Barion Pixel

Boiler Roomból a GTA V-be: így hódította meg a világot a bosnyák-német DJ-zseni

Sobek

2021.04.16.

7.5 perc

A boszniai születésű, Hamburgban nevelkedett DJ és producer Mladen Solomun neve talán mindenki számára ismerősen csenghet akár rendszeres, akár csak alkalomszerű e-zene fogyasztó. A félig-meddig kommersz, pop- és mémkultúrába is hajló produkció mögött egy hosszú fejlődéstörténet áll, rengeteg minőségi kiadvánnyal, és egy meglehetősen tág zenei spektrummal. A szakmai pályafutás kiemelkedő állomásai, a globális sztár státusz legfontosabb lépcsőinek ismételgetése helyett inkább kanyarodjunk arra, hogy mik azok a tényezők, amik annyira magasra juttatták a mackós termetű, földöntúli energiákkal megáldott DJ fenomént.

Valós zenei tartalom
A 44 éves Solomun hip-hop, funk, soul gyökerei tagadhatatlanok, a nagy kiállások és hatásvadász szintifutamok mellett a dallam, a perkusszív elemek és a vokál is fontos szerepet játszanak a DJ szettjeiben. A széleskörű zenei ismeretek mindig többet adhatnak egy DJ pályához, ami Solomun esetében hatványozottan igaz; nagy magabiztossággal vált stílusok és hangulatok között, persze figyelembe véve az adott parti helyszínét, jellegét, és az ott szórakozók aktuális állapotát.
Érdekes adalék, hogy technikai szempontból egyáltalán nem tökéletes produkciókról van szó, a mixek néha csúsznak, túl rövidek, de ez egyáltalán nincs hatással az összképre, hiszen egy maroknyi, mindenre kritikusan tekintő szakin kívül a többség az elemzés helyett kikapcsolódásra vagy felejtésre vágyik.

A széleskörű zenei ismeretek mindig többet adhatnak egy DJ pályához, ami Solomun esetében hatványozottan igaz.

A kiemelkedő DJ rutin mellett pályája elején Mladen rengeteg zenét írt, amelyeket az általa (is) alapított Diynamic Music mellett leginkább minőségi német kiadóknál jelentetett meg; az easy listening és downtempo hullám óta töretlen népszerűségű Compost Records, a Jazzanova hasonló hangzású Sonar Kollektiv labele, vagy a híres berlini Watergate klub azonos nevű kiadója egyaránt meghatározó Solomun darabokkal büszkélkedhet. A melankólikus, szinte tökéletes sound designnal készült house számok az idő és a pályafutása előrehaladtával egyre csapkodósabb és monumentálisabb darabokba hajlottak, amit részben a korszellem, és persze a mindig aktuális flow is vezérelt. A Diynamic Music eközben számtalan nagy karriert befutó house előadó ugródeszkája volt (H.O.S.H. , Kollektiv Turmstrasse, Stimming, Adriatique) a világhírnév felé úgy, hogy a három legerősebb brand közé emelkedett a berlini Innervisions és a berlini központú olasz Afterlife mellett.

Önazonosság
A borostás, néha kissé zilált arc szerkezetű Mladen energiái a végtelenbe mutatnak; a csúcs években az akár évi 150 hivatalos fellépés mögött a felkészültség, a németes precizitású menedzsment, és a valós szenvedély is kiemelten fontos tényezők. Egy karrier bizonyos pontján túl a még magasabb státusz, vagy az elérhető anyagi javak már végesek, és nem tudnak többet, jobbat adni. Lehet arannyal kirakott jettel repülni, még nagyobb jachton tölteni a szabad órákat, de az előadóművészet igazi drogkészlete a színpad, és a performansz közben megvalósuló energiacsere. Ilyen fordulópontok vezetnek sokszor deviáns, ön- vagy közveszélyes viselkedéshez, esetleg gyors zuhanáshoz, ám a hamburgi óriás esetében egyik sem került még szóba. A végkimerülésig tartó hosszú turnékat minden esetben teljes elvonulás és csend követi, majd megújult erővel, friss koncepcióval újraindul a Solomun-gépezet, és jó értelemben véve mindent letarol. Mialatt mind a Solomun, mind a Diynamic brand állócsillagként világít az éjszakai élet horizontján, a fővezér alázatos személyiségét még egy gigantikus római kori amfiteátrum sem tudja megingatni, ahogy azt a Cercle szettet követő interjúban is láthatjuk, hallhatjuk.

