„Mit szólnátok a CyberSneakerekhez?” – hangzott el az alábbi kérdés tavaly év elején Elon Musk egyik Instagram-posztja alatt, amivel egy elég izgalmas topikot robbantott a tech és sneaker rajongók között. A bejegyzésben Musk a feleségével, Grimesszal közösen látható, de valójában nem is ez a lényeg, hanem sokkal inkább az, hogy mi volt a lábán.
A Tesla tulajdonosa ugyanis a legújabb modelljük, a marsjáróra hasonlító Cybertruck által inspirált sneakert viselt. A cipő brutalista esztétikája, tömbös formája és Nike-szerű oldalmintája egyből megragadta a divatvilágon belül az erre érzékenyek szemét, hiszen soha nem láthattunk még ehhez hasonló sneakert. Az öltözéke többi része egy Cyber feliratú zakóból és egy Tesla graffitis nadrágból állt. A kép furcsasága igazából nem Elon megjelenése volt, hanem az, hogy ezt a képet 2018-ban lőtték a Met-gálán, ahol a Tesla tulajdonosa egy egészen más, elegáns szettben jelent meg. Az új öltözék tehát nem létezett, csakis a virtuális térben.
A futurisztikus szettet az RTFKT (Artifact Studios) nevű cég tervezte és illesztette Elonra számítógépes technológiával. A Cybertruck ihlette cipőt Instagramon osztották meg követőikkel, akik közül sokan azt hitték, hogy ez egy igazi fénykép, és a poszt komment szekcióját gyorsan elárasztották az árajánlatok.
Bár a cipő nem létezik – legalábbis a fizikai világban nem -, a Hypebeast beszámolója szerint végül 15 000 USD-ért, azaz körülbelül négymillió-négyszázhatvanhatezer forintnak megfelelő összegért kelt el. Ez az összeg valójában még egy létező dizájner cipőért is sok, és még a Nike ikonikus Air Mag Back to the Future modelljét is lekörözte, melynek ára 14500 USD-ra rúg.
A Cybertruck ihlette cipő nem létezik – legalábbis a fizikai világban nem -, a Hypebeast beszámolója szerint végül 15 000 USD-ért, azaz körülbelül négymillió-négyszázhatvanhatezer forintnak megfelelő összegért kelt el.
Kik állnak az RTFKT mögött?
Három barát, akik a Covid időszakban nem a nehézségeket, hanem a lehetőségeket látták meg. 2020 januárjában alapították meg a vállalkozásukat és azóta hatalmas népszerűségre tettek szert. Az RTFKT szinte azonnal közismert lett virtuális dizájnjairól, melyeket főként mémek, filmek, és olyan játékok inspiráltak, mint az Among Us, a Fortnite, az Apex Legends, vagy a Minecraft, de igazából a popkultúra bármely szereplőiből képesek ihletet meríteni, akár az Iphone 11 dizájnjából vagy Elon Musk Tesla Cybertruckjából is. Az alapítók kiemelték, hogy ezt a cipőt soha nem fogják fizikai formában létrehozni, csakis digitálisan.
Technológiájukban felhasználják a legfejlettebb videójáték motorokat és grafikai megoldásokat, blokklánc adatbázist, és a már jól ismert kiterjesztett valóságot, azaz AR-t (augmented reality), ami meghódította a világot a Pokémon Góval, majd később már szinte az összes közösségi portál a filtereihez használta fel.
Elmondásuk szerint azért tudnak sikeresek maradni, mivel „A technológiáink kifejezetten előrehaladottak, amit sokan misztifikálnak, pedig kutatás-fejlesztés területen is jóval kevesebben vagyunk, mint a rivális óriások a digitális divat hajnalán.”
