Al the chemist
Alchemist jó példája a mondásnak: Hard work beat talent! Gazdag úrifiú rapperként indult, aki aztán a keverőpult és a dobgép mögött kötött ki. Először boom bap-epigonnak tartották, de ő apró lépésekben megalkotta a saját legendáját. Egy ember, akire mindig számíthatott a hiphop. Szerénység és lazaság, önkritikával és önbizalommal párosulva. Al the chemist olyan elegy, ami halálos a popzenére, miközben beindítja a hiphopmotorokat. Ma az alkimista titkos kis világába kalauzolunk el benneteket.
„Érzésem szerint a producerek között egyfajta testvéri közösség alakul ki, míg az MC-k esetében ez nem jellemző. Örülök, hogy más srácok is jól teljesítenek. Nem félek kijelenteni, hogy más producerek inspirálnak. Úgy érzem, az MC-k néha nem akarják ezt így elismerni.” – Alchemist.
Straigght outta Comp Beverly Hills: egyenesen a bársonyból
Alan Daniel Maman 1977-ben született, első generációs bevándorló. Apja Marokkóban született majd Haifában, Izraelben nőtt fel, mielőtt az Egyesült Államokba költözött volna. Tehát nem Európából, ahogy azt az esetek túlnyomó részében megszokhattuk. A hétgyermekes család „legkisebb királyfijaként” ő települt át egyedül a tengerentúlra. Édesapja eredeti neve Mordechai, ezt angolosította Mike-ra. Édesanyja Linda Rabin Las Vegasból származik.
Érdekesség, hogy családjuk a ritkább szefárd, marrano-ágához tartozik. Az Ibériai-félszigetről elűzött szefárdok nem csupán nevükben, hanem kultúrájukban is markánsan különböznek az askenázi zsidóságtól. Megőrizték nyelvüket, a judeospanyolt, és saját szokásokat, irodalmat, liturgiát és zenei hagyományokat alakítottak ki
Tehát a kis Alan jómódú és művelt családba született, édesapja neves fogorvos volt a környéken. Na, de melyik környéken? Bizony nem gyenge környéken. Beverly Hillsben nőtt fel, és olyan jövőbeli hírességekkel járt egy középiskolába, mint Angelina Jolie. Mit tagadjuk, Alannek az utca nem volt olyan sötét dolog, ha épp kitette a lábát. Beverly Hillsben vannak olyan területek, hogy az utcába sem mehetsz be. Ezen a luxuskörnyéken ismerkedett meg Scott Caan-nel, a neves színész James Caan fiával.
Whuligánok és evidenciák a Ciprus-domb környékén
Mudfoot a Los Angeles-i rapper mond neked valamit? Ha nem, akkor tudatom veled, ő volt a mi Alchemist rapper neve a Whooliganz-ben. DJ és rapper zenei karrierjét 1991-ben kezdte duóban, Scott Caan-nel.
1991-ben a 14 éves Maman és Scott Caan úgy döntött, hogy Whooliganz névre keresztelik formálódó csapatukat. Egy Los Angeles-i bulin addig rimánkodtak B-Realnek (Cypress Hill), hogy végül felkeltették a figyelmét. Küldtek neki egy számot. B–Real elején csak poénból hallgatta meg őket, röhögött a fehérkenyér gazdag gyerekeken, a demó azonban meglepően jó ritmikákat hozott. A szövegeket inkább hagyjuk. Az orvos gyerek és a milliomos színész csemete csomagtartóban tartott fegyverekről, lopott kocsikról, és nagy ganja pakkokról rizsáztak, ami enyhén szólva nem fedte a valóságot. A srácok legdurvább sokkoló életélménye ekkoriban a Bar-micvójukon felszolgált megkeményedett süti lehetett.
1993-ban a Whooliganz kiadta első hivatalos kislemezét „Put Your Handz Up” címmel.
The Whooliganz: Put Your Handz Up
A dal kevés figyelmet kapott, pedig teljesen rendben van. Lemezkiadójuk, a Tommy Boy Records úgy döntött lapátra teszi őket. Scott Caan az elutasítást követően kreatív energiáját a színészetre összpontosította, míg Al a hiphopütemek készítése iránt kezdett érdeklődni. A DJ Muggs-ról szóló cikkben már írtam, de itt is érdemes megemlíteni, hogy Muggerud barátunk pont akkor segített, amikor a legnagyobb szükség volt rá. Szárnyai alá vette Al-t, és megtanította neki a dobgép, a mintázás, és a keverés alapjait. Sőt, miután segített néhány szám elkészítésében a Cypress Hill számára, Al lett gyerekkori barátja, Evidence és egyben a Dilatated Peoples fő producere.
