Barion Pixel

Chopper rap: gyorsabb a gondolatnál

20 perc

2024.07.08.

Benedek Canád

Gyorsabb a gondolatnál
A géppuskaszájú rapperek a hiphop egyik markáns ágát képezik. A fenti cím magas labda, amit könnyű lecsapni, mondván azért gyorsabbak a gondolatnál, mert nincs nekik. Hiszen ha valaki iszonyat gyorsan pörget, ott a szövegnek is ezt a sebességet kell támogatnia, ami többnyire a mélyebb tartalom rovására megy. Tehát még nagyobb fegyvertény, ha valaki a formai tökély mellett a tartalmi részt is kidolgozza.

Ma a hiphop-formaművészet egyik csúcsáról lesz szó. A gyors rappelésről, a pörgetésről, vagyis angolul a chopping rapről. Ez elsősorban formaművészet, ugyanakkor egy olyan magaslat a hiphopuniverzumban, ahova titkon mindenki felmászik, max nem hozza nyilvánosságra az ilyen jellegű kísérleteit. Vannak, akik eleve ebben a zónában érzik jól magukat, míg mások kínkeservesen rakják össze chopperkísérleteiket. Ezt nem lehet csak úgy kimatekozni, ezt érezni kell, aki tövig nyomja a rímgázpedált, az ne keresse a fékeket (vagy a fake beateket?). Egy jó chopper bármit bepörget, és a saját arcára formál. Vigyázat, ebben a cikkben nincs ASR, vagyis kipörgésgátló!

De miért chopper a chopper?

A chopper, vagy chopping rap, egy hiphop alműfaj, amely az Egyesült Államok közép-nyugati részéről származik, és a gyors ütemű rímelést vagy rappelést helyezi előtérbe. Azokat az előadókat, akik ebben a stílusban rappelnek, choppernek nevezik, míg magát a stílust choppingnak. A hardcore East Coast boom bap vagy a jamaikai ragga stílus nagy rajongói, most joggal reklamálhatnak, hiszen korábban is létezett gyors rap, vagyis pörgetés. Ez igaz, azonban a közép-nyugati zóna vitathatatlanul saját kultuszt és iskolát teremtett, ahol minduntalan új tehetségek tűnnek fel.

A 2000-es évek elejére az Egyesült Államok más részein, például Kaliforniában is nagy népszerűségre tett szert, majd idővel világszerte elterjedt. A chopper stílus a gyors kiejtésre és rímelésre helyezi a hangsúlyt, és általában a leggyorsabban szövegelő rappereket sorolják ide. Külön cikket érdemelne Layzie Bone, Tech N9ne, Twista, Busta Rhymes és Jaz-O, mivel ők mindannyian nagyon és másképpen gyorsak, saját egyedi stílusukkal járultak hozzá a chopper rap gazdagságához és sokszínűségéhez.

DJ Kay Slay f. Busta Rhymes, Layzie Bone, Twista & Jaz-O — 60 Second Assassins

Alapnevek a témában: Bone Thugs-N-Harmony, Mac Lethal, Twista, Tech N9ne, a Twisted Insane, Busta Rhymes, Rebel XD, Krizz Kaliko, Gift of Gab, George Watsky, Hopsin, Big Pun, Crucified, Suicide Boys, Eminem, Logic és Jaz-O.

Logic: Homicide ft. Eminem

Aki mégha érintőlegesen is, de valamennyire ismeri őket, az tudja, hogy a fentiekben felsorolt rapperek stílus tekintetében többnyire ég és föld egymástól. És ami még érdekesebb, már a metál világában is megjelennek chopperelemek. Az Archspire tech-death metál banda énekesére is komoly hatást gyakorol ez a stílus.

Érdemes megérteni, hogy a Midwest pörgetés csupán egy a számos rappelési technika közül. „Chopper”-nek eredetileg a helikoptereket és a motorokat nevezik, majd az utcai és hiphopszlengben használták az automata lőfegyverekre. Közös pont bennük az általuk kiadott gyors „tat-tat-tat” hang, mely analógia mentén kapta a nevét a gyors ütemű szövegdaráló rap. Meglepő módon maga a kifejezés is igazából a midwest szubkultúrában terjedt el, ez is igazolja, hogy ők ott ezzel többet foglalkoztak.

Az egyik első rapper, aki népszerűsítette magának a rapstílusnak a nevét, az Twista volt a Tech N9ne-nal közös „Worldwide Choppers” című dalával. Ez már sok emberhez jutott el világszerte. Alapvetően az sincs meghatározva, hogy ki számít choppernek és ki nem? Van, akinek csak pár chopping száma van, mégis ide sorolható, mert ha akar, tud pörgetni atom módon. Példának okáért Kendrick Lamar, Eminem, Big Pun (RIP) se kimondottan chopperek, de minden albumukon található valami, ami full pörgetés, tehát mégis azok.

Kezdetben a chopping kifejezést csupán a gyors tempójú rapek laza leírására használták, de jelentősége és használata szélesebb körben elterjedt, amikor Tech N9ne számos posse cutot adott ki más chopperekkel közösen. A daráló stílusú rapelőadók a világ minden tájáról 2005 környékén kezdtek ebbe belemerülni. Az internet rohamos fejlődésének köszönhetően pedig számos online együttműködés született. 2009-ben, 2011-ben és 2015-ben is megjelentek jelentős chopperbrigád-számok. Köztük a „Midwest Choppers” és a „Midwest Choppers 2”, a „Worldwide Choppers” és a „Speedom (Worldwide Choppers 2)” stb. Innen kezdve kvázi intézményesedett a név.

Tech N9ne: Midwest Choppers (feat. D-Loc, Dalima & Krizz Kaliko)

A „chopper” szó minden olyan rapperre használható, aki gyors tempójú technikát alkalmaz a dalszövegeiben. A kifejezést igeként is használják, például a „chopping” vagy „chop” formájában, a nagy sebességű rappeknél. Hogy teljes legyen a zűrzavar, nem minden midwest rap gyors, de a chopper-flow ezen a területen valóban virágzik. Ellenben mind keleten, mind nyugaton vannak pörgetők, akik bár nem tartják choppernek magukat, mégis azok. Továbbá vannak olyanok is, mint Tech N9ne, aki egy egész filozófiát épített a darálós flow köré.

Az elfelejtett 1980-as évek, és a gyors rap eredete

Noha a chopper a hiphop alműfaja, csak az 1990-es évek közepén terjedt el a Bone Thugs-n-Harmony és Tongue Twista vonzerejének köszönhetően, de maga a pörgetés, mint raptechnika már évtizedek óta létezett. Az első olyan csoport, amely direkt gyors flow-val rappelt a Treacherous Three volt az 1980-ban megjelent „New Rap Language” című számukban. A dal szövegében Kool Moe Dee-t a gyors stílus ötletgazdájaként emlegetik.

Treacherous Three: New Rap Language

Fontos megérteni, hogy a a belepörgetés és a sajátos nyelvi ráolvasások, átokszórások, valamint bomboclatok hagyománya évszázados múltra tekint vissza a santeria és voodoo vallás hívei körében. A jamaikai zenében is megtalálható a gyors rap hagyománya. Érdemes figyelmet fordítani Shinehead és Peter King lenyűgöző verbális játékterére. Aztán hallgassuk hozzá a nyolcvanas évek ec-pec-kimehetsz stílusú flow-jait. Ég és föld. Szóval a pörgetésnek, darálásnak a hagyománya valahonnan a Karib-térségből származik. Példáim 1984-86-87-ből valók, de a fekete zene „whitefülű” hallgatói tudják, hogy ezek a flow-k még régebbre nyúlnak.

Shinehead: Rough & Rugged (1986)

Nyilvánvaló, hogy sok korai East Coast-előadó is Jamaikából táplálkozott. Persze sajátos száj-jazzként kezelve a rapszövegelést. Jay-Z is itt tűnt fel először Jaz O oldalán.

The Jaz aka Jaz-O ft. Jay-Z: The Originators

Nem lehet kihagyni az alapoknál Snow szerepét sem. Tudom, most sok OG-tag berzenkedik, hogy mennyire releváns a tag. Tulajdonképpen MC Shan oldalági zsebbiznisze volt, csak hatalmasat robbant. Snow sem csinál mást, mint lekoppintja Jamaikát. Ugyanakkor azt kell ismerni, hogy nagyon ügyesen. A szövegnek van értelme és a flow káprázatos. Amiatt, hogy ez a szám mekkorát ment, hatással volt a gyors rappek elterjedésére is. Ezt nem lehet elvitatni tőle.

Snow: Informer

Az 1990-es években a stílus elterjedt a nyugati parton is, ahol többek között Freestyle Fellowship, Myka, Abstract Rude, CVE, Blackalicous és még sok más MC alkalmazta. Meg persze Tech N9ne is.

Visionaries „In The Good” című száma jó példa erre. Az első blokk, amit 2MEX tol, egy laikusnak elsőre nem tűnik choppernek, pedig az a javából. Gyönyörűen megírt szöveg, hozzá perfekt sajátos flow.

Ezért is nehéz adott esetben egyértelműen kimondani, hogy ez vagy az a choppertechnika.

Létezik a jamaikai nyelvtörős, lassítós-felpörgetős stílus, valamint a kaliforniai, amely lassúnak tűnik, de valójában technikailag nagyon nehéz és szinte kimondhatatlan flow-t képvisel. Emellett ott van a déli középnyugati régió, amely a horrorcore dark témák miatt átvette a ráolvasós átokmondást. Ez a monoton, boszorkányos ráolvasás keveredett a westcoastos dallamvonalakkal, amely a Bone Thugs-n-Harmony védjegyévé vált.
Aztán pörgetés adta magát a D’n’B, a jungle és egyéb elektronikus zenéknél, de east coast változata is létezik. Tehát nem lehet leegyszerűsíteni csak a midwest vonalra. A Memphis, Atlanta, Miami és Chicago közötti különbségekre most nem térek ki, de fontos megérteni, hogy egy amerikai hallgató tisztában van ezek eredetével és stílusával, ellentétben velünk. Nálunk büntetlenül lehet „digidizni”, míg máshol tudják, hogy ez egy Das EFX poén, amely a gyors rap egyfajta gyerekmondókaszerű színesítésére szolgál. Beam-Fu száma gyönyörű hommage és megidézés a kilencvenes évek Fu-Schnickens klasszikusára utalva.

Fu-Schnickens: True Fuschnick

BEAM: FU

Midwest nem közepes

Bár a verbális darálás, okos pörgetés stílusa a keleti és nyugati parti hiphopban, valamint külföldön is egyaránt létezett, a chopperrap, csak az 1990-es években kezdett felbukkanni a hiphop különálló és népszerű formájaként.

Közép-Nyugaton (Cleveland, Chicago, Missouri, Milwaukee) az 1990-es évek elején kifejlesztették a chopperrappelést, mint fő stílust, ami elindította a közép-nyugati flow új hullámát, felkeltve a figyelmet olyan előadók iránt, mint a chicagói Twista , vagy a clevelandi Bone Thugs-n-Harmony csoportja. Mielőtt mélyebben belemerülnénk a témába, fontos megemlíteni, hogy bár Detroit és St. Louis földrajzilag a középnyugathoz tartoznak, kulturális és történelmi szempontból eltérő besorolásúak: St. Louis-t mindig is a déli régióhoz sorolták, míg Detroitot inkább a keleti térséghez.

Na, de vissza a csontokhoz! A Bone Thugs-n-Harmony (korábban B.O.N.E. Enterpri$e és Bone Thugs néven is ismert volt), a zizi brigád, Bizzy Bone, Wish Bone, Layzie Bone, Krayzie Bone és Flesh-n-Bone rapperekből áll.

Bone Thugs n Harmony: Thuggish Ruggish Bone

A Bone Thugs n Harmony története nem mindennapi, különösen ahogy leszerződtek Eazy-E Ruthless Records kiadójához. Elmentek vakon Los Angelesbe, az utcán csöveztek és próbáltak valahogy kapcsolatba kerülni Eazy-E-vel. Mindezt hónapokon át. Vicces, hogy mindeközben Eazy-E többek között a srácok otthonában, Clevelandben is koncertezett, sőt még azt is leszervezték, hogy a fellépésén a fiúk dobnak valamit, de ők épp LA-ben kóricáltak. Aztán egy másik koncerten végül összejött a tali. A többi már raptörténelem.

Bone Thugs-ék már az 1994-es Creepin EP-jükkel a 12. helyezést érték el a Billboard 200 listán. Következő albumuk, az E. 1999 Eternal (1995) és a The Art of War (1997) is a Billboard 200 toplista 1. helyére került, az 1996-os Tha Crossroads című kislemezük pedig mindent letarolt. A megérdemelt siker nagyban hozzájárult a chopper stílusának népszerűsítéséhez az Egyesült Államokon kívül is. Twista, eredeti nevén Tung Twista, a rapkörökön kívül a 2000-es években vált igazán ismertté a Sunshine és az Overnight Celebrity dalaival. Fontos tudni róla, hogy már ekkor is nagy tiszteletnek örvendett az old-school rap világában.

