Barion Pixel

Párhuzamos univerzumok: Pascal Blanché illusztrációi, avagy franciák minden világban léteznek?

Benedek Csanád

2024.09.30.

6 perc

Pascal Blanché számos sci-fi, horror, számítógépes játék vizuális világáért felel. Egy zseniális atmoszférateremtő digitális festő, aki többek között az Avatar, az Aquaman vagy az Alien Merch egyes képkockáit jegyzi.

Bio és gráfia
Pascal Blanché 1971-ben született Párizsban, ám szerencsés volt, hiszen Dél-Franciaország tengerparti vidékén nőtt fel. 1989-ben a Marseille-i Képzőművészeti Főiskolán (Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Marseille) kezdte meg tanulmányait, ahol grafikát, fotózást és videóművészetet tanult. Öt év elteltével már a videojáték-iparban találta magát.

2000-ben Kanadába költözött, ahol elsőként a „Kaena the Prophecy” című francia-kanadai film készítésében vett részt. Ezt követően csatlakozott az Ubisoft csapatához, amely a világ egyik legismertebb videojáték-fejlesztő és kiadó vállalata – olyan, mintha valaki a filmiparban a Warner Bros-hoz csatlakozna.

Pascal Blanché

Pascal egy évtizeden át dolgozott művészeti igazgatóként olyan kiemelkedő projektekben, mint a Myst IV: Revelation és a Naruto: Rise of a Ninja videojátékok, valamint James Cameron Avatar című filmjében. Ezt követően két évre az Egyesült Királyságba költözött, ahol a Frontier és a Jagex cégeknél vállalt fontos megbízatást. Végül visszatért az Ubisoft Montrealhoz, immár vezető művészeti igazgatóként. Azonban felvetődik a kérdés: hogyan képes ilyen nagy horderejű, A-kategóriás produkciók mellett időt szakítani saját művészi projektjeire is? Pascal titka, hogy az éjszakáiból lop el órákat a rajzolásra. Mikor mennyit. Ahogy Geszti mondta: „majd kipihened a munkahelyeden.

Pascal munkássága a filmek és videojátékok világában, valamint a karakterek megalkotása révén elsősorban szakmai körökben hozott számára elismerést. Ő azonban ennél jóval tovább jutott, és napjaink egyik legismertebb sci-fi és fantasy illusztrátorává vált, anélkül, hogy saját képregénye, filmje vagy animációs sorozata jelent volna meg – kizárólag az alkotásain keresztül. Művészi kifejezésmódja és egyedi stílusa miatt esett rá a választásunk.

Stílusa a 70-es 80-as évek képregényrajzolóit idézi: Moebius, Frazetta, Bisley, Corben és még sokan mások ihlették. Illusztrációi számos díjat nyertek, melyek könyvekben és folyóiratokban jelennek meg világszerte.

Foss Station 77
High Priest
R’Lyeh #3
Oracle
Blue Dreams
Skolopendra

A francia stílus

Messziről kell kezdenem. A Star Wars karakterei közül jó néhány, valamint bizonyos történetszálak Jean-Claude Mézières Valerian képregényéből kerültek át – mondjuk úgy, hogy átemelve, mert az mégsem hangzik lopásnak. Ezzel a kérdéssel számos blog is foglalkozik. Külön kiemelendő, hogy a francia képregények nem a japán sci-fi világából merítettek, hanem teljesen önálló, saját univerzumot teremtettek. Gondoljunk csak olyan ikonikus alkotókra, mint Mézières, Druillet vagy Moebius. A franciák abban különböztek a japánoktól és az amerikaiaktól, hogy tiszta vonalakkal és lenyűgöző részletességgel rajzoltak, világokat építve minden egyes képkockában. Művészetük után már nem lehetett ugyanúgy rajzolni: vagy másoltad őket, ami hihetetlenül időigényes, vagy lemaradtál, mert biztosra vehetted, hogy ők egy egyszerű rajzból is képesek voltak teljes univerzumot teremteni. Ennek az iskolának méltó követője és ihletett grafikusa Pascal Blanché.

Pascal így nyilatkozik erről a folyamatról: „Lassú, de fokozatos út, amely során lépésről lépésre kialakul egy aprólékosan felépített univerzum, amit én Derelict Planet-nek nevezek. Ide helyeztem el minden földönkívülit, szörnyeteget, kék bőrű harcost és óriási robotot, amit csak megálmodtam. Mind ugyanabból a forrásból táplálkoznak. Az inspirációim között ott van a Heavy Metal magazin, Moebius, Corben, Frazetta, a Dűne, Lovecraft, Otomo, Miyazaki és még sokan mások. A 70-es és 80-as években, amikor gyerek voltam, Európában egy páratlan kreatív energia uralkodott. Rengeteg sci-fi és fantasy képregény született, és a művészi szabadság határtalan volt. Azt hiszem adós vagyok azoknak az óriásoknak, és néha úgy érzem magam, mint a láng őrzője.”

Long Distance Call
Cyber Recruit
Immortals
Ghostship
Lost King
Fritz’s Daughter

Hogyan dolgozik egy atmoszférateremtő?
Az interjúkból és beszélgetésekből kiderül, hogy vezetőként a kreativitás a legtöbb esetben háttérbe szorul a napi teendők mellett. Az Ubisoftnál betöltött szerepe rengeteg bizottsági ülésből, egyeztetésekből és különféle igények összehangolásából áll. Számtalan kérést és elvárást kell figyelembe vennie, ezért saját magát sokszor problémamegoldóként látja. Minden projekt egy jól, vagy éppen kevésbé pontosan megfogalmazott koncepcióból indul ki, amely köré látványt kell építeni. A művészeti irányvonal és a vizuális nyelv megalkotása során az is elengedhetetlen, hogy a csapat minden tagja egyértelműen követni tudja az irányelveket.

Az igazi szabadság abban rejlik, ha a saját világodban alkothatsz – Pascal Blanché pontosan ezt teszi. Következetesen épít fantáziavilágokat, noha történet még nem kapcsolódik hozzájuk, munkái önmagukban is megállják a helyüket. Képei egyenként is lenyűgözőek és elgondolkodtatók. Blanché nagy jelentőséget tulajdonít a színvilágnak, így rendszerint minimális, egymással harmonizáló színekre építi kompozícióit. Ezzel a visszafogott palettával alkotásai erőteljesebb hatást keltenek.

Blanché, bár a régi francia iskola követője, teljesen digitálisan dolgozik, elhagyva az analóg technikákat.
Munkáiban mégis megőrizte azt a részletek iránti türelmet és elhivatottságot, ami a klasszikus francia
képregényrajzolókra oly jellemző. Ez a precíz hozzáállás teszi a rajzait olyan izgalmassá és komplexé.

Electric Dreams
The Hunt
Astro
Pixie
Dagon
Journey to the West

Egy mondat Montrealról
Úgy tűnik, hogy Montreal a sci-fi orientált művészek központjává vált, hiszen olyan alkotók, mint Brian Sum, Raphael Lacoste, Nivanh Chanthara, Antonio Caparo és természetesen Pascal Blanché is itt élnek, nem is beszélve Denis Villeneuve-ről.

Ez egy szűk közösség. A titok abban rejlik, hogy Montreal sok európai művész számára remek belépési pont, különösen a franciák számára, hiszen az észak-amerikai életstílust könnyebben lehet itt kipróbálni, mint máshol. Montreal egy nagyszerű város, európai jellegű, nem túl nagy (gyalog járok dolgozni), megfizethető, biztonságos és multikulturális. Távol van az Egyesült Államok keleti partjának zűrösebb nagyvárosaitól.” – mondja Pascal.

A sci-fi jövője
Pascal Blanché munkái ordítanak egy nagyszabású képregényért vagy rajzfilmért. Reméljük talál hozzá ötletgazdát. Azt lehet tudni, hogy szívesen elkészítené Brandon Sanderson Királyok útja, vagy a kínai Liu Cixin A háromtest-probléma sci-fijét. Reméljük összejön valamelyik. Addig is élvezzük a munkáit!

Shards
Kikazaru, Mizaru and Iwazaru
Angelfish
Nomad
The Engineers
Roguplanet
The Riddle
Danu
Warlord
Leviathan
The Beast Within
Sanctum

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Glen E. Friedman fotóöröksége: rap, gördeszka és punk – minden, ami hardcore

Ed Hopper – a mozi és a festészet kölcsönhatása

Bruno Pontiroli abszurd realizmusa

Merrick Morton morcos képei, avagy Los Angeles alulnézetből

Ed Repka – a thrash metál Picassója

Paweł Kuczyński az internet lengyel lelkiismerete