Barion Pixel

PAUSE _ 1 – így reagált a korlátozásokra az elektronikus zene

Sobek

2021.01.23.

5 perc

Régen minden jobb volt és mostanában senkinek sem könnyű, ám annak ellenére, hogy a világon csak egy dolog állandó, a változás, ekkora sokk talán még soha nem érte az előadóművészet különböző ágait. Nincs színház, koncert, hangverseny, buli, fesztivál, taps, üvöltés, izzadás, pisszegés, csak eltérő méretű és minőségű képernyőre tapadt szemek vannak, a világ rezgése egyértelműen megváltozott.

A folyamatosan turnézó egy- és többszemélyes formációk stílustól függetlenül húzták be a kéziféket tavaly, és vegetálnak továbbra is streameken vagy némán bezárkózva, ha nem volt szükség mindenképpen egyéb bevételi forrás után is nézni. Az elektronikus zene legfontosabb szentélyei a túlméretezett hangrendszerrel szerelt kápolnák és katedrálisok lakatra zárva pihenik ki a mindenkori hétvégi hangzavart.
Sokszor ismételt frázis, hogy a színpad egyfajta drog, amiről nagyon nehéz lejönni, és a keményebb fajtákkal ellentétben pont a leszokás vezethet személyes katasztrófához. A nagy vírusos világleállás az addig magas frekvencián pörgő zeneipari előadók ritmusát is alaposan felborította, és amellett, hogy megvonta az anyagot, a színpadok túloldalán lévőktől is elvett valamit, ami az emberiség számára az ősidők óta fontos – a közösség, és egymás élményét. Az olasz-spanyol house zseni Bawrut prímán összefoglalta a problematikát What Is Dance című számában.

A sok szomorkodás nem tesz jót az egészségnek, így világszerte előadók és kreatív műhelyek váltottak irányt, és tettek kísérletet a buliélmény bitekké konvertálására.
A Boiler Room, a Cercle illetve más kisebb platformok a jövőbe látva már megágyaztak az új stílusnak, következzenek most azok a megoldások, amelyek kiemelkednek a megalomán díszletek közötti drónos streamek közül és összetettebben reagáltak a nagy közös Pause-ra.

Dixon X Bolier Room
Rafinált technikát választott az Innervisions főpapja ahhoz, hogy maradandót alkosson ebben a formátumban is. A közvetítés saját irodájuk és lemezboltjuk,
a Muting The Noise pultja mögött indul, majd egyszer csak átvált egy CGI víz alatti világba, ahol a hang és képélmény együtt bármilyen pszichedelikus szer nélkül érkezik. Lehetett sejteni, hogy különleges lesz az alkalom, az azóta felbomlott Selam X digitális kollektíva tagjai és Dixon is posztolt az előkészületekről, de ennyire tömény és egyedi cuccra szerintem kevesen számítottak. Megérte a hosszú render, a mixben szereplő összes producer zenéjének jogdíjáról pedig lemondott a kiadó az előadók javára, szép gesztus, és tökéletes promóció.

SÓNAR X John Talabot
A csak minőségi elektromos zenét szolgáltató barcelonai Hivern Discs alapítója a szintén helyi SÓNAR fesztivál csapatával közösen fejlesztett egy impozáns látványvilágú megoldást. Hagyományos dj setup egy óriási terem közepén, ahol minden felületre vetítenek; feszesebb zenei tartalom és hasonlóan pszichedelikus látványvilág, mint a berlini akvaristák munkája.

GTA X Keinemusik
Solomun, Dixon és a Tale Of Us is döngetett már a hiperagresszív videójáték sorozat virtuális klubjában, de a 2020 utolsó napjaiban hatalmasat robbantó Keinemusik  kollektíva (Rampa, &ME, Adam Port) új koncepcióval és végtelen mennyiségű posztolni valóval érkezett a német fővárosból. Egy új kiegészítő főszereplői a srácok, a dedikált buli mellett csomó interakció pl. private jetezés, haverkodás a gengszterekkel és egyéb jópofaságok is belefértek az átvezető videókba, ahol természetesen mindhárman saját hangjukon szólalnak meg.
Amellett, hogy videójátékban szerepelni dj-ként cool, üzleti szempontból is németesen előkészített lépésről van szó; a szettben lejátszott saját zenék jogdíjait a saját publisheren keresztül szedik be, megjelennek a barátok márkái is – a lengyell Mishbv divatmárka tulajdonosa Adam régi barátja, Rampa és André pedig sokat lógnak a berlini Civilist deszkás boltban – , feltűnik a müncheni Public Posession lemezbolt és persze a dj pult szerves részei a TEILE effektek, amiket Rampa fejleszt néhány elektromérnökkel, amikor épp nem beatekkel foglalkozik. Multi-brand marketing keverve, nem rázva.

Fondation Beyeler X Frank Wiedeman feat Mathew Johnson
A svájci-francia-német határnál elhelyezkedő Fondation Beyeler az egyik leggyönyörűbb kortárs múzeumként aposztrofálja magát és ismerve a három nemzet erényeiből kovácsolható kulturális tőkét, egyáltalán nincsenek kétségeink efelől. Frank Wiedeman (1/2 Ame) és Mathew Johnson is a legek közé tartoznak, ha egymásba drótozott elektronikus hangszerekről van szó, a live act náluk valóban élő, és képzett zenészként változatos harmóniákra képesek rábírni a kezeik közé kerülő masinákat. A két előadó viszonylag sokat jammel együtt, többször léptek fel közösen fesztiválokon is, azonban ez a környezet és a képbe úszó alkotások a múzeum gyűjteményéből elég újszerű élményt varázsolnak a ritka b2b-ből.

FJAAK 4/20
A csapatós technoban utazó berlini Fjaak duónak minden év április 20-a piros betűs ünnep (4.20), nem volt ez másként idén sem. Az elképesztő szivornyázó technikákat is mesteri szintre fejlesztő srácok ünnepi stream-je hozza a tőlük elvárt totális őrületet; vegyes stílusú vizuális trip a zöld gumók körül, üresjárat nélkül. Szabad és friss a cucc ami a kanabiszos utalásokon kívül semmilyen elvárásnak nem akar megfelelni.

Dixon x Transmoderna | Fondation Beyeler and Nordstern Basel | @Beatport​ Live
Van ismétlőnk a pause toplistán de ez kevésbé az elköteleződés, mint inkább a befektetett energia és erőforrások következménye; Dixon a Foundation Beyeler-el és az informatikusokkal egy újabb meghatározó és újszerű tartalmat készített. A transzhumán vonalat régóta szívén viselő dj már nem csak félig merült el a virtuális világban, mint a tavalyi epizódban, hanem az NFT őrülettel összhangban élethű avatárként utaztat a jellemzően karcos, néha organikus és szétfolyó 3D univerzumban. Rodin A gondolkodó című szobrának középpontba helyezése szép szimbólum és egyfajta utalás a régi (valódi?) világra, de akár értelmezhetjük ego-párhuzamként is; az első gondolat megalkotója végre együtt partizhatott az első beszkennelt cyborg dj-vel.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról