Mi a viszonyunk a tetoválásokkal? Egy szubkultúra, ami olyan gyorsan változik, hogy nem is szubkultúra már.
Itt a nyár, előbújtak a tetoválások. Titkárnők, banki alkalmazottak, konzervatív kinézetű apukákról tudod meg, hogy rossz a memóriája, ezért a kedvenc dalszövege a mellkasán van, hogy el ne felejtse. Érdekli az orvoslás és a matematika, mert ott a végtelen jel és egy szívecske a karján. Minden szerelmes választott magának csillagot (a könyökére) és mélyenszántó gondolatot az alkarjára.
Régebben, ha valaki tetoválva volt, egész biztos lehettél benne, hogy valamilyen szubkultúra része. Tengeresz, tűzoltó, katona, vadakat terelő juhász, rocker/punk, zenesz, bűnöző, prosti, vagy maori. A tetoválás azt jelentette örökké az adott csoporthoz akarsz tartozni, vagy muszáj odatartoznod.
Ma már szimpla esztétikai kérdés. Ízlés dolga.
Az emberi testek lettek a modern totemoszlopok. Az ember a maga számára vált démonná és istenné. Természetesen a mai napig léteznek olyan törzsek, ahol, ha a fiatal eléri a megfelelő kort, tetoválást kap. A törzs minden tagjának megvan ugyanaz a jel a testén. De ugyanez az erő és összetartozási elv működik a jakuzáknál és egyéb csoportoknál is.
A mai tetoválás divatot egyértelműen a 90-es évek sportolóihoz és zeneszeihez köthetjük. Vagyis embere válogatja. Michael Jordannek is van tetkója, de ő soha nem mutogatta. Nehéz olyan képet találnod, ahol látod. Viszont focista nem lehetsz, ha nincs alkar tetkód. Na jó, lehetsz, de nem vesznek komolyan, ha nincs.
Aztán jött a nonfi és a törzsi tetkók divatja, és meg is érkeztünk a jelenbe.
A cukiság: vallás és divat.
Ami nem pornó, sport és zene, az macska az interneten. Ha a kutya akar lenni az ember legjobb barátja, akkor az ember meg a macska legjobb barátja szeretne lenni.
Macskatetoválás volt az elmúlt év egyik őrülete, hozzánk valahogy nem ért el. Azt nem tudom, hogy ez jó vagy rossz, de mindenképp meglepő.
Pár érdekesség. Dél-Koreában a cica volt az elmúlt két évben leggyakrabban kért tetoválás minta. Különböző vallási és egyéb okokra is visszavezet a macskarajongás, szellemek elűzése, szerencse stb. Mivel az ember macskája nem lehet állandóan velünk, ezért a kis kedvencek gyakran tetoválás formájában is a gazdira kerülnek.
Dél-Koreában bármennyire meglepő, tilos a tetoválás, vagyis orvosi engedélyt kell kérni rá indoklással, hogy miért szeretnéd pölö a „thug life” feliratot a hasadra. Ha ez nem lenne elég furcsa, akkor megjegyezném, hogy a macskás tetoválásokra sokszor gyorsabban megadják az engedélyt, mert vallásgyakorlási okokra lehet hivatkozni. Ezért is népszerű ott.
Ahol viszont nem népszerű a (perzsa) macska, az nem más, mint Irán, (vagyis a régi Perzsia). Ugyanis a perzsa macska a helyi síiták szerint lustaságot, és kéjencséget sugall, ezért irtják őket, de csak a perzsa macskákat. Japánban viszont annyira szeretik a macskákat, hogy még macskakölcsönző is van, a macskatetoválás ott is menő persze.
Tűpontos japán beszúrások.
Még aki nem érdeklődik a tetkóvilág iránt, az is tudja valamennyire hogy néz ki a japán stílusú jakuza tetkó. Sokan viselik is ezeket a jelképeket anélkül, hogy tudnák mit is jelent. Vagyis sárkány, tigris, szerencsét hozó koi hal jöhet.
Viszont őzikét, vaddisznót nem nagyon látsz az európai marcona arcokon. Amúgy Japánban sem, mert az csak a legsziklább, legdurvább arcoknak járt, aki gyerekeket intézett el vagy egyedül nyírt ki egy kisebb csoportot és hasonló finomságok. Bambi tetkóddal ezért ne nagyon villogj Japánban! Kb. olyan, mint a könnycsepp. Az megvan, hogy Ganxsta Zoleenak is van könnycsepp tetkója? Egészen addig büszke is volt rá, amíg nem szedték szét párszor Amerikában. Ott ugyanis ez nem játék. Ott a gengszter bácsik élesre töltött sorsokkal játszanak, súlya van ezeknek a jeleknek, nem az Akvárium színpadán nyomjak a stúdiógengszterkedést. Mint ahogy sokan nem hiszik el, de Japánban tetoválással a legtöbb fürdőbe, strandra nem mehetsz be. Igen a jakuzák sem, nekik saját helyeik vannak, és igen, eltaláltad, az olyan hely, ahol bemehetsz kivarrva, nagy valószínűséggel valamelyik klán tulajdona.
Az irezumi (az a folyamat, amikor a bőr alá jut a tinta és végleges) egyben átok is volt.
Régebben, ezt úgy értem, hogy még 1905-ben, csak annyit tudtak elérni az akkor őrült feministának tartott haladó nézetek, hogyha eladod a gyermeked, akkor ő kivásárolhassa magát. Vagyis adták-vedték, sőt rabolták a nőket, sőt, mint a jószágokat, tetoválták. Az egyik leggonoszabb irezumi az volt, amikor egy elrabolt nő hátára egy hatalmas pókdémont tetováltak. Ezzel ebben az életben végig a pókdemón rabságában volt. Ez most nevetségesen hat, de sok ateistának egy istenhívő is nevetséges lehet. Akkor halál komolyan azt gondolták, hogy ebben az életben ők foglyok. Sokan öngyilkosok lettek, mások sorozatgyilkosok, hogy bosszút álljanak a férfiakon. Japánban ebből később egy külön filmstílus is lett, a bosszúálló nő, a Kill Bill innen koppintott sok részletet. Külön vadásztak, hogy megtalálják a bambi tetkós jakuzákat, mert ők foglalkoztak a gyermeklányok elrablásával. Igazából a legelszomorítóbb, hogy maga a társadalom is kivetette ezeket az ártatlan embereket, mert az volt a babona, hogy szerencsétlenséget hoz rád, ha hozzáérsz egy kumo-tetovált nőhöz.
A múlt a jelenben.
Vintage minimalizmus és absztrakció.
Nehéz megmondani mi is most a divat, mert minden divat. Az biztos, hogy nem fellengzős kifejezés a tetoválóművész, de a böribe is felütnek neked gyorsan egy „bűn az élet”, mondatot vagy egy „üss” feliratot a kezedre. De akkor üss is! Akinek „kurvák sorakozó” volt a mellkasán, az nem viccelt, és akinek „éhes” volt a hasara írva, az tényleg éhes volt. Merthogy elértünk az ironikus és minimál tetoválások világába.
A tengerész, rockabilly és börtönviselt arcok esztétikája keveredik a képregények ligne claire (Tintin) kevés vonalú, letisztult stílusával. Őrült geometriák és neonszínek is feltűntek a mozgó emberi vásznakon. Ma már nem a tetováltak és a nem tetováltak között van különbség. A társadalom minden szegmensébe elért ez a (tinta)folyamat. A bőr alatti rajzok eszközök csupán, olyanok, mint egy kalap vagy egy elektromos gitár. Te hozod helyzetbe és teszed egy kontextusba. Igazából az extremitás az arc tetkó és a szénné varrt (dél-amerikai indián törzsektől átvett) formai megjelenés után már nem tud hova kifutni. Kérdés, hogy a durva arcok mit tudnak még kitalálni, a technika a segítségükre siet? Lesz mozgó tetoválás? Ellenben, a formaművészeten túlmutatóan, élő képzőművészeti alkotássá is válhatnak emberek. Kíváncsian várom a következő szintet. Vajon lesz nagy tetovált emberi puzzle, vagy az igazan durva arcok majd nem varratnak semmit?