Barion Pixel

Amikor Los Angeles majd’ belefulladt a szmogba

Kiss Márk

2024.06.23.

6perc

Noha Los Angeles az Amerikai Egyesült Államok hagyományosan legszennyezettebb levegőjű városainak egyike, szerencsére manapság már közel sem olyan rossz a szitu, mint mondjuk bő hetven évvel ezelőtt, amikor egy-egy gázmaszkban flangáló ember látványa sem volt éppenséggel szokatlan a város szmogfelhőbe burkolódzó utcáin.

Los Angeles földrajzi fekvéséből adódóan roppant szerencsésnek mondható, hiszen ragyogó napsütésben fürdőző festői környezetben telnek mindennapjai. A tengerpart, az erdők, na meg a hegyek mellet van azonban valami szúrós, valami kaparó a levegőben, ami miatt jószerével az egész város fuldoklik. Ez pedig a szmog, mely nem ereszti a várost immár hosszú évtizedek óta, és amely már-már unikális arrafelé, angyalok ide vagy oda. Merthogy azzal bizonyára nem mondunk semmi újat, hogy Los Angeles-t a tengeren innen és túl is az Angyalok városaként szokás emlegetni, habár van egy másik, kevésbé ismert elnevezés is, a szintúgy hangzatos Smell-A, mely hiába kifejezetten találó, nagy karriert valamiért mégsem futhatott be.

Ahogy említettük, L.A.-ben régóta vendég a sűrű szmog. Az első, elementáris erejű találkozásra 1943. július huszonhatodikán került sor, a második világháború kellős közepén. A hirtelen mindent beborító füstködben az emberek szeme valósággal izzott, míg a torkukat mardosó érzés hatására megállás nélkül öklendeztek. Pánikukban sokan zárt helyre menekültek, mások autóba pattantak és rövid úton megpróbálták elhagyni a várost. Valóságos tömeghisztéria alakult ki, mert az a híresztelés ütötte fel a fejét, hogy másfél évvel a Pearl Harbor-i légicsapás után Japán gáztámadást intézett az USA nyugati-partja ellen. Nem erről volt szó, bár az addig talán túlzott óvatosságból beszerzett gázmaszkokat legalább ki lehetett próbálni élesben is.

Azon a nyáron többször megismétlődött a felettébb kellemetlen jelenség, minek okán elkezdték találgatni, hogy valójában mi válthatja ki. Adta magát az elmélet, miszerint az időjárás és a földrajz egyaránt okozója a szmognak, ám arra, hogy esetleg a városban cikázó gépkocsiknak is köze lehet a levegő drasztikus mértékű romlásához, nem igazán gondoltak. Holott az 1940-es években megduplázódott az autók száma Los Angeles útjain. A legóvatosabb becslések szerint is 1 millióról 2 millióra ugrott, ami természetesen komoly környezetkárosító hatással járt. Ennek volt betudható a szmog, pontosabban a kimondottan Los Angeles-re jellemző, úgynevezett oxidáló szmog. Ez legfőképp erős napsugárzás és gyenge légmozgás közepette alakul ki, méghozzá olyan helyeken, ahol még ráadásul extrém magas a közlekedés által kibocsátott szennyezés.

A legelső szmog-támadástól (smog-attack) számítva mégis kerek öt évet kellett várnia arra, hogy megszülethessen az első „kézzelfogható” tanulmány a gépjárművek hathatós szerepéről a füstköd kialakulásában, melyet Arie Haagen-Smit a Caltech cég biokémikusa publikált 1948-ben. Nem kapott azonban túl nagy figyelmet, mivel az olajipar mindenható urai pénzt és még annál is több pénzt sem sajnálva igyekeztek különböző kutatásokkal Haagen-Smit állításait megcáfolni, elbagatellizálni. Elemi érdekük volt a ködösítés, hisz’ megélhetésük múlott ennek sikerén, mit számított nekik, hogy egyesek már a saját utcájuknak a végét sem látták ekkora az átható szmogtól.

Az ötvenes és hatvanas években szinte semmit sem javult a helyzet szmog-ügyileg. Pedig a füstköd gyakran oly’ fojtogató volt, hogy az emberek – jobb híján – papírzsebkendővel takargatták a szájukat, a szülők nem engedték iskolába a gyermekeiket, miközben a sportolók szinte csak és kizárólag sportcsarnokokban, valamint tornatermekben edzettek, ahelyett, hogy mondjuk kimozdultak volna.

Az olaj-lobbinak hála a levegő minősége tovább romlott, egészen addig,
mígnem valamit feltétlen lépni kellett a városvezetőknek.

Először a gyárakat kezdték szigorúbban ellenőrizni, majd végül sorra kerültek az autók is. 1966-ban látott napvilágot az első hivatalos károsanyag kibocsátással kapcsolatos állami rendelkezés, melyet aztán több hasonló követett. Ezek hatására végre fellélegzhettek a Los Angeles-ben lakó polgárok, a levegő némileg tisztulásnak indult. A hetvenes évek elején már minden újonnan vásárolt autót kötelezően megfelelő katalizátorral láttak el, ami óriási előrelépés volt a kipufogók korábbi vadtartásához képest. Így fordulhatott elő, hogy, bár egyre több gépjármű futott fel-alá a városban, a füstköd csökkeni kezdett.

A majd’ két évtizedes semmitevés viszont bőséggel szedett áldozatokat. A növények, az állatok és persze az emberek között. Hiába javult ugyanis szignifikánsan a levegő minősége az elmúlt időkben, az a sokmillió Los Angeles-i, aki fullasztó szmogfelhőbe veszve nőtt fel, örökre megszenvedi azt. Egy 1987-ben közreadott tanulmány kimutatta, hogy a város lakóinak cirka 27 százaléka (!) erősen károsodott tüdővel kénytelen élni. Tulajdonképpen ez az ő billoguk, amit a város sütött rájuk. De nem csak a tüdőt, hanem az agyat, a szívet és az idegrendszert, illetve az anyagcserét is kikezdte az elviselhetetlen mennyiségű szmog. A gyerekek, már akit elengedtek ugye, kevésbé tudtak koncentrálni az órákon, feszültebbek és agresszívabbak lettek.

Manapság tisztább a levegő Los Angeles-ben. Jóval tisztább. Úgy 40 százalékkal a ’70-es évekbelinél, még sincs happy end. Sőt! Szerte Kaliforniába évente 10 ezren halnak meg a légszennyezettség következtében, további 1300 embernél diagnosztizálnak különböző betegséget a mérget rejtő levegő miatt.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mouse Guard: emberi állatmesék

Autószobrok és egyéb artkarambolok

Gördeszka mindhalálig: Judi Oyama

Most jöttem a falvédőről: humor és glamúr Miss KK úttörő street art munkáin

Bad Sport: a sport árnyékos oldala

STAX kiadó, ahol a lélek zenéje született