Barion Pixel

Itt járt a banda… helyett Steve

Benedek Csanád

2022.09.28.

6 perc

Steve Birnbaum új módot talált arra, hogy a zenetörténelmet a mai világ túlexponált hatásvadász színpadára vigye. „Akkor és most egyszerre” a titok lényege. De meg kell nézni, elmondani nehezebb!

Van végre egy rendes, tisztességes Instagram-felhasználó, aki arra használja az alkalmazást, amire való. Játszik a képekkel, emellett popkulturális városnézésre invitál minket. Az Instagram-hírcsatorna görgetése agykisülést és ínhüvelygyulladást (kuc-kuc) okozhat, és tényleg mindegy melyik celeb hol nyaralt, és milyen terméket próbál ránk sózni.

Steve Birnbaum a fotós (aki a @thebandwashere Instagram-fiókot üzemelteti) ad nekünk valami pluszt. Birnbaum utazásai során mementóiként visszatér a klasszikus rockfotók színtereihez, és új képeket készít, a régi felvételek helyszínei elé igazítva.

The Notorious B.I.G. (Biggie Smalls) – 1994, Brooklyn
Photo: David McIntyre
Fugazi – 1988, Frankford YMCA, Philadelphia
Photo: Sean Gustilo
Paul McCartney – 1969, NYC.
Photo: Linda McCartney

A projekt 2010-ben indult, azóta 500-600 helyszín lett befotózva, egyre több és érdekesebb megoldást talált ki. Idén már 100-150 napot foglalkozott ezzel, és az oldala is egyre népszerűbb.

Egy fotós inspirált, aki a háborús képeket a mai helyszínekkel keverte, de mondjuk ő nem tartotta fel az eredeti képeket hozzá.” – árulta el Birnbaum a Loudwire-nek adott interjújában. „Mindig is érdekelt hol forgattak filmeket, vagy hol történtek nagy történelmi események.”

Először kedvenc filmjei helyszíneit kezdte felkeresni, de felfedezte, hogy egy másik Instagram-fiók
valami hasonlót csinál a filmek helyszíneivel, ezért úgy döntött áttér a zenei témára.

Steve interjúkban elmondja, hogy ez az ő ízlése, nem népszerűség alapján válogat, eklektikus zenei ízlése tükröződik is projektjében.

Amikor kizárólag a zenére váltottam először a sokak által ismert klasszikus képek felé fordultam kedvenc előadóimról, de idővel megpróbáltam olyan fényképeket keresni, amelyeket az emberek esetleg elfelejtettek vagy még nem láttak kedvenc zenészeikről.” – tette hozzá Birnbaum. „Sztorikat is keresek a képek mögött, hogy segítsenek megrajzolni, hogy miért történtek azok.”

Birnbaum kedvenc fotói és a legtöbb sajátos kép az őt leginkább inspiráló művésztől származik: Kurt Cobaintől és a Nirvanától. Egészen furcsa helyszínekre is elment a Nirvana miatt.

Nirvana – 1993, Central Park, NYC.
Photo: Hugo Dixon
Kurt Cobain – 1993, NYC.
Photo: Stephen Sweet
Kurt Cobain – 1992, Hollywood
Photo: Stephen Sweet

Az oldalon tényleg érdemes barangolni, főleg aki az amerikai artpunk, indie és rockklasszikusokat kedveli. De váratlan jazz és hiphopelőadók és helyszínek is előfordulnak.

Ki is ez a „bandwashere” Steve?
Birnbaum a hétköznapokban is filmes, fotós, professzionális reklámfilmkészítő, dokumentumfilmekben, reklámokban és zenei videókban is közreműködik. Nem véletlen hogy sok kép készül New Yorkban. Birnbaum maga is ott él. Amúgy Los Angeles van még nagyon megfotózva általa.

A Birnbaum-metódus
Birnbaum igyekszik elkerülni, hogy az interneten konkrétan megnézze a helyet. Szereti maga felfedezni, ha tudja már, hogy körülbelül merre van. Ez egyfajta szórakozás neki, mert pénzt nem keres az Instájával. Régi újságokban interjúkat böngész, fotósok, zenészek életébe bizonyos időszakokban ássa bele magát. Néha egy érdekes helyszínnél csak ott derül ki, hogy a környéket már teljesen átalakították. Néha meg a helyszín jó, de nem lehet jó minőségben megtalálni az eredeti képet.

