Barion Pixel

Amapiano: amikor Afrika világhódító útra indul

Benedek Csanád

2022.05.26.

14 perc

Afrikai zenékről írni márt csak azért is kell, mert nincs még egy olyan kontinens, ahol ennyire fontos az embereknek a zene. Afrikai zenei sorozatunkban, a maliból származó vak zenész páros Amadou és Mariam után visszafelé haladunk, a legfrissebbtől megyünk az old school felé. A legfrissebb stílusok egyike pedig az amapiano.

Amapiano
Hogyan vált az amapiano (Dél-Afrika egyik x-ik zenei stílusa) house hangzása a legmenőbb új zenei műfajok közé 2022-re?

Az amapiano xhosa zulu nyelven csupán annyit jelent, hogy „a zongorák”.
A house zene egyik alstílusa, amely Dél-Afrikában, körülbelül 2012-ben alakult ki. A deep house és a jazzy lounge zene hibridje, amelyet szintetizátorszőnyegek, szellős dobok és bátran alkalmazott törzsi ütős hangszerek, logdrumok (rönkdobok) jellemeznek. Magas hangú zongoradallamok, kwaito basslineok, alacsonyabb bpm, 90-es évekbeli dél-afrikai house ritmusok és az ütőhangszerek különböztetik meg a house egy másik, bacardi néven ismert helyi alműfajától.

Míg az amapiano tánc-challengek jelenleg elsöpörnek minden más tánczenét, trapet, reaggeton hullámot a TikTokon, Dél-Afrika utcáin évek óta dübörög a hangzás.

Az autók ablakán kiszivárgó és a klubokból áradó amapiano több, mint egy zenei műfaj – hatással van a divatra, stílusra és a táncra, és hatással van Dél-Afrika zeneiparára is. Ez a feltehetően 2012-ben indult földalatti trend a Covid-19 világjárvány idején robbanásszerűen népszerűvé vált, és azóta is terjed.

Észrevettük, hogy 2019 végén sok afrikai, hangsúlyozom nemcsak elsősorban dél-afrikai fiatal, elkezdte használni az amapiano zenét életmód, táncvideóik, divatvideóik, mémjeik elkészítéséhez. És valóban azt láttuk, hogy az emberek felkarolják ezt a műfajt és szeretnének foglalkozni vele. Ez nekünk dél-afrikaiaknak nemzeti büszkeség is” – mondja Yuvir Pillay, a TikTok dél-afrikai műveleti menedzsere

2019-től kezdve a műfaj megnövekedett népszerűségnek örvendett az afrikai kontinensen, a digitális streamek számának és a slágerlistáknak a dél-afrikai származásától távol eső országokban is megfigyelhető növekedésével. 2022-ben a Beatport zenei portál műfajként is felvette az amapianot.

Amapiano Balcony Mix Live XPERIENCE B2B with Mellow & Sleazy

Bár a műfaj korán népszerűvé vált Katlehongban, a Johannesburgtól keletre fekvő településen, sok a kétértelműség és a vita eredete körül, a johannesburgi települések zenei stílusairól sokféle beszámoló van.

A lényeg az, hogy ahogy a hegyes csizmás mexikói tribal zenés cikkben írtam, a latinok, de aztán az afrikaiak főleg, a dobok szempontjából millió kis alstílust különböztetnek meg. Bacardi, kwaito, swapiano, amapiano mind ezer helyről merítenek.

A barcadi a gqom, az isigubhu és a shangaan elektro zenéből ered, ha most ezeket elkezdtem szétszálazni elveszünk az afrikai dzsungelben. A régi törzsi népzenék szorosan épülnek egybe a techno, house, funk, afrobeat hangzásokkal. Létezik külön afrikai blues és reagge is, ami már egy visszahatás. A mali zenébe vagy a nigériai afrobeatbe most bele se megyek. Ha valaki szeret táncolni, abszolút érdemes az afrikai zenébe elveszni, mert iszonyat vibe-ok vannak.

Ugye nem gondolhatjuk komolyan, hogy a németek jobban érzik a tánczenekészítést, mégha most dominálnak is! Hiába lett nagy náluk a techno, ugye senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy olyan kultúrkör, ahol évezredes hagyománya van a dobzenének, nem fog hatalmasakat dobni a tánczenében az új évezredben! A cikk erről szól.

Az amapiano stílus kialakulása

Különféle beszámolók vannak arról, hogy kik alkották a népszerű műfajt, lehetetlenné teszik annak eredetének pontos meghatározását.

Az a zseniálisan őszinte benne, hogy nem kertelnek egy az egyben megmondják, hogy valószínűleg 2010 környékén az épp új zeneíróprogramokban elterjedt jó minőségű plugin-csomagok hozták el a hangzás elterjedését. A műfaj fontos eleme a logdrumok (rönkdob) használata, amely alkotást Mdu-nak, más néven TRP-nek tulajdonítanak, de az MFR Souls is az elsők között volt.

Az amapiano úttörője, Kabza De Small kijelentette: „Nem tudom, mi történt. Nem tudom, hogyan találtuk ki a hangzást, a megfelelő dobokat. Az amapiano zene mindig is ott volt bennünk. Ezek a fiúk szeretnek kísérletezni. Mindig megnézik az új beépülő, letölthető zenei plugineket, modulokat. Így, amikor Mdu rájött, be is rakta az új zenéibe. A többieknek is tetszett, átvették. Ennyi.”

Mdu aka TRP és Kabza De Small

A műfaj a nevét jelentő zulu „zongorákat” jelentő szóból örökölte, ami félrevisz, de zenei vonala sokrétű, a számunkra szintén ismeretlen kwaito erős hatása is ott van, miközben a 90-es évek helyi deep house a hagyományos ütőhangszerekkel és modern gépi zongora- és szintetizátorhangzásokkal ötvöződik. Pontosabban a nem szokványos dalokból gyakran kihagyják a körülbelül 115 bpm-es kick-dobot, ami kevésbé agresszív és chillesebb lounge hangzást kelt. Ezekben az unortodox kompozíciókban rejlik az amapiano hangzásának lényege. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a viszonylag új hangzás már jobban elkülönülő alműfajokká fejlődött, nevezetesen a dust/street, a private school és a techno amapiano.

A hangzás néhány korai alkalmazója az MFR Souls DJ- és producerduót nevezi meg ötletgazdának és kidolgozónak. A korai alkalmazók között volt DJ Stokie, aki népszerűsítette a hangzást Sowetóban. „Hallottam ezt az egyedi hangzást a többi DJ-től, az East Rand-i MFR Soulstól, és nagyon tetszett” – mondta. A Katlehongból származó MFR Souls különböző elemekkel kezdett kísérletezni, keverve a kwaitot és a veterán deep house produkcióit. A DJ-k, Clock és Bekzin Terris, valamint a Pretoria-i JazziDisciples Alexandra és Kabza De Small az akkori iNumbát játszották, de az MFR Souls megváltoztatta a nevet, amikor a mixek és a kompozícióik kiemelkedő részévé vált ez az új hangzás: kitalálták a műfajt. Amapiano!

MFR Souls – Amanikiniki

A kwaito és a gqom hazai elődjéhez hasonlóan az amapiano is Dél-Afrika zenei hangulatát tükrözi. A ’90-es évek house-ra, jazzre és egyházi zenére való változatos utalásai olykor nosztalgikus hangzást keltenek, és olyan kulturális elemekkel tarkítva, amelyekre sokak rezonálnak. Ezért sem egyszerű deep house copy a stílus. Ez azt is lehetővé tette, hogy elszakadjon a popfogyasztás hagyományos pályájától, amely nagymértékben függ az ott is amerikai zenei dominanciától és a nyálpoptól. Mielőtt elérte volna a kereskedelmi rádióállomásokat, ezt a zenei jelenséget az utcákon „főzték”, a helyi vendéglőkben hallhatták, és megosztották a WhatsApp közösségekben.

A fordulópont azonban akkor következett be, amikor a YFM rádió DJ-je és a városi kultúra specialistája, Da Kruk megnyitotta kapuit sok reménybeli amapiano művész előtt azzal, hogy rádióműsorából egy órát szentelt a számoknak.

