Barion Pixel

Alien Workshop: UFO-k Ohióból

Benedek Csanád

2023.09.11.

18 perc

A legendás idegenek köztünk élnek. Ma már közhely, hogy szinte mindenki ismeri a gördeszkamárkákat. Mindez azonban nagyban köszönhető az AWS-nek, lévén az egyik legsajátosabb hang az „UFO műhely” volt. A gördeszkás csapatukról már nem is beszélve, na meg arról, hogy Ohióban egy kiszuperált atombunker a cég főhadiszállása.

Idegenek Ohióból
Az Alien Workshop (AWS) egy független gördeszkás cég, amelyet Chris Carter, Mike Hill és Neil Blender alapított 1990-ben Ohio államban. Valamit fontos megértenünk az AWS-szel kapcsolatban. 1990-ben, ha te ohiói voltál ebben a kaliforniai bizniszben, az szinte olyan volt, mintha magyar lettél volna. Az, hogy a semmiből megcsinálták a világ egyik legismertebb gördeszkás márkáját, már önmagában hatalmas dolog. Nem lehet ezt csupán a szerencsés véletlenekre fogni. Meg amúgy is az „idegenek” mindig rosszkor vannak rossz helyen.

1990>1999 + O>CA = memóriaképernyő és időkód
Carter, Hill és Blender a G&S-nél töltött évek után úgy döntöttek, hogy csak azért is csinálnak egy vidéki, de futurista deszkás céget a saját elképzeléseik alapján. Kiszabadulva a kaliforniai gördeszka ipar szorításából, visszaköltöztek Ohióba. Pénzük ugyan nem volt, elképzelésük viszont annál inkább.

Rob Dyrdeknek az első szerződésében 2 dollárt fizettek, aki az elejétől fogva benne volt a buliban.

Bár azt érdemes hozzátenni, hogy Dyrdek is ohiói, ráadásul az Orion Trucks felfüggesztéseket gyártó cégét 17 évesen alapította. Szóval tudta, hogy megy ez.

Rob Dyrdek

A csapat korai ridere, Duane Pitre részt vett akkoriban a srácokkal egy gyorséttermi találkozón, miközben. totál felvillanyozódott egy innovatív közép-nyugati vállalat koncepciójától. Sőt, eredetileg annak az étteremnek a cégérét alakították át, amelyben a kaliforniai találkozó zajlott. A Denny’s gyorsétterem és a Marathon benzinkút társaság stílusában rakták össze a logót, és 180 fokkal elfordítva trükkösen Neil B. is kiolvasható.

Az egész deszkás szcénában, de eleve a marketingben, fontos a megkülönböztethetőség. Na, ez sikerült a AWS-nek. Felépítettek egy összeesküvéses katyvaszt a cég köré. UFO-s dizájnnal, és hi-tech idegenek által gyártott termékekkel. Az Alien Workshop alien-fejes dizájnját amúgy később a raverek, technósok is koppintották. A forrás ők voltak. A cég ötletét adta továbbá az is, hogy az amcsi szlengben, ha nagyon messze laktál a keleti vagy nyugati parttól, vagy a nagyvárosoktól, akkor te egy vidéki suttyó voltál, vagyis egy idegen. Ebből az idegen mítoszból is táplálkozott az ohiói Alien. Ezt a poént játszotta ki az Outkast is az ATLiens c. albummal.

A születőben lévő cég első videója a Memory Screen (1991) címet kapta, és az első csapatban Rob Dyrdek, Duane Pitre, Bo Turner, John Pryor, Scott Conklin, Steve Claar és Thomas Morgan szerepelt.

A Memory Screen megjelenését és sikerét követően a vállalat a videógyártásra is komolyabban hangsúlyt fektetett. Ennek eredményeként 1997-ben megjelent a Timecode, amelyben a csapat új arcai is bemutatkoztak, többek között Josh Kalis (aki több mint 10 évig a márkánál maradt) és Lenny Kirk, valamint Fred Gall.
Gall később a Habitat ridere lesz. Míg a Memory Screen 41 perces volt, a Timecode időtartama mindössze 21 perc volt csupán, és a videóban kilenc gördeszkás szerepelt. Ma már fura ebbe belegondolni, de akkor még megérte kiadni egy 21 perces VHS tape-et. Ezek akkor forradalmian friss, cool, ohiói szeleket fújtak a deszkás élet kaliforniai szörfös szcénájába. Volt stílusuk, saját sci-fi jellegű dizájnjuk és zseniális vagy zseniálisan őrült deszkásaik.

Timecode (1997)

Lenni Kirk külön fejezetet érdelmelne egy törvényen kívüli deszkások tematikájú cikkben. Röviden annyit róla, hogy egy szélsőségesen ortodox, vallásos családból származik, ahol nagyon lefojtották, félrenevelték, és valószínűleg amúgy is voltak mentális problémái. A deszkázást igazi skate or die stílusban művelte, ahogy az életet is. Egy 50-50 grind során komoly fejsérülést szenvedett, majd megszökött a kórházból, és szó szerint homeless-ként kóválygott. Fél San Francisco őt kereste. Körözést adtak ki rá. Aztán meglett, de az igazi körözésre se kellett sokat várni. Fegyverrel rabolt ki embereket. Deszkásokat is. Emiatt hosszú időre börtönbe került. Pont a Covid előtt szabadult. A lezárásra. Na, ilyen egy klasszik balsors. A Timecode-os része, a keresztényes betétekkel jól mutatja az Alien Workshoposok teljesen szabad, vad klipes hozzáállását. Ez már valami extrém sporton is túlmutató l’art pour l’art vadulás.

Classics: Lennie Kirk’s „Timecode” Part

Háztáji UFO-k a műhelyből
Az Alien Workshop volt az egyik első olyan cég, amit divatként is viseltek a fiatalok a deszkás kultúrán kívül. De a Stüssy és hasonló cégekkel ellentétben, az AWS-nek nagyon fontos volt, hogy szerves része legyen a kultúrának. Az AWS körül megforduló deszkások mind jó érzékkel lettek kiválogatva. Ezek a nevek ma már legendák, de akkor ezt nem lehetett előre borítékolni: Rob Dyrdek, Josh Kalis, Bo Turner, Fred Gall, Jason Dill, Heath Kirchart, Anthony Pappalardo, Arto Saari, Steve Berra. Elég kevés márka mondhatja el, hogy ilyen nagy számban deszkáztak neki zseniformák.

Bár a cég 1990-ben indult négy-öt év is eltelt, amíg kereskedelmileg sikeres lett. Az első nagy poénjuk a vallási pólók kicsavarása, a „Believe” és a „Spectrum”-grafikás termékeik áttörik a kritikus tömeg határát. UFO-hívő deszkások Alien Workshopot hordanak. De a sima UFO-hívők is kedvelik a céget, és ez nem vicc.
1995-re a „mainstream Amerika” beleszeret az „idegenekbe”, és az Alien Workshop kezd befutni.

1996-ra az Alien Workshop termékei iránti kereslet már messze meghaladja a termelési kapacitást. Carter és Hill okosan dönt: ellenáll a növekedés külső forrásokból történő finanszírozásának. Ezt a Stüssy-s cikkben már leírtuk egyszer. Sok régi deszkás cég azért ment tönkre, mert a siker idején túlvállalták magukat és a hiteleik később bedőltek. Az „Idegen műhely” sikerének titka sok apró dologból tevődik össze. Például ismerték az akkor népszerű Dinosaur Jr. zenekart, aki szívesen, ingyé is reklámozta termékeiket és sok közös kollabot is csináltak, zenéik is mentek az AWS-videókon.

Dinosaur Jr. – Grab It – part from Alien Workshop Mindfield skate video

Sokan elfelejtik megemlíteni, hogy a Kalis, Dyrdek, Dill-féle deszkás sztárok mellett ott volt egy ügyes videós, William Strobeck is, aki később majd az összes Supreme-videót csinálta és a Supreme márka felfuttatásában is nagy szerepe volt.

Orange tape és fotoszintézis

Ami Raekwonnak a legendás purple tape, az AWS-nek az Orange tape. Az eredetileg narancsszínben kiadott VHS-kazetta igazi klasszikus lett deszkás körökben. Sokan nem a hosszú, eredeti nevén nevezték Photosynthesis-nek, hanem csak simán Orange tape-nek. Így terjed el.

Alien Workshop – Photosynthesis (2000)

2000 körül a cég felbérelte Joe Castruccit, hogy karmesterkedje végig a Photosynthesis-videó készítését – később Castrucci felügyelte a Habitat gördeszkamárka fejlesztését is, amely az Alien Workshop leányvállalata lett, az akkor létrehozott DNA Distribution égisze alatt. A Habitat később szintén egy ízléses stílusú és deszkás körökben legendás márka lett. Simán működött önállóan is a projekt.

Az eredetileg olyan AWS ridereket, mint Kerry Getz és Danny Garcia delegáták az új márkához is. A DNS Distribution, más néven a „Sovereign Sect” (Szuverén szekta) továbbá a Reflex (csapágyak) márkából is állt. Ott pedig Guy Mariano és Kareem Campbell tovább erősítette a brigádot, lévén őket a Reflex is szponzorálta. Látszik, hogy ebben az időben már szinte egy kis absztrakt deszkás kartellé alakult a szuverén idegen szekta.

A Photosynthesis volt az első videó, melytől Jason Dill és Anthony van Engelen,
a csapat két nagyágyúja, az Alien-videók meghatározó alakjai lesznek.

Jason Dill és Anthony van Engelen. 1999. NYC
Jason Dill – Alien Workshop AD

Dill 2014 júniusában mesélte el, hogy akkoriban crack-kokaint fogyasztott a Photosynthesis forgatása során, és az ő részében a saját gonzo footage videói, valamint az alapító Hill által készített felvételek szerepeltek. Dill elárulta, hogy a telefonbeszélgetés, amely a része elején, közte és Carter között zajlott, élete egy nagyon zaklatott periódusában készült. Az idegösszeroppanás határán volt akkor. A videómunka itt is már több mint egy sima gördeszkás klip.

Classics: Jason Dill „Photosynthesis”

Kotyavetye bolygó lakói
Kirk börtönbe kerülése, Dill drogproblémái, Dyrdek elszállt szupersztárstátusza és a valóság showk-ban való szereplése mentén fel tudnék vázolni egy bulváros olvasatot is. De a nagy kérdés továbbra is az, hogy egy adóságokkal nem rendelkező sikeres céget, ahol szupertehetséges deszkások nyomulnak, hogyan lehet tönkrevágni. Ha kell recept, az Alienes arcokat kell megkérdezni. Itt mentek jobbra-balra a keverések, röviden talán a régi mondás a kulcs: „Sok bába között elvész a gyermek.” Itt sok kofa között elvész a termék. Hirtelen páran milliomosok lettek, és azt hitték ők lesznek az új Vans. Miközben nem vették észre, hogy a világ változik. Dyrdekék még a kilencvenes évek bőgatyás, aranyláncos, rapperkedős blingbling vonalat tolták, míg a fiatalok a Baker arcai, már jöttek fel. Szűk naci, metál, punkoskodás ás alternatívoskodás. Az Alien Workshopnak volt egy saját stílusa és ezt nem ápolták kellően. Másik oldalról megjelentek a multik a bizniszben és sok kreatív döntés a burokrácia miatt látta csorbát. .

A DNA Distributiont (magát az AWS-t és a többi almárkát) 2008. február 5-én vásárolta meg a Burton Snowboards, majd néhány hónappal később, 2008. május 2-án a Flip Skateboards cég bejelentette, hogy ikonikus deszkásuk, Arto Saari az Alien Workshophoz igazolt.

A bejelentés sokk volt a gördeszkás társadalomnak. Ed Templeton egy 2012-es interjúban így nyilatkozott: „Úgy értem, teljesen megdöbbentem, amikor elhagyta Flipet… ennek nem volt értelme.”

Itt nem is a pénz, hanem a szarkeverés és az átgondolatlan koncepciók okozták azt, hogy egy jó projekt zsákutcákban tolatott fel s alá. Kicsit ez olyan, mintha apukám megvenné nekem a Barcelonát. Hiába legendás csapat, én valószínűleg parkolópályára tenném. A gördeszkázásnak akkoriban amúgy is volt egy kis megtorpanása. A fejesek azonban profitot akartak, de azonnal. Ha nem hozta a számokat a márka, akkor nem nyomták be mögé a marketinget. Pedig az AWS messze nem volt egy lefutott ügy.

Abban az időben, amikor Saari csatlakozott az Alien Workshop csapatához, Dill és William Strobeck videós Jake Johnsont toborozta be. Johnson elmagyarázta, hogy eredetileg úgy volt, hogy a Stereo brigádjához csatlakozik, amelynek társtulajdonosa Chris Pastras és Jason Lee volt. Dill és Strobeck viszont meggyőzte róla, hogy ne legyen „Stereo Sound Agent”.

Az „idegenek” következő videója a Mind Field volt, egy 60 perces produkció, amelyet 2009-ben adtak ki, Greg Hunt rendezésében. A rendezte szó ide tökéletesen illik.
A film első felvezető nyitó képsorai (2:40-ig), a gördeszkavideók legszebb lapjaira tartoznak.

Saari és Johnson teljes hosszúságú részei is szerepeltek a videóban, Kalis pedig ideiglenesen a spanyolországi Barcelonába költözött, hogy megfilmesítse a részét. Transworld Skateboarding magazin Oliver Bartonja 2014-ben egy interjúban kifejtette, hogy Kalis annyi felvételt halmozott fel, hogy egy promóciós videót is készítettek In címmel. A Mono egyébként 2006-ban jelent meg, és csak Kalis szerepelt benne. A Mind Field volt az első AWS-videó, amelyben Heath Kirchart, Mikey Taylor, Grant Taylor, Dylan Rieder, Omar Salazar, Josh Kalis, Rob Dyrdek és Steve Berra szerepelt.

Alien Workshop „Mindfield” (2009)

Szóval itt messze nem arról van szó, hogy rossz a termék. Csapnivaló zsoké alatt egy díjnyertes csődör is futhat rosszat. Fura példáim csak azért írom újra és újra, mert oldalakat tölthetne meg a menedzsment fejeseinek egójára jellemző sorok, amik egy ilyen jó céget félre tudtak vinni, mert nem voltak türelmesek.

2008 a végtelen vesszőfutás éve, avagy elrabolták az Idegeneket a részvényes UFO-k?
Röviden az Alien Workshop tulajdonosi kálváriáját így tudom bemutatni. 2008-ban megvette a Burton, majd 2012 elején Rob Dyrdek visszavásárolta tőlük. A Dyrdek tulajdonában lévő időszakokat követően 2013 októberében a Pacific Vector Holdings vette meg a céget. Nem volt ez kis deal, mert az AWS és márkái 7,5 millió dolláros értéket tettek ki. A PVH nem kicsiben játszott, felvásárolta a Gatorz napszemüveget és a No Fear ruházati márkát is. A tranzakció lezárására 2013. október 7-én került sor. A sajtóközleményben Dyrdek kijelentette: „A DNA-márkák nagyszerű kezekben vannak… a lehetőségek korlátlanok.”

A DNA/AWS-ban lévő részesedést 250 000 részvényopció kibocsátása és 1,5 millió dollár értékű nyereség formájában vásárolták meg, amely az AWS eladások 8%-a után fizetendő, és az első kifizetés a tranzakció lezárását követő tizenkét hónapon belül esedékes. Aztán amikor kivették belőle a hasznukat adták is tovább, közben menedzsment nem volt.

Kilépett Arto Saari, majd 2013. május 1-jén a csapat két idősebb tagja, Jason Dill és Anthony Van Engelen nyilvánosan bejelentette távozását az Alien Workshoptól. 2014 májusában az Alien workshop hivatalosan lehúzta a rolót. 2015-ben az Alien Workshop fű alatt újjáéledt egy teljesen amatőr csapattal és a Tum Yeto-féle disztribúcióval. Kiadtak egy sor új lapot és a Bunker Downt, a márka hatodik videóját.

Alien Workshop: bunker_down (2015)

2016-tól a Mike Hill vezette Alien Workshop fokozatosan megszüntette a Tum-Yetóval való együttműködést, és minden műveletet visszahelyezett az ohiói Miamisburgba, a Mound Laboratories-ba. A viharos tulajdonosi múlt után visszatértek a független társasági működéshez.

?AWS2023?
Van, van, és van. A jó hír, hogy kicsiben működik az Alien Workshop. A tulajdonosok már egyszer megcsinálták a tutit, és a márka jogait is visszaszerezték. Az utóbbi időben a Thrasher magazinnal volt komolyabb kollaborációjuk.

AWS x Thrasher – 2023

A nagy kérdés, hogy túl tud-e élni ilyen sok új deszkás cég és konkurenciaharc között az Alien Workshop. Halló! Ők még mindig itt vannak, miközben oly sokan eltűntek. Az AWS tragédiája, hogy tényleg lehetett volna egy kicsi Vans, egy Supreme, egy Stüssy. Ezt szó szerint elkótyavetyélték. Egy biztos, az Alien Workshop egy nem evilági deszkás cég volt, e világon mégis jól teljesített. A többi csak duma.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Dapper Dan, aki egymaga felkoppintotta a divatot

Modok és mopedek: a divatos lázadás nagymesterei

Pachuco, cholo, chicano és a bő nadrág igaz története

A hiphop fejek kedvence, avagy a Kangol és a hiphop összeborulása

Adidas – Nike párharca, és a nagy kérdés: a futottak még vajon lefutják a nagy márkákat?

Merj kicsit álmodni! – a Stüssy-sztori