Nem gondolunk bele, de egy emberes munkaként nehéz az összetett kép létrehozása. Ugyanis nem őt fényképezi valaki, hanem ő csinál mindent.

A legtöbbször maga nyomtatja ki a fényképet (változó méretűek, 5×7-től 8×10-ig minden), de időnként valódi albumborítót használ, mint például Simon és Garfunkel esetében is.

Először egy Canon 5D Mark IV-et használt, de túl nehézkesnek találta, hogy fotózzon is miközben egyik kezében tartja a fényképet, a másikban pedig a nagy és nehéz fényképezőgépet. Mostanában nagyrészt egy iPhone 11-et használ.

Újabban felteszi az üres helyszínt is jelenlegi állapotában, tényleg van benne valami csodálatosan kísérteties. Érdekesség, hogy a legtöbb kompozíció vasárnaponként készül, mivel olyankor kevés parkoló és mozgó autó van, amivel így nem kell megküzdenie a kompozíció beállításakor.

Steve mindig megcímkézi az eredeti fotóst, amikor felteszi a képet a @thebandwashere fiókjába. Ennek eredményeként számos emlékezetes kapcsolata alakult ki a fotósokkal. Előtte azonban soha nem veszi fel velük a kapcsolatot, hogy megkérdezze hol készültek a fotók. Birnbaum soha nem kapott panaszt egyetlen fotóstól sem, akit a projektjében szerepeltetett, és sokan biztatták, hogy folytassa.

Maguk a zenészek is imádják egyébként. Justin Bieber, Blondie, Tyler the Kreator – sokan pörgetik az oldalát.

A jövő a világ
Birnbaumnak van egy titkos kis listája azokról a helyekről, ahová szívesen elutazna NY-on és LA-n kívül. Washington DC, Seattle a közelmúltban megvolt. Apránként Japán, Anglia és Franciaország is zenehelyszín-vadászat alá fog kerülni. Kíváncsian várjuk!

Bob Dylan and Suze Rotolo – 1963, NYC.
Photo: Don Hunstein
Amy Winehouse – 2007, NYC.
Photo: Patrick Morgan
Prince Rogers Nelson – 1984, California
Photo: Ron Slenzak
Jay Z – 1999, Brooklyn Bridge, NYC.
Photo: Joaquin Baca-Asay
Nick Cave – 1983, Central Park
Photo: Anton Corbijn
Miley Cyrus – 2020, Los Angeles
Photo: Brad Elterman
Tupac – 1986, Bronx, NYC.
Photo: Yaasmyn Fula
The White Stripes – 2002, Detroit
Photo: Kelly Ryerson
David Bowie – 1987, NYC.
Photo: Kevin Cummins
Simon and Garfunkel – 1972, Central Park, NYC.
Photo: William Silano
Ian MacKaye and Henry Rollins – 1983, Washington
Photo: Al Flipside
Gerard Way – 2005, New Jersey
Photo: Justin Borucki
Debbie Harry and Joey Ramone – 1977, NYC.
Photo: Tom Hearn
DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince – 1988, NYC.
Photo: Michael Benabib
Daft Punk – 2006, Los Angeles
Photo: Zach Cordner
Avril Lavigne – 2002, NYC.
Photo: John Arsenault
Steven Tyler and Joe Perry – Early 70s, Boston
Photo: Aerosmith
Cyndi Lauper – 1983. NYC.
Photo: Ozier Muhammad
Janis Joplin – 1969, Chelsea Hotel, NYC.
Photo: David Gahr
Post Malone – 2019, NYC.
Photo: Rich Fury
Anthony Bourdain – NYC.
Photo: Tomas Muscionico
A$AP Rocky – 2012, Harlem, NYC.
Photo: Phil Knott
Tony Hawk – 2022, Los Angeles.
Photo: Atiba Jefferson
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni