagy limuzin, és kiszállt belőle egy afroamerikai fazon, hogy márpedig álljanak innen félre, mert itt akar parkolni a kocsijával, ugyanis koncertje van az épület másik felén. A hajléktalanok nem mentek sehova, erre elkezdte őket pénzkötegekkel dobálni. A Leftover későbbi zenésze szerint csak ő körülbelül 5000 dollárt kapkodott össze. Ezek után eldöntötte megnézi ki a fellépő.
Természetesen sejtitek, ez O. D. B. volt.

A szívének kedves 3200 dollár
Egy rutinellenőrzés során értelmetlenül dulakodásba keveredett rendőrökkel, mert érzelmi okból nem akart odaadni nekik 3200 dollárt, és a hozzá tartozó számlákat tartalmazó műanyag zacsit. A rendőrök valami gengszterkedést sejtettek, adatokat, kábítószert. Úgy nézett ki, hogy valójában O.D.B. valami furcsa oknál fogva félretette és egy kis légmentes műanyag zacskóba gyűjtögette a segélyeit.

Piszkosabb Fattyú történetek
1993-ban a még „szegény” és ismeretlen Ol ‘Dirty Bastardot rablási kísérlet és bántalmazásért másodfokon elítélték. 1994-ben pedig egy másik rapperrel folytatott vita után hasba lőtték. 1997-ben letartóztatták, mert három gyermeke után nem fizetett gyermektartást. 1998-ban bűnösnek vallotta magát a felesége elleni bántalmazási kísérletben, és egy barátnője házában történt lakásrablás áldozata lett. Hátba és karba lőtték, de a sebek felületesek voltak.

1999. január 14-én egy utcai rendőregység két tisztje nyolc lövést adott le az Ol ‘Dirty Bastardra, és azzal vádolta, hogy ő is lőtt rájuk, miután megállították autóját Bedford-Stuyvesantban. Ol ‘Dirty Bastardot az esküdtszék tisztázta. Dirty ragaszkodott ahhoz, hogy a tisztek megijedtek a mobiltelefonjától.
A járműben vagy a helyszín közelében nem találtak fegyvereket vagy töltényhüvelyeket a rendőrtisztek fegyvereiből származókon kívül.

1999 februárjában letartóztatták jogosítvány nélküli vezetésért, és azért mert golyóálló mellényt viselt.
Abban az időben törvényellenes volt, hogy akiknek folyamatban lévő büntető pere van, azok ilyen mellényt viselhessenek. Dirty-t végül 115 000 dollár óvadék ellenében szabadlábra helyezték. Na, ide mentek el a kiadóktól kapott pénzek. New Yorkban hetekkel később letartóztatták crack, kokain birtoklása és közlekedési szabálysértések miatt.

Szökésben, de azért belefér ez, az
2000 októberében egy hónap után megszökött a bíróság által kiszabott drog rehabilitációs intézményből. Pont akkoriban zajlott a The W (orms int he big apple), Wu-Tang Clan lemezbemutató partija. Teljesen váratlanul megjelent a színpadon a New York-i Hammerstein Ballroomban. Lenyomott egy kis rapet, és ment is tovább.
A koncert felvételein látszik, hogy teljesen meglepi a Wu-Tang tagokat, nem tudtak róla.

Aztán végül 2000. november végén, miközben még szökevény volt, letartóztatták egy philadelphiai
McDonald’s-ban, ahol autogramokat osztogatott. A bíróság négy év börtönbüntetésre ítélte.
2003. május 1-jén feltételesen szabadult.

Önsorsrontósdi O. D. B. módra
1998 júliusában, csak néhány nappal azután hogy lelőtték a barátnője brooklyni házában, ellopott egy 50 dolláros cipőt a Virginia Beach-i Sneaker Stadium üzletből, bár a rendőrség szerint 500 dollár volt nála kápéban. Ebből még mondjuk nem lenne a világ legnagyobb bűnténye, de a Virginia Beach-i seriff elfogatóparancsot adott ki ellene, miután egyszer sem jelent meg a bíróságon. Végül letartóztatták néhány héttel később Los Angelesben, mert forgalmi zavart okozott, mindezt szökés közben. Tulajdonképpen, ha feltűnt, állandóan azon bukott le (és minden máson is), hogy közlekedési zavarokat (és minden mást is) okozott.

Egy kedvesebb történet
1998 februárjában Ol ‘Dirty Bastard szemtanúja volt egy autóbalesetnek stúdiózás közben. Ő és egy barátja futottak a baleset helyszínére elsőként. Az ott lévő pár emberrel közösen elmozdították az égő autót, és kimentettek egy 4 éves kislányt a roncsok közül. Akit első és másodfokú égési sérülésekkel kórházba szállították.
Ol ‘Dirty hamis néven gyakran látogatta a kislányt a kórházban, amíg a média észre nem vette.

Az látható, hogy Russell Tyrone Jones valójában nem volt egy klasszikus rosszfiú, és semmi más sem klasszikus módon. 2003-ban volt először pszichológusnál, ahol bipoláris zavarokat észleltek nála.
Ez mondjuk sok mindenre választ ad. 36 évet élt, drogtúladagolásban vesztette életét. Kevés ennyire spontán jó és rossz értelemben vett őrült figura volt a hiphop berkeiben. Mindig a kés hegyén táncolt, és mindig le is esett. Nem lehetett nem szeretni. Az élete, mint ahogy az albumai is zseniális freestyle-ok voltak. Nem írta meg különösebben őket. 24/7-ben élte a rapet, akkor minek megírni ugye, csak fel kell venni.

Volt régebb egy mondás, hogy a hiphop a feketék punk zenéje. Most a megfelelési kényszeres, nyálas poptrap előadók, és sikerlistás instarapperek időszakában még jobban felértékelődik ez a hardcore hozzáállás. Ol’ Dirty Bastard, egy igazi punk arc volt, annak minden jó és rossz hozadékával. Egy igazi nonkonformista, aki magasról tett bármilyen szabályra.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról