Barion Pixel

A fekete humor fehér mágusa – Perry Bible Fellowship

Benedek Csanád

2021.11.14.

8 perc

Ismered azt az érzést, amikor elveszel egy ingyenes vagy bármilyen újságot, és az első dolgod, hogy megnézd, milyen Kázmér és Huba vagy Garfield vagy egyéb van benne? Főleg a mai túlpolitizált időkben, ha már a telós hírolvasás közben amúgy is felpörgetted a vérnyomásod, nincs több tény (tény, hahaha) információra szükséged. Valami csemegére vágynál, vagy egyfajta pár másodperces kilépőre. A kis pár kockás képregények modern napi imák, rítusok. Én pár jobban sikerültet ki is szoktam tépni és elrakom.

Sajnos a biztonsági játékos szerkesztőknek (vagy nevezzük teljesen befásult, félművelt kapcsolatrendszer-építőknek) mindegy, hogy milyen képregény van az utolsó oldalon, csak azt tudják, hogy kell annak is lennie a horoszkóp és a sporthírek mellett. Bár Garfield szuper, Kázmér és Huba (eredetileg Calvin és Hobbes) filozofikus mélységű, vannak mások is. Sőt, a 3 kockás birodalom igazi mesterei sajnos ritkán jutnak el hozzánk. Don Martin az isten. A jobbján ül a te kedvenced, de a balján Nikolas Gurewitch tartja a kezében a Perry Bible Fellowshipet. Erről lesz szó a mai misén.

Ösztöndíjas rajzok ösztönlényekről
A Perry Bible Fellowship (rövidítve PBF) Nicholas Gurewitch képregénye. Először a Syracuse University, The Daily Orange című újságjában jelent meg 2001-ben. Itt tanult ugyanis a szerzőnk. Az egyetemi magazinok jóval szabadabbak, jó terep a kísérletezésre. Egy interjúban Gurewitch elmondta, hogy a címet „egy valódi templomtól kölcsönözték, egy Perry nevű helyről Maine-ben”.

Nicholas Gurewitch 1982. március 9-én született Canandaiguában, jelenleg a New York állambeli Rochesterben él. A Syracuse Egyetemre járt, ahol filmezést tanult, de „leragadt” a forgatókönyv rajzolásnál. Hál’ isten!

A képregényei három-négy panelből állnak, váratlan képzettársítások, és a morbid, szürreális, ironikus fekete humor jellemzi őket. A gyakori témái közé tartozik a gyermekkori konfliktusok, a vallás, a szex, a háború, a sci-fi, az öngyilkosság, az erőszak és a halál váratlansága (mondjuk nem tudom, hogy tud-e a halál jókor jönni).

2006-ra a képregényeit már közölte a The Guardian, a brit Maxim, a New York Press, a bostoni Weekly Dig, a Portland Mercury és a The Baltimore City Paper, The Chicago Reader, Forbes, The Verge.

Egy 2007-es interjúban Gurewitch kijelentette, hogy a PBF-ből él. 2008. február 18-án Gurewitch bejelentette, hogy visszafogja magát, hogy ne romoljon a színvonal. Korábban a heti megjelenésből, rendszertelen időszak lett. 2021-ben még mindig frissül random időközönként. Azt hiszem, erre lehet mondani, hogy megcsinálta. Tulajdonképpen akkor rajzol, amikor kedve van és megél belőle.

A képregény egy Eisner, két Ignatz és három Harvey-díjat is nyert. Az Eisner a képregények Oscarja, a többit ezen analógia alapján fogd fel cannes-i Pálmának, és berlini Arany Medvének. Ennek ellenére nálunk alig ismert. Dante nem tér ki rá, de valahol létezik a Pokol azon bugyra, ahol a magyar rádió zenei szerkesztői, és a sablonos újságszerkesztők égnek kénköves kínokban. Gurewitch képregénye ugyanis megérdemelné, hogy itt is tudjunk róla. Hiszen tulajdonképpen (fura) ingyen örömet ad nekünk.

A The Perry Bible Fellowship művészete szinte történetenként változik. Leggyakrabban a képregények leegyszerűsített, golyófejű emberi figurákat tartalmaznak, ami alig több mint egy fehér smiley-száj és szem az arcon. Más történetek nagyon színesek és aprólékosan részletesek.

Néha a művészi stílus a storyline-on belül is változik. Egyes képregénycsíkok olyan híres illusztrátorok stílusát utánozzák, mint Shel Silverstein, Edward Gorey és Robert Crumb, amit az olyan széljegyzetek tesznek nyilvánvalóvá, mint például a „Apologies, R. Crumb”.

