Barion Pixel

A Droors-sztori – amikor két betű sikere pusztít el

Benedek Csanád

2024.02.08.

15 perc

A ’90-es évek ikonikus cége, az utca kedvence, amely egy egész nemzedéket inspirált, 2019-ben nagy titokban visszatért. Egy váratlan pop-up kollekcióval robbantak a 2019-es párizsi divathéten. A COVID aztán mindent romba döntött, mégis a Droors egy villanás erejéig hivatalosan is visszatért az életünkbe. A DC jelen állapotában részben benne látja megújulásának zálogát, azaz vissza a gyökerekhez. A történet mégis elég mostoha, és egyben abszurd, hiszen pont arra büszkék, amit anno elkaszáltak. Következzen tehát a Droors-sztori.

Eightball, DUB, Blunt, Droors Company és egyéb ötletek
A brand, amely elsődlegesen deszkás központú kis farmermárkaként indult, hamarosan a fiatalok egész generációjára kihatott, egyúttal hitelesen képviselve a gördeszkás életmódot és kultúrát – amit egyébként akkoriban többnyire félreértelmeztek. A Droors mestere volt a városi kultúra, a divat és a művészet mixelésének.

A márka gyökerei 1989-ig nyúlnak vissza, amikor a fiatal Ken Block pólókat kezdett szitázni egyetemi barátjával, Damon Way-jel, majd közösen létrehozták az Eightball márkát, amelyet Damon testvére, Danny (Danny Way) hathatós közreműködésével eladtak az üzleteknek.
Danny Way akkoriban az egyik legnagyobb gördeszkás reménység hírében állt, így vélhetően nagyban hozzájárult az Eightball gyors térhódításához. Szó szerint is, hiszen hamarosan már egy 750 négyzetméteres raktárból terítették a termékeiket. A cég sikere annak volt köszönhető, hogy az utca imádta a cuccaikat. Deszkásoknak árulták, de mint kiderült, a latinok, de még a hustlerek, dealerek és egyéb arcok is kimondottan csípték a kis fiókcéget.

Ken Block 1990
Damon Way, Tsuyoshi Tanaka és Ken Block – 1991

Az Eightball már akkor streetwear brand volt, amikor még jóformán a kifejezés sem létezett.

1992-ben a kezdeti sikereken felbuzdulva Ken és Damon számos új vállalkozásba kezdett: Blunt Snowboard Magazine, Type A Snowboards, DUB téli technikai ruházat és Droors Denim. Igazán érdekes, hogy egyik cég sem volt bukó, sőt, kimondottan jól prosperáltak.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kezdettekkor üzleti szempontból fogalmuk sem volt arról, mit csinálnak. Egyszerűen bejött nekik.

Szívesen csinálunk mindenféle kreatív dolgot: ruházatot, logókat, hirdetéseket, sportolók felkérését.” – mondta egy interjúban Ken Block. „Ebben vagyunk jók Damonnal. De az üzlettel kapcsolatos háttér dolgok: bankokkal foglalkozni, jogi ügyek, számlák… tiszta szívás!”

Szerencsére egy barátjuk édesapja, Clay Blehm vállalta az általuk nem kívánatos üzleti körök lebonyolítását. Sőt, 1994-ben a cég partnerévé tették. Ez egy kimondottan okos döntés volt részükről, ugyanis Clay hívta fel a srácok figyelmét arra, hogy a farmer/nadrágipar az egyik olyan ágazat, melyben nagyot lehet szakítani, lévén az elkészítése a pulóverekéhez hasonló ráfordítást igényel, azonban egy cipő árát is el lehet kérni érte. Noha egy cipőt letervezni, összerakni sokkal költségesebb folyamat. Tehát a nadrágok esetében nagyobb az árrés, feltéve ha bejön a biznisz. Nosztalgia ide, kedvenc OG deszkás márkánk oda, a Droors először denim (jeans) company volt.

Időközben a cégháló is megkapta az első pofont. Sajnos az Eightball parkolópályára kényszerült, mivel egy lemezkiadó cég követelte a név tulajdonjogát. Az Eightball túl ismert lett, így beperelték őket. Jogosan. Az árukészletüket sem értékesíthették, továbbá még egy vaskos pénzbüntetést is kaptak a nyakukba. Érdekes kérdés, hogy ilyenkor mi lesz a sok legyártott ruhával.

D-k és C-k mindenhol

A cég húzóbrand-je ekkor a Droors volt, ráadásul felfutó ágban. 1993-ban a márkát Droors Clothing (DC) néven jegyezték be a (CD) Circus Distribution Inc kötelékébe. A hivatalos vállalati sztori szerint a DC betűi az első szerződtetett deszkásai, Danny Way és Colin McKay nevének kezdőbetűi. De persze mindenki tudta, hogy valójában Droors Clothing a DC jelentése. Azt, hogy miért kellett ennyire eltagadni, a későbbiekben kifejtjük. Másrészről furán is hangzott, hogy Droors ruhák, cipő. Fontos látni, hogy ebben az időben a Droors egy menő deszkás cég volt, a DC pedig egy bevezetésre váró friss brand, sok nagy kérdőjellel.

Illik még megemlíteni a DUB-ot, teljes nevén a Dub Brand Weathergeart, ami alapvetően téli technikai ruházatot gyártott snowboardosok számára. Aranykezű embereinknek köszönhetően ez a biznisz is bejött.

A siker titka?

1995 végére a három márka csaknem 7 millió dollár bevételt hozott, és itt még nem az általad minen bizonnyal jól ismert DC-vonal szárnyalásáról beszélünk.

A ’90-es években és a 2000-es évek elején Droors olyan nehézsúlyú riderrekkel és jövőbeli úttörőkkel kötött együttműködést, mint Matt Hensley, Kareem Campbell, Scott Johnson, Jeremy Wray, Rob Dyrdek, Josh Kalis, Rick McCrank, Danny Way és még sokan mások! Még leírni is jó érzés. Ha vágod a gördeszkát, ez olyan mintha egy all star csapatról beszélnénk. Könnyű arra fogni, hogy azért futott be a Droors, majd később a DC, mert ezek a srácok zsenik voltak. Számos márka volt jelen akkoriban a piacon, szintén komoly csapattal a hátuk mögött, akik messze nem mentek ekkorát. Kifinomult szakértők mondhatják, hogy reklámjaik provokatívan és egyben stílusosan kombinálták a pop-artot a gördeszkával. Rod Dyrdek kék festékkel leöntött feje még ma is ötletes reklámfotó lenne.

DC Team – 1998.

A Droors esetében a másik sarkallatos pont a kísérletező szellem. Horgolt funky rövid ujjú
póló és hasonló clubwear, lounge wear-cuccokat is bedobtak a szezonális kollekciójukba.

A kevesebb több, avagy egy cipő mind felett?

1995-ben csatlakoztam a Droors Clothing gördeszkacsapatához. Nem sokkal ezután megkerestem Ken Block és Damon Way társalapítókat azzal az ötlettel, hogy alkossunk egy atlétikusabb, sportosabb ihletésű deszkás cipőt, mint ami a piacon volt. Hiányzott a tervezési tapasztalatom, de volt egy vízióm – ez a vízió valósággá vált, amely aztán folyamatosan kibontakozott. Soha nem jutottam volna el idáig, ha nem kérem ezt a lehetőséget.” – Rob Dyrdek.

Az ötletgazda kiléte felől a mai napig különféle teóriák keringnek, de annyi bizonyos, hogy meglátták a piaci rést a technológiailag modernebb gördeszkacipők megalkotására terén. Mivel értelemszerűen a gördeszkásokat sportolóknak tekintették, így a sportágukhoz megfelelő lábbeliket kívántak kifejejlesztni. Ezzel a hi-tech gördeszkacipő-vonallal törtek be. Ehhez azonban pénz kellett. Először a Bluntot, majd a Dubot adták el, végül pedig a Droors-t. Ez sokáig üzleti titok volt, hogy más csapat a cég tulajdonosa, de ma már lehet tudni róla.

A Droors Clothing a DC Shoes égisze alatt működött egészen 1998-ig, míg a márkát el nem adták a Dwindle-nek.

A DC eredetileg a „Droors Clothing” kifejezést jelentette, azonban a Droors eladása után a DC már nem állt kapcsolatban a Droors-szal, ezért a név egyszerűen csak DC Shoes Inc. lett.

A vállalat mindent feláldozott azért, hogy legyen kellő tőkéjük belevágni a cipőcégbe.
Így ért véget az egyik legendás márka, a Droors története, és kezdődött el a DC Shoes menetelése.

A Droors egy pillanatra újra bevillant a látóterünkbe, mint egy rég nem látott kedves emlék a múltból. A kérdés már csak az, hogy a DC Shoes magaslatokat és hullámvölgyeket megélt 3 évtizede után képes lesz-e visszaDroors-osodni az emberek, és a deszkások szemében. Egy legenda harcol saját legendájával…

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Deus és egyéb machinációk: A Deus Ex Machina igaz története

Igazi szupersztárt csinált a Run DMC az Adidas Superstar lépőkből

A bomba bomber nyomában

Az indonéz cyberpunk Vespa-kultúra

Hoka – az elmúlt évek nyertese

Pimp my kamion – India, ha kamionozik