Barion Pixel

A Formafantasma lett az év dizájnercsapata

Czika Krisztina

2020.12.05.

4 perc

Az olasz gyökerekkel rendelkező, de Amszterdamban tevékenykedő Andrea Trimarchi és Simone Farresin alkotta páros, azaz a Formafantasma stúdió zsebelte be az év legjobb dizájnerének járó díjat a Dezeen magazin szokásos év végi díjátadóján.

A duó munkásságát ismerők talán nem lepődtek meg a hatalmas presztízsű elismerésen, hiszen a Formafantasma évről évre következetesen építi jellegzetes, a kortárs dizájnervilágot meghatározó munkásságát. Kísérleti anyagvizsgálatokon alapuló munkáik kivétel nélkül egyedülállóak. Kutatásaik és érdeklődésük középpontjában a kézművesség, az ipar, a tárgy és a felhasználó közötti viszony értelmezése és újraértelmezése áll. A páros nem titkolt célja kapcsolatot teremteni a kutatáson alapuló gyakorlat és a szélesebb értelemben vett dizájnipar között.

A csapat egyedi szemlélete a fenntarthatóság és a tárgyak jelentőségének kulturális csatornaként történő vizsgálatában nyilvánul meg. Ez a fajta megközelítés olyan projektekben ölt testet, mint a 2011-es Domestica.
A Domestica tulajdonképpen egy szék és egy kosár egyben, aminek megalkotásához az olasz vidéki kézművességről és annak archetípusairól készített tanulmányt a Formafantasma stúdió.

A Domestica megalkotásához az inspirációt az úgynevezett gerla kosár adta, amit az olasz földművelők használtak a betakarított gabonafélék tárolására és az áruk szállítására egyaránt. A gerla kosarak azonban nem csak az olasz népi kézművességben voltak népszerűek, a második világháború idején ugyanis az észak-olasz forradalmi csapatok szimbólumává is vált azzal, hogy a nők ebben szállítottak lőszert és élelmet a partizáncsapatoknak. Ebből kifolyólag ez egy nagyon érzékeny téma, aminek újragondolásához és egyáltalán feldolgozásához alapos átgondoltsággal vághatott csak neki a duó.

A gerla kosarak azonban nem csak az olasz népi kézművességben voltak népszerűek, a második világháború idején ugyanis az észak-olasz forradalmi csapatok szimbólumává is vált azzal, hogy a nők ebben szállítottak lőszert és élelmet a partizáncsapatoknak.

A 2011-ben bemutatott Domestica alapjaiban gondolja újra a gerla kosarat, ezzel együtt egy teljesen más felhasználási módot is társít mellé azzal, hogy az eredeti felépítést megtartva székké változtatja azt. Az alternatív funkció alapját egy kis zsámoly adja, ami mintegy támasztékként szolgál annak érdekében, hogy segítsen megszabadítani minket a betakarított terménytől ránk neheződ gerla kosártól.

Azzal, hogy ezt a két funkciót a páros összekapcsolja a gerla szék egyfajta intim környezetté, mintegy fészekké válik. Ennek köszönhetően a Domestica kilép az egyszeri dizájntárgy kategóriából és átváltozik egy mélyebb jelentéstartalommal bíró eszközzé, hiszen a Domestica felépítése a szék támlájára akasztott kosárral azt fejezi ki, ahogy a két tárgy az idő múlásával egybeolvadt. „Az objektum kialakítása és meghatározhatatlan funkcionalitása arra ösztönzi a felhasználót, hogy új felhasználási módokkal, rituálékkal ruházza azt fel. Az ilyen újfajta szertartások kialakítását az ősi emlékek serkentik, amelyeket a tradíciókban gyökerező tárgy ismerete idéz elő bennünk. A stúdió előző munkájához hasonlóan a ’Domestica’ is a vidéki kultúrából származó tárgyakat vezeti be a jelen mindennapjaiba.” – határozza meg munkásságát a Formafantasma. A Domestica idén már 10 éves lesz és hogy mégis miért foglalkozunk kiemelten vele mind a mai napig? Azért, mert pont az ilyen jellegű projektek azok, amik a legjobban szemléltetik velünk a Dezeen-győztes páros különleges kvalitásait, amik természetesen a legújabb projektjeikben is hasonló módon vannak jelen, mint a múltbeliekben.

“A szellemi és etikai ambícióik szolgálnak az igazán kifinomult és gyönyörű munkáik hajtóerejeként. Lenyűgöző a stúdió konstans kiemelkedő teljesítménye és az, hogy mindig képesek minket meglepni valami újdonsággal.”– nyilatkozták Deezer-díj bírái a gála után.

Ha tetszik a Formafantasma munkássága és szeretnél róluk többet megtudni korábbi és jelenlegi projektjeikről, akkor látogass el web– vagy Instagram-oldalukra.

11068,11069,11070,11072,11073,11074
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mit keres egy idegen a lakásodban, miközben meztelenül mászkálsz?

Metálzenekarokat és horrorfilmeket inspiráltak Zdzisław Beksiński elátkozott világai

Harmonikus tökéletlenség 35mm-en: Seb Zanella-portré

Elitpalántából lett a New York-i utcai művészkultúra legnagyobb ikonja Dash Snow

Joan Cornellà halálos mosolya