Barion Pixel

Ememem, a francia street art Eminemje

Benedek Csanád

2022.03.02.

5 perc

Kerámia tócsák és mozaik pocsolyák

Ememem francia utcai graffitiművész, de nem a rajzairól lett igazán híres, hanem a kiégetett, színes cserépdarabkáiról. Miről is van szó?

A lyoni székhelyű Ememem olyan mozaikokat készít, amelyek hullámzó, koncentrikus geometriai motívumokat tartalmaznak repedezett járdákon, falakon és homlokzatokon. Ezt a folyamatot „repedésgraffitinek” is nevezi. A stílusában van valami a római kori latin mozaikművészetéből, a szecesszióból, de Gaudi és Hundertwasser hatását is lehet érezni. Organikus mediterrán és egyben utcaművészet.

M&M&M’s a mozaikgolyó, sem szádban nem olvad, sem a kezedben.

Ememem névtelen, arctalan, inkognitóban alkot, vagyis alkotnak. Szerencsére magyarban nincsen, (He/She) hímnem-nőnem, mert többször fiúként utaltak rá. Ezt néha kikérte magának. A street art szakik azt valószínűsítik, hogy egy csoport, aminek van lány tagja is. Egyelőre Ememem egy alterego.

Em éjszaka alkot, művészetét általában hajnalban fedezik fel. Ezt a mediterrán stílusú
geometrikus motívumokat magában foglaló képi világot úgy írja le az alkotója,
mint „egy vers, amelyet mindenki el tud olvasni” és „a város emlékfüzete”.

A járdaköltő(k)

Első utcapuzzle-jüket 2011-ben hozták létre szülővárosának, Lyonnak egy sikátorában, bár már korábban is rakott ki kerámia darabkákat. A kerámia és a graffiti sajátos találkozásában egyébként sokan utaznak, köztük a magyar legenda Rapa is. Róla külön is fogunk írni.

Ememék Franciaország-szerte 2016 óta folyamatosan készítenek utcai mozaikokat. Mozaikjaik könnyen megtalálhatók Lyonban, és néhányan, akik a városba látogatnak, már direkt ezt is keresik. A csoport (vagy ember?) művészete már egyfajta underground turizmust is generál a városnak. Franciaországon kívül 2021 szeptemberétől Barcelonában, Madridban, valamint Torinóban, Oslóban, Melbourne-ben és Aberdeenben fedezhetők fel az alkotásaik.

Én csak egy járdaköltő vagyok, a bitumen fia” – mondja Ememem a vibráló utcai mozaikművészetéről. „Munkám a város története, ahol a macskaköveket kiszorították; az aszfaltmáz, amivel le vannak öntve a városok, óhatatlanul repedeznek. Mindegyik egy roncs lesz. Ebben a pillanatnyi résben vannak a munkáim. Sok kerámia kirakás el is tűnik, kipattan, összezúzzák az autók vagy ellopják. Még annak örülök legjobban, ha valaki ellopja. Mégsem éltem hiába.”

Interjút amúgy nem nagyon adnak, nehéz bármilyen közvetlen adatot találni róluk, vagy róla. De a munkák magukért beszélnek.

Töredezettségmentesítés művészi módon
Azt sikerült még egy francia anarchista rádiónak adott interjúban kideríteni, hogy az „Ememem” név a mopedjük éles hangjára utal, amelyen közlekednek vagy közlekedik. Azért írom a cikkben gyakran ki a többes és az egyes számot, mert maga az alkotó is játszik ezzel a fellelhető interjúkban. Éjszaka dolgoznak, hogy névtelenek maradjanak, és személyazonosságuk ismeretlen. Visszautasították a személyes vagy rádióinterjúk iránti kérelmeket, és nem voltak hajlandók megadni életkorukat és nemüket sem. Munkáiról képeket az Instagramon az „@ememem.flacking” fiók alatt találhattok.

Legális illegálok mozaik inkognitóba öltözve
Ememem lassan kezd ismertté válni, a hagyományos kültéri azulejo csempéjéről amúgy is híres Lisszabon és Madrid is felkérte őket vagy őt egy legál nagyméretű alkotásra. Ezek még készülnek.

2021-ben Emememet hazájában a Société du Grand Paris megbízta, hogy díszítse fel az egyik új Grand Paris Express metró- és vonatmegálló helyét is. A street art mellett további megbízásokat készítettek kiállításokra, amelyek egy részét műgyűjtők vásárolták meg. Ez azért elég szép karrier 10 év alatt.

Art of Flacking

A tócsa szépsége
Ememem (ék vagy ő) művészetüket flackingként írja le, egy saját maga alkotta neologizmussal, amely a „tócsát” vagy „medencét” jelentő francia flaque szóból származik. Jean Dubuffet Célébration du sol munkáját és Jim Bachor kerámiáit idézték hatásként.

A járdákon és a járdán lévő kátyúkat és repedéseket mindenki nagyon jól ismeri. A szerencsésebbek biciklivel és autóval is éltek át kalandokat velük kapcsolatban.

A kátyúk fenntartásával megbízott kormányzati szervek (csak viccelek) költségvetés vagy egyéb okok miatt gyakran évekig érintetlenül hagyják ezeket a hegeket az utcák testén és aztán a városkép jellegzetes részévé válnak. Ezt hackelte meg, vagyis flackingelte meg Ememem.

Hasonló akciót csinálnak egyébként a Kétfarkúak is, akik az alapszínskála színeivel festik le a töredezett járdadarabokat. Lyonban „járdasebészként” (le chirurgien des trottoirs = a járdák sebésze) néven is ismerik. Az aszfalttöréseket színes mozaikokká alakítva gyógyítja, és egyben a helyi politikusok orra alá is borsot tör, mert minden egyes mozaik graffitije kiáltvány a város trehány karbantartása ellen. Ha tudná, hogy nálunk milyen sok lehetősége lenne művészetét kibontakoztatni!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

eL Seed és a kalligraffiti művészete

Lutohin és a jugó sci-fi

Tiger Tateishi: Az ember, aki ébren is álmodott

Laurent Durieux, a plakátkirály

Erő és finomság harmóniája – Poni vizuális poézise

Földöntúli félelmek festője: Giger