Egyre népszerűbbek a virtuális trendek
A virtuális divat nem áll meg a sneakereknél. A Tribute nevű cég például „érintkezésmentes kiberdivatot” hozott létre, amely virtuális ruhákat kínál a vásárlóinak, melyeket főként a 90-es rave szcénája ihletett. Az öltözékek kifizetése után az ügyfelek küldenek egy „Instagram kompatibilis” képet magukról, melyet a márka CGI segítségével öltöztet fel. Először olyan digitalizált anyagokat készítenek, melyek megtalálhatók a való életben is, majd egy 3D szoftver segítségével teszik őket élethűbbé. Miután elkészülnek a ruhadarabok ráillesztik őket egy program segítségével a vásárló képére, majd árnyékolást és egyéb technikákat alkalmaznak, hogy minél hihetőbbnek tűnjön a végeredmény. Ez a folyamat körülbelül három-öt órát vesz igénybe.
„Az eladások nagyon nagyok voltak. Amikor elkezdtük nem voltak elvárásaink. Úgy gondoltuk, hogy csak létrehozunk egy Instagram-oldalt, ahol megmutathatjuk a munkáinkat, és megnézzük milyen reakciót váltunk ki az emberekből. Szinte azonnal népszerű lett az oldal és elkezdtünk megrendeléseket kapni. Messze meghaladta az elvárásainkat” – nyilatkozta Gala Marija Vrbanic a Tribute egyik társalapítója. Bár a megvalósításban élethű hatásra törekszenek, az alapítók célja korántsem valósághű ruhák létrehozása, sőt inkább az ellenkezője. Olyan mintákat, formákat, és anyagokat szeretnének létrehozni, amelyekre nem hatnak a fizika törvényei és pontosan úgy viselkednek a képeken, ahogyan azt ők megálmodták.
A virtuális valóság elérte a kifutókat is. 2020 májusában a kenyai származású dizájner, Anifa Mvumba olyan divatbemutatót rendezett márkájának, a Hanifának, amilyet még nem látott a divatvilág. A bemutatóban ugyanis nem volt látható sem a közönség sem a modellek, csupán a ruhákat jelenítették meg, teljes pompájukban sétálva a virtuális térben.
A kenyai származású dizájner, Anifa Mvumba olyan divatbemutatót rendezett márkájának, a Hanifának,
amilyet még nem látott a divatvilág. A bemutatóban ugyanis nem volt látható sem a közönség sem
a modellek, csupán a ruhákat jelenítették meg, teljes pompájukban sétálva a virtuális térben.
A Vogue cikke szerint Alexandre de Betak, a Christian Dior és Saint Laurent számára divatbemutatókat készítő Bureau Betak alapítója úgy gondolja, hogy vad potenciál rejlik a digitális világban, azonban azzal már nem ért egyet, hogy a virtuális élményt a valóság lemásolásához kéne használni, mivel egyik sem léphet a másik helyébe.
„Kreatív gyakorlatként és élményként nagyon szórakoztató a digitális lehetőségekkel kísérletezni. Ha olyan virtuális élményt hozunk létre, amely videojáték technikákat használ az nagyszerű, azonban a virtuális élmény nem szabadna, hogy az élő másolata legyen.”
Üdvözöllek az új valóságban
A koronavírus és a karanténidőszak alatt a fogyasztók még az eddiginél is több időt töltöttek online, így a vírus még inkább teret adott a virtuális életnek. Régóta mondogatják már tudósok, pszichológusok, meg igazából majdnem mindenki, aki 2000 előtt született, hogy az egyre jobban digitalizálódó világ gyökerestül változtatja meg az eddig ismert realitás fogalmát. Minél jobban fejlődik a technológia, annál inkább mosódik el a határ a virtuális tér és a valóság között.
Mi sem igazolhatná ezt jobban, mint az, hogy több millió dolláros üzlet lett olyan cipőket árulni, melyeket az utcán nem, csak Instagram-fotókon villanthat tulajdonosa. Ezek az álmok nem válnak valósággá, ám mégis léteznek a maguk különös világában, azonban az RTFKT-hez hasonló márkák végső soron arra késztetnek bennünket, hogy megvizsgáljuk, számunkra melyik a fontosabb.