Barion Pixel

A szörfös mormon, akinek szenvedélye a fotózás – Chris Burkard portré

Benedek Csanád

2021.10.06.

6 perc

Három fajta gyerektípus van, az egyik kocsikkal szeret játszani, a másik katonákkal, a harmadik valamilyen labdát bűvöl vagy egyensúlyoz valami eszközön. De minden gyerek imád felfedezni és új kalandokért indulni. Chris Burkard amerikai fotós megvalósította mindannyiunk gyerekkori álmát: kalandos helyekre utazgat a világban, és mellesleg a világ egyik legizgalmasabb sport- és természetfotósa.

Burkard mögött nincs nagy titok. Munka és szorgalom. Meg persze nem árt, ha Kaliforniába születsz. Az sosem árthat, ha szörföt akarsz fotózni. Témái széles spektrumon bomlanak ki. Fényképez tájat, szörfözést, snowboardot, életmód, szabadtéri és utazási témákat, de ez így annyira semmitmondó. Helyette tényleg a képei beszélnek.

Ha igaz a mondás, hogy úgy élj, hogy minél több szép képed legyen
mire életed végén visszatekinthetsz, jelentem ő félúton megcsinálta.

Burkard tulajdonképpen Nat.Geo-os fotóriporteri megközelítést alkalmaz. Ami elképesztő minőségű képeket jelent. Természetes fényt használ, és persze nyakig benne van a témában, akkor is ha -20 fokos időben menetel be a jeges tengerbe.

Ha jéghegy nem megy a Mohamedhez, Mohamed megy a jéghegyhez
Chris Burkard-interjúkat azért jó olvasni, mert teljesen tisztán, minden hókuszpókusz nélkül mondja el a személyes élményeit. Ő is egy fiú volt, aki szeretett fotózni, de rájött hiába jó, sokan nagyon jók.

A közösségi média térnyerésével, valamint a technológia fejlődésével és hozzáférhetőségével a fiatal fotósok rengeteg eszközzel rendelkeznek munkájuk bemutatására. Ezért egyre nehezebb is kiemelkedni. A járt utat járatlanért néha igenis el kell hagyni.

Chris a hideg helyeken való fotózásra specializálódott, többek között Izlandon, Norvégiában, Japánban, Kanadában, a Feröer-szigeteken, Oroszországban dolgozott. Ezt elég komolyan is veszi. Izlandra 38 alkalommal tért vissza eddig. Ezt azért is jegyzem meg, mert nehogy azt hidd, hogy neki minden útját fizették, először kockáztatott, és azóta is gyakran a saját forrásaiból áldoz arra, hogy különleges helyekre vigye el a szemét és fényképezőgépét.

Ő maga erről így beszélt: „Elhagytam a jól ismert meleg hullámokat, hideg, távoli helyeket keresve. Ez elsőre beláthatatlan, bizonytalan volt, hogy megtérül-e. Ebben a pillanatban már mondhatom, hogy sikerült, de évekig csak egy egyszeri érdekesség voltam csupán.

Burkard tényleg komolyan vette Oneill szlogenjét: „Snow is just frozen water”. Hiszen az elsőszámú jeges, szörfös fotós, és persze maga is felmegy a jegeshullámok hátára is.

Isten szeme a kamera mögött
Nem gondolnád a sok, törvényes élet határán élő, punk és szörfös hippi között, de van olyan is, aki más úton jár. Burkard bizony Az Utolsó Napok Szentjeinek Jézus Krisztus Egyházának a tagja, amit mi laikusok mormonoknak hívunk. Ez csak annyiban látszik a képein, hogy elhívatottan áll az alkotáshoz. Autodidakta módon képezte magát. Sok-sok próbálkozás, rontás, javítás után erősödött a vizuális ízlése.

Esküvőket, érettségi tablóképeket, helyi szörfösöket fotózott a strandon. Úgy állt hozzá, hogy bármit elvállal, hogy tanuljon, fejlődjön. Nem a reklámfotó volt a végső célja, tanulási lehetőségnek tekintette. A legviccesebb munkája egy borcímke fotózás volt a zenész Dave Matthews-nak. Aztán a TransWorld Surf magazinnal szerezett szakmai gyakorlatot. Igen, ennyit számit, ha ott vagy a közelben. A lehetőségek, ismeretségek apránként jöttek.

Az volt a kitűzött célja, hogy meg kell találnia a módját, hogy markáns, sajátos stílust hozzon létre, ami önazonos és jól felismerhető.

Már-már vallásos áhítattal fejlesztette formanyelvét és látásmódját. Sokan azt hiszik, hogy ez a technikai megoldásokat jelenti, pedig ez néha csak az ihlet, a sikeres kísérlet, a véletlen és: Isten szeme.

Isten szeme és a technika ördöge
Chris trükkjeit ellesni akarók állandóan azzal bombázzák, hogy milyen különleges dolgokat használ. Nem árul zsákbamacskát itt sem. Most itt jön egy Sony-reklámblokk, de tényleg mindenhol ezt mondja. Általában Sony A7RIV-t használ munkái 70%-ában. Magas ISO érzékenységű Sony A7SII az éjszakai és természeti jelenségekhez. Sony A6500-at használ a vízben történő fényképezéskor.

Chris erről így beszél: „Valójában nincsenek titkok. A leggyorsabb autófókusz rendszer érdekel, és az, ami gyenge fényviszonyok között kimagaslóan teljesít.
A kedvenc objektívem, ha egyet kéne mondanom, valószínűleg 24-70mm f/ lenne. Utólagos feldolgozáshoz mindig az Adobe Lightroomot használom. A valóság az, hogy majd minden kép, amelyet most látsz, szerkesztett, ez szükséges, bár frusztráló dolog. De megpróbálok távol maradni a túlzott szerkesztésektől és a Photoshoptól. Nagyjából minden szerkesztés, amit a stúdióban végzek, akörül forog, hogy olyan képek szülessenek, ahogyan érzékeltem őket az emberi szemmel, amikor elkészítettem.”

A türelem jeget terem
Chris Burkard személyiségében az legszimpatikusabb, hogy saját képességeit is mások fényezésére használja. Saját bevallása szerint a türelmet, a jó kép lehetőségét, a pillanat megragadását, a szörfösöktől, snowboardosoktól tanulta. Ezerszer kell megpróbálni, amíg egyszer sikerül.

A sport olyan nyelv, amit mindenki ért. Különböző kulturális háttérből jövünk, más nyelvet beszélünk. A szörfözés iránti közös szenvedélyünk a kapcsolattartás egyik módja volt. A kommunikáció így zajlik a képekkel is. Nyelvet teremtünk.”

A sportolók jó esetben egy igazságosabb világ burkában élnek. Mindenki ugyanazt a nyelvet beszéli, tisztában van a szabályokkal. A valóság nem ilyen tiszta. Ha semmit nem tudunk egy kép keletkezésének történetéről, egészen mást láthatunk a képen, mint a mű alkotója. Burkard képei által azt a valóságot akarja nekünk megmutatni, amit akkor, ott ő is látott. Elvisz magával. Így kicsit mi is vele kalandozunk.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Szemesnek áll a világ

Amundsen kutyái

Utak, ahol végig szorítod a majrévasat