Barion Pixel

Joe Kid on a Stingray, avagy hogyan került a B az MX elé

Benedek Csanád

2023.02.18.

7 perc

Józsi gyerek a ráján. A kifejezés jelentése körülbelül annyi „Pistike a biciklin”. Joe Kid on a Stingray egy nehezen beszerezhető, de annál több bringás örömöt adó kis doksi, ami BMX-kultúra kialakulását járja körül. Igazi időutazás a hetvenes évekbeli vad nyugatra, mert bizony elég vad volt a nyugati part akkoriban. Valami kellett legyen a levegőben (van egy tippem mi), hogy egyszerre alakult ki a gördeszka, szörf és a bicikli MX, a kerékpár modernebb válfaja.

Ne üljél fel rája, ez egy rája!
A Schwinn Stingrayt 1963 -1981 között gyártották, nemcsak a BMX-et inspirálta, hanem mint ahogy írtuk, a lowrider bicajokat is.

A Stingray/rája, a „dinamikus kinézetű bicaj”, forradalmasította a kerékpárdizájnt.
Akkoriban elnyert több tervezői díjat is. Áramvonalas formáival beindította a fiatalok képzeletét.
Mindenki ilyet akart, és aki nem a keleti blokkban élt, annak lehetett is.

Ebben az időben a motokrossz már hatalmas népszerűségnek örvendett az Államokban. A gyerekek pedig elkezdték ezt másolni. Tetejébe egymástól függetlenül illegál versenyeket rendeztek. Ezek elég durvák voltak, minimális védőfelszereléssel, magas kockázattal. A BMX cross így a legősibb ága a sportnak, olyan tinik űzték elsőként, akiknek anyagi okok miatt nem volt lehetőségük cross-motorozni. Ezzel aztán tulajdonképpen létrehoztak egy új zsánert.

Ahogy múlt az idő, ezek a BMX-rendezvények egyre népszerűbbek lettek, különösen Kaliforniában. Az 1970-es évek elején a BMX, mint különálló sportág, kezdett megerősödni és hivatalosan is megkezdődtek a BMX-versenyek. Azt azért képzeld el milyen lehetett, hogy sétálgatsz valami városszéli dombon, és egyszercsak 15 gyereket látsz, amint életre-halálra versenyeznek. Konkrétan törik-zúzzák magukat az illegál versenyeken, amit legfőképpen a szüleik elől titkoltak.

A bájszikűl motokrossz története?
Igazából nem akarunk nyakig a „dirtbe” belemászni és BMX-wikipédiát sem szeretnénk felmondani, de ezen a ponton mégis érdemes említést tenni a klunkerekről, amit sokan hajlamosak elfelejteni. A biciklis lezúdulás és versenyzés legalább annyira a klunkereké is, mint a BMX-é. A Joe Kid… erénye, hogy a rendezők ritka archív felvételekkel és érdekes interjúkkal teli 30 éves bicajtörténelmet gyűjtöttek össze, hogy elkészítsenek egy filmet, amely feltárja a BMX versenyzés történetét, trendjeit, sztárjait a hatvanas évek végétől az ezredforduló elejéig. A Joe Kid on a Stingray történelmi perspektívát ad a BMX-sportnak, de úgy tálalja, hogy élmény nézni. 2005- ös film és 8,9-en tanyázik az IMBD-n, az azért nem rossz. Szerencsére Mark Eaton dokumentumfilmje nemcsak a bennfenteseknek szól. Veterán pro BMX-esek magyarázzák el mi is történt valójában a BMX evolúciójában. Ez egy mondatban: bevállalós vadorzók és zúzdabringázás, majd megjelenik a freestyle.

Őskor
Hajléktalanok, zöldre festett meztelen nők, és sok gyerek, aki élvezetből töri össze magát
A hatvanas évek végén és a hetvenes években mindennek volt egyfajta amatőr bája és vadsága. Az első nagyobb brigád, az úgynevezett „csöves mezőn” versenyzett, a neve nem véletlen. Valójában nem mező, hanem egy domb volt, ahol a hobók is égették a gumit, csak nem a domboldalon gurulva, hanem az olajoshordóban. Egy elhagyatott domb tele csövessel és vad kölykökkel megszülte a motorversenyzés fura mostohagyermekét, a BMX-et.

Tulajdonképpen egy Pál Utcai fiúk-történet, csak amerikai verzióban. A másik társaság
(legyen a vörös ingesek) nem kitúrni akarja őket, hanem összefognak. Illegális versenyeket
tartanak és kézzel írt szórólapokon terjesztik az igét. És végül a helyet is megszerzik.

A B.U.M.S (szintén játék a hajléktalanok kifejezéssel) volt az első szervezett társaság: Bicycle United Motorcycle Society (BUMS) néven. A hajléktalanok lakta dombot a hely tulajdonosa annyira nem tudta kihasználni, hogy amikor az egyik srác (Scot Breithaupt) ki akarta bérelni 1 évre, egy dollárért odaadta. Végül 5 dollár lett, öt évre.

Más csoportok is alakultak ebben az időben. Kaliforniával kapcsolatban érdemes tudni, hogy ezer arca van. Teljesen más a hippi és melegközpont Frisco, ahol a legtöbb hajléktalan is él, mint Los Angeles, ahol a legtöbbje drogos, és veszélyes. Ezen kívül Orange country nagy része tele van republikánusokkal, ellentétben Malibuval, ahol akkoriban szintén elkezdődtek a versenyek Malibu Racing néven. De az egy merőben más világ volt, a nyakig begombolt srácok tátott szájjal nézték a nudista hippiket és az egy szál semmiben szörföző csajokat. Itt esett meg az sztori is, ami mai szemmel kiverné a biztosítékot, hogy egy zöldre festett és felettébb csinos meztelen nő adta át a fődíjat a nagyrészt 16 év körüli fiúknak. Ott volt a korai BMX minden hőse, minden álmuk egyszerre vált valóra.

Hőskor
Az első hivatalos, már nem B.U.M.S jellegű szervezet az NBA volt, a National Bicycle Association. Amerikában tényleg hamar felpörögnek az események, ha az emberek rákattanak valamire. A Yamaha Gold Cup 1974-ben már komoly versenynek számít, 100 ezer dollárt tett bele anno a Yamaha. NFL-stadionban rendezik a döntőt és 16 ezer ember ment ki egy akkor még ismeretlen sportágat megnézni. 1982-ben már 70 000 ember töltötte be a Houston Astrodome-ot, hogy szemtanúja legyen egy BMX motocross-bajnokságnak.

A film erénye, hogy bemutatja a BMX-et körülvevő fluktuációt és a korszakok közötti hullámzást. A BMX is a margóról indult, mint a gördeszka, de a gördeszka folyamatosan egyre nagyobb lett, míg a BMX népszerűsége ingadozó. A korai időkben egyébként volt oldalkocsis BMX-verseny is, egészen fura mai szemmel.

A nyolcvanas évek bája és baja
Nem szerencsés a korszakokat pontosan dátumozni, mert nem teszik meg azt a szívességet, hogy pont 1980-ban induljanak és 1990-ben érjenek véget. De egy dolgot leszögezhetünk: a BMX sorsa a nyolcvanas években dőlt el. Felnőtt lett és szabad a stílusa. Megjelent a freestyle. A sport kitalálta önmagát.

A nyolcvanas évek már nagyban játszik, külön játékfilmek vannak a „csodabringáról”. Nemcsak a nálunk is ismert 1983-as BMX banditák, ahol Nicole Kidman is feltűnt, és amiben az Oakley még nem szemüveg, hanem bicikli markolat-gyártó volt. Legendás még az 1986-os Rad is, csak nálunk kevésbé ismerik.

Ezek a filmek bájosan naivak voltak, viszont bemutatták a cross mellett a freestyle-t is, ráadásul nagyon sok gyerekhez eljutottak.

Megjelennek az igazi csodabringák is, a GT, Dyno, Mongoose, Diamond Back,
Redline és a Haro Bikes is elkezdett Freestlye bringákat gyártani. Emellett
elképesztő mennyiségű, színű, formájú gagyi és nem gagyi BMX született.

A dokumentumfilm egyik fő témája a megjósolhatatlan csúcsok és mélypontok, amelyek a sportágat a 70-es évek óta jellemzik. Párhuzamok mutathatók ki a gördeszkások, különösen a Dogtown és a Z-Boy arcok sorsa és a BMX-esek között. A gördeszkásokhoz hasonlóan a korai BMX-esek közül is sokan kiégtek. Most finoman fogalmaztam meg a drogproblémákat, a börtönéveket és a durva baleseteket. A tesztoszteron és az adrenalin a BMX-sport barátja, de a hétköznapokban nem segít. Egy biztos, minden BMX-generáció kihívás elé állítja a gravitációt. Néha mintha le is győzné azt.

Az 1980-as éveket a cikksorozatunk következő részében fogunk mélyrehatóbban taglalni.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Gabe Brooks tragédiája a mai napig az egyik legnagyobb kérdőjelet hagyta maga után a BMX törtenetében

Zozo világa

Dél-Afrika: Az istenek a fejükre estek?