Muggs végül meghívta a tinédzsereket, hogy csatlakozzanak csapatához, a Soul Assassins-hoz, amelyben a House of Pain és a Funkdoobiest is szerepelt. Sajnos a Whooliganz rövid életű sztori volt, holott két ilyen karakter, ha nem esnek szét, guríthatott volna nagyobbat. Esetükben mindig felmerül a kérdés, hogy mennyire voltak csókosak a zeneiparban. Nos, az a helyzet, hogy semennyire, ugyanis se a fogorvos apuka, se az A-kategóriás színész nem rendelkezett zenei kapcsolatokkal. Ezt akkor nem hitte el nekik senki, de Alchemist későbbi életútja bizonyítja, hogy mindent magának kellett kitaposnia.
A New York-i kaliforniai
Nehéz összefoglalni egy munkamániás producer életét, de talán az bátran kijelenthető, hogy a zenéjéről nem Kalifornia jut eszedbe. A minta és egyben példaképei Pete Rock, és DJ Premier voltak. Sokáig Premo-kópiának tartották, ami szerintem igazságtalan, hiszen elég hamar megtalálta a saját útját. Ez az út pedig New Yorkba vezetett. Nem túlzás az állítani, hogy Alchemist végül is New Yorkból hódította meg a világot.
A Dilatated Peoples 1998-as debütálását követően Maman segített népszerűsíteni az új vonalat. Az új hangzás már messze nem G-funk volt, és kulcsfontosságú elemként jelent meg benne a nemzetközi hiphop-underground építése. Alchemist neve egyre több helyen feltűnt, több számot is készített Defari debütáló albumára (Focused Daily), továbbá az Alkaholiks-nek is bedolgozott. 1999-ben Muggs bemutatta Al-t jó barátainak, az akkor csúcson lévő Mobb Deepnek.
Al kapásból két dalt is készített a Murda Muzik albumhoz. Senki nem gondolta, hogy ez a találkozó szerelem lesz első látásra, de tény, hogy innentől kezdve összebútoroztak. A zenei összhangon túl emberileg is kijöttek, ami kiváltképp elismerésre méltó, ugyanis a Mobb Deep-tagok híresen nehéz emberek hírében álltak. Egy biztos, innentől fogva az minden egyes albumon használták az ütemeit. Külön cikket lehetne írni a közös sztorijaikról, de most csak egyet idézek.
A „Quiet Storm” eredetileg a H.N.I.C.-re készült, végül a Murda Muzik-on jelent meg. Prodigy emiatt kapta meg a Keep It Thoro-t Alchemisttől, ami aztán generációs UG-sláger lett. A dalt platformként használta arra, hogy megossza személyes küzdelmét a sarlósejtes betegséggel, mellyel egész életében küzdött.
Al akkoriban olyan előadóknak dolgozott, mint Nas, Fat Joe, Jadakiss, Ghostface Killah és Snoop Dogg. Emellett remixelt dalokat más műfajú zenekaroknak és előadóknak, mint például a Linkin Park és a Morcheeba.
Kétségkívül csúcson volt, annak ellenére, hogy nem volt annyira egyedi és kiforrott, mint most. A mai napig a forróbb stúdiópletykák közé tartozik, hogy nem ő volt-e Dre egyik beatmaker ghostwritere. Ezeket a háttéralkotókat Dre elég jól megfizette, ráadásul titoktartási szerződés is köti őket. Mindenesetre Al nagyon kerüli ezt a kérdést, sőt, az interjúk alkalmával külön leköti, hogy ezt nem szabad szóbahozni. Esélyes, na.
2004-ben 10 évvel a rapper karrierje bedőlése után az Alchemist kiadta debütáló albumát, a 1st Infantry-t. Az albumon lévő a „Hold You Down” kislemez Prodigy, Illa Ghee és Nina Sky közreműködésével 2005-ben a Billboard Hot 100-on a kilencvenötödik helyen landolt. Ez azért nem rossz eredmény.
Alchemist Ft. Nina Sky: Hold You Down
Ebben az időben DJ Green Lantern egy 50 Cent és Jadakiss közötti vita miatt távozott a Shady Records-tól, így helyette az Alchemistet kérték fel, hogy legyen Eminem hivatalos DJ-je. Ebből következik egy elhallgatott sztori vele kapcsolatban. Eminem nem nagyon ad interjút e dolgokról, Al pedig tartózkodó, tán még reménykedik. Arról van szó, hogy három évig együtt pörögtek, három turnén is a DJ-je volt, mégsem készítettek közös számokat. Jó, ez nem teljesen igaz, 2006-ban Eminem kiadott egy közreműködős albumot a Shady Records-szal: Eminem Presents: The Re-Up címmel. Alchemist készített két számot a mixtape-re, de ez nem egy hivatalos album és nem volt semmilyen kampánya. Egészen fura, hogy miközben (szerintem) rosszabbnál rosszabb beatekre reppelt Marshall sosem fülelt bele Al beatmappájába. Azt meg teljesen valószerűtlennek tartom, hogy egy beatmaker sem mutattatta meg minden idők egyik legígéretesebb és anyagilag is jól menő rapperének a készülő cuccait. Főleg, hogy együtt turnéztak. Igazság szerint megmutatta. Alchemist azt mondta, Eminem kifejezetten kérte a beatmakereket, hogy ne zaklassák külön számokkal, de minden hónapban egyszerre meghallgatta az összes közelében mozgó és őt elérő producer zenéjét. Ellenben soha nem választotta ki Alchemist egyik beatjét sem. Eminemre és Nas-ra mondják, hogy nagyon rossz beatválasztók, hát én ezt ezen infók alapján csak megerősíteni tudom.
2005. július 13-án Eminem kíséretét (Stat Quo rappert és az Alchemistet) szállító turnébusz lesodródott az útról és felfordult. Az Al-t bordatörés és összeesett tüdő miatt kórházba szállították. Ezt követően határozta el, hogy visszaköltözik Los Angelesbe és új életet kezd.
Munkaalkoholista az ALC Records-nál
Egy japán mondás szerint, ha profi akarsz lenni valamiben hajtogass tízezer darut, vagyis ismételd meg tízezerszer. Én komolyan azt gondolom, hogy Alchemist nem szimplán munkamániás, hanem egyszerűen be akarta magának bizonyítani, hogy művészként igenis van keresnivalója. Bár már korábban is elismerték és sikereket ért el, halálközeli élménye új irányba terelte.
The One Change That Made The Alchemist A Legend
Valamikor a 2010-es évek fordulóján Alchemist visszaköltözött szülővárosába, Los Angelesbe, abban a reményben, hogy új zenei fejezetet kezdhet. Már korábban is elismert producer volt, köszönhetően a Mobb Deep és Dilatated Peoples cuccainak, valamint az olyan klasszikus slágereknek, mint a „We Gonna Make It” és a „Hold U Down”, „Keep It Thoro”. De valami újat keresett.
„Nem igazán tudom pontosan meghatározni, mikor változott a stílusom és a technikám, de a korábbi években, amikor New Yorkban éltem, elkezdtem kidolgozni egy olyan stílust, amely azokon az embereken alapult, akiktől inspirálódtam. Meghúztam néhány határvonalat, és ennek megfelelően igyekeztem a meghatározott keretek között tartani magam. Anno voltak dolgok, amiket nem tettem volna meg. Ma már nincsenek ilyen sablonjaim magam számára.” –Alchemist.
Az első LA-i stúdió építése során olyan környezet kívánt teremteni, ahol „kényelmesen lehet alkotni – ez minden, amit egy művész kérhet” –mondta. Azt akarta, hogy „szentélynek” érezze azt.
„Az inspirált, hogy legyen egy saját helyem, mert a New York-i évek alatt, amikor Mobb Deeppel és mindenkivel együtt dolgoztam, soha nem volt stúdióm. A kecómban, ahol találkoztunk, ott volt kialakítva egy szoba, és egy felvételi hely, de soha nem éreztem, hogy van egy rendes stúdióm. Elmentem megnézni a Havoc-ot a queensi a helyükön, és az már olyan volt, mint egy igazi stúdió, ahol mindenki találkozott. Ez inspirált – hogy legyen egy hely, ahol minden nap elkezdheted és befejezheted a munkát.”
Az interjúkból kiderült, hogy nem akart semmiféle fölös kört futni kiadóknál. Egyszer úgy fogalmazott, hogy „nem sok albumot ad ki, de legalább már nem kell szxxrakodnia a kiadók jogi és marketing útvesztőiben”. Szerinte az előadók több számot adnának ki, ha nem kötné őket mindenféle reklám, kiadói és turnészerződés. Arról nem is beszélve, hogy ha nem te vagy a top dog a kiadódnál, akkor kényükre-kedvükre csúsztatgatják az albumod megjelenését, a sztáraikhoz és a karácsonyi szezonhoz képest. Alchemist minden ilyesmit felszámolt maga körül, és egyértelműen beast-módba kapcsolt. A saját kiadójánál az ALC Records-nál csak egy része van fenn. Érdemes csekkolni, igényes anyagok vizuálisan is.
