A lázadás kultúrájának cipői a női divatban

4BRO

2024.12.20.

7 perc

A divat ismétli önmagát” – tartja a mondás, amely nemcsak a trendekre, hanem egyes ikonikus cipőmodellekre is érvényes. Ezek a darabok immár közel egy évszázada változatlan formában hódítanak az utcákon. Érdemes azonban megfigyelni, miként térnek vissza időről időre a különböző márkák klasszikus férfi darabjai, hogy végül a női divat világában is méltó helyet követeljenek maguknak.

Szemlátomást az időtálló, folyamatosan visszatérő sikerre ítélt márkák legendássá vált sziluettjei jellemzően a polgári lét alsóbb rétegeinek férfi viseletéből erednek. Gyakran kapcsolódnak valamilyen radikálisabb csoportosuláshoz, és sikersztorijuk sokszor a „problémás srácokkal” kezdődik.

A cipődivat esetében az egyik magyarázat az, hogy az eredetileg sportolásra vagy egész napos fizikai munkára tervezett modellek kimagasló funkcionalitásuk és strapabírásuk révén váltak népszerűvé. Letisztult formaviláguknak köszönhetően könnyen illeszkednek bármilyen öltözethez. A másik, talán még lényegesebb magyarázat pedig az örök érvényű igazság: miszerint a törvényen kívüliség menő, a vagányság pedig a divat egyik mozgatórugója.

Converse Chuck Taylor
A Converse Chuck Taylor több mint egy évszázada szinte változatlan formában létezik, mégis egészen más jelentést kapott az idők során. Eredetileg kosárlabdacipőként indult, mára azonban sokkal inkább egy szétnyűtt farmerrel viselt punk vagy rockzenész ikonikus viseleteként él a köztudatban – egy ütött-kopott, elnyűhetetlen pacsniként. Nagy visszatérését a ’90-es években élte meg, amikor a grunge korszak egyenruhájává vált, rendszerint egy katonai nadrággal vagy egy klasszikus 501-es Levi’s farmerrel párosítva.

Az All Star esetében, kicsit eltérő a helyzet. Nem történt változás az imidzsben, hiszen a modell, ugyanazt képviseli most is, mint régen. Szinte mindenkinek eszébe jut róla egy csipetnyi rock and roll. Talán ebből fakadóan ez a vulkanizált talpra ragasztott rongydarab nem véletlen lett szintén tömegcikk a mindenféle ruházattal hordható cipő kategóriában. A fiatal lányok és családanyák körében egyaránt népszerű modell, némi rosszindulattal a sztereotipizált fesztiválozó fiatalok outfitjének is szerves része.

Adidas Stan Smith

A hat évtizedes múltra visszatekintő Stan Smith a cipőtörténelem egyik meghatározó darabja, amely eredetileg professzionális teniszcipőként indult. Idővel a női viseletben is hatalmas sikert aratott, különösen ikonikus fehér verziója, amely rekordeladásokat hozott a márkának a 40-es alatti méretekben. A cipő különlegessége azonban nem csupán sportos múltjában rejlik. A mai napig szerves része annak a futballhuligán-kultúrának, amelyet sokan az agresszióval, italozással és erőszakkal azonosítanak. Paradox módon éppen ez a sajátos kettősség – a letisztult elegancia és az utcai szubkultúrák lázadó attitűdje – tette a Stan Smith-t a divat világában is kiemelkedően népszerűvé.

Dr. Martens

A Dr. Martens közel egy évszázados múltra tekint vissza, amelynek felét már divatikonként, korszakokat meghatározó bakancsként töltötte. Az ikonikus 1460-as modell az 1960-as években Pete Townshend, a The Who gitárosának lábán vált ismertté, és Angliában hamarosan a munkásosztály egyik meghatározó viselete lett.

A ’70-es és ’80-as években a punkok, skinheadek és futballhuligánok jellegzetes lábbelijeként hódított, így egyre inkább a szélsőjobboldali fiatalokkal azonosították. Ez a társadalmi megítélés nagy valószínűséggel hozzájárult ahhoz, hogy a márka a 2000-es évek elején néhány évre háttérbe szorult a divat világában.

A Dr. Martens azonban minden válságot túlélt, és a hipster divatkultúra térhódításával a munkásruházat ihlette darabok ismét visszatértek a köztudatba. Napjainkban ez az ikonikus bakancs már elsősorban a szebbik nem egyik kedvelt alapdarabjaként él tovább, bizonyítva, hogy időről időre új jelentéstartalommal gazdagodik.

