Barion Pixel

Jó zsaru, rossz zsaru? Első rész

Benedek Csanád

2022.08.15.

10 perc

A rossz zsaru

Egy személyes élménnyel kezdeném, hogy mi adta a cikk ötletét. Nem, nem lettem rendőr. Vagyis mégis, egy filmsorozatban voltam statiszta, és be kellett rendőrnek öltöznöm. Délben elmehettem ebédelni, de nem öltöztem át. Hát, volt egy funky órám. Az emberek kapkodtak a biztonsági övük után, a lángosos hamarabb külön kiszolgált, a félgengszter-, hegyomlásarcok kerülték a tekintetem. Megértettem, hogy tényleg van valami abban, hogy az egyenruha hatással van a személyiségre. Aztán tegyük hozzá, a rendőrök nincsenek is jól megfizetve. Mondjuk, ki van? És meg is indul a meccselés, hogy kik a nagyobb gazemberek, a gengszterek vagy a gengszter-rendőrök. A témát három részben, egy cikksorozatban dolgozzuk fel. Jó zsaruk, rossz zsaruk, és a harmadik szempont legyen meglepetés.

Következzenek a jó „rossz” filmek!

Torrente / Torrente, a törvény két balkeze
Jó, hát kénytelen voltam ezzel kezdeni, lásd be te is! A film, amit mindenki ismer. Pontosabban: a film, amit mindenki ismer, Spanyolországban és Magyarországon. Hihetetlen, de nem világhírű ez a világhírű vígjáték. Mit is mondhatnék még, mindenki ezerszer látta, aki nem, annak kötelező, várjál, nem így írom, hanem KÖTELEZŐ.

A filmet először nem kimondottan vígjátéknak szánták, hanem bűnügyi komédiának, olyan zsaroló zsaruk stílusban, lentebb írok is róla. Torrente karaktere azonban hozta az újabb és újabb poénokat, a spontaneitás jót tett a filmnek. Kevés ilyen szalonképtelen, de mégis a maga módján tökéletes alkotás létezik.

Ma már a politikai korrektség oltárán feláldozzák ezeket a filmeket. Úgy látszik, egy rossz zsaru
azonban bármit kimondhat. Antihős sosem volt ennyire ellenszenves és szerethető egyszerre.

Érdekesség, hogy Santiago Segura amúgy nem ennyire pocakos, ez a film miatt van, és minden új folytatásnál vissza kellett hízzon, és ez részben az egészsége rovására is ment. A folytatásokat most hagyjuk. A csúcson kellett volna abbahagyni.

Ja, és hajrá Atletico!

Training Day / Kiképzés
Első nap a munkahelyeden. Nem pont így képzeled el, még akkor sem, ha rendőr vagy. Ethan Hawke a tejfölösképű, zöldfülű újonc nyakig merül Los Angeles mocskába. Ebből a filmből amúgy jó Kaland-Játék-Kockázat könyvet is lehetett volna készíteni. Nem mindegy melyik utcába hol fordulsz le, és mit teszel, kivel beszélsz. Mindennek ára és következménye van. Hatalmas karma film is egyben.

Denzel Washington még sosem volt ilyen rossz. Mármint rossz ember, az alakításért megkapta a legjobb színésznek járó Oscart, méltán. Ethan Hawke se marad el mellette, az ő alakítása is jelölést ért. Mellékszerepekben Dr. Dre, Snoop Dogg, Macy Gray, Tom Berenger, Eva Mendes. Jézusom, most jövök rá, mennyire komoly itt mindenki. Cliff Curtis-t külön kiemelném, ha így elsőre nem mond neked semmit. Ő amúgy új-zélandi, általában latinokat alakít, zseniális fazon, sok szerzői művészfilmben is szerepel. Érdemes utána nézned.

Zsaroló zsaruk / Les ripoux
René egy mellőzött, kiégett, rosszul fizetett rendőr Párizs 18. kerületében, de ott a szemétdombján mégis ő a kakas, és a jelvényes gall kakast bizony meg lehet kenni. Mindenről tud, és minden üzletből leveszi a sápot. Most akkor maffiózó vagy rendőr, hol a határ? Egy nap új partnert kap, aki épp frissen végezte el a rendőrakadémiát. Hasonló felállás, mint a Training Day. A kiképzés itt másfele halad, sokkal több benne a humor, a humánum. A csavarokat most nem lőném le.
A film vígjátékként is működik, bár nem az. Vagyis klasszikus keserédes alkotás. Ha Budán élsz, akkor durva fun fact, hogy a mai napig kint van egy helyen a film plakátja. Ez egy 1984-es film, a plakátot én körülbelül 1996-1997-ben fedeztem fel. Elképesztőnek találom.

Hasonló akart lenni a szintén francia korrupt zsarus Megállás nélkül című film, bár komolyabban fogták meg a témát. Jó bizonyíték arra, hogy nem elég egy jó ötlet, a film ezer apró részlettől működik. Nehéz megmondani mitől. Egyet mondok, ne legyen kiszámítható.

Dark Blue
Kurt Russell kétfajta filmben szerepel: az egyikből klasszikus lesz, a másik pedig az előző renoméját rombolja le, de azonnal. Szerencsére ez a jobbak közé tartozik.

Ron Shelton „Sötétkék” filmje egy LAPD-őrmestert követ nyomon, aki egy italboltrablási ügyben nyomoz 1992-ben. Mi volt akkor pont? A Watts gettókörnyékről elinduló hatalmas zavargáshullám. A film L.A-t mutatja be dokumentarista módon a zavargás előtti napokban. A Dark Blue is egyfajta mélymerülés és megmutatja, hogy a rendőri korrupció nem néhány tévelygő, egyéni tiszt esetével kezdődik és végződik, a rendőrök bevédik egymást, ezzel a korrupció melegágya alakul ki. Ugye akkor se mobiltelefonok, se kamerák nem nagyon voltak. Más szóval a „csak néhány hibás alma a kosárban” érve hamis illúzió az ilyen típusú esetekre. Shelton filmje a Los Angeles-i Rendőrségre világít rá a legrosszabb pillanatban, a legrosszabb helyen. A kilencvenes évek elején a rendszerszintű rasszizmus élő dolog volt. Nem kell ezt túlmagyarázni, emiatt tört ki a lázadás. Rapfanoknak érdekesség, hogy Kurupt és Master P. is szerepel a filmben.

Mocskos zsaru
Mocskos zsaruk, és nincs benne a „Mocskos Zsaruk”.

Három a „Mocskos zsaru”, van ugye a Harvey Keitel-es Bad Lieutenant, és Nicolas Cage-s New Orleans-i verzió. Mindkettőnek Mocskos zsaru a magyar címe, és van a Mocskos zsaruk, ami nincs azon a szinten, hogy többet is beszéljünk róla.

Bad, bad, bad Lieutenant
A Bad Lieutenant egy 1992-ben bemutatott amerikai neonoir krimi, amelyet Abel Ferrara rendezett. Már itt lehet sejteni, hogy vad dolgok lesznek. A klasszikus „Mocskos zsaru” egy klasszikus mocskos film, melyben Harvey Keitel a címbeli rossz hadnagy – egyébként érdekes, hogy milyen sok rendőrös filmben szerepel Keitel. A bűn úgy látszik szereti őt megkísérteni. A Mocskos zsaru egy olyan ember történetét meséli el, aki nem érzi jól magát sem a testében, sem a lelkében. Harvey Keitel olyan megalkuvást nem ismerő őszinteséggel játssza ezt a karaktert, hogy ott vagyunk mi is vele. A film valójában egy sajátságos megváltástörténet, transzcendens elemekkel. Szóval több, mint egy szimpla krimi, ez egy bűnről szóló film.

Mocskos zsaru – New Orleans utcáin / Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans
Ezt a verziót Werner Herzog rendezte, már ezért érdemes megnézni. Sejthető, hogy egy ekkora rendező sajátos remake-jében s az alapfelvetésen kívül nem igazán lesz bármi köze Abel Ferrara 1992-es azonos című Mocskos zsarujához. Nicolas Cage vagyis itt is McDonagh felügyelő minden létező dolgot elkövet, ami törvény- és emberellenes. Drogozik, lányt futtat, csal, hazudik, lop szinte kipipálja az egész 10 parancsolatot. A film eléggé vad stilárisan és a sztoriját tekintve is. Egyébként újabb bizonyíték arra, ha jó a forgatókönyv és Cage-t is betalálja a szerep, akkor egy jó színész, bár itt szeretni nem fogod.

A film 25 millió dollárba került, 10 milliót hozott, óriási bukta lett. Werner Herzog rendezte és Cage mellett Eva Mendes, Xzibit, Val Kilmer is szerepel benne. Amerika nem nyitott arra, ha egy európai tükröt tart neki. De te nem vagy amerikai, nézd meg nyugodtan.

Higgy neki, hisz zsaru! / Internal Affairs
A belső ellenőrzés feladata kivizsgálni a rendőrség soraiban előforduló korrupciót. Talán mondani sem kell, a zsaruk utálják őket, hogy a saját társaik utánuk nyomoznak. Raymond Avila őrmester (Andy Garcia) is ezt a nem éppen népszerű munkát végzi. Ezúttal Dennis Peckkel gyűlik meg a baja, aki a kellemes arcú, behízelgő mosolyú Richard Gere (aki akkoriban mindig a megtestesült lányok kedvence jófiút játszotta). Tökéletes választás a rossz szerepére. Az már pikantéria, hogy Andy Garcia a Keresztapa III-ban és hasonló filmekben általában bűnözőt alakít.

Copland
A rendőrség egy nagy család, avagy egy nagy csalás – nem hallom jól, süket vagyok fél fülemre? Mondhatná a főszereplő, Freddy Heflin őrmester (Stallone).

Talán az egyik legjobb Stallone-film, színészi játékot tekintve mindenképp. A film akár a jó zsaru kategóriájába is bekerülhetne, de hogy kerülhetne be oda, ha mindenki más rossz. Ez már átvezet minket a jó zsaru kategóriához. Az alkotás szokatlan témát vet fel, az alvóvárosok bűncselekményei nem olyan látványosak, de legalább olyan súlyosak. Színészválasztás tökéletes, forgatókönyv szintén. Rambo megöregedett és ezt nem is tagadja. Esendő Stallonét láthatunk, üdítő színfolt az életműben. Itt is elképesztő a színészgárda: De Niro, Harvey Keitel, Ray Liotta, Robert Patrick, Rapaport… Nem akarom spoilerezni. Tényleg nézd meg, jó film.

A rendőrös filmek ajánlásába a rossz zsaruknál nem férnek bele a törvényszegő jó zsarus filmek, lásd Dirty Harry. A jó zsarukkal a következő részben foglalkozunk. Ha kihagytunk volna egy klasszikust, mindenképp kommenteljétek be. Még a végén beleírjuk utólag a cikkbe. Ezért jó az online.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A nyolcvanas évek legendás sci-fi rajzfilmjei

Félelem és reszketés a választás előtt Hunter S. Thompsonnal: The Ballot or the Bomb dokumentumfilm nyomában

„Az örök vesztesek” legnagyobb győztese Al Bundy

A nyolcvanas évek legendás dark fantasy rajzfilmjei

Jim Henson: az ideák embere, aki mindenkit a háttérből mozgatott

Werner Herzog: egy mindenki ellen, egy mindenkiért!