Barion Pixel

Brian Dettmer, a könyvboncoló

Benedek Csanád

2023.05.03.

6 perc

A roncsolás csodás művészete
A (képző)művészet kapcsán többnyire van egy általános képünk az alkotás és annak folyamatának mibenlétéről. A 4BRO Art szekciójában időről időre próbálunk olyan embereket bemutatni, akik képesek kilépni a formák és perspektívák szemléletének komfortzónájából.

Folyékony mágneses szobrok, hóbahomokba-sárba taposott festmények, üvegtöréssel létrehozott képek, stb. A felsorolást folytatva érkezünk el legújabb alanyunkhoz, Brian Dettmerhez, aki szintén sajátos tevékenységet választott. Régi könyveket farag szoborrá. Egyszerre készít festménykollázsokat és szobrokat. Nehéz hova sorolni, hiszen úttörő. Nincs igazán előzménye.

Aki mer, az Dettmer
Dettmer a könyvtárosok, restaurátorok, történészek rémálma, ugyanis régi könyveket vagdos szét. Kétségkívül kell ahhoz némi pofátlanság, hogy szétszabdald a múlt emlékeit. Másfelől ezt a képet valamelyest tudom árnyalni, lévén e sorok írója közel 10 évig dolgozott könyvrestaurátorokkal, könyvtárakban. Végtelen mennyiségű könyv, hagyaték porosodik raktárak mélyén, arról nem is beszélve, hogy viszonylag kis mennyiségű azon könyvek száma a könyvtárakban, amit az emberek forgatnak. Azt se felejtsük el, ha megvásárolsz valamit, az a te tulajdonod, azt csinálsz vele, amit akarsz.

Dettmer tulajdonképpen egy információhordozót alakít át szoborrá. Amit csinál nagyon posztmodern, de punk is, mert valami újat teremt a „szemétből”, a sérültből.

Brian élete
Brian Dettmer 1974-ben született amerikai kortárs képzőművész, aki a már meglévő médiumok (például régi könyvek, térképek, lemezalbumok és magnókazetták) vizuális újra-értelmezéséről híresült el.

Columbia College Chicago-ban képzőművészetből szerzett BA-fokozatot. Diákként Dettmer elsősorban a festészetre összpontosított, majd a diploma megszerzése után grafikusként helyezkedett el.
Ezt követően kezdett bele művészi vénájának kiteljesítésébe. Első körben vastag rétegben újságokat és könyvoldalakat ragasztott a vászonra, majd letépkedett kis darabokat, réteges töredékeket hagyva maga után. Ez adta végül a későbbi könyvboncolgatás ötletét. 2000-től Dettmer könyvek ragasztásával és kivágásával kezdett kísérletezni. Mára erről ismert. Hozzá kell tenni, hogy kazettákból, vinyl lemezekből is készített meghökkentő deformációs szobrokat. De magából a papírból is hozott létre egyedi alkotásokat.

Rombolva alkotás
Legtöbb munkája magában foglalja az eszköz kisajátítását és megváltoztatását. A hanghordozó vagy könyv csak fizikai forma számára. Dettmer ezt így magyarázza: „A régi könyvek, lemezek, szalagok, térképek és egyéb médiák a múlt őrzői. Emlékek, de sokszor korszerűtlen információtároló eszközök. A tervezett szerepük csökkent vagy megszűnt, és gyakran egyszerűen az általuk képviselt eszmék szimbólumaiként léteznek, nem pedig a tartalom valódi közvetítői… Amikor egy tárgy tervezett funkciója elmúlik, akkor felmerülhet a forma és a tartalom új megközelítésének szükségessége.” (Valdez 2006).

Dettmer alkotásai komoly kutatómunkát igényelnek. Azon túlmenően, hogy a könyvek módosításával jönnek létre ezek a lapozható szobrok, korántsem mindegy milyen könyveket választ alapul. Brian szisztematikusan és átfogóan számos könyvbe vágott már bele, ide tartoznak a régebbi szótárak, enciklopédiák, tankönyvek, tudományos és mérnöki könyvek, művészeti könyvek, orvosi útmutatók, történelemkönyvek, atlaszok, képregények.

Dettmer a bemetszés előtt rögzíti és ragasztja, majd lakkozza a könyveket. A kiválasztott képek és szövegek sokszor random módon születnek. Nincs különösebb céljuk, nem kívánnak feltétlen üzenetet közvetíteni. A célkitűzés ezért pusztán esztétikai, bonyolult, háromdimenziós művek, melyek a könyvek új vagy alternatív értelmezéseit tárják fel. Mindig egy adott könyvet használ, soha nem illeszti be más könyvek részleteit. A könyvek tartalmát sem mozgatja az adott oldalszámokon belül. Sőt, bár nagy tervező, egyfajta random vagdosásos módszerrel is készít szobrokat. Előzetes tervezés vagy a tartalom feltérképezése nélkül is szabdalja a nyomtatott alapanyagot. Ez egy előre nem látható végeredménnyel záruló könyvsebészeti beavatkozás. Késekkel, csipesszel és sebészeti eszközökkel levágja a nem kívánt anyagokat, majd lakkal, ragasztóval stabilizálja a maradék papírt. Nagyobb szobrokat is készített enciklopédiák és egyéb referenciakönyvek teljes készletének hengerelésével vagy egymásra rakásával.

Brian által átalakított egyéb figyelemre méltó alkotások közé tartoznak a megolvasztott és életnagyságú emberi csontvázzá formált zenei audiókazetták és különféle állatkoponyák. az Egyesült Államok és a Közel-Kelet vágott és rétegezett autópálya-térképei és háromdimenziós térképszobrok; VHS-videószalagok gengszterfilmekről, amelyeket felbontott és temetési virágdíszekké formált.

Brian Dettmer munkáit széles körben publikálták. Kiállították múzeumokban, galériákban szerte a világon. Alkotásai megtalálhatók köz- és magángyűjteményekben az Egyesült Államokban, Latin-Amerikában, Európában, Ausztráliában és Ázsiában. Érdekes látni, hogy egy ismeretlen emberből, akit érdekességként említ a média, hogyan lesz halhatatlan kortárs művész, aki tetejébe hozott anyagból dolgozik. Sokan nem tudnak mit kezdeni vele. Nem értik. Dettmer szerint nem is kell érteni. Szerinte a művészet játék. Ő formaművész. Aki akar vele játszani, az csak élvezze a művei unikalitását!

Brian Dettmer: Old books reborn as intricate art (TED Talks)

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Lutohin és a jugó sci-fi

Tiger Tateishi: Az ember, aki ébren is álmodott

Laurent Durieux, a plakátkirály

Erő és finomság harmóniája – Poni vizuális poézise

Földöntúli félelmek festője: Giger

A francia graffiti első bárója, a titokzatos Monsieur A. nyomában