Barion Pixel

Lowrider: nem autó, életforma

Benedek Csanád

2023.01.04.

10 perc

Belbecs és külcsín
A lowrider (mélyen gördülő, alacsonyan guruló) technikailag olyan autó, amelynek padlólemeze a megszokottnál alacsonyabban fekszik, és amely sokszor (bár nem minden esetben) módosított, hidraulikus vagy pneumatikus felfüggesztéssel van felszerelve, amelynek segítségével az autó alja és az úttest közötti távolság változtatható – Wikipédia.

Egyszerűbben kifejezve a lowrider egy custom-made megbütykölt, személyre szabott autó, leeresztett karosszériával. Ezek a járművek általában egyedi festést kapnak, és drótküllős felniken, gyakran fehérfalú gumiabroncsokon futnak. A lowrider-felnik általában kisebbek, mint az eredeti kerekek, akár egészen 13 hüvelykig (330 mm) terjedhetnek. Továbbá az autók rendszerint fel vannak szerelve hidraulikus rendszerekkel is, amelyek lehetővé teszik az állítható magasságú felfüggesztést, ahol a járművet a tulajdonos emeli vagy süllyeszti.

Nem minden rovar bogár, de minden bogár Volkswagen.” – Valahogy így lehet a
lowriderekkel is, olyan széles a spektrum, hogy néha nehéz eldönteni hol kezdődik
és hol ér véget a kategória, azonban ha látsz egyet, kétségkívűl tudni fogod hogy ez az.

Tekintettel ezekre a sajátos jellemzőkre, míg a lowrider mindig süllyesztett autó, a süllyesztett autó nem mindig lowrider. A kifejezést egy járműosztály leírására használjuk, nem egyszerűen a talajtól az alvázig mért magasságra. Ugye sok autó azért van leültetve, hogy az útfekvése stabilabb legyen, így még gyorsabban menjen. Na, ennek a lowrider pont az ellentéte. Lassú és alacsony, de direkt. A lowrider kifejezés aztán utalhat az autó vezetőjére is.

Alacsony lovasok” magas önbecsüléssel
A lowrider-autónak nincs más gyakorlati célja, mint hogy esztétikus legyen a saját keretrendszerében, kultúrájában, és feszegesse a határokat, amit az autó jelenthet. Százszázalékosan a chicanok kifejező eszközeként indult, akik a háború utáni időkben kezdték ellepni Amerikát.

A lowrider autókultúra a kaliforniai Los Angelesben kezdődött az 1940-es évek második felétől. Kezdetben néhány mexikói-amerikai fiatal játéka volt csupán. Fontos tudni, hogy nem a Cadillac Eldoradokkal és Chevy Impalakkal kezdődött, hanem a régebbi modellekkel. Inkább 1937-es és ’41-es Buickok voltak leültetve. Az alapmodell nem volt a drága, de a belefektetett technika és munka már egy új esztétikai minőséget képviselt. Így kívánták megmutatni, hogy a valódi életérzés nem pénz kérdése. Persze komolyabb tuningra nem volt keretük, ezért inkább a lassú cruise-olás örömeit igyekeztek kihangsúlyozni. Nehezékeket, főként cementes zsákokat pakoltak a csomagtartókba, hátsó ülésekre, aminek hatására a futómű teljesen berogyott.

Lowrider a korai szakaszból, Los Angeles

Garcia a magyar lowrider-kultúra hiteles képviselőjének alapozó videóját is ajánljuk a témában.

Bár a lowriderek tényleges feltalálójának személye erősen vitatott, az egyetlen tény, amit elismernek, hogy az első lowrider egy Harry Westergard által vezetett üzletből került ki. Mint az egyedi autók úttörője, Harryt minden érdekelte, ami különleges. Sokat segített a chicanoknak technikai kérdésekben. Westergard amúgy a hotroad és az illegális gyorsulási versenyek világában is legenda. Maga is versenyzett. Azt csinálta, amit szeretett, halálos iramban száguldozni, ami egyben a vesztét is okozta, ugyanis egy versenyen 150 km/órás sebességnél egy autó elsodorta, majd Westergard a fának ütközött és szörnyethalt.

Lassíts és le, avagy slow the flow
A lowriderek célja, hogy a lehető leglassabban cirkáljanak , miközbena lehető legalacsonyabbra tegyék az autót. Mottójuk a „Low and Slow”. Azáltal, hogy ezeket az autókat oly módon tervezték újra, ami ellentétes az eredeti céljaival, új értelmet adtak az autókultúrának. Az autók festése, díszítése, tunningolása külön cikket érdemelne. A Pimp my ride legendás műsor is erre épült.

A mexikói-amerikai kultúra jelentéstartalmáról, saját stílusáról nettó három-négy cikkben is írtunk. Bicaj, doksi, zene, csajrapvonalon is.