Tung Twista: Mista Tung Twista

Twista: Overnight Celebrity

Már 1992-ben feltette magát a raptérképre. A Guinness World Records szerint 1992-ben a világ leggyorsabb angolul beszélő rappere volt, 55 másodperc alatt 598 szótagot tudott kiejteni, de a leggyorsabb pörgetése DJ Kay Slay „Rolling 50 Deep”, 14,07 szótag/másodperc sebességgel érkezik.

DJ Kay Slay: Rolling 50 Deep (7:20 perc környékén)

Érdekességként, és a midwest hagyományok bemutatására, egy igazi magyar-román-amerikai rappert is mutatok. P.R.E.A.C.H. eredeti nevén Botházy Erik Nagyváradról származik. Szüleivel 6 éves korában vándoroltak ki St. Louisba. Bár neve egyértelműen magyar eredetű, P.R.E.A.C.H. nem rendelkezik magyar identitással, sokkal inkább román amerikainak vagy amerikai románnak vallja magát. Ez azonban nem befolyásolja megítélését, hiszen tehetsége és művészete önmagáért beszél.

P.R.E.A.C.H.: Do It For

Ki a leggyorsabb?

A chopperrap egyik jellegzetessége, hogy minden ütemben és sorban kétszer vagy háromszor annyi szótag szerepel, mint a legtöbb más rapstílusban. A stílus fontos eleme a kifinomult rímséma is. A chopperdalok üteme, különösen a közép-nyugati, általában 90 BPM és 180 BPM között mozog, ami sokkal magasabb tartomány, mint a legtöbb más rapműfajban. A keleti part ütemei átlagban 90-120, a nyugati part 100-120, a déli rap pedig 80-110 BPM-en mozognak. A stílus egyik kulcsfontosságú eleme a szövegek minőségének megőrzése a rímelés és a tartalom tekintetében, miközben növelik a „kézbesítés” sebességét.

Prozak: Why??? (feat. Tech N9ne & Twista)

A „chopper” kifejezés nem utal semmilyen tematikus jellemzőre, így a stílusban szereplő dalok sokféle témát érintenek. Az egyik alműfaj, amelyben a chopperrapperek nyakig benne vannak, az a horrorcore, amely a Tech N9ne „Am I a Psycho?” Hopsin, B.o.B, Twisted Insane albumain is hallható.

A leggyorsabb rapper kategóriája folyton változik, de Crucified újra és újra az élre tör. Crucified a szinte hihetetlen 28,9 szótagot is kilöki másodpercenként.

Crucified: That Music

Mindenképp meg kell említenünk a koreai popsztár Outsider-t, aki 24 szótagot képes ledarálni másodpercenként.

Outsider: Oetori

A koreai poprapper Outsidertől azt nem lehet elvitatni hogy mocskosul gyors a nyelve, a tinilányok nagy örömére. Rajta kívül a következőkben felsorolt az MC-k köpnek leggyorsabban: Rebel XD 20,3 szótag másodpercenként, Twisted Insane 15,6 szótag másodpercenként. Tech N9ne 15,2 szótag másodpercenként, NoClue 14,1 szótag másodpercenként, Busta Rhymes 12,8 szótag másodpercenként.

TOP 10 FASTEST RAPPERS IN THE WORLD

Tech N9ne a stílus nagykövete

A 21. századra a chopperrap a közép-nyugati és New York-i jamaikai gyökereitől kiindulva széles körben elterjedt a hiphop világában. Van egy személy, akinek óriási szerepe volt a műfaj népszerűsítésében és terjedésében. Ő a stílus nagykövete, és hatása felbecsülhetetlen. 1999-ben a Missouriból származó rapper Tech N9ne és üzleti partnere, Travis O’Guin, megalapította a Strange Music független lemezkiadót. Tech N9ne első albuma, az Anghellic, amelyet a Strange Music adott ki, 278 000 példányban kelt el, ami hatalmas siker volt, hiszen minden bevétel közvetlenül hozzájuk folyt be. Az underground előadó így stabil alapokra helyezte karrierjét, és onnantól kezdve szabadon alkothatott. A 2000-es években további hat albumot adott ki független kiadójánál, miközben a chopper stílus egyik legjelentősebb művészévé vált.

