Barion Pixel

A városi dirt bike másképp piszkos

Benedek Csanád

2022.07.13.

12.5 perc

Try to catch me ridin’ dirty –ahogy Chamillionaire rapslágere mondja, és nem véletlen.

Az elmúlt 10 évben kimondottan komoly problémát jelent a terepmotor és a quad városi jelenléte. Ezt járjuk most (Mad Max) körbe. Mi az államokbeli/New York-i dirt bike jelenléttel foglalkozunk a cikkben, de maga a műfaj majd minden nagyvárosba felütötte a fejét. Ahogy a nemzetközi trendeknél szokás, valószínűleg hozzánk is be fog gyűrűzni. Ha egy generáció rákattan és felönt a tank garatára egy benzinfröccsel, gyorsulgatásoktól lesznek hangosak a külvárosi utcák.

Gyorsulás, trükközés és szabadság
Rögtön fussuk le a fordítási kört! A dirt eredetileg egy biciklis (BMX) stílusirányzat, de egyben jelenti a crossmotort is. A dirt bike mostanában leggyakrabban a városi, illegális, féllegális crossmotorozáshoz és ATV/quadozáshoz kapcsolódik. Szóval a cikkben innentől kezdve a „piszkosbicó” aka dirtbike a városi crossmotorozást jelenti.

A stílusnak régi a hagyománya, már a Das EFX Real hip hop videoklipjében is ment a téma, de az elmúlt 15 évben egyfajta vallás lett, és komoly szubkultúra alakult ki körülötte. A dirt bike természetesen nem maga a hiphop, és a maszkos fiatalok között mindenféle náció található, de a rapvideók imádják a témát és a dirt bike is a hiphopot.

Meek Mill: Bike Life

Swervoo: I Want A Dirtbike

A dirt bike dilemmája egy kis humorral nézve egészen a francia forradalomig nyúlik vissza. A szabadság, testvériség, egyenlőség híres mottójánál már az elején felmerült, hogy meddig is terjed vajon a szabadságom. A válasz pedig: a szabadságod addig terjed, amíg másokat nem akadályozol a szabadságában avagy amíg a szabadságoddal nem zavarod mások szabadságát. Közös együttélés ugye. A dirt bike drámája, hogy nem tudnak hol hajtani a fiúk, és erre gyakran hivatkoznak is, de ha megindul mondjuk 1000 motoros (volt rá példa) ott KRESZ nem marad szárazon. 1000 cross-os krosszol:

A dirt bike egyébként rendkívül népszerű, egy virágzó, az embereket szorosan összetartó sok mellékiparággal összefüggő kultúra, amelyet a „kerékpáros élet” közösségeként ismernek. A városi utcákon való „lovaglás” legális alternatívája nélkül a mocisok azon kapják magukat, hogy ha folytatják szenvedélyüket az súlyosabb következményekkel, például pénzbírsággal, motorjaik lefoglalásával, sőt letartóztatásokkal is jár.

A média egy része igyekszik alvilági bandaként, félgengszterekként beállítani ezeket a fiúkat. A Hells Angels féle vagy a japán bosozoku (cikkünket a női motorosokról itt olvashatod) bandákhoz hasonlóan, de ez nagy tévedés.

Pont hogy a hangos, látványos, utcán trükköző stílus, ami oly gyakran letartoztatást vagy minimum igazoltatást, lajstrombavevést von maga után, pont hogy emiatt az igazi ganxták kerülik a dirt bike show-kat, mert figyelem kerülne rájuk. Nincs az a gengszter, aki hangosan kiabálva, esetünkben gázkart rángatva hívná fel magára a figyelmet. A belső sztorikból kiderül, hogy ezek sokszor még gyerekek, vagy komoly sportemberek.

14 éves tehetség Wattsból

Leeky Da Bikestar Queens sztárja

A tényfeltáró, belső szubkultúrába betekintő videókból is látszik, hogy ez egy őszinte bár hangos, de jobbára békés közösség. A „legnagyobb gengszter” közöttük az a pali, aki néha három embernek elintéz ezt-azt, és ezt még a kamerába is bele meri mondani.

Sőt, sok videóból, cikkből kiderül, hogy valójában sok tinédzsernél pont a dirt bike közösség akadályozta meg
a fiatalokat abban, hogy a bandák és a drogok szorításába kerüljenek. A városban trükközés, crossmotorozás igazából nem bandaháború, hanem egy extrém sport, amivel a legnagyobb baj, hogy tényleg hangos.

Persze vannak durva sztorik, és a média ezt kapja fel.

