Barion Pixel

DJ Muggs, a beatek ura

Benedek Csanád

2024.02.03.

26 perc

Egy beat mindenek felett
DJ Muggs-ot sokan ismerik, de valahogy mégsem elegen, holott kétségkívül a legfontosabb producerek között tartják számon. Gyakran elsikkad, hogy mennyire mélyen hatott az egész zenei kultúrára, megannyi beat esetében sokan nem is tudják, hogy ő áll mögötte. Pályafutása során egészen elképesztő szórásban készített számokat a House of Painnel, a Funkdoobiesttel, Die Antwoorddel, Westside Gunn-nal, GZA-val és még tömérdek rapperrel.
A Cypress Hill tagjaként három Grammy-jelölést kapott. Ilyenkor szokták azt feltételezni valakiről, hogy nagy formátum, pedig ez sok tekintetben csak a marketing és a véletlenek játéka. Nem úgy Muggs esetében. Remixelt dalokat Janet Jackson, U2, Simply Red, Depeche Mode számára, és együttműködött Tricky-vel is. Muggs nem a sztárokat keresi, annak ad zenét, akit kedvel. Megteheti. A mai történet arról az emberről szól, aki egyedül többet tett a hiphop zenei részéért, mint Rick Rubin, Dr. Dre, Puff Daddy, vagy hovatovább az Irv Gotti-féle zavaros producersarlatánok. Igen, ezek nagy szavak, de a hiphop nem a reklám, hanem a rap és a beat. Van, aki veszi a beatet és van, aki csinálja, és akad olyan is, aki kitalálja. Következzen az egyik legnagyobb „kitalátor” története.

Egy norvég olasz, akit kubainak néznek
Vagy chicano mexikóinak. A Cypress Hillt alapból mindenki chicano-nak nézte, mert Los Angeles-iek, de a helyzet az, hogy csupán 16%-ban csörgedezik mexikói vér a csapatban, ugyanis kizárólag B-Real édesanyja chicana. Sen Dog kubai, továbbá B-Real apja is. Muggs pedig egyik se.

Lawrence Muggerud, avagy ahogy mi ismerjük DJ Muggs, olasz származású New York-i, akit egy első generációs norvég apuka fogadott örökbe. Édesanyja, Mary Ann (Foglio) Nápolyban született, majd a második világháború után családjával az Egyesült Államokba emigrált. Miután édesanyja újraházasodott a norvég származású Dallas Muggeruddal, Muggs hivatalos neve Lawrence Muggerudra változott.

Muggs mostