Barion Pixel

Mindenki szereti Csillát. Vagyis Chill-out.

Benedek Csanád

2021.01.23.

4 perc

Magyarok vagyunk, és mindig panaszkodunk. Panascodic márkájúak vagyunk. Ezért olyan jó érzés leírni, hogy végre nem késve szállunk fel egy trendvonatra bulibáróskodni, hanem autentikusan veszünk részt egy kultúra alakításában. Ilyen a lo-fi hiphop aminek az élőzenés, kézműves dobos és a klasszik mintázós részében is jól állunk. A lo-fi nem csak a hiphopot jelenti. De mi most abba megyünk bele fülig. Nevezik chill hopnak, jazz hop, és chill wave-nek is.

Minden zenei stílus esetében egy adott ponton, ha kommersszé válik, felmerül az igény, hogy visszatérjünk az alapokhoz. Ezt nem lehet csupán a retro szóval leírni. Egyfajta kézművesség és a régi technikák használata. Másfelől tiszteletadás az elődök felé, úgy hogy az ő módszereiket használjuk. Szorosan kapcsolódik az analóg megoldásokhoz, Akai dobgépek, kazettakultúra, csináld magad hozzáállás.

Mik a közös nevezők? Nem találkoztam olyan beatmakerrel ebből a körből, aki nem kedveli J Dilla-t vagy Madlibet, ezek iránytűk. Alapvetően azt kell megérteni, hogy nem azért csinálnak lassabb bpm dobokat, mert chill out, lo-fi, vagy bármi ilyesmi vezérelné őket, hanem mert a szöveges hiphopban is ezt kedvelik. Senki nem úgy állt hozzá, hogy ezt a szegmenst akarja kiszolgálni.

Mi a titka? Nem baj, ha koszos, ha recseg, ha ropog, mint egy régi lemez, füstös jazzes hangminták kopogós dobokra. Hangulata van, mintha tényleg az ószeresnél találtuk volna a zenét, a bolhapiac régebben amúgy is a lemezvásárlás része volt. Lehetne elemezni, de a valódi ok szerintem máshol keresendő.

Nem találkoztam olyan beatmakerrel ebből a körből, aki nem kedveli J Dilla-t vagy Madlibet, ezek iránytűk.

Vigyázat, most gonoszkodás jön. Alert, alert! Pont az a titka, ami miatt újdonságnak érzik a csak mindig az aktuális trendekben fürdőző újságírók. Valójában nem újdonság, eleve a hiphop beat, a popzene része lett. A Massive Attack által is fémjelzett triphop hullám és Nujabes (RIP 2010) tevékenysége már feltörte az utat.
Ini (1995 center of attention) vagy német Walkin Large még új volt a kilencvenes években, de jellemzően az underground ismerte őket. A miénk volt. A kétezres években a japán Jazzy Sport kiadó, vagy Nujabes és hasonló előadók már elértek egy nagyobb közönséget. Ez folytatódott a 2010-es évek elején, lásd Betty Ford Boys/Suff Daddy, Wun Two – csak hogy nemzetközi példákat is említsünk.

A laidback, utaztatós beateket gyártó arcok, nem csak instrumentális
zenékben gondolkoznak, szerves részei a szöveges hiphopnak is. 

Sokan viszont, akik a chilled cow, steazyasfuck stb. csatornákat hallgatják, nem hiphop fanok, csak bejön nekik. Nem is előadókat, hanem a csatornát hallgatják.
A karanténidőszak még jobban megtolta a nézettségeket, hiszen több idő maradt csak puhulni a kádban, chillezni az ágyban. A mainstream fősodor hiphop előadói egyfajta sztárburokban élnek. Menedzsmentek veszik körül őket, szinte elérhetetlenek. Miközben az utcáról, meg arról beszélnek, hogy a nép fiai, ezt az imázst már védett luxus villák mögül adják elő. A lo-fi arcok, nemzetközi szinten is tartják a kapcsolatot egymással, kiadók, csatornák jönnek létre. Egy ilyen világhoz organikusan tudott kapcsolódni a magyar hiphop lazább része.

Amit érteni kell ezzel kapcsolatban, hogy maguk a producerek, nem feltétlenül örülnek, hogy a zenéjük egyfajta háttérzene. Ki akar liftzene lenni? Másfelől, ha sok emberhez jut el, az kapukat nyit meg és elősegíti, hogy újabb zenék szülessenek. A másik oldalról mindenki akkor és úgy hallgatja a zenét, ahogy neki jól esik.

Sokan egyfajta meditatív zenefüggönyként használják, hogy kizárják a világot. Erre tényleg alkalmas, főleg ha elárulom, hogy a másik oldalról maga a készítése is szinte zen valahol, amíg órákig válogatod  és rakosgatod a hangokat, kizárva a külvilágot. Ez a kézművesség átjön a jó zenéknél.

A magyar lo-fi hiphop sikeréhez az is hozzájárul, hogy instrumentális, vagyis a magyar nyelv nem gátja. Ahogy Esterházy mondta, be vagyunk zárva a nyelvünkbe. Viszont a zene maga univerzális. Új közösségek és identitások jönnek létre, a közös érdeklődés és ízlés mentén. Mindezt szinkronban a világgal.
Nem mehetünk el egy mémjelenség mellett, a Fidelitas egy kulturális vargabetűvel chill-out Orbán mantrát gyártott. Félek, hogy nem azért mert tényleg élik ezeket a zenéket, hanem nyugati mémeket másolnak (Merkel chillwave stb.). Pedig, ha tudnák, hogy hazánkfiai a saját lábukon, NERc bunda nélkül is megállják a helyüket a nemzetközi mezőnyben is…

Magyar lo-fi hiphop svédasztal a teljesség igénye nélkül:

Blunt One  –  Mujo  –  Stack One  –  Herring Franky  –  Sakura  –  Jazzbois  –  The Drumlord  –  csnts

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról