Barion Pixel

A gyémántok koronázott királya, aki megreformálta az amerikai ékszerbizniszt – Johnny Dang-miniportré

Marton Kamilla

2021.05.11.

6.5 perc

Ki az az ember, akivel még a Migos, Jeffree Star, Post Malone, Snoop Dogg, Chief Keef, Travis Scott és Jeff Goldblum is szívesen készít közös képet? Első tippre talán senki nem találná el, viszont, ha közéjük sorolom még Juice WRLD-öt, Trippie Reddet, Playboicartit, Draket és a modern hip-hop szcéna összes szupersztárját, akkor egyértelművé válik, hogy ez csak Johnny Dang, a sztárok legismertebb ékszerésze lehet. A kedvenceink kedvence. Johnny Dang neve – akit az USA-ban csak „the king of blingként” emlegetnek – szinte már szinonimaként használható a gyémántékszerekre és a drágakövekből kirakott fogdíszre, azaz a „grillzre”.

Ragyogó mosoly, de nem a fogorvostól
A grill, vagy ha úgy tetszik grillz, egy személyre szabott fogékszer, amely lehet aranyból, ezüstből, gyémántból vagy bármilyen drágakőből. A fogaink díszítése egyáltalán nem újkeletű dolog, már az időszámításunk előtti nyolcadik században is villantottak aranyfogakat az etruszkok, hogy jelezzék társadalmi rangjukat és hatalmas vagyonukat.
A köztudatba leginkább a 80-as években robbantak be a grillek, és egyből hatalmas divat lett a hip-hop sztárok körében, hiszen ebben a műfajban a feltűnő és extravagáns ékszereknek mindig is nagy szerepük volt. A grillek első viselői között volt Afrika Bambaataa, Big Daddy Kane és Flavor Flav, a Public Enemy rappere is.
A grillek meghódították New Yorkot, majd szépen lassan az egész Egyesült Államokat, mígnem eljutottak Houstonba, Paul Wall és Johnny Dang üzletébe, akik teljesen megváltoztatták a játékszabályokat.

Vietnámi faluból érkezett Texas királya
Johnny Dang (születési nevén Thanh) a vietnámi háború végén, 1974-ben született egy szegény vietnámi faluban, ahol se áram se közvilágítás, de még csak tiszta víz sem volt. Az apja harcolt a háborúban, majd Észak-Amerikába emigrált, és egy bolhapiacon nyitott ékszerüzletet. 1996-ban, amikor Dang 23 éves volt, családjával együtt követték apját Amerikába, és Dang elkezdett ékszerjavítással foglalkozni a helyi bolhapiacon az apja boltjában. Nem is csoda, hogy hamar felfigyeltek rá, ugyanis már apja és nagyapja is ékszerekkel foglalkozott, így a generációkon átívelő tudás meghozta gyümölcsét.

A bolhapiacra rengeteg rapper járt, és a helyi hip-hop szcéna tagjai egy idő után mind Dangnek vitték az ékszereiket javításra. Így ismerkedett meg többek között Paul Wallal is, aki annyira meg volt elégedve Dang munkáival, hogy 2002-ben már közös vállalkozást indítottak. Dangnek kitűnő érzéke volt az ékszerekhez, Wallnak pedig megvoltak a kapcsolatai a hip-hop világában, így kettejük bolhapiaci ismeretségéből végül 20 millió dolláros üzlet kerekedett.

A bolhapiacra rengeteg rapper járt, és a helyi hip-hop szcéna tagjai egy idő után
mind Dangnek vitték az ékszereiket javításra, ezekből az ismeretségekből végül
20 millió dolláros üzlet kerekedett.