A végkimerülésig tartó hosszú turnékat minden esetben teljes elvonulás és csend követi, majd megújult erővel, friss koncepcióval újraindul a Solomun-gépezet, és jó értelemben véve mindent letarol.

Korszellem, avagy a mém magad légy
Minden ismert személy hordoz egyedi karakterjegyeket, esetleg karizmát, ami megkönnyíti számára a ki- vagy felemelkedést. Ebből a szempontból vizsgálva Solomun egyfajta anti-hős; az ápolatlan, pocakos, slampos öltözetű szakállas papa éles ellentétben áll a sztár DJ körökben jellemző fashionista zsúrfiúkkal és modell külsejű lányokkal. Akár erényként is tekinthetünk a mindenképpen jelenségként e-könyvekbe vonuló német house pápánál a külsőre, hiszen a mémkultúra felfutásával párhuzamosan a szcénán belül megszámlálhatatlan vicces tartalom szereplőjévé vált az elmúlt 7-8 évben.
A The Worst Techno Memes Group is nagy figyelmet szentel a Solomun-vicceknek, de talán a Tulumban felvett Boiler Room videó adja a legjobban vissza a kezdeteket. A mémesedés másik forrása a korábban emlegetett kozmikus energiaszint, hiszen ki elé ne került volna már “Solomun plays private villa party” videó, ahol a gyakran egész estés bulikat vezeti le még néhány óra játékkal a nagyfőnök.

Minden ismert személy hordoz egyedi karakterjegyeket, esetleg karizmát, ami megkönnyíti számára a ki- vagy felemelkedést. Ebből a szempontból vizsgálva Solomun egyfajta anti-hős; az ápolatlan, pocakos, slampos öltözetű szakállas papa éles ellentétben áll a sztár DJ körökben jellemző fashionista zsúrfiúkkal és modell külsejű lányokkal.

A korszellem más szempontból is támogatta Solomun és a Diynamic Music fejlődését. A klubszcénát és a kisebb fesztiválokat felzabáló nagybetűs FESZTIVÁL BIZNISZ a 2010-es évek meghatározó jelensége, amely alapjaiban formálta át a zeneipart és a turnénaptárakat, a fellépési díjakról nem is beszélve. Az elektronikus zene tömegkultúrává válása kedvezett az EDM-nél (Skrillex, Aviici stb.) lágyabb, mára melodic house and techno néven jegyzett stílusnak, amely legjelesebb képviselője éppen a cikk főszereplője még napjainkban is.
Ez a jelenség persze más szelekciót és szetteket is kíván, de Solomun és csapata továbbra is kínosan ügyel arra, hogy a Diynamic Music benchmark státusza ne sérüljön, és magas minőségű, az underground szegmensben egyaránt elismert kiadványok jöjjenek ki a hamburgi kiadónál.
Jövőbe mutató és teljesen váratlan hír volt 2018-ban a Rockstar Games bejelentése: Solomun, Dixon és a Tale Of Us szettjei a GTA V Online világában újabb hegynyi mémet és milliónyi kommentet generáltak és új szegmenst nyitottak a három fő brand számára. A két éve viccesnek ható jelenség 2020-ra valósággá és releváns opcióvá vált, ami sok szempontból igazolta a top előadók korábbi, bevállalós attitűdjét.

A Solomun-sztorit számos irányból lehetne tovább csűrni-csavarni, hiszen egy ilyen hatású előadó mindenkiből kivált érzelmeket, viszonyulást, akár látta-hallotta, vagy sem. Az azonban biztos, hogy a nagy ívű karrier mögött a tehetség-munka-szorgalom szentháromságot kiegészíti a közönség és a szcéna iránti végtelen alázat is. A lockdown után meglátjuk hol folytatódik a melodic house vezérének története, Facebook-csoportokban unatkozó százezrek és feszes kiállásokra vágyó partiállatok tömegei várják a nagy visszatérést és az új élményeket.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról