Barion Pixel

Jöttél. Láttad. Győztél. Vagy meghaltál!

Benedek Csanád

2021.10.08.

5 perc

Squid Game taught me trust no one” („A tintahal játék megtanított hogy ne bizzak senkiben.”)

A magyar Netflix feliratban a kalmár játék, de ez most félrevisz. De ki tudja, hogy a tintahalat kalmárnak is hívják. Meg egyébként is nem bizhatok senkiben, a kalmár játék megtanított rá. Ne jegyezd meg ezt a mondatot, mert úgyis megfogod! Már most mémesülni látszik. Biztos lesz reklámban, rapszámban és majd idézgetni fogják.

Squid Game az új Stranger things. Ha a mondat fele már mond neked valamit, akkor bonyolítom.

Nem ugyanaz a téma, és ez egy koreai sorozat. Így még nagyobb eredmény, hogy két hét alatt ennyire kilőtt a népszerűsége.

Nem csak Magyarországon, hanem globális szinten is vezeti a Netflix toplistáját a Squid Game című koreai sorozat. A gyilkolászós thrillersorozat így eddig a legsikeresebb debütálás a Netflixen.

Számháború
Halálos számháború a sorozatban, és nyertes számháború a valóságban.

Ted Sarandost, a Netflix tartalmi igazgatóját is meglepte a Squid Game kimagasló nézettsége, főleg az, hogy a sorozat globális siker lett.

Sarandos szerint ha a koreai produkció továbbra is ilyen léptékben gyűjti a nézőket,
akkor a legsikeresebb Netflix-szériává válhat rövid időn belül.

Sokféle adat várható még arról, hogy mekkora szintű globális siker a koreai sorozat. Az online kereskedelemből, és a Netflix saját merchandise, rajongói termékek forgalmazásából több mérés is képet adhat arról, mekkora hatású produkcióról is van szó. A jelenlegi csúcstartó Bridgertont körülbelűl 82 millió háztartásban nézték, 625 millió órát töltöttek vele összesen a felület felhasználói. A Squid Game-ről még nincs pontos adat, de a második legnépszerűbb sorozat, úgy hogy egy hónapja sem megy (2021. szeptember 17.-én indult a sori). Ezért is nincs még összesítés részben. Nem véletlen tehát, hogy maga a ’flix is 40 dolláros polókkal bolondítja a rajongókat.

A Sole Supplier adatai szerint 7800%-os (igen 7800%!) kiugrást mértek a sorozat hatására a Vans fehér Slip-On cipőinek eladásainál.

A Squid Game főszereplői ugyanis egy ilyen típusú cipőben láthatóak szinte végig a sorozatban. Ennek az az oka, hogy a börtönökben Amerikában és Koreában is ilyen vászoncsukát kapnak az elitéltek, mert nincs benne cipőfűző. Így nem tudnak vele fojtogatni és öngyilkosságot elkövetni. Ez a sorozat gyilkos tematikája miatt is fontos.

A Lyst (ami szintén egy e-kereskedelmi applikáció) magát az online érdeklődéseket mérte, amiből kiderült, hogy csak a fehér belebújós cipőkre 97%-kal többen kerestek rá a sorozat bemutatója óta. Az összes többi Slip-On színvariáció iránt is nőtt a kereslet. Mindez csupán szeptember 17-e után, amikor debutált a Squid Game. Ez egyértelmű korrelációt, együttmozgást mutat.

A sorozatban látható többi ruhadarabra, a zöld melegítőre, és a számozott polókra is ráugrott a fanhype (szerintem van ilyen szó, de ha nyelvvédő vagy, te olvasd rajongási őrületnek). A játékban szereplő zöld mackó és a rá leginkább hasonlító old school Puma-melegítő hiánytermék lett, és az AliExpress-ről is elfogytak a replikák. Ez tetézni fog a közelgő Halloween miatt, hisz az angolszász kultúrában a halottak napi beöltözésnek évszázados hagyománya van.

Mi is az Squid Game?
A sorozat maga egy slasher-trasher túlélő játék. Leginkább a Battle Royale, Running man, Az éhezők viadala hasonlít hozzá. Meg azok a Van Damme- és Chuck Norris-filmek, ahol a szegénysorsú főhős a gazdagok szórakoztatására vív élethalálharcot más szerencsétlenekkel. Az alkotói szándékban az Oscar-díjas Élősködők is párhuzamba állítható. A megvalósítás már nem olyan színvonalas.

A sorozat erénye, hogy a hétköznapi, sanyarú sorsokat életszagúan festi meg, a játék keretein belül viszont belezavarodik a kombinálásba. A sorozat másik erénye, ami a hibája is, hogy tehetséges szinészek szerepelnek benne, akik elviszik a forgatókönyv döccenőit. A színészek másik fele viszont annyira pocsék, hogy hiteltelenné teszi a valós drámát is. A többi ember mind maszkban van, így ők csak színes biodíszletei a mészárlásnak. A minisorozat címét is adó squid game egy koreai gyerekjáték. A történet lényege, hogy nagy összegekért életre-halálra játszanak gyerekjátékokat.

A sorozatban benne van egy igény, hogy a primer szórakoztatás mellett kortárs társadalmi viszonyoknak is tükörképet tartson, miszerint a kapitalizmus szülte társadalmi egyenlőtlenségeket rikító cirkuszi szórakoztatással és a szabad választás illúziójával kendőzik el (Coca vagy Pepsi ugye). A sorozat akár szuper is lehetne, ha ezt a kérdéskört, gondolatot jobban kidolgozza. Helyette az emberek belét dolgozza ki egy késsel. Szóval a szokásos mészárlás. Ha nem vársz tőle sokat, jó lesz. Ha újramelegített fornetti szintet vársz, ízleni fog a koreai tömeggyártás véres, pikáns szósza.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Werner Herzog: egy mindenki ellen, egy mindenkiért!

Fekete film tejszín és cukor nélkül

Wild Style: A Vad stílus nyomában

A nő, aki átúszta a La Manche csatornát – Gertrude Ederle sztorija a filmvásznon

Lhakpa Sherpa két élete – a hegyek királynőjének szívszorító története

Kölyköd voltam: doksi a Kölykök című filmről