Barion Pixel

Cleon Peterson és az ő nagyon gonosz világa

Benedek Csanád

2021.09.23.

5 perc

Cleon Peterson az Angyalok városában alkotó művész, akinek inkább az ördögök dominálnak a kaotikus, harcokat és erőszakot sajátosan ábrázoló festményein, amelyek a hatalom és az alávetettség örök kérdéseit szimbolizálják.

Annyira stilizáltak és esztétikusak a festményei, hogy elsőre talán nem is tűnik fel mi folyik ott. Mi folyik? Véééér. Nagyon szép, esztétikus kivégzések. Az embernek szinte kedve lenne így meghalni.

Cleon Seattle-ben született, és nemcsak festő, hanem szobrász is. Nem tudtam kideríteni, hogy felvett művésznév vagy igazi a Kleón név. Abban biztos vagyok, hogy találó, és Cleon mindenképp utánanézett Kleónnak. Kleón ugyanis a leghíresebb görög demagóg volt. A szó negatív csengése is jórészt neki köszönhető. Eredetileg bőrkereskedő, aki ezt az üzletet rabszolgáira bízta, és államügyekkel foglalkozott.

Tulajdonképpen egy személyben is sokat tett azért, hogy nagyravágyó tervei hozományaként Athént, a városállamot, akaratán kívül romlásba döntse. Többek között mindenáron erőltette a háborút Spártával. Epic fail! Ezen kívül arról híres még, hogy kegyetlen büntetést erőszakolt ki a hűtlenség vádja alá került Leszbosz szigetén élők ellen, ezer arisztokratának vették vérét a kivégzések sorozatában. Amerre járt, megtévesztés, halál és vér szegélyezte útját. Természetesen ő is erőszakos halált halt.

Cleon Peterson képein is észre lehet venni a görög vázákról ismert kinetikus hatású mozgó alakokat. Biztosan ihlették a hírhedt névrokonához kapcsolódó történetek is. Amúgy ő is híres faszi, konkrétan celebnek számít az úgynevezett jobb körökben. Csak nálunk nem ismerik. Egyéni kiállításait, mint például a „Victory” és az “End of Days”, a világ több nagyvárosának galériáiban is bemutatták.

Victory
End of Days
Stare Into The Sun

A nyers erő logikája
A képein gyakran utolsó tragikus végkifejletek láthatók. Ezeket a pillanatokat nagyon szép formanyelvvel festi le, de ettől függetlenül ijesztőek. Hatalmas, izmos, nagytestű, kisfejű, gorillaszerű, sötét alakok ölnek meg világos, emberibb lényeket. Mint amikor valakinek a vitába nem érve van, hanem hangosabban leugat, leüvölti a fejed. Na, ez továbbtolva a végletekig. Carl von Clausewitz gondolata, miszerint a vitában lehet végső érv a totális háború, a másik megölése, itt tökéletesen beigazolódik. Hisz ha kinyiffantod a másikat, akkor nem lesz több ellenérve sem. Sötét és gonosz logika.
A képein összeütköző alakok vagy ugyanolyan tufa, sötét lények, vagy még rosszabb.

Ha figyelmesen megnézi az ember, azt látja, hogy gyakran nagyobb méretű, erősebb, többségben
lévő lények pusztítanak kisebb lényeket. A teljes igazságtalanság. Erősen lehet érezni képein,
nem érteni, érezni, azt a pusztító hatalmat, ami nem ismer semmilyen szabályt és kegyelmet.

It’s Mine
Riot
Blood & Soil


A nyers erő logikája
Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belőle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény visszanéz rád.” Friedrich Nietzsche

Nietzsche is sokat foglalkozott azzal, hogy van-e a csúfnak esztétikája, vagyis szépsége. Ő arra jutott, hogy van. A rombolásnak is van szépsége. Én ezeket a festményeket szépnek tartom, de nem mernék nekik hátat fordítani. Van bennük valami végső rémisztő pillanat. Amikor a ragadozó ránéz az áldozatára és annak megfagy az ereiben a vér.A téma mindig ugyanaz: az erőszak, amely agresszív, hatalmat és behódolási dinamikát megalapozó figurák között generálódik.

A majdnem mindig görögös, félmeztelen feszülő testek feltárják az agresszorok izmos robbanékonyságát és a támadást, a halált megélők végső elernyedését. Ez a szenvedés nem valóságszerű, de mégis zsigeri, a szó, amit keresünk az, hogy pszichológiai.

Detroit | Library Street Collective | “POISON” by Cleon Peterson, 2015

A szabadság megtörését látjuk a képein. Szinte arra késztet, hogy harcolj.

Képei egyszerre ógörög hatásúak, egyszerre fasisztoidok, és kommunista propagandaplakátok. Intenzív hatást gyakorolnak. Arra késztetnek, hogy állást foglalj.

Szerintem a képei nagyon jó tesztek alapjai lehetnének pszichológusoknak a pszichopaták kiszűrésére. Lehetetlen nem érezni azonnal valami furcsa érzést Cleon Peterson munkái iránt. Mint Munch Sikolyánál, azonnal hat. Ugyanakkor a legtöbben úgy gondolom, érzünk valamilyen elutasítást, ami miatt el akarjuk venni a tekintetünket a képről, hogy ne lássuk.

Little Big Man Putin/Trump
The Collaborator
The Return

Ne lássuk az igazságot?

Világos, hogy Peterson nemcsak a jelenről beszél: a múltról és talán a jövőről is. Soha többé.

Ez teszi őt és a munkáit a kortárs művészet olyan furcsa, hipnotikus szirénjévé. Aminek furcsa éneke magához húz, de egyben le a sötétbe is. Vissza tudsz jönni?

The Skateroom x Cleon Peterson
The Quiet Life x Cleon Peterson
HUF x Cleon Peterson / Blood & Soil
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mit keres egy idegen a lakásodban, miközben meztelenül mászkálsz?

Metálzenekarokat és horrorfilmeket inspiráltak Zdzisław Beksiński elátkozott világai

Harmonikus tökéletlenség 35mm-en: Seb Zanella-portré

Elitpalántából lett a New York-i utcai művészkultúra legnagyobb ikonja Dash Snow

Joan Cornellà halálos mosolya