Téged zavar, ha valaki úgy hord zenekaros pólót, hogy nem is ismeri az adott előadót? Jöjjön egy kis zenekarospólós törióra, benne a legnépszerűbb darabokkal!
Amikor elmegyünk a kedvenc zenekarunk várva várt koncertjére, és együtt énekeljük végig a dalaikat több száz vagy ezer másik emberrel, az egy olyan különleges érzést ad, amit nem sok dolog a világon. Ez pedig az összetartozás. Mind ugyanazt szeretjük, ugyanazokat az érzéseket éljük át a dalokon keresztül, összenézünk a mellettünk álló idegenekkel és együtt üvöltjük telitorokból, hogy „and nothing else matters”.
Örök élmény marad, és akik ott voltak a koncerten nagy valószínűséggel vesznek egy turnépólót is, hogy majd mikor sétálnak az utcán benne, akkor is hangsúlyozni tudják vele, hogy ők bizony ehhez a csoporthoz tartoznak, és szeretik például a Metallicanál maradva, a metált.
Legalábbis így volt ez még a hype, a fast fashion és az influenszerek kora előtt.
Manapság, ha meglátsz valakit az utcán Ramones pólóban simán lehet, hogy a H&M-ben vásárolta, és valószínűleg nem tudja még akkor sem megnevezni a zenekar tagjait, ha azok rá vannak írva a logóra.
Top5 bandapóló, ami mindenkinek van
A RushOrderTees kutatásából kiderült, hogy melyek azok a zenekarok, amik a legtöbb ember ruhatárában megtalálhatók:
AC/DC – Aerosmith – Queen – Pink Floyd – Green Day
Érdekes módon valahogy napjaink zenekarainak brandjei kevésbé kelendők, és a modern előadók még mindig nem tudták leverni a klasszikus rock és metál bandákat. Bár a H&M így is tele van Ariana Grande és Justin Bieber merchekkel, mégis úgy tűnik, hogy ezeket az előadókat kevésbé cool szeretni.
De mitől lettek az olyan szubkultúrális zenei műfajok bandáinak pólói, mint a punk, a metál és a rock annyira népszerűek, hogy már nem csak koncerteken és vintage turkálókban, hanem az összes létező üzletben ott virítanak a polcokon?
Fehérneműből médium
Vizsgáljuk meg először a pamutpólók történetét. A Lofficiel Usa írásából kiderül, hogy a ma ismert pólók fehérneműként kezdték pályafutásuk, és egészen az 50-es évekig nem is tekintettek rájuk utcán hordható ruhadarabként, mígnem olyan sztárok, mint Marlon Brando és James Dean meg nem jelentek a televíziók képernyőjén. A fiatalok az ingeket pólókra cserélték, így már maga a tény, hogy csak egy darab eddig fehérneműnek számító ruhadarabot viselsz is lázadónak számított akkoriban.
A 60-as években aztán a szitanyomás innovációjának és Andy Warhol, valamint Roy Lichtenstein mintáinak köszönhetően egy új világ nyílt meg a pólók számára, és örökre bevésődtek a popkultúrába, majd a ruhatárakba.
Megjelentek a reklám felsők, amiken söröket, cigarettát, filmeket – főként Disney meséket – népszerűsítettek. Az emberek hamar rájöttek, hogy a mintás pólók viselése kiváló módja az önkifejezésnek és az identitás közvetítésének, ezért rengeteg ember hordott például háborúellenes pólót is – derült ki egy 1973-ban megírt The New York Times cikkből, melyben megállapították, hogy a pólóknak üzenetközvetítői szerepük is van.
És akkor jöttek a bandapólók
A 70-es években főként a punk, metál és rockzenekarok felismerték, hogy mekkora biznisz, amikor a rajongók még szívesen fizetnek is a banda népszerűsítéséért, így minden zenekar megcsinálta a saját márkás pólóját, amiket a koncerteken árultak. Az olyan zenekarok, mint az AC/DC, a The Rolling Stones és a Led Zeppelin egy idő után már több pénzt keresett a ruhadarabokkal, mint a jegyeladásokkal.
Valakinek divat, másnak ez az élete
A heavy metal megjelenés már a 70-es évek óta uralja a mainstream divatot, azonban a 2010-es évektől ezek a bandapólók szinte csatateret teremtettek az idősebb és a fiatalabb generációk között, ahol a hitelesség, az autenticitás áll szemben a dizájn, a szimbolizmus és a hype húzóerejével.
Mo Riach, a Topshop tervezési vezetője elárulta, hogy az AC/DC póló a bestsellerük, mivel ezek a zenekaros pólók megtestesítenek egyfajta laza és vagány hangulatot, és a topshoplányok számára (tehát mindenki számára, aki a fast fashiont követi) alapvető ruhadarabokká váltak – írták a The Guardienen.
Ki is tudná elfelejteni azt a sok strasszkővel kirakott Rolling Stones nyelves pólót?
A köztudatba valószínűleg azért robbantak be végérvényesen, mivel az amerikai mainstream influenszerek, mint Kanye West, az egész Kardashian-Jenner família, Justin Bieber, Gigi Hadid, Rihanna és egész Hollywood rocker szettekben és bandapólókban jelentek meg az utcán. Ezeknek a pólóknak egyedi stílusuk van és a vintage varázsuknak köszönhetően még lazábbnak tűnhetnek viselői.
Ezek mellett olyan előadók terveznek metál témájú logót a saját turnéjukra, akikhez igazából zeneileg nem áll közel a stílus. Kanye West YEEZUS turnéjának a hivatalos pólója egy az egyben a Metallica éles, villámszerű tipográfiáját használta a felirathoz, Justin Bieber Purpose Tour merchei pedig a Pentagram nevű doom metál zenekar stílusát idézik. Lényegében olyan előadók kezdték abuzálni a heavy metál megjelenést, akiknek a zenében nem volt sok közük hozzá.
Nirvana who? Nevermind.
Ám történt egy másik furcsa dolog is. A zenekarokat népszerűsítő pólókkal maguk a zenekarok nem lettek népszerűbbek, csak az esztétika. Ki ne szeretne egy laza Slayer felsőt egy farmerhoz, azonban ezek az emberek tényleg trash metált veretnek az utcán és a buszra felszállva azt hallgatják, ahogy Tom Araya morbidabbnál véresebb szövegeket hörög?
Itt jön képbe a nagy kérdés, ami két táborra szedi a bandapólók viselőit: ahhoz, hogy ezeket viseljük ismernünk kell a zenekart?
Steve Birnbaum dokumentumfilm rendező és fotográfus 2015-ben kezdte el a Band of Shirts nevű projektjét, melynek lényege, hogy New York utcáit járva lefotózta azokat az embereket, akik valamilyen zenekaros pólót viseltek, és megkérdezte őket a póló történetéről. Ezeket a képeket és a rövid történetüket végül az Instagramra tölti fel.
Elmondása szerint egyre több fiatallal találkozott, akik igazából nem is hallgatták a pólójukon szereplő zenekarokat, csak tetszett nekik a stílus és a dizájn. Birnbaum sokszor rosszul érezte magát, amiért cenzúrázatlanul kitette ezeket is, mivel a kommentelők sokszor elég gorombán fogadták ezeket a történeteket.
Birnbaum megérti azokat, akiket érzékenyen érint, ha valaki úgy hordja a kedvenc zenekaruk pólóját, hogy igazából nem is ismeri őket.
„A zene egy nagyon személyes dolog, ezért ha valaki nem érti a referenciát az sokszor tiszteletlennek tűnik. Ha valaki egy punk pólót visel, de semmit sem tud a Misfitsről, akkor az elég pózernek tűnhet. Sok embereknek a punkság egy életstílus, így nem csoda, ha emiatt dühösek lesznek” – mesélte.
Mit szólnak ezekhez maguk a zenekarok tagjai?
A Revolver tavalyi riportjában többek között Phil Anselmót, a Pantera frontemberét, Chris Motionless-t, a Motionless In White énekesét, a Babymetal tagjait és még egy rakás másik metalheadet kérdeztek meg arról, mi a véleményük erről a jelenségről.
Többségében mindenki arra jutott, hogy az élet túl rövid ahhoz, hogy ilyen dolgokkal foglalkozzanak, és hogy mindenki viseljen amit akar, de megértik azokat is, akiket frusztrál, ha valaki divatot csinál más életstílusából.
Emellett vannak szerencsére olyan arcok is, mint Post Malone, akiről lehet, hogy nem gondolnád, de imádja a hardcore és a metál szcénát, ezért a riportban több srác is kiemeli a nevét. Egy popsztár, aki úgy él mint egy rocksztár. Érdemes meghallgatni a Covid-19 elleni küzdelem segítésére létrehozott adománygyűjtő koncertjét is, ahol Nirvana dalokat dolgozott fel a jó ügy érdekében.
Végső soron arra jutottak a metálzenészek, hogy a pólók népszerűsége hatalmas elismerés azoknak, akik a logókat tervezték, mivel megteremtettek egy olyan esztétikát, amit lassan már több, mint 50 éve tartanak menőnek minden generáció fiataljai.