Barion Pixel

Travis Pastrana 199 élete

4BRO

2024.04.03.

18 perc

Aki fejre állította a motorsportot

Travis Pastrana jóformán mindennel csinált már szaltót, aminek motorja van, és gurul. Ő az igazi transzformer, aki egybenőtt számos kasznival. Abban a pillanatban érkezett a motorsport világába, amikor az épp megtorpanni látszott, ő pedig padlógázzal repítette be motorját az extrém sportok arénájába. Ki is Pastrana valójában? Őrült adrenalin-junkie, apuci kicsi „goldenboy nerd” fia, maximalista precíziós gépezet, már-már a mazochizmus határát súroló balesetmágnes, kísérletező? A választ nem tudom, de talán ő maga sem tudja, csak bedurrantja a hengereket, és tolja neki nyélgázzal. Mindent megnyert, és mindenben is elért mindent. Rali- és motorversenyző, kilencszeres XGames-győztes, melyből hat Freestyle Motocross-aranyérem. Négyszeres Rally Amerika-bajnok. A NASCAR-ban is indult, 2022-ben az 1-es osztályú motorcsónak-szakosztály világbajnoka lett. Bázisugró, szenvedélyes ejtőernyős, a Nitro Circus alapítója és még ki tudja mi. És, hogy mi ennek az ára? A cikkből megtudod.

Vaskarom és apámasszony katonája
Travis Alan Pastrana 1983. október 8-án született, egy sportfanatikus családba. Nagybátyja, Alan Pastrana 1965 és 1968 között hátvédként játszott a Marylandi Egyetemen. Apja, ex-elit tengerészgyalogos, és egyben kiképzőtiszt volt, öt fiútestvérrel a háta mögött, akikben egytől egyig mind dúlt a versenyszellem. Travis ebben az egymás erejét folyton-folyvást tesztelő, robbanékony és impulzív közegben nőtt fel

Nemrég került a mozikba a Vaskarom című film, ami szintén egy sportőrült család történetét mutatja be. Travis gyerekkora szerencsére ennél barátságosabb keretek között zajlott, azonban az Egyesült Államokban korántsem oly ritka, hogy egészen kis gyerekeket állandó sportra fognak. Hatalmas pénzek mozognak ugyanis a szórakoztatóipar részét képező sportokban. Pastrana 4 éves korában ült először motoron, a neten is megtalálható, amint két évesen bobcatet vezet.

Apját nem lehet a szó klasszikus értelmében vett szigorú szülőnek titulálni, mivel kizárólag olyat kért a fiától, amit ő is bármikor megcsinált. Minden őrültségben benne volt. Miután nyilvánvalóvá váltak fia képességei, kötöttek egy egyezséget. Ha mindennap fut 1 mérföldet, de tényleg mindennap, és B-nél nem kap rosszabb jegyeket, akkor támogatják. Ezt mind a fiú, mind az apja be is tartották. Robert, az apa, eladta hajóját, a Harley mociját, a lakókocsiját, hogy a fiát támogassa, másrészről kicsit elvette a gyerekkorát az állandó versenyzéssel. Hozzá kell tenni, hogy minden szabadidejét a fiának szentelte.

13 évesen Pastrana már megcsillogtatta tudását a motocross-versenyeken. Rá egy évre Las Vegas-ban
megnyerte a Freestyle Motocross-Világbajnokságot, ezzel megkezdve 2003-ig tartó győzelmi sorozatát.

Az 1999-es XGames-en, 16 évesen elért aranyérme után rögvest a Rhode Island-i Gravity Games nyitóversenyén is a dobogó legfelső fokára állhatott. Azonban Pastrana nem korlátozódott csak az FMX-re. Későbbi éveiben más motorsportágakban is kipróbálta magát. A motokrossz mellett részt vett a Supercross versenyeken, továbbá ralikrosszon, a raliban és még a Nascarban is versenyzett.

Fotó: Nate Christenson

Motorkerékpár-vonalon mozgó arcoknak egy kis érdekesség: Pastrana mindig is Suzukival versenyzett és egészen 2019-ig kitartott a márkánál, majd a KTM-hez igazolt. Az is igaz mondjuk, hogy a Red Bull Straight Rhythm versenyén, nyílt osztályban egy Suzuki RM-Z 450-et, Honda CR500 motorcserével tuningolt. A járgányt RM-Zillanak nevezte el.

199 Pastrana versenyzői száma, és egyben szerencseszáma. Életrajzi filmjének áthallásos poénra épülő címe is innen ered. 199 lives.

Neki tényleg macskaszerencse nélkül is több mint kilenc élete kell, hogy legyen, annyiszor kísértette a sorsot, és majdnem mindig talpra esett.

Amikor végre kezdtek komolyabb pénzek befolyni a motorversenyzésből, sporttörténeti momentum elé érkezett, döntenie kellett: a teljesen új zsáner a Freestyle MX felé fordul, vagy a Supercross-ra helyezi a fő hangsúlyt? Ez igazi nagytétes játék volt. Hat élő szerződése pörgött épp a Supercross-ban, és zéró az akkor még helyét kereső freestyle ágban.

A 199 Lives jól érzékelteti a választás súlyát, úgy mutatja be, mintha egy NBA-szerződést cserélnél
egy Harlem Globetrotters kosárcirkuszra. Ez nem költői túlzás, akkor még senki nem tudta, hogy
merre fog kifutni az XGames-sorozat. Az ezredforduló éveiben járunk, minden képlékeny még.
A multik nem jelentek meg komoly súllyal az extrém sportok körül.

Pastrana nagyon élvezte a freestyle-t, de ebben benne volt az is, hogy sok motocross versenyző nem kedvelte őt. Ők keménybe tolták, rocksztár életet éltek. Bár nem ez a kép él bennünk Pastrana-ról, igazság szerint sokáig apuci kicsi fia volt, aki időben feküdt és időben kelt. Tény, hogy megnyerte a versenyeket, de maguk a versenyzők nem igazán kedvelték. „Daddy’s nerdy goldenboy”-nak hívták, az aranyérem és a sikeréhsége végett.

Fotó: Richard DeLibertis
Fotó: Richard DeLibertis


Végül az új vonal felé vette az irányt, ott még csak most alakultak a szabályok, és történelmet lehetett írni. A jelenből visszanézve könnyű okosnak lenni, de akkor ott filmbe illő drámai fordulatok sora következett. Pont, amikor a semmiben lógott, a metaforánál maradva bele is zuhant a szakadékba. Egy sérülés után nemcsak az egyik legfontosabb motocross-versenyén való indulás lehetőségét veszítette el, ami pénzt és elismertséget is jelentett volna számára, hanem az egyik fő szponzora a freestyle-ban rejlő kockázat miatt megelégelte és visszavonta a szó szerint 1 millió dolláros ajánlatát. Nem hitt mindenki akooriban a freestyle szakágban. De akinek az adrenalin a drogja, és nitró folyik a vérében, az mindenen átmegy vagy átugrat. Vagy nem?

MX ebcsont beforr?

A legtöbb sérülésre nem emlékszem, túl sok volt. – Travis Pastrana.

Pastrana-nak a profi pályafutása 20 éve alatt, több mint 60 csontja tört el, 25 agyrázkódást élt túl, mindeközben pedig folyamatosan a legmagasabb szintet hozta. Ezek a sérülések között voltak kimondottan életveszélyesek is. A sérülések gyakran hónapokra kivették a körforgásból Pastrana-t. Orvosi feljegyzései a következők: gerincelmozdulás (emiatt lebénult), bal térdében elszakadt az ACL, PCL, LCL, MCL és a meniszkusz, többször eltört a sípcsontja és a fibulája, kétszer műtötték meg a bal csuklóját, egyszer a bal hüvelykujját, két műtét a hátában, a gerinccsigolyák mentén, egy a jobb könyökén. Kilenc műtétet hajtottak végre a bal térdén, hatot a jobb térdén, vállműtétje során az egyik testében lévő fémdarabot minden frontátvonuláskor érez.

Travis Pastrana röntgen képe

Pastrana 14 évesen egy FMX versenyen nagyon súlyosan megsérült. Röviden az a sztori, hogy valami meghibásodás miatt a kidobó rámpa végeéhez érve a motorkerékpár kevesebb, mint egy másodperc alatt lelassult 80 km/h-ról 0 km/órára. Az érkezőt még szerencséjére elérte, de nagyot esett, melynek következtében a gerince elmozdult, elvált a medencéjétől. Három hónapra tolószékbe került.

„Körülbelül három napig voltam eszméletemen kívül, és hat vérátömlesztésem volt.” – mondta Pastrana. Azt is hozzátette, hogy az orvosok szerint az Egyesült Államokban csak hárman éltek túl ilyen sérülést. Hosszú és nehéz felépülés vette kezdetét.

A 2005-ben egy motocross-kiállításon való show közben eltörte a lábát, azonban ez sem hátráltatta abban, hogy a következő napon a Race of Champions versenyen rajthoz álljon.

Egy floridai BASE Jump baleset során eltört a medencecsontja, amikor egy parkba zuhant le.

2011 júliusában az XGames-verseny (FMX) közben is megsérült, ezúttal is az érkezéssel volt a gond, mivel a motorját már nem tudta kellő időben irányba fordítani, ennek eredményeként összezúzta a bokáját és több törést is szenvedett. Pastrana ennek ellenére nemsokára visszatért Subaru Imprezájába, és tovább versenyzett, a Rally Cross döntőjébe is bejutott, ahol túltolta a kanyart, majd a falnak csapódott. A fedélzeti felvételek mutatják, hogy a gipszbe burkolt lába is durván odacsapódik, így ismét eltörte az éppen gyógyuló félben lévő lábát. Kutyaharapást szőrével.

Adrenalin-junkie, tesztoszteron-cowboy

Kiszámolom a kockázatot, ebből élek.” Pastrana.

Travis esetében egy külön cikkben sorolhatnánk a megnyert díjait. Nem túlzás a Freestyle Motocross Tony Hawk-jának nevezni. Ami csupán egy odavetett félmondat, de annál több van benne, ha valaki ért hozzá. Íme a debutáló menete 15 évesem az XGames-en, minden idők legmagasabb pontszámával (99).

Továbbá számos szakágban teljesített pro szinten. Nascar-ban és motorcsónakon is versenyzett. Ezt egy laikus fel sem fogja milyen kitartás és érzék kellhet, hogy mindenben toppon légy. Azt se feledjük, milyen autó van alattad, egy deszkásnak szinte mindegy, hogy melyik cég támogatja, egy pilóta lehet jó, ha a konstrukció közepes alatta. Pastrana a maxot hozta ki mindenből. Mi most pár érdekesebb és életveszélyesebb kaszkadőr mutatványát elevenítjük fel újra.

Kezdve egy sporttörténeti pillanattal a 2006-os XGames-ről. Dupla hátraszaltó motorral.

2010. január 1-jén Pastrana Subaru rally-autójával kiugratott a Pine Streetről egy úszó bárkára, amely az öbölben horgonyzott. Ezzel megdöntve az addigi rámpás távugratási rekordot, ami 52 méter volt. Új, emberes világrekordot állított fel, 82 métert repült. Ennek megünneplésére, miután kiszállt a kocsijából, nyomott egy fejest a kikötőbe.

Travis Pastrana Jumps 269 Feet (82 Meters) In Rally Car

2007. szeptember 26-án Pastrana ejtőernyő nélkül ugrott ki egy repülőgépből a Puerto Rico állambeli Arecibo felett. A levegőben találkozott egy másik ugróval, hogy biztonságos tandemleszállást hajtsanak végre. Ez egyébként amúgy illegális arrafelé. Puerto Ricóban többet nem ejtőernyőzhet és büntetést is kellett fizetnie.

Pastrana néhány rekordját tisztelgésnek szánta példaképe, a legendás kaszkadőr Evel Knievel előtt. Evel mutatványait ismételte meg, csak turbó verzióban. 52 autót, 16 buszt és egy szökőkutat ugratott át egyetlen éjszaka leforgása alatt. Az első ugrás az autók felett történt 44 méter átívelésével, a második a Greyhound-buszokon át 60 méter legyőzésével, a harmadik pedig az ikonikus Caesar’s Palace szökőkútja felett zuhogott el. Ezt az ugratást maga Knievel nem tudta annak idején 1967-ben sikeresen beadni, melynek eredménye egy hónapos kóma és mellé 12 törött csont lett. The show must go on.

A végére egy cimlapfotó (Racer X) mozgásban Ken Block és Travis Pastrana közreműködésében.

Aki sokat markol, keveset Loeb

2012-ben Pastrana már hosszú évek óta a csúcson volt, és nem ismert lehetetlent. Elindult több RallyCross-eseményen is. Hogy hype-ot csináljon maga körül, a show és a médiafelhajtás érdekében beleállt Sébastien Loeb-be. Egy kihívásvideót küldött Loebnek, aki akkoriban a rali-világbajnokság első számú favoritja volt. Travis arra kérte, hogy versenyezzen ellene. Loeb nemhogy elfogadta a kihívást, hanem egy új járművet is összekalapált a csapata kifejezetten az eseményre. Pastrana erőfeszítései hiábavalónak bizonyultak, ráadásul balszerencsés is volt, mivel már a verseny legelső előfutamában Andy Scott által okozott baleset miatt kiállásra kényszerült. Pastrana csak a lelátóról nézhette Loebet versenyezni – aki az egész futamot uralta. Pastrana aztán soha nem versenyzett ellene, ahogy elméletileg tervezte.

A siker árnyékos oldala
Az életveszélyes testi sérülések mellett a software-t is támadás érheti, ha valaki ilyen sokat kockáztat. A 25 komolyabb agyrázkódást se feledjük, és sok mikróagyrázkódása is lehetett, amit tán maga sem realizált. A szervezetnek szüksége van stresszre, adrenalinfröccsre, hogy gyorsan tudjon reagálni váratlan helyzetekre, de aki huzamosabb ideig játszik ezzel, pórul jár.
Ha sokáig stressz alatt van valaki, azt az idegrendszere nem tolerálja. Bár nem túl publikus, de Travis akár versenyzik, akár nem, akár kihagy fél éveket, jó ideje PTSD és nálunk nem annyira ismert, éjszakai rémület (night terror) nevű mentális problémával küzd. A night terror nem egy horrorfilm címe, ez egyfajta paraszomnia, alvászavar, ami intenzív felriadásokkal jár és tönkreteszi az alvási időt. Ez nem a klasszikus traumatikus rémálom. A legmélyebb alvási fázisban jelentkezik, melyre a deltahullámok jellemzők. Az éjszakai rémület alatt a személy alszik, előfordul, hogy szemeit is kinyitja. Ezalatt erőteljes, irracionális félelmet él át, csupasz élményt történet nélkül. Retteg anélkül, hogy felébredne. Ha mégis hirtelen felébred az álomból, állandó rettegésérzet, zokogás, zavartság, gyors szívverés, megmagyarázhatatlan félelem veszi körül, de nem tudja a forrását. Nem emlékszik mitől. Ezért kapcsolódik ide PTSD (posttraumatic stress disorder rövidítése), amit magyarul poszttraumás stressz szindrómaként ismerünk.

Mivel Travis-t a szülei nem nyomorgatták, a szakértők szerint az állandó stresszhelyzet erőltetése okozta nála ezt vagy (de erről nincs információm), az idegrendszerre ható gyógyszerek túlzott használata. Gyakori a kettő együtt, aki túl sok stresszhelyzetnek teszi ki magát, vagy nem tudja kivonni magát a hatás alól, akkor gyógyszereket szed. Ez egy ördögi kör.

Az új generáció Evel Knievelje

Persze ahhoz tudni kéne ki Evel Knievel. A róla szóló cikket ITT olvashatjátok! Pastrana egyik énje mindenképp a Knievelhez hasonlatos szórakoztató cirkuszi showman, ugyanakkor meglehetősen komoly sportoló, akit bárki mellé oda lehet állítani. Nem egy szimpla kamikaze loco, aki megunta az életét. Mi itt Magyarországon nem is tudjuk mekkora úttörő és stílusmester is ő. Hozzánk az a sztárkultusz nem ért el, ami őt körülvette. Az extrém sportok keresztapja, motocross, freestlye motocross, rally-versenyzés, skydiving, basejump – mindegyik sportágban neve van. Sok embernek egy is elég ahhoz, hogy otthagyja fogát. Pastrana élete tele van ellentmondásokkal és vállalhatatlan szitukkal, amiket bevállalt.

Tony Hawk fanyar humorával egyszer megjegyezte: „Egy dolgot már az elején megtanultam:
Travis-nek rengeteg rajongója van, akik gyakran látogatják a kórházat.”

Noha a látványsportok vonzzák a fura exhibicionistákat, sok olyan sztori is van, ami Travis emberi oldalát mutatja, az egyik videója alatt olvastam ezt a kommentet:

A New England Forest Rally-n vagyunk, amikor egy gyerek odajön Travis-hez, és megkéri, hogy dedikálja ezt a baseballsatyit a haverjának, aki kórházban van. Travis erre azt mondja: „Ha gondolod, hívjuk fel a telefonon!” És simán szánt rá időt és egy 10 perces beszélgetést folytatott a gyerekkel a kórházban. Erre senki nem kérte, ez nem volt benne a videókban, reklámkampányban. Több ilyet lehet olvasni vele kapcsolatban. Kicsit fura, kicsit redneck, nagyon sáros, de még nagyobb a szíve.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Nem lelte helyét e Földön, ezért inkább körbejárja, motorral…

Mindenáron motorháton – a Van Buren nővérek kalandjai parttól-partig

A városi dirt bike másképp piszkos

Amikor Ben-Hur és az ókori kocsihajtás találkozik a XX. századdal