Tech N9ne Collabos című sorozata, amely nyolc albumból áll és 2007 és 2017 között jelent meg, különleges abból a szempontból, hogy minden dalban más előadók szerepelnek. Ezzel Tech N9ne számos művészt mutatott be jelentős rajongótáborának. Bár Tech N9ne egy külön cikket is megérdemelne, elképesztően nagy rajongótábora ellenére valahogy mégsem tört be igazán a mainstreambe, és újságírók (legalábbis errefelé) ritkán írnak róla. Hasonló a pályaképe az Atmosphere projektnek, bár zeneileg különböznek. Mind Tech N9ne, mind Atmosphere anyagilag is sikeres előadók. Tech N9ne-nek volt olyan éve, amikor 30 millió dollárt keresett a zenéjével. Mindezt úgy érte el, hogy soha nem kapott díjakat, és sok albumát egysíkúnak tartják. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy Kendrick Lamar is vitte magával már a sztárkorszakában.

A 2000-es években a korai chopperek is nagy sikereket arattak. Twista negyedik stúdióalbuma, a Kamikaze, 2004-ben a Billboard 200 toplistájának élére került, majd a következő három albuma is a top 10-ben végzett. A Bone Thugs mellett Busta Rhymes is beépítette a chopper stílust néhány dalába az 1998-as Extinction Level Event: The Final World Front albumától kezdve, és azóta is számos sikeres számban alkalmazta ezt a technikát, például a 2001-es „Break Ya neck” is ilyen.

Délen olyan rapperek alkalmazták ezt a stílust, mint Chamillionaire, Denzel Curry vagy Yelawolf.

Denzel Curry: Zone 3

Míg a nyugati parton a San Diego-i születésű rapper, a Twisted Insane és a San Jose-i Snow Tha Product vagy Mexican OT is rendszeresen rappelnek chopperstílusban, a latinok adják a pörgetést, ez nem vitás.

Snow Tha Product: SHUTTUP

A koreai nyálpörgetőt már említettük, de Európát sem kell félteni. A Raggasonic bármikor magasabb fokozatra kapcsol. A harmadik perctől figyeljétek. Ez a szám akkor nagyon friss volt, és még most is megállja a helyét.

Raggasonic feat NTM: Aiguise comme une lame

A másik francia, aki mindent tud a rapről, Soprano. Ez a szám tulajdonképpen egy flow-bemutatóval is felér.

Soprano: Halla Halla

A német vonalról is sokakat ide lehetne citálni, az ungarische-germán Tamás adja magát, de most nem erőltetném tovább a dajcsot.

DCVDNS: German Choppers feat. Tamas

Szégyellném magam, ha a Foreign Beggars-t, Ren-t, Soom T, a DNB rapper MC Skibadee-t vagy Ocean Wisdomot nem említem meg. Ők teljesen mások, mint a délnyugati flow, ez UK, és a tálalás angolosan extravagáns.

Foreign Beggars: Evil Dr. Hip Hop ft. Dark Circle

Ocean Wisdom: Walkin’

Mielőtt feláldoznád a szöveget a gyorsaság oltárán, ne feledd, a cikkben szereplő rapperek dumái értelmesek is, sőt, sok esetben kiemelkedőek. Bigidi-migidi-digidi abrakadabra szövegeket mindenki tud írni. Sőt, van, aki elő is adja. 2 Unlimited, Ice MC, Dr. Alban, és az összes diszkórapper most egyszerre mondja, hogy: E-e-e!

Ice MC: It’s a Rainy Day

A cikkben nem tértünk ki részletesen a jungle, breakbeat és drum ‘n’ bass műfajokban rappelő MC-kre. Ez pusztán azért van, mert ők egy külön cikket érdemelnek. Idén áprilisban LTJ Bukem örökös MC társa, MC Conrad váratlanul elhunyt. RIP Conrad!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Gombafelhő takarja el a felkelő napot – a japán punk története

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

A grungehoz láncolt Alice kalandjai

Sunny története. Így lesz egy tragédiából popszám

Gabber reneszánsz: extrém idők, extrém zenéje

Rakim, az ember, aki feltalálta a flow-t