„Underground: Mit jelent számodra ez a kifejezés napjainkban?
Nem is tudom, haver. Utálom a címkéket. Nem tetszik ez a név. Arra utal, hogy a föld alatt vagyunk, a csatornában, mintha ott zenélnénk vagy ilyesmi. Szeretem-e az underground zenét? Naná. Mert valójában olyan emberekről beszélsz, akik a maguk módján csinálják a dolgokat. Ez nekem az underground.” – Alchemist.
Szinte felsorolni is lehetetlen mennyi albumot készített. Ebben csak DJ Muggs a versenytársa, és meglepő módon cserélgetik is az MC-ket. Hol az egyik, hol a másikkal dolgoznak. Roc Marciano-t, Boldy James-t kézről kézre adják.
Egy gondolat a pénzről
Engem arculcsapásként ért, amikor a Tom Waits könyvét olvastam (cikkünk róla itt), ahol elmondja a zenész, hogy egész munkássága alatt nem keresett zenével annyi pénzt, mint egy reklámmal kapcsolatos perrel. Alchemist is két videójátékos projektjével majdnem annyit keresett, mint a fél életműve. Mi, akik a rapben nyakig benne vagyunk, ugye nem látunk ki belőle, és bele se gondolunk, hogy a számítógépes játékoknak milyen nagy, mindenhova elérő piaca van. Az Alchemist a Rockstar Games által 2009-ben kiadott Grand Theft Auto: Chinatown Wars videójáték egyik zenei producere. Ezen kívül, bár nem kapott nagy nyilvánosságot, de Woody Jacksonnal és Tangerine Dream-mel együtt komponálta a 2013-as Grand Theft Auto V videójáték hivatalos zenéjét, tetejébe a „The Lab” nevű rádióállomást vezeti benne. Ma még az olyan relatíve nagy zenészek is, mint Al, igazából nem a Spotify-lejátszásokból, hanem az élő fellépésekből, merch és egyéb ritkaságok forgalmazásából élnek. Meg ami leesik. Mondjuk egy Eminem-feat?
A kollaboráns
„A raprajongók három dologban mindig biztosak lehetnek, hogy jönni fog: a halál, az adók és egy aktuális Alchemist kollabalbum.” – Andre Gee
Ez már szinte mém lett rapkörökben. Azt hiszem nincs még egy producer, aki ennyire kimaxolta volna a kollab albumokat. Csak 2021-ben nyolc projektet számoltam össze, és sanda gyanúm, hogy nem is mindet, lévén egyes albumokhoz 2-3 beatet adott. Azt is lehetne maxinak, EP-nek tekinteni. Boldy James-szel tetejébe kettőt is összerakott.
Kiemelkedik abból az évből a This Thing of Ours EP-t, amelyen tehetséges szövegírók laza csapata szerepelt, akikkel közeli barátja, Earl Sweatshirt révén került kapcsolatba.
The Alchemist: Nobles (feat. Earl Sweatshirt & Navy Blue)
Elmondása szerint azért készít ennyi albumot, mert megteheti, ugyanis ő az ALC Records első embere, amit szükségesnek tartott létrehozni, a korábbi iparági tapasztalatai miatt: „a zenészek karrierje A&R találkozók, lemezkiadók és rádiós srácok kezében van”. Alchemist tehát már jó ideje a saját kezébe vette a sorsát, következésképp bármilyen projekteket kitalálhat, kreatív merch-ökkel, bakelitekkel és turnékkal megerősítve.
„Nagyon sok közös albumod van előadókkal. Hogyan működik a munkafolyamat? (Complex)
„Mindegyikhez másképp közelítek – ugyanúgy, ahogy egy festő a vászonhoz lép, és megpróbál valami mást csinálni. Mindenki más. Minden emberi lénynek megvannak a maga árnyalatai és sajátosságai. A folyamat első része a barátokozásról szól, hogy megismerjek és megkedveljek egy embert. Ha jó művész vagy, akkor igazán összhangban vagy önmagaddal, és olyan zenét készítesz, amely bemutat téged, mint embert. A humor fontos szerepet játszik mindenben, amit csinálunk. Ha valakinek nincs humorérzéke, az olyan, hogy „…a fenébe”. Ez nem azt jelenti, hogy nem tudunk jó zenét csinálni, de észrevettem, hogy minden barátom sok időt tölt nevetéssel. Mindannyiunknak van egy bizonyos látásmódja, ahogy szemléljük a dolgokat, ami megadja a perspektívánkat.” – Alchemist.