A dirt bike sara
A dirt bike sara véresebb, ha a város a terep, de ezek a szituációk jobbára elkerülhetőek lennének, ennek ellenére tény és tragédia.
Idén márciusban egy utcai crossmotoros elütött két lányt a 115. és a Frederick Douglass Boulevard-nál New Yorkban. A lányokat kórházba szállították, de nem sérültek meg súlyosan. Letartóztatták a dirt bike-os srácot. Kevin Williams, a 28. körzet kapitánya azt mondta, hogy a rendőrök sokszor nem üldözik, nem merik üldözni a „versenyzőket”, mert meggondolatlan módon menekülnek, járdán hajtanak, még jobban veszélyeztetik a lakosságot.

Sajnos 16 éves gyerekek dirtbike balesete vagy halálesete már nem is olyan ritka esemény.

Rochester városi tanácsának elnöke például „a város élete ellen való fenyegetésként” jellemezte a nem odavaló járműveket, a témának szentelt áprilisi ülésen, amelyet alig egy hónappal azután hívtak össze, hogy márciusban egy 9 éves kisfiú meghalt apja motorjának a hátulján. Csak idén Pennsylvaniában, Texasban, Coloradóban, Virginiában és Floridában is haltak meg dirtbike motorosok. Hozzá kell tenni, hogy leggyakrabban az illegális vonulgatás utáni őrült és értelmetlen hajszákban. Nincs mit tagadni, ez most a legnépszerűbb tényleg extrém(veszélyes) sport az Államokban. Aztán a bulvármédia imádja az amúgy is erősen megosztó, több sebtől vérző dirtbike-ozást minden rosszal összekapcsolni. Például Frank Jackson clevelandi polgármester unokáját nemrégiben lelőtték és holtan találták egy dirt bike mellett, ha nem lenne ez a hype, nem lenne ennek feltétlen jelentősége, és a nyomozás szerint is nincs sok köze a kettőnek egymáshoz. De oda van téve a bűnös szó: dirt bike.

A legjellemzőbb veszélyforrás nem is felvonulás, hanem hogy a menekülés közben, a tudásukhoz képest is nagyon gyorsan száguldanak, nuku reakcióidő, pápá életke. A rendőröket az, hogy hangosak sok helyszínen még nem is zavarja (mondjuk a lakókat annál inkább), hisz az nem büntethető bizonyos zajszint alatt. A fő veszélyforrások, hogy szembemennek a forgalommal vagy ki-be ugrálnak a főúti forgalom és a gyalogos forgalom között, a járdán közlekednek, figyelmen kívül hagyják a közlekedési szabályokat, beleértve a piros lámpát.

A rendőrök sokszor tehetetlenek, amikor meg mégis felveszik a kesztyűt, abból néha nagyobb baj lesz, ahogy április 14-én is történt, amikor egy szemtanú szerint egy rendőrautó villogó lámpákkal üldözőbe vett két crossmotorost.
A rendőrök is átmentek a piroson, a rendőrautó nekiütközött egy másik járműnek, amely egy parkoló autónak ütközött. Halál szerencsére nem történt, csak kisebb sérülések, de az anyagi kár nagy lett, és a rendőröket is megbüntették. Ilyenkor kezdődik el a háború. A rendőrség jelen pillanatban felvette a kesztyűt és a szolgálunk és védünkből üldözünk és zúzunk lett. Nehéz igazságot tenni.

Dirt bike vs. State, avagy egykeréken az állam ellen
Anyám utálja, hogy motorozom, és még mindig motorozom.” – mondta a rochesteri Sam Kelly. „Ha anyám nem tud megakadályozni abban, hogy megtegyem, akkor senki sem fog tudni megakadályozni.”

Ugye ebben az a nehéz, hogy egy tehetséges motoros motorozna, de ez pont abban a városban történt (Rochester), ahol egy kilenc éves kisfiú halt meg. Ilyenkor nehéz érveket ütköztetni, motorokat könnyebb. Az USA-ban „52-es hadművelet” névre keresztelt dirt bike-munkacsoport letartóztatásokat hajtott végre, mocikat és lőfegyvereket is foglalt le az összehangolt fellépések során. Az osztály nyomozói a pár lefoglalt illegális fegyver ellenére is nem bűnszervezet ellen nyomoz, hanem valójában azon dolgozik, hogy kiderítse, hol tárolják a motorokat.

Massachusetts állam nemrég még azt is fontolgatta, hogy megtiltsák a benzinkutaknak, hogy
üzemanyagot áruljanak a motorosoknak, ez a durván alkotmányellenes és szinte értelmetlen
törvénytervezet szerencsére nem ment át, de ebből is látszik milyen súlya van a problémának.

