Barion Pixel

A 8 legbénább gördeszkás fejlesztés

Benedek Csanád

2022.07.15.

10.5 perc

Isten büntetésének 8 ágú ostora lecsapott a gördeszkás kultúrára is. Fejlesztés nincs zsákutcák nélkül, de ezt elsőre senki nem látja, hogy ez egy nettó faxxság. Inkább az a kérdés, hogy egy olyan hosszú folyamatban, mint a tervezés és a megvalósítás menete és állomásai, nem volt senki, aki észrevegye a funkcionalitás értelmetlenségét, gagyiságát vagy sok esetben a konkrét életveszélyességét.

Az ötlet sokszor nem rossz a tervezőasztalon, de a megvalósítás gyakran rémes vagy életveszélyes vagy csak simán szar. Emellett persze az is látszik mekkora iparág és mennyire kísérletezős a gördeszkakultúra.
A legtöbb sportban van egyfajta keret, hogy mivel, milyen eszközökkel lehet ezt űzni, a gördeszka itt is kibújni látszik a szabályok alól. A szabálytalanság persze nem csak zsenialitást jelent, hanem legtöbbször tévutakat. Most nyolc ilyen ösvényt mutatunk, ami nem vezet sehova. Persze van még sok kis kitaposni való új irány, de jó is, ha bizonyos dolgok nem terjednek el.

Például nem szorosan gördeszka, de még is gör és deszka a longboard-babakocsi (igen jól olvasod), ami szerintem életveszélyes baromság. Ez rajta sincs a listánkon, de tényleg jó ötlet ez? Aztán van olyan, ami jó ötlet, funkcionálisan nem is árt, de soha nem fogják használni. Ilyen volt a gördeszkázáshoz való cipővédő gumizokni, ami el sem tudott terjedni, pedig amúgy nem rossz ötlet, de na. Valahogy olya furán fura sutaság.

Következzen most nyolc olyan eszköz, ami ideig-óráig népszerű is volt, de nem volt benne köszönet.

1. Tail devil
Jöjjön rögtön az első, aminek ma is vannak rajongói, de rendes deszkás ezt dedós hülyeségnek tartja, vagy pont harcosan védi. A legellentmondásos marhaságok egyike a tail devil. Separate the church and skate és Church of skatan, pentagrammos lapok, na eljött értünk a megidézett, addig-addig cibáljuk az ördög farkát, hogy meg is kaptuk azt.

Farokördögnek mégsem fordítható, az ördög farka talán találóbb, de legyen inkább tail devil.

Ez is egy villantós, vegyetek észre marhaság. Tulajdonképpen a lényege, hogy mint egy cirkuszi mutatványos, ha betonnal érintkezik a lapra felszerelt foszforos kovakő szikrákat vet, és akkor jujj, de lazák vagyunk. Videókon jól néz ki, de a felszerelt alkalmatosság egy csomó trükköt megakadályoz, pont, hogy a gördeszkázás lényegét veszi el, és nehéz is. Azoknak a kisgyerekeknek való, akik nem tudnak igazán gördeszkázni, de a 4. B osztály vagányai akarnak lenni. Ha 10 éves vagy piromániás és már 2x beleittál apu otthagyott sörébe, a tail devilt neked találták ki. (Hogyan használd az ördög farkát)

2. Műanyag gördeszkarámpák
A műanyag mindenre jó megoldás első blikkre, és minden formát ki lehet belőle nyomtatni. De amikor egy termék megvalósítására kerül sor, akkor nem a legerősebb összetevőt fogják használni, hanem a lehető legkönnyebben elérhető, legolcsóbb kínai műanyagot. Ízlelgesd a szót: „kínai műanyag”. A fő baj a műanyag mozdítható kis rámpákkal, hogy ha nincsenek komolyan kisúlyozva, akkor elmozdulnak és életveszélyes baleseteket okozhatnak. Na, most akkor vagy megtöltöd homokkal, kaviccsal, földdel a belsejét, és nem mozdítható és elveszik a tulajdonságainak, előnyeinek nagy része, vagy inkább használod a jól bevált technologiákat.

3. Z-Roller trucks
Felfüggesztés, amit felfüggesztettek

A Z-Roller felfüggesztések lényege az volt, hogy a „truck” aljára a „T” alakra egy görgőt építettek bele, melynek lényege az lett volna, hogy gyorsabban tudj grindolni, csúszni. Na, most ez a kvázi laboratóriumi körülményeknél, a vegytiszta deszkáspályán működhetett is. Ellenben a koszos valóság szereti az izgalmas forgatókönyveket. Ha bármi kis kavicsmorzsa, faszilánk, bármi bement a henger forgása alá, akkor a mázlis verzió, ha „csak” összetörted magad. A görgő ellentarthatott, de az egyensúlyi mozgáskordinációnál, ahogy hirtelen ránehezedsz a lapra, ahogy ha egy hengert megnyomsz előre pörög, de utána vissza is, váratlanul ellenforoghatott is. Igazából ettől az extrémsport extrém önszopatás kategóriába került át.

4. Avenue trucks
Az Avenue sokat ígért, keveset adott. Olyan merész állításokat tettek, hogy: a piac legfejlettebb felfüggesztéseit hozták a forgalomba. Mint a sebesség növelését, a pattintás (pop) növelését, és a jobb rugózást is beígérték. llyenkor a második gondolata mindig az az embernek, hogy tényleg azt gondolja ez a cég, hogy a felfüggesztésgyártók és annak a mérnökei, az évek alatt a szakmájukban soha nem agyaltak a ruganyosabb, rugózósabb verziókon. Megvan annak az oka miért olyan amilyen és bizonyos határokon belül miért hasonlóak a felfüggesztések. Nem nagy dolog. Fizika. Nagy ollie-t meg az tud csinálni, aki szétgyakorolja. Csodaszer nincs.

Az Avenue truck védelmében azért elmondanám, hogy a krúzolós, longboardos arcok egy része szereti, hogy ad egy másfajta himbálózós élményt. De nem csodaszer. A kerekek mérete és keménysége kérdésbe most ne is menjünk bele. Apropó, ha már kerekek.

Deszkás felnik?
5. A Grind King rims egyfajta csillivilli „deszkás felni” akart lenni.

Rob Dyrdek, Peter Smolik, Muska-féle triplaXL gatyás deszkás arcok nyomultak vele a 90-es években. Azt mondjuk nem mutatták hogy néz ki egy hónap használat után a kerék környéke, vagy ők minden héten cserélték, mert megtehették, az is lehet.

A Grind King rims elvileg arra lett kitalálva, hogy védje a csapágyakat, de pont az ellenkezőjét érte el, lekopott a gagyi fényezés és a ragasztós rész pont, hogy a port és koszt odavonzotta, így nem jobb, hanem rosszabb lett tőle a lap gördülékenysége. Azt is mondhatnánk, hogy olcsó húsnak híg a leve, ha igazi aranyat, platinát akarsz a deszkádra a kerekeidhez, hogy csillogjon-villogjon, akkor ne egy műanyag darabot vegyél. A Grind king csomagolására két dolog volt ráírva: távol tartja a szennyeződést és védi a csapágyakat. Ezt a két dolgot nem hogy nem látta el, pont az ellenkezőjét csinálta.

6. Aircraft és egyéb fémlapok
A modern technologiával semmi baj nincs, ha működik. A gördeszkasportban sok technológiát kitaláltak, hogy helyettesítsék a préselt falapokat, eddig nem nagyon váltak be. Az egyik technológia a könnyen formázható fém, acél vagy könnyített alumíniumlapok. Tudom, hogy az acél és az alumínium nem felcserélhető anyagok, de most nem megyek egyenként bele a pro és kontra használhatóságukba. Az egyik fő gond vele, hogy a deszkák széleit fedő védő műanyagok, műanyag borítások, peremek, szegélyek, nagyon gyorsan eltörnek, letörnek, és akkor kapsz egy csorbultabb, de azért masszív fejszeélet, ami azért még mindig szépen bele tud csapódni a lábadba, kezedbe konkrétan bármelyik pattintásnál. Öncsonkitó, öncsicskító üzemmód „on” az ilyen lapoknál, ha használod. De persze metál vagyis zúzda. Nem ígért mást. Sípcsontod, ha megkérded, inkább a fára szavaz.

7. Powell Peralta Boneite deszkák
A Powell az egyik ős és első gördeszkacég, ezért a sok kísérletezés náluk is hozott zsákutcákat. Amit persze a vásárlókkal fizettetek meg, nem vonták vissza a lapokat rögtön miután kiderült, hogy még a kaliforniai valóságban is szokott az eső esni.

A Powell Boneite lapok úgynevezett belső padded (párnázott) technológiával készültek, ami üveggyapotot és állítólag egyfajta kartonréteget is tartalmazott. A juharfalapoknál jobbnak hirdették, hiszen minden találmány jobbnak hirdeti magát, mint az előző.

A valóságban azonban bár könnyebb lapok voltak az átlagnál, hamarabb is törtek el, és ha nedvesség érte őket megszívták magukat, megvetemedtek, penészesek lettek és csupa olyan dolog, ami pont, hogy nem jó, ha egy fával történik. Az anyagkombináció érdekes kísérletezős terület, de nehéz újat hozni. Egyébként a Powell-Peralta továbbra sem adta fel újító terveit, a nemrég létező Powel flight deck erősebb epoxigyanta-ragasztóval és üveggyapotszál-erősítéssel készült, így a lap könnyebb és tartósabb az átlagos 7 rétegű juhar gördeszkához képest.

8. Roccoflect, a kőtaszitó védelmi rendszer
Ilyenkor mindig és megint az jut eszembe, hogy ezek hol és milyen tervezett párhuzamos valóságban próbálták ki a megoldást, ami arra megoldás, ha több problémát és veszélyt szeretnél az életedbe.

A Roccoflect szó szerint egy tolórács lapát. Hasonló elven, mint ami a mozdonyok előtt van, de itt véget is ér a logika.

A Roccoflectet becsavarozva a gördeszka aljába kell használni. Az elv szerint eltolja a köveket a deszkád elől, rád már csak a sima calicoflow suhanás vár. Hoppá. Vagyis nem. A rocco ugyanis nem eltolta a köveket, hanem valójában köveket gyűjtött. Azon az elven, ahogy a seprű, ha tolva használod, tulajdonképp akkor is felgyűjt mindent. A sima deszkás gurulásnál elpattognak jobbra-balra a kis kövek vagy kicsit ripeg-ropog a téma, a roccoflectnél meg állandó töltések alakulnak ki előtted. No way. Szó szerint.

Ha te is tudsz hasonló őrületeket, amit nem vettünk észre, posztold nyugodtan kommentben, mi is imádjuk ezeket a dolgokat tanulmányozni. Van, aki sisakot is visel állítólag. Jó, annak tényleg van értelme.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

J. Grant Brittain, aki nemcsak művészetté, hanem egy életforma kifejezőeszközévé tette a gördeszkás fotózást

Ridin’ High. Keretbe foglalt pillanatok.

Törvényen kívüli deszkások

Ryan Sheckler és a siker ára

Rodney Mullen – Az ember, aki újra feltalálta a gördeszkát

Miért emelkednek a gördeszka lapok árai?