Alchemist szólóprojektjeinek rapperei kivétel nélkül minőségi MC-k.
Prodigy-t mondanom sem kell, vele két albumot is készített (Return of the Mac, Albert Einstein), de a H.N.I.C-ba is vastagon benne a keze. Valamiért teljesen elfelejtette a rajongó világ, de Fashawn egy nagyon kiemelkedő rapper. Alchemist már 2009-ben készített egy teljes mixtape-et vele. Aztán sokat árul el a trendekről, hogy hányan is voltak a Gangrene buliján Pesten? Pedig ott volt Oh No (Madlib öccse) és ugye Al is. A közös projektjük a Gangrene, ami teljesen random időkben dob ki új albumokat. The Alchemist & Oh No = Gangrene.
A Stepbrothers-projekt is meglehetősen patináns, hiszen Evidence-szel közösen alkotják.
2008 óta az Alchemist és Evidence a Step Brothers duóként lép fel. Debütáló albumuk a Lord Steppington címet kapta. Egy kis csemege, Scott Caan azért néha titkokban még rappel.
Byron G (feat. Domo Genesis & The Whooliganz)
Saját rapidőszámitásom szerint 2012-től Alchemist turbó fokozatra kapcsolt. Innentől fogva bárki, bárhol ha találkozott vele az egy albumot eredményezett. 2012 augusztusában elkészítette az Odd Future tag, Domo Genesis mixtape-jét, a No Idols-t. Később limitált kiadású bakeliten is megjelent. 2012. november 15-én jelent meg a Rare Chandeliers, az Action Bronsonnal közös mixtape, de volt ideje Prodigy-vel befejezni az Albert Einsteint is, ami végül nyáron jött ki. Milyen egy ősz ez apám! Nálunk nem sok (poprap) vizet zavart az Albert Einstein c. album, pedig az USA-ban Billboard 200 listán, a 175. helyen debütált. Jó, ez nem egy első hely, de ne feledd, ez egy nem popzenei matéria.
2013-ban a HipHopDX az Alkimistát választotta az Év Producerének. A Complex mag 2021-ben az év legjobb hiphop producerének titulálta. Ha kezedet a szívedre teszed, és őszinte vagy magadhoz, ennyit változott a régi Alchemisthez képest? A válasz nem egyszerű, nem lett annyival jobb, ellenben nagyon ügyesen és okosan csomagolja. Jól választ MC-ket és teljesen a saját feje után megy.
Vegyük például a különleges csomagolású The Good Book-ot (játék az angol God book, Szentírás kifejezésével). A projektben többnyire instrumentálok, valamint néhány rap szerepel Prodigy, Roc Marciano, Action Bronson, Domo Genesis és Blu közreműködésével. Ha ezt Kanye West csinálja meg top 1 sajtóhír, mindenki erről beszél, hogy milyen eredeti.
Alchemist: The Good Book [Chapter One]
Ja, hogy ezt a koncepciót rá pár évre Kanye le is másolta Jesus is king címmel és mindenki hatalmas eredeti ötletnek találta.
Különlegesebb együttműködések még a Craft singles. Alchemist a semmiből egyszer csak kiadott egy kislemezt a SoundCloudon, Mac Miller és Migos közreműködésével, „Jabroni” címmel. Később a Twitteren közölte, hogy limitált, 45 darabos bakelitlemezen kerül ki instrumentális változattal, egy új kislemezsorozat részeként, Craft Singles néven.
Migos & Mac Miller: Jabroni
Ezzel kapcsolatban tett érdekes megjegyzéseket is, amitől nekem is kikerekedett a szemem: „Mac [Miller] sok olyan trükkre tanított meg, amelyeket még mindig használok a Pro Tools-ban. Nagyon ügyes volt.” Eennek a sorozatnak volt része Schoolboy Q, MC Eiht, Blu, Roc Marciano. Parádés, pedigrés társaság.
Kedvencem, ami inkább sportteljesítmény, mint zenei, hogy 2016. január 13-án az Alchemist és Curren$y bejelentették második együttműködésüket, The Carrollton Heist címmel. A mixtape négy nap alatt készült.
Finomságok az alkimista laborjából
„Mindannyian tanulók vagyunk.” – Alchemist.
A Book of Good-ot már említettük, és mindenki Roc Marciano, Freddie Gibbs és Earl Sweatshirt, valamint Prodigy miatt hallja gyakran Al nevét, de ahogy létrejön az adott album, kiderül, hogy nem ő fut az eredmények, nevek után.
„Akár Conway, akár Marciano, akár bármelyikünk aratja le a sikert, engem leginkább mégis az a 15 éves gyerek foglalkoztat, aki ezt a szxrt hallgatja. Akinek a barátai mind szeretik az NBA-t, YoungBoy-t vagy megannyi mást, de minket nem szeretnek. Tehát az a kissrác bármilyen okból is bírja ezt az underground cuccot, és ihletet kap azt én értékelem. Egyikük a következő előremutató rapper lesz. És amikor interjút készítenek velük a jövőben, azt fogják mondani :„Igen, 15 éves voltam 2020-ban, Freddie Gibbs-t és Griseldát hallgattam, és az összes barátom valami mást hallgatott.”
Freddie Gibbs & The Alchemist: Alfredo
Aztán ott van az egész titkos albumügy, amit kvázi 4-5 évig nem fedezett fel senki. Alchemist utalt rá, hogy van egy titkos albuma álnéven. Senki nem találta meg. Akkor annyit segített, hogy Earl the Sweatshirttel készítette. Így se találták meg. Végül pár új számmal együtt kiadták. Ez volt a Voir Dire (Igazmondók)
Mancala (feat. Vince Staples)
Ha magát Alchemistet hallgatjuk, a legfontosabb MC-k számáráa, Earl, Boldy James, Roc Marci, és meglepő módon nagyon sokszor emlegeti Armand Hammer duót. „Hogy nem tudtam erről?/„Ők a művészet igazi esszenciája” – Alchemist Armand Hammerről. Hozzá kell tenni, hogy esetükben érdemes a szöveget is érteni. Konkrétan azt állítja miattuk még az érett korszakában is változott a stílusa.
Armand Hammer & Alchemist: Roaches Don’t Fly
Ne feledjük, Al instrumentális vonalon is menetel. Ott van a Carry the Fire, ami egy beat-kazettasorozat, amely elbűvölő mintákat tarkít a hírtelevíziós hangokkal. Ha valaki valaha tervez egy sci-fi filmet a digitális hírciklusban való elakadásról, akkor ezt kellene kottaként használnia. Jelzem ez egyébként megtörtént. A legendás cseh film, az Akkumulátor kvázi erről is szól, csak a kilencvenes években készült)
Carry The Fire
Royal Hand (Instrumental)
Aztán, ha más épp nincs, maga is megrak egy beatet.
The Alchemist: Nothing Is Freestyle
Kis lista a teljesség igénye nélkül. Próbáltam a különböző oldalait megfogni.
A Doctor, Painter & An Alchemist Walk Into a Bar
The Alchemist feat MIKE & Sideshow: „Bless” Official Video
Hit-Boy x The Alchemist: Slipping Into Darkness
„I don’t care about snares”
„Amikor idősebb lettem, olyan embereket szerettem volna megszólítani, akik szeretik a zenét, normális életet élnek, és nem törődnek a snarekkel. Vannak, akiket nagyon érdekelnek a snarek, cinek, pergők, én is közéjük tartozom. Értem. De már nem akartam csak nekik zenélni.”
Az Alkimista hatása nem csak zenei portfóliója mentén érezhető. Az ALC Records-szal végzett
munkája révén azon kevesek közé tartozik, akik forradalmasították a producerek üzleti modelljét.
Alchemist a saját feltételei szerint alkot, és a rapvilág alkalmazkodik hozzá, nem pedig fordítva. Könyörtelen munkabírása és határtalan ambíciója a 21. század legjobb rapprojektjeit eredményezte, miközben még mindig az újra törekszik. Ilyen egy igazi beatalkimista.
„Sokszor bosszant, hogy az emberek egy adott kategóriába akarnak besorolni az alapján, amit csináltam: „Ó, hú. Ilyen ütemeket csinál.” De miért haragudnék rájuk? Hiszen csak arra alapoznak, amit mutattam nekik. Amíg nem mutatom meg az ellenkezőjét, továbbra is egy olyan kategóriába kerülök, amely jobban kapcsolódik ahhoz, amit [már] csináltam. Ezért igyekszem a magam legjobb verziója lenni.”