2007-ben megjelent egy nagyobb lélegzetű nyomtatott gyűjteménye Sweeto ezredes tárgyalása és más történetek címmel. Sweeto ezredes a sütemények királya, és a csokoládék ellen harcol. Mint tudjuk, édességnek lenni sem fenékig tejfel, jobb ha vigyázol a mogyoróidra!

Már megjelenése előtt, az előrendelések miatt, a könyv az egyik leggyorsabban eladott képregény lett az Amazon.com-on, aminek következtében a Dark Horse Comics kiadó első példányszámát 36 000-re növelte, és a terjesztés felgyorsítása érdekében kinyomtatta a könyvet belföldön (tehát made in USA), azóta három nyomtatásban jelent meg. Furcsa érdem, hogy az Egyesült Királyságban Gurevitch könyve lett a legnépszerűbb kiadvány a Dark Horse Comics-tól.

Ted Rall 2006-os médiaelemzésében Gurewitch-et és a The Perry Bible Fellowshipet, a „webképregény-jelenség” egyik sztárjának nevezte, és azt mondta, hogy „a számteches geekek, és technokraták körében elterjedt népszerűségéből ugrott át a mainstream nyomtatott médiába.” Sokan amúgy nem is tudják, hogy egy Perry Bible Fellowship-részt olvasnak, a mémek gyártói, pofátlanul és jelzés nélkül lopják el a rajzait.

A sok dicséret mellett egy kis kritikát is kerestem: Eric Burns, a Webcomics bírálója, 2008-ban azt mondta, hogy „A Perry Bible Fellowship egy olyan képregény, amely felforgató fekete humorral operál, és túl sok erőszakot tartalmaz. Gurewitch mestere ennek… A probléma az, hogy ez egy olyan kút, amelyet túl könnyű kiszárítani. Húsz vagy harmincszor, rémülten nevetni fogunk. Aztán az emberek megszokják, érteni fogják a mechanizmusát. Végül nem lesz hatása.”

Csak (hogy a kritikus humor kritikusának kritikusa legyek) azért, mert érted, hogy egy szőke nős, vagy rendőr viccnek mi a tematikája, attól még nem lesz kevésbé vicces.

Nem elég megfejteni a formát, hanem azt meg is kell tölteni tartalommal.

Magyarán Gurewitch-ben nem az a lényeg, hogy fekete humor, hanem hogy vicces. Kinek jut eszébe, hogy azt a zsigeri élményt, amikor gyerekként (és néha most is) az orrodba turkálva megtalálod a fikagöröngyöt és kipiszkálod, összekösse a felfedezés élményével és Indiana Jones-szal?!

Túl a négy panelen
A The Perry Bible Fellowship online verziója mellett létezik „PBF almanach” nyomatott verzióban. Aztán a Notes on a Case of Melancholia, or: A Little Death című könyve is említésre méltó. Az 2020-as Melankólia a halál megszemélyesítéséről szól: a halál pszichológushoz jár, és hasonló létértelmezési paradoxonokat vet fel a mű.

Gurewitch a Daisy Garden Story Time nevű program kifejlesztésén is dolgozott a Comedy Centralnak, bár a műsort végül nem készítették el. Nicholas egyébként a komikus, és a Last Week Tonight írója, Dan Gurewitch unokatestvére.

A mai világban úgy kell a fekete humor, mint egy falat (mérgezett) kenyér. A gagyi politikai korrektség minden viccet kiirt, áramvonalasít, a senkit és semmit nem tisztelő fekete humor a képregények világába menekül vissza.

Nagyon olcsó megoldás egy szerzőt csak a morbid vagy faragatlan viccei miatt elővenni. Perry Biblia szakköre viszont tartalmaz mélyebb, és magadban továbbgondolható szellemes ötleteket is.
Mivel szerzőnk bekategorizálhatatlan, ezért csak felvillantjuk néhány arcát. Keresd meg a saját kedvenceid! Jó böngészést! És ne feledd, nem ciki, ha néha turkálsz az orrodban, te egy kutató jellem, egy felfedező vagy!

Aki próbálkozott már a társas együttéléssel, az ismeri ezt az érzést.

Istenek harca

Négy rajzban elmondja a három órás Tarkovszkij film( Stalker) fő problémafelvetését.

Ennél feketébb humor kevés van

Azért van

Az olvasás a tudás felszabadít (vagy nem)

Vállald önmagad

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mit keres egy idegen a lakásodban, miközben meztelenül mászkálsz?

Metálzenekarokat és horrorfilmeket inspiráltak Zdzisław Beksiński elátkozott világai

Harmonikus tökéletlenség 35mm-en: Seb Zanella-portré

Elitpalántából lett a New York-i utcai művészkultúra legnagyobb ikonja Dash Snow

Joan Cornellà halálos mosolya