Ez több foglalást és fellépést jelentett utána nekik. „Az Amapiano azon műfajok egyike, ahol a YouTube-on, a WhatsAppon és mixtape-eken nagy népszerűségnek örvendő srácok ténylegesen műsorokat kapnak és koncerteznek. Nálunk a hiphopban vagy afrohouse-ban még nem láttál ilyet. Mindig van egy üzletember, aki megpróbálja megszabni, hová menjen a művész, és megszabja, mennyi pénzt keressen.” – mondta Da Kruk.

Da Kruk

A korai amapiano kompozíciók és mixek kísérletező jellegűek voltak, és a szabadság szellemét képviselték, persze a népszerűség mindig a klasszikusabb, könnyen befogadható irányokat kapja fel.

Egy befogadóbb hangzás

A nők megjelenése
Bár az amapiano is kezdetben férfi művészek által uralt műfaj volt, mostanra egyre több nő lép be a színre – a DJ-zéstől és a tánctól az éneklésig, sőt a divattervezésig. Az új stílus, a nőknek egy lehetőség, hogy betörjenek a zeneiparba, és élnek is vele.

TxC | Boiler Room SYSTEM: Amapiano London

Az amapiano táncversenyek legalább annyira népszerűek, mint maga a zene.

Bontle Modiselle táncos újabb és újabb poénokat épít a táncába, a stílusát „hívogató” stílusnak nevezi. Az Amapiano tánc vizuális megjelenítése olyan, hogy az közismertség alapjaiból fakad” – mondja. „Sok Kwaito táncszerű mozdulatot fogunk látni, amelyeket ma amapiano tánchoz tartoznak újragondolva.”

Ugyanakkor ez a hívogató stílus elérhetővé és táncolhatóvá teszi bárki számára. „olyan kultúra ez, ahol bárki, bárhonnan, bármilyen korosztályból összejöhet, és ugyanazokat a mozdulatokat végezheti, és úgy érezheti, hogy ugyanannak a történetnek a részei” – teszi hozzá Bontle.

A férfiak által uralt műfaj számos, a stílus szinonimájának számító figurát is megszült, például a táncos énekesnőt Kamo Mphelat, akit a közösségi média azonnal hírnévre emelt, vagy a zimbabwei születésű énekes Sha Sha, akit az „Amapiano királynőjeként” emlegetnek.

Kamo Mphela

Sha Sha

Nemzetek közti amapiano
A kezdetben alsóbbrendűnek minősített party groove mára Dél-Afrika legnagyobb zenei importja. Kitartó, alulról építkező zene először mozgalommá vált, majd egész Afrikában elterjedt. Bár a műfajjal való azonosulás konformizmusnak tűnhet, de a tánczene az afrikaiaknak egyfajta szakralitás is, sokkal fontosabb, mint azt mi gondolnánk. Ennél is fontosabb, hogy az amapiano fejlődésének megértése, valamint az, hogy miért vált olyan népszerűvé helyi és nemzetközi szinten, vázlatot adhat a befogadáshoz.

Az amapiano bejegyzések gyakorisága a közösségi médiában megerősíti a műfaj hatalmas népszerűségét. 2021 szeptemberében az #amapiano hashtag több mint 100 millió megtekintést ért el a TikTokon. A műfaj erőteljesen jelen van a nemzetközi zenei streaming platformokon is. Tavaly Kabza De Small volt a legtöbbet streamelt helyi előadó a Spotify SA-n, ezt követte DJ Maphorisa. A Deezer a közelmúltban arról számolt be, hogy az amapiano lejátszási listája volt eddig a legtöbbet streamelt 2020-ban. Ez a széles körű növekedés több zenei produkciót eredményezett egyedi kompozíciókkal.

Kabza De Small

Dj Maphorisa

A műfajon belül ma már számos kiemelkedő irányvonal megkülönböztethető. A Dust vagy street amapiano egy nyersebb változat erős bassline-okkal, míg a magániskolai (private school amapiano) lazább, lágyabb, dallamos karakterű. Mi ebbe Magyarországról nehezen tudjuk beleélni magunkat, hogy egy kultúra ennyire intenzív, élő viszonyban van a zenei kultúrájával. A népzene organikusan épül bele a modern zenébe. Ahogy a hangzás fejlődött, az amapiano több lett, mint pusztán zene; egy életforma kifejezése és érvényesítése volt, saját egyedi öltözködésével, beszédével és táncával.

A műfaj népszerűsége a kontinensen túl is egyre nagyobb teret hódít olyan helyeken, mint Kanada, Spanyolország, Belgium, az Egyesült Királyság és az Egyesült Arab Emírségek. Mindez az amapiano hatalmas vonzerejét sugallja.

Van már orosz DJ-szett is à la „frozen amapiano”.

Így mulatnak nálunk titokban, erről mi miért nem tudunk?

Amapiano Hub Hungary Live Session – S1 Ep1 (Official Party Video)

A műfaj nemzetközi vonzereje ellenére az amapiano nem kerülhette el teljesen a kritikát, néhányan elutasították a szokatlan hangszerelést, a kulcsfontosságú hangok kiválasztását, valamint a stock minták és ütemek használatát. Tavaly a felháborodott (egyesült államokbeli) német producer, DJ Lars Behrenroth közösségi médiában is megosztotta véleményét a hangzásról: „Végül megnéztem, és meghallgattam ezt a kvázi stílust, és csak annyit tudok mondani, hogy amapiano szar, a Deep House-ból van lopva = ugyanaz. WhatsApp csoport… micsoda szundi fesztivál. Eeeekkk.”

Függetlenül attól, hogy Behrenroth-nak igaza van vagy téved, a zene kontextusfüggő, és megköveteli annak megértését, hogy mit képvisel. Ugyanúgy, ahogy azok, akik nem hajlanak a punk zene vagy a 80-as évek thrash metal hangzására, azzal érvelhetnének, hogy ez az egész egy kakofónia, ahol a lázadás kizárja a valódi zenélést.

Az Amapiano erős kulturális esztétikával rendelkezik, evolúciója, kitartása és tömeges vonzereje pedig potenciális megtartó képességének jelei. És a legnyomósabb érv az állandó siker elérése mellett az, hogy ez ott a modern népzene. A house klubzene, nem volt kulturális körítése, táncpárbajok, öltözetek, stb-stb., ehhez Afrika kellett.

A jövő műfaja
Akár az amapiano marad, akár egy újabb hangzás fejlődik belőle, egy dolog biztos: a műfaj sikere hatással volt a dél-afrikai zeneiparra, tágabb értelemben az afrikai zene importjára. A digitális kor, elmossa a határokat, ha a Nigériához erősen köthető klasszikus afrobeat, nem Fela Kutiék idejében van, hanem most alakulna ki, lehet sokkal népszerűbb lenne.

2021-ben, az Amapiano a Spotify egyik zászlóshajója, lejátszási listája 622%-kal nőtt csak Dél-Afrikában, míg az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok a második, illetve a harmadik helyen végzett ugyanazon lejátszási lista legtöbb streamjével lévő versenyben. Ez hatalmas szó, lehet véget ér a trap- és a reaggetonhegemónia?

„[Amapiano] megváltoztatta a lemezüzlet működését” – mondja Dj Oskido. „Nincs szükséged ezekre a nagy cégekre; a közösségi média manapság virtuális rádióállomásokká vált.”

Azt hiszem, az emberek most örülnek, hogy megvan a saját műfajunk” – teszi hozzá. „Valamit a nulláról kezdtünk. Ez tesz minket azzá, akik vagyunk. Ez egy olyan hang, amelynél azt mondhatjuk: „ezek vagyunk mi; ez Dél-Afrika, ez Afrika.”

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Ketioz, One-Shot, Kool Kasko: a részecsketyósító fizikusai sugároznak nekünk

Egyik kutya, másik Snoop! Hogyan lett a gangsta rapperből mindenki kedvence

Trap Jazz: egy kísérlet története

Az igazi rocknagyi: Cordell Jackson

Hipgnosis: a kör négyszögesítése, avagy a világ legjobb albumborítói?!

Chopper rap: gyorsabb a gondolatnál