Barion Pixel

Milliomos deszkások szevasztok! – Gucci x Palace gördeszkás lázadás a medence partjáról

Benedek Csanád

2022.10.16.

6.5 perc

A lázadás is üzlet. A trend újra rendet teremt.

Apukád csődbe vitt egy dél-amerikai országot? Netán közép-afrikai fegyverkereskedők vagy indonéziai szervkereskedők vagytok? El kellett jönnötök Oroszországból, mert zavaró a puff-puff? Mindegy. Mert mind együtt unatkoztok Dubaiban, kezetekben a Supreme gördeszkátokkal. De szerencsére most újra van miért lelkesednetek, fél percig. Megjött az év kollaborációja számotokra.

A Gucci és a londoni Palace deszkás cég összeálltak egy kollekcióra. Miért írunk ilyen témákról? Válság van, a fél világ a villanyszámláját számolgatja, akadoznak az ellátási láncok. Ki tudja mit hoz a jövő?! De értsd meg, hogy nemcsak te nem tudsz mit kezdeni magaddal! Egy kokain-nagykereskedő, egy embercsempész, egy korrupt politikus gyereke is unatkozik. Nem mehet csak úgy be a HáUndEmbe. Most vegye meg az egész boltot? Na, neki itt van deszkásított Gucci.

Amikor azt hitted 2022 már nem lehet furább, a Palace és a Gucci
elhozták minden gazdag kisfiú (és kislány) álmát.

Az elmúlt évek tendeciájába amúgy is beleillik, hogy a régi nagy ikonikus márkák trendi streetwear és sportmárkákkal akarnak ráncfelvarrást végrehajtani. Többek között kapóra jött nekik az is, hogy a rapperek imádják az olasz luxusmárkákat. Ha ez nem lenne elég, a Supreme kitalálta a dizájner luxus gördeszkamárka fogalmat. A Palace meg csak kis túlzással lemásolta.

A Palace imádja a fura kollabokat: van nekik a Stella Artois-val, aztán Calvin Klein, Mercedes és Arc’teryx. Ez a kollabmánia amúgy külön cikket is megér.

A „Gukki ház” meg a Comme Des Garçons-nal, de nem is olyan rég az Adidas-szal is csinált egy AdiGucci kollekciót. Az igazán izgalmas egy Adidas, Gucci, Palace kollab lett volna, főleg amiatt, mert mindkét cég dolgozott már együtt a Adidas-szal. A Palace-nak a divat világában egyértelműen a Gucci a legnagyobb fogás, de egy percig ne hidd, hogy a kollekciók minőségével fogok foglalkozni. Ezeket már patikamérlegen mérik ki a trendteremtők.

Teli medencében nem lehet deszkázni
Legyen ez a jelmondatunk! Mi gördeszkapárti elvtársak vagyunk, és innen fogjuk meg a témát. Mielőtt elfogultsággal vádoltok meg, íme egy kis szemle a sajtóközleményekből.

A sajtóközlemények nyersfordításban:
Ösztönösen az utcára tervezték a kollekciót, amely ötvözi a Palace gördeszkamárka kiterjedt stíluskatalógusát az olasz Gucci ház páratlan, generációkon átívelő hatásával – egy olyan helyre, az utcára, ahol Alessandro Michele kreatív igazgató szerint „a divat életre kel”.

A sajtóközlemény szerint „A Palace x Gucci a hierarchia nélküli, felszabadult és demokratikus divatot testesíti meg.” Más szóval, a Palace – Gucci az utcáknak való.

Az együttműködést bejelentő dumák tele vannak ilyen megfejtésekkel, hogy: érzékenységek találkozási
pontja, szintézis az utcán… dichotóm összeolvadás… világok ütközése, ellentétek összeomlása.

Ha ez nem lenne elég, Fergus Purcell, a Palace egyik alapítója, tavaly a GQ-nak ezt nyilatkozta: „Különösen a ’90-es években a deszkás dizájn esztétikailag lopás volt. Lemásoltak bármit, Tommy Hilfigert, nagy divatmárkákat, bármit. És ez nagyon vonzó volt számomra, az az elképzelés, hogy valójában nincs hitelesség, és nincs valódi tulajdonjoga a dolgoknak.” Ez évtizedek óta probléma a nagy márkáknál. De ilyen a lázadás, nem ismer határokat.

Alessandro Michele gyakran mutat rá kollekciói ihletőjeként az ifjúsági kultúra és a streetwear iránti rajongására, de ebben az esetben Michele hangsúlyozza, hogy a fiatal, utcai közönség nemcsak a múzsa, hanem a kijelölt fogyasztó is.
Na, ez azért izgalmas. Anélkül, hogy puzséros kirohanásokba futnék bele, de ezek az emberek akkor érintkeznek az utcával, amikor kiszállnak a luxusautóikból és lelépnek a járdára, hogy bemenjenek a luxushotelbe, vagyis bocs, még ott sem, mert szőnyeg van leterítve a jobb szállodák elé.

Ezek az emberek beszélnek lázadásról, amikor luxusgöncökbe csomagolva, horroráron próbálják meg kiárusítani a városi és a gördeszkás kultúra szellemiségét, miközben sok eredeti gördeszkás cég meg tönkremegy. Ezek azok a márkák, akik egy-két évtizeddel ezelőtt még élesen elhatárolódtak az utcai kultúrától. Rakim és Eric B Gucci kabátait Dapper Dan tervezte, melyeket Gucci táskákból, és egyéb termékekből varrta. Eredeti Gucci anyagokból, de nem eredeti Gucci volt. Na, ez az igazi utca.
A Gucci nem örült anno, hogy a rappel keveredik, mert attól félt, így elveszíti luxusjellegét, és a gazdagok nem fogják vásárolni, ha a márka „összenégereződött”. Hasonló marketing szcenáriókat anno a Timberland és a Polo/Ralph Lauren is kiadott. BIG csak ne hordjon Timbát. Menjen mezítláb gyapotot szedni vagy mi? Szóval elképesztő. Azóta a hiphop popzene lett, a gördeszkakultúra fő inspirációs forrás. Egy dolgot azért ne felejtsünk el, a street gördeszkás filmek fele arról szól, hogy az olyan helyekről tiltják el-le, hajtják el a fiatalokat, ahol ezek a divatmegfejtők élnek, ahol a pénzüket tartják.

Besétálok egy teljes képzavarba – gördeszkás motoros retikül?
A kollekciónak van egy harmadik partnere is. Mégpedig a 101 éves olasz motorkerékpár-gyártó Moto Guzzi. A Pálász és a Guccsi egy MOTO GUZZI V7 motorbiciklit is megdizájnolt. Mindenfajta kiegészítővel együtt persze. Van egy olyan érzésem, szegény Moto Guzzi csak azért lett belerángatva, hogy legalizálja a létjogosultságát a közös motoros bőrdzsekinek. Amúgy a gördeszkás-motoros Gucci bőrnadrág megint egy olyan hármas kapcsolódás, hogy garantált lefagyást okoz a kisagyban.

Természetesen ez a kő gazdagokat nem érdekli, ők csak pózolni akarnak egymásnak. A párizsi, milánói, tokiói, oszakai és pop-up üzletekből pillanatok alatt el fog fogyni. Bangkokban, Londonban, New Yorkban, Los Angelesben Dubai milliomosai kicsit lehetnek deszkások is. Ne vegyük el ez tőlük. Hiszen annyira szegények. Lelkileg.

Palace x Gucci

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Az indonéz cyberpunk Vespa-kultúra

A Droors-sztori – amikor két betű sikere pusztít el

Hoka – az elmúlt évek nyertese

Pimp my kamion – India, ha kamionozik

Spandex(t)rémek. Lehet-e a cicanadrág Rock’n Roll?

Guy Bourdin: a véletlen legtehetségesebb ügynöke