New Yorkból indult az őrület és ott a legakutabb a probléma is. Idén már a hatodik éve van „Dirt bike zúzás” New Yorkban. Adams azt állította, hogy a rendőrség idén eddig több mint 2000 motorbiciklit és ATV-t foglalt le. Pár hete New York polgármestere, Eric Adams kijelentette: „Itt a Freedom Tower árnyékában állunk, megszabadítjuk magunkat ezektől a pusztító gépezetektől. Ma összezúzzák őket, hogy soha többé ne terrorizálhassák városunkat.” Eric Adams meglengette a kockás zászlót, miközben egy buldózer a média kamerái előtt 96 lefoglalt motort és ATV-t zúzott össze, ami már minden évben hagyománnyá válik, egyben jelezve azt is, hogy más megoldásra ötlettelen a város.

A buldózer összetöri az illegális motorokat New Yorkban.

Országszerte a városok valamennyire felszámolták a dirt bike-vonulásokat. New Yorkban kerületenként más a szigorúság, Bronxban, Harlemben nem annyira, Brooklynban, Queensben vagy Manhattenben komolyan utánad mennek. A városi ridereknek többnyire tényleg nincs hova menniük. A nagy almában ugyanis egyelőre még nem léteznek ilyen helyek, amint azt számtalan, a versenyzőkkel, híres-hírhedt riderekkel készített médiainterjúk tanúsítják. „Ezért tépünk és zúzunk az utcákon. Tényleg nincs hol gurulni.” – mondta Joseph Middleton, egy harlemi motoros 2013-ban a New York Times-nak. 2014-ben Albert Elkerson, a harlemi „veterán” dirtbiker a Daily News-nak nyilatkozott egy olyan ötletről, amely egy biztonságos, szórakoztató és meglehetősen elszigetelt kerékpárparkot hozna létre a város egy elszigeteltebb részén. Az egyik ilyen helyszín, amit többen javasoltak, a Floyd Bennett Field volt, amely egy kihasználatlan régi repülőgép-kifutópálya Dél-Brooklynban, amely üresen áll. A helyi tisztviselők azonban nem fogadták az ötletet, nem látták be ez miért lenne érdeke Brooklyn városának.

Albert Elkerson

Nem lehet, hogy egy egész város tele van dirt riderekkel, és azt mondod: »Nem érdekel, tartoztassák le őket!« Ez nem felelősségteljes megoldás… Ez nem fog csak úgy elmúlni. Sőt most indul be.” –mondta Elkerson a Daily News-nak majdnem egy évtizeddel ezelőtt. Igaza lett.

A Wells Fargo felmérése szerint a technikai sportágazatban a dirtbike/crossmotor és a quad/ATV-k iránt is megugrott a kereslet a világjárvány idején. Tehát amikor pont nem lehetett menni a városban, akkor is folyamatosan vásárolták, építették őket. Az elmúlt 10 évben minden évben egyre többet adnak el a dirt bike terepmotorokból az Államokban és világszerte is.

Nem crossolhatsz el a cross elől
A dirt bike-ok, az ATV-k, átalakított autók és más, rendkívül hangos járművek évek óta nagy problémát jelentenek sok városban. Azok számára, akik mennek velük, ez egyfajta kikapcsolódás, hobbi, amely bizonyos esetekben a közösség pozitív hatása miatt tényleg távol tartja őket a bandáktól és a drogoktól. Mások számára kellemetlenséget okoznak. Igen, ezek nem a relatíve csendes low riderek.

Ha az elmúlt hét év jelei arra mutatnak, hogy a motorkerékpárok lefoglalása és szétzúzása alig több egy értelmetlen reklámfogásnál, és csak felhergeli a fiatalokat, akik ezt egyfajta háborúnak veszik. Az NYPD évek óta csinálja ezt, de a probléma továbbra is fennáll, hasonlóan ahhoz, hogy a kábítószer- és fegyverbezúzások bizonyítottan nem akadályozzák a kábítószer-használatot vagy az erőszakos bűnözést, mert könnyű beszerezni. Igazságot nem lehet tenni, az biztos, hogyha kapnának pályákat, akkor hamar szétválna kik a hangoskodó adrenalinhajhász exhibicionisták, akiknek mindenképp a Time Squaren kell menniük, és kik azok, akik csak motorozni és trükköket akarnak megtanulni.

Egy New York-i ismeretlen utcaarc mondta meg a tutit a legjobban szerintem. A lényege az volt, hogy ha már minden negyedben gyephoki, lacrosse meg többfajta focipálya is van, hogy addig adjanak a kölyköknek egy dimbes-dombos játszóteret, amíg lehet, amíg nem ez a fő identitásuk része, mert ha Hollywood észreveszi ebben az új, városi lázadozó extrém sportban a potenciált, olyan „Mad Max” sci-fit fog legyártani, hogy utána lesz csak igazán nagy őrület a dirt bike-ból.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Travis Pastrana 199 élete

Nem lelte helyét e Földön, ezért inkább körbejárja, motorral…

Mindenáron motorháton – a Van Buren nővérek kalandjai parttól-partig

Amikor Ben-Hur és az ókori kocsihajtás találkozik a XX. századdal