Dang már a 2000-es évek elején olyan grilleket készített, amelyekhez nem kellett lecsiszolni a fogakat és semmilyen maradandó kárt nem okoztak, ez pedig hatalmas előnyhöz juttatta a többi ékszerésszel szemben. Precíz volt és innovatív.
Dang elmondása szerint a legnagyobb dobása, ami végleg felemelte őt Amerika legfényesebben ragyogó csillagai közé az a fogékszer volt, aminek a kerete aranyból készült a belseje pedig apró gyémántkövekből. Mindenkinek felkeltette az érdeklődését, hiszen az arany fogak léteztek már évezredek óta, de ilyen friss és szép dolgot még senki nem látott. Erre még rádobott egy hatalmas lapáttal, hogy 2005-ben megjelent Nelly és Paul Wall közös száma, a Grillz, amelyben mindenki gyémántfogakkal rappel a gyémántfogakról, miközben a klip hátterében megfigyelhetjük magát Johnny Danget is a csapattal táncolni.

Ezek után csak úgy ömlöttek a megrendelések, Dang pedig hivatalosan is a hip-hop világ tiszteletbeli ékszerésze lett. A Johnny Dang&Co. fogalommá vált, olyan előadók énekelnek róla mint Trippie Redd, DaBaby és Rick Ross.

Kezelj mindenkit egyenlően, azaz sztárként
„Mint minden vállalkozásnak, nekünk is mindig valami újat és különlegeset kell adnunk a vásárlóinknak, hogy visszatérjenek, mivel senki nem vásárol kettőt ugyanabból a dologból. Ha két gyűrűt veszel nem szeretnéd, hogy ugyanolyanok legyenek. Ez igaz a grillre is. Nagyon sokféle ékszerrel kísérletezek a megalkotásukhoz. Egyes szériák sikeresebbek, mások nem, de folyamatosan kitalálok új mintákat és technikákat. Ez az, amit a versenytársaim már nem tudnak lemásolni.” – mondja Dang

„Kezelj minden vásárlót úgy, mintha híresség lenne, és soha ne rabold le a sztárokat!”

Dang nagyon profi érzékkel építette a nevét. Bár a nála megforduló celebek listája szinte végeláthatatlan, a Johnny Dang&Co. összes munkatársát arra képezte ki, hogy minden ügyfelüket mély tisztelettel fogadják, és úgy bánjanak velük, mint a hírességekkel. Ez a magas szintű kiszolgálás, a munkák minősége és a folyamatos innováció volt Dang receptje ahhoz, hogy visszajárjanak hozzá a vásárlói akár 15 év után is.
Dang szerint nagyon fontos a mértékletesség és a tisztesség. Szerinte a sztárok is csak emberek, ezért mindenkit egyenlő bánásmódban részesít. Sok vállalkozás számára csábító lehet a mélyebb zsebbel érkező vásárlók lehúzása, de szerinte ez nem vall profizmusra, és a könnyű pénz soha nem tartós. Az ő üzletében mindenki ugyan azt az árat fizeti egy-egy ékszerért.

Post Malone
Jeff Goldblum
Chef Keef
Playboi Carti
Migos

A visszajáró
Ahhoz, hogy valaki sikeres legyen mindig hozzájárul egy közösség, és ezt nem szabad elfelejteni. A hűség többet jelent, mint a gyémántok. Dang számára nem fontos, hogy az alkalmazottai magasan képzett szakemberek legyenek, sőt inkább olyanokat vesz fel, akiknek nincs is végzettségük. Megtanítja nekik a nulláról a szakma minden fortélyát, és mentorálja őket, ezért a személyzet hálás, hűséges és nagyon szívesen dolgozik Danggel.
„Szeretek adni. Tudom milyen fontos, hogy ha kapsz valamit a közösségtől, akkor abból vissza is adj.”
Dang rendszeresen rendez adománygyűjtéseket, a befolyt összeget pedig a houstoni és vietnámi gyerekek életkörülményeinek javítására fordítja, mert hisz abban, hogy minél többet ad vissza a közösségnek, annál több áldást szerez, és az áldás az üzletnek is jót tesz.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mit keres egy idegen a lakásodban, miközben meztelenül mászkálsz?

Metálzenekarokat és horrorfilmeket inspiráltak Zdzisław Beksiński elátkozott világai

Harmonikus tökéletlenség 35mm-en: Seb Zanella-portré

Elitpalántából lett a New York-i utcai művészkultúra legnagyobb ikonja Dash Snow

Joan Cornellà halálos mosolya