Az „alacsonyan lovaglók” önkifejezésként, önmegvalósításként olyan kulturális -és stílustöbbletet hoztak létre, amely szembement az uralkodó gyorsaság és erő mániás angolszász kultúrával. Abba most bele sem megyek, hogy az afroamerikai hiphopkultúra is tulajdonképpen benyúlta a latino stílus kellékeit.

L.A. Portraits: Danny Trejo – Fotó: Estevan Oriol

Lowá teszlek
A kocsik ily módon való átalakítása a latin bevándorlók, a chicanók között terjedt el először az 1950-es években. A lowridereknek azonban több virágkora is volt. Az első az ’50-’60-as években, amikor régi repülőgépek hidraulikai alkatrészeit felhasználva bütyköltek utcai csodákat. Az akkor tényleg forradalminak számított. Sokan ma is szívesebben építenek át az 1940-es, ’50-es, ’60-as években készült autókat. Ezeket hívjuk old school, más néven bomb-stílusnak.

A nyolcvanas években érkezett a másik felfutása, ugyanis akkorra a hatalmas amerikai cirkálók már nem luxusáron mentek, így megvásárolhatóak lettek földi halandók számára is. Aztán mára kialakult, hogy a ’80-as, ’90-es években gyártott típusok is kedveltek lettek, ezeket new school stílusúnak nevezik. De a stílusjegyek határai erősen összemosódnak. Évjáratoktól és kasztniformáktól függetlenül megkülönböztetünk még irányzatokat, ezeket az építés célja határozza meg. A régi, egyszerű szintszabályozást mára bonyolult több áttételes technikai eszközökkel, kapcsolókkal felszerelve oldják meg. Egyre extrémebb helyzeteket tudnak az autók produkálni: 3 keréken állás, hatalmas ugratások… Napjainkra világszerte elismert és kedvelt stílussá nőtte ki magát a low ridin, komoly háttériparral és erre specializálódott cégekkel.

Berto Chacon – Fotó: Estevan Oriol
San Diego vs. LA battle – Fotó: Estevan Oriol

Az átkozott 24008-as
Furán hangzik, de a mai autókra vonatkozó szabályok közül anno sok nem is létezett. Teljesen őrült autókat építettek, kamikaze guruló rakétákat, vagyis száguldó koporsókat. Valójában a szabályozás nem a lowriderek miatt, hanem az illegális versenyek magas halálozási száma okán indult be. A lowriderek aljára speciális, erős acéllemezeket raktak, amik ha kanyarodtak vagy zökkentek egyet, szikrázott. Ennek a népszerűség-növekedése ellenreakciót eredményezett: 1958. január 1-jén beiktatták a kaliforniai járműtörvény 24008. szakaszát, amely illegálissá tette minden olyan autó üzemeltetését, amelyet úgy módosítottak, hogy bármely alkatrésze alacsonyabb legyen, mint a keréktárcsa alja. 1959-ben Ron Aguirre szerelő megtalálta a módját, hogy megkerülje a törvényt azáltal, hogy hidraulikát szerelt fel, amit egy régi repülőgépből operáltak át, majd egy kapcsoló segítségével emelhetővé és süllyeszthetővé tette a Corvette-jét.

Ron Aguirre – 1956 Chevrolet Corvette (The X-Sonic)

Ez a fejlesztés a hidraulikus Pesco-szivattyúk és -szelepek használatával történt, amelyek lehetővé tették, hogy az autó egy kapcsoló megnyomásával gyorsan megváltoztassa a menetmagasságot. Ez kimondottan a rendőrök ellen készült. Tehát amikor a kopók malacszemeiket a járgányra vetik, gyorsan legálisra hozzák vissza az autót. Ám ezekkel csak a két tengely szintjét tudták változtatni.

Hihetetlen, de számos helyen ez a törvény még a mai napig is érvényben van. San Joséban és Sacramentóban csak 2022-ben helyezték hatályon kívül az átkozott 24008-ast. A 2010-es években a low-aktivisták azzal érveltek, hogy ez a gyakorlat ártalmatlan, és a betiltás megtartása egyszerűen a mexikói-amerikaiakkal szembeni előítélet eredménye. 2022-ben az Állami Közgyűlés egyhangúlag határozatot fogadott el, amelyben sürgette az összes többi tiltó várost, hogy vonják vissza a túlszabályozást. Ugye az USA-ban minden állam maga fogadhat el sajátos szabályokat.

Fotó: Estevan Oriol

Chevrolet Impala szerepe
Sok legendás modellt tartanak számon, példának okáért Aguirre 1956 Chevrolet Corvette-je volt az első hidraulikus lowrider. Az igazi klasszikus azonban az 1958-ban megjelent Chevrolet Impala volt, amelynek X-alakú váza tökéletesen alkalmas volt a süllyesztésre és a hidraulikával történő módosításra. Ezen az autón a szokásos kerületi típusú vázat elhagyták, helyette egy hosszúkás „X” alakban elhelyezett, sínekkel ellátott egység került. A Chevrolet azt állította, hogy az új váz nagyobb torziós merevséget kínál, és lehetővé tette az utastér alacsonyabb elhelyezését. Ez egy átmeneti lépés volt a hagyományos kerületi vázszerkezet és a később teljesen egységes karosszéria/alváz között, a karosszéria szerkezetét a lengőpanelekben és a tűzfalban erősítették meg. Ez a keret egyébként nem védte olyan hatékonyan a belső szerkezetet oldalsó ütközés esetén, mint a hagyományos változat. Ellenben könnyebben lehetett leültetni és ugráltatni.

Classic Cars with Hydraulics!

1960 és 1975 között a low-kocsiszabók adaptálták és finomították a GM X-kereteket, a hidraulikát és az airbrush-technikákat, és ezzel megteremtették a modern lowrider-stílust.

Eleinte a lowridereket csak olyan helyeken lehetett látni, mint például Los Angelesben lévő Whittier Boulevard. Az 1970-es években ez a kultúra elterjedt Kalifornia és San José területein, amihez hozzájárult a War „Low Rider” című R&B dalának megjelenése is, de erről később. Sőt, 1975-ben már komoly lowrider-klubok voltak, mint például a Carnales Unidos. A stílus népszerűsége 1977-ben tovább nőtt a legendás San José-i Lowrider magazin kiadásával. A Low Rider magazin csúcspontján, 1988-ban, több mint 60 000 példányban kelt el havonta. A lowriderek szerepeltek az 1979-es Boulevard Nights című filmben is, amelyet egyesek azzal vádolnak, hogy a lowrider-kultúrát utcai bandákkal társították.

A 2000-es évek közepére a stílus egy mélyponton esett át, de a 2015-től újra növekszik az érdeklődés a műfaj felé. A japánok például soha nem látott mértékben képviselik a stílust és egyre több tuning garázs szakosodik a mexikóiak által, az USA-ban létrehozott félévszázados múlttal rendelkező műfaj képviselésében

A lowriderek Japánban is elképesztően népszerűek, becslések szerint még mindig 200 olyan
autóklub létezik, amely kapcsolatban áll az amerikai lowrider-szcénával, és a mai napig aktívak.

Zenei kitekintés, vagyis betekintés
Most kivasaljuk a hiphop által összegyűrt khaki nadrágok és kockás ingek és lowrider-autók hírnevét. A gatyába rázás lényege annyi, hogy a hiphop tulajdonképpen rátelepedett a lowrider-kultúrára. Ugyanis annak már a rap előtt is volt saját hangzása.

Az 1990-es években a lowriderek szorosan összekapcsolódtak a nyugati parti hiphop és a G-Funk kultúrával. Többek között Dr. Dre, Snoop Dogg, Game, Warren G, Mc Eiht, Eazy-E is népszerűsítette. Persze a latinok, a Cypress Hill, a Kid Frost, a Mexakinz is adta ezt a kultúrát. A lényeg, hogy a chicano öltözködési stílus és a tuningolt autó a hiphop előtt is létezett. Ami még fontosabb, hogy a mai napig is létezik. Az itt felsorolt előadók nemcsak a stílus szerves részesei, hanem egészen biztos vagyok abban, hogy hamarabb kapsz egy rozsdás bökőt a nyakadba, ha ezeket szólod le, mint a rapet. Ugyanis sok előadó egyben a chicano öntudatra ébredés hangja is. A latinóknak ezek a zenék fontosabbak, mint a hiphop. Már írtam valamelyik cikkben, hogy az amerikai börtönökben végzett felmérések alapján a metal és a latin zene után a hiphop csak a harmadik a gengszter chicanok körében népszerűség alapján. Ezért készítettünk neked egy kis betekintést. Ez csak a Ciprus Dombi jéghegy csúcsa. Hallgass meg négy-öt tracket, és figyeld miket fog még kidobni neked! Ideje, hogy elkapd a lowrider-funkot. Képzeld el, hogy gurulsz a naplementében, a mamacita ott ül melletted, és szól a: Lowrider classico.

War: Low rider

Durand Jones & The Indications – Cruisin’ to the Park

Jason Joshua – La Vida Es Fría

Lowrider Oldies Vol.1

Not only the „G” Thang
Természetesen a hiphopoldal is legalább ennyire termékeny. Próbáltam az ismeretlenebbek közül is válogatni, hogy ne mindig Dre meg a Regulate legyen.

Cali Life Style: Lost

Cypress Hill: Lowrider

South Central Cartel – I’m A Rider

Kid Frost Eastside Rendezvous

Lil Rob – Summer Nights

Outkast – Two Dope Boyz (In a Cadillac)

Masta Ace: INC Ride

J.ME- Cruzin

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Deus és egyéb machinációk: A Deus Ex Machina igaz története

Igazi szupersztárt csinált a Run DMC az Adidas Superstar lépőkből

A bomba bomber nyomában

Az indonéz cyberpunk Vespa-kultúra

A Droors-sztori – amikor két betű sikere pusztít el

Hoka – az elmúlt évek nyertese