Vans
A gördeszkások házi márkája leginkább a Chuck Taylorhoz hasonlítható, megfűszerezve egy kis gördeszkás hagyatékkal és szörfös egzotikummal. Az Old Skool, a SK8-HI, az Authentic vagy az Era, mind a szörfös és deszkás kultúra lázadó szellemiségét hordozzák. Funkcionalitásukban hasonlóak a már említett Converse All Starhoz, csak óceánparti köntösben.

Népszerűségét úgy 15 éve szerezte vissza. Ekkor jelent meg nagy számban úra, szinte kizárólag a több évtizedes múltú vulkanizált modelljeivel a deszkások lábán. A „hipszter kultúra robbanásával” azonban a márka hamar túlnőtt eredeti célközönségén: néhány éven belül zenészek, tetoválóművészek, fiatal képzőművészek, majd végül a szélesebb tömegek kedvenc viseletévé vált. Az elmúlt években a VANS modellek népszerűsége olyannyira megerősödött, hogy a márka már nemcsak a klasszikus darabokat kínálja, hanem kifejezetten a női vásárlók igényeire szabott, platformtalpú verziókat is tömeges mennyiségben értékesít.

Adidas Superstar

Az Adidas Superstar, az 1969-ben bemutatott kosárlabdacipő, mára a hiphop kultúra egyik legismertebb jelképe lett. Népszerűségét elsősorban a RUN DMC-nek köszönheti, akik az 1980-as évek elején az Egyesült Államokban ikonikus darabbá tették. Erről ITT egy külön cikkben is kitérünk. Mire a Superstar

meghódította a világot, már a deszkás, és a hardcore kultúrának is egyik kedvenc viseletévé vált. Fura megjelenése ellenére teljesen sosem tűnt el a piacról, de a 90-es évektől majd egy évtizedig nem igazán volt a köztudatban.

Nike Air Max

A Nike AirMax-je és annak több generációja, bűnözők és focihuligánok, majd graffitisek viseleteként került be a köztudatba a 90’es évek elején. A márka kosaras modelljei hasonló utat jártak be, és népszerűségük a profi kosarasok mellett, a gengszter rappereknek is köszönhető. Az Air MAX-ről régiónkban mindenkinek lakótelepi dílerek vagy hasitasis valutázók jutottak az eszébe. A kosaras modelleket is, főleg röhejesen túlméretezett bőgatyás, rapper álmokat kergető kölykök hordták, valamint a gabberek körében is nagyot jött. Kelet Európában a tradicionális darabok, mint a Dunk vagy az Air Force nem voltak jelen az üzletek polcain. Főleg az aktuális modellek jelentek csak meg az akkori a kínálatban.

Mára azonban mind az Air Max, mind a Dunk, az Air Force és a Jordan cipők többedik generációja a női hétköznapi divat szerves részévé vált. A monokróm fehér vagy fekete verziók különösen népszerűek lettek, és már nem csupán a divattal foglalkozó hölgyek körében számítanak alapdarabnak, hanem szélesebb rétegek gardróbjában is helyet kaptak.

A státusz és hovatartozás szimbólumaként viselt cipők nem csupán hétköznapi lábbelik,
hanem a történelem részei. Generációk öltözködését és identitását formálták, miközben
számos meghatározó szubkultúra, zenei irányzat és sportág ikonikus jelképeivé váltak.

A funkcionalitás és a nagyrészt minimalista, mégis kényelmes formavilág az, ami ezeket a cipőket időtállóvá teszi. Többnyire uniszex sziluettekről van szó, amelyek hosszú ideig a női öltözködési normák konzervativizmusa miatt nem célozták meg a hölgyvásárlókat.

Ezek a modellek azonban nem csupán lábbelik – a történelem részei, korszakok és szubkultúrák szimbólumai. Mindegyikük saját történettel rendelkezik, amely gyakran ellentmondásos, mégis szerethető. A hozzájuk kötődő sport- és utcai legendák pedig túlmutatnak a puszta divaton, olyan ikonikus darabokká emelve őket, amelyek sokkal többet jelentenek szimpla ruhadaraboknál.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Homeboy: a helyi fiú – egy elfeledett márka története

Thierry Mugler a divatvilág fura ura

Dapper Dan, aki egymaga felkoppintotta a divatot

Modok és mopedek: a divatos lázadás nagymesterei

Pachuco, cholo, chicano és a bő nadrág igaz története

A hiphop fejek kedvence, avagy a Kangol és a hiphop összeborulása