Barion Pixel

Amikor Ben-Hur és az ókori kocsihajtás találkozik a XX. századdal

Kiss Márk

2022.04.29.

4 perc

Az ókori világ legjobban fizetett sportolói a kocsihajtók közül kerültek ki. Nem véletlenül persze, hiszen a leggyakrabban két, illetőleg négy lóval húzott, feltuningolt harci szekerek roppant veszélyesek voltak hajtókra és a lovakra egyaránt. Az sem véletlen tehát, hogy a több esetben halálos kimenetelű kocsiversenyek idővel teljesen kikoptak a köztudatból, mígnem 1925-ben jött Ben-Hur, hogy felélessze a sportágat, ám a lovakat lóerőre, ez esetben motorkerékpárokra cserélte.

Tulajdonképpen várható volt, hogy az elkerülhetetlen modernizáció valamikor a hagyományos kocsihajtó versenyeket is eléri. Azt nem tudni pontosan, végül kinek és mikor pattant ki a fejéből az ötlet, hogy motorkerékpárokat fogjon be gyanútlan kétkerekű lovaskocsik elé, de az biztos, hogy a húszas-harmincas évek Ausztráliájában, illetve Észak-Amerikájában kimondottan népszerű sportágnak számított a motorcycle chariot racing, magyarán, a motoros harci kocsi-hajtó verseny. Elég menő, nem?

A legelső ilyet 1922-ben rendezték meg; az alapfelállás szerint egy motoros húzott maga után egy könnyű szerkezetű kétkerekű kocsit, valamint annak vezetőjét, aki valójában afféle biodíszletként funkcionált csupán, irányítani ugyanis a gondolatain kívül mást nem-igen tudott. De legalább jól nézett ki babérkoszorúval egyensúlyozva a fején, tógába bújva.

Nem sokkal később, 1925-ben mutatták be először a Ben-Hur: A Tale of the Christ című fekete-fehér némafilmet, amely átütő sikert aratott akkoriban, köszönhetően a látványosan kivitelezett harckocsizó jeleneteknek. Olyannyira elirigyelte a közönség a látottakat, hogy gyorsan fel is nyergelte a motorbicikliket, de ezúttal az ókori stílt követve, azaz a kocsikhoz két, netán négy motorkerékpárt applikáltak, de immár motoros nélkül. A római kori ruhákban feszítő hajtók így mellékszereplőkből hirtelen valódi sztárokká avanzsáltak – innentől már tényleg ők tartották kordában a száguldó „kordékat”, két kézzel a bőrből készült gyeplőkbe kapaszkodva. (Ezeket legtöbbször a motorok gázkarjához erősítették, míg a kanyarodást a járművek eltérő gázállásával oldották meg.)

A XX. századi kocsi-versenyek még abban is különböztek az ókoriaktól, hogy ezeken, mármint előbbieken jellemzően egy-egy fogat küzdött egymással, míg az utóbbiak jóval nagyobb, szélesebb pályákon zajlottak, nem ritkán nyolc-tíz versenyző részvételével.

A motoros harci kocsi-hajtó versenyek amilyen gyorsan ismerté váltak, olyan gyorsan el is tűntek a színről. Pedig a fentebb említett Ausztrália és az USA után Európába is begördültek a szekerek, no, közel sem olyan nagy csinnadratta közepette. A harmincas évek végére aztán szinte teljesen feledésbe merült mindenütt, részben a második világháború eseményei miatt. Manapság – sajnos – tetszhalott állapotában leledzik, főképp motoros bemutatókon, esetleg kaszkadőr showkon találkozhatunk vele, már ha útközben nem üt el egy Kistarcsa határában…

Végezetül következzen néhány érdekesség egyenesen Rómából, a kocsihajtók „Mekkájából”:

12 évvel ezelőtt, 2010-ben jelent meg Peter Struck a Pennsylvania Egyetem történészének tanulmánya, melyben kimatekozta, hogy Gaius Appuleius Diocles hajtó pályafutása során egészen pontosan 35,863,120 sestertiust kocsikázott össze az Örök Városban, ami nagyjából 15 milliárd dollárnak felelne ma meg.
A luzitániai születésű Diocles 18 éves korától egészen 42 éves koráig versenyzett, szám szerint 1462 győzelmet aratva. Nem volt azonban mindenki ennyire szerencsés a sporttársak közül. Sőt, igazándiból senki sem volt az. A hajtók, na meg lovaik tudniillik rendszerint korán haltak. Az egyik leghíresebb, a 2048 versenyt megnyerő Scorpus sem kerülhette el ennek megfelelően tragikus sorsát: 27 évesen egy ütközés következtében hunyt el.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Travis Pastrana 199 élete

Nem lelte helyét e Földön, ezért inkább körbejárja, motorral…

Mindenáron motorháton – a Van Buren nővérek kalandjai parttól-partig

A városi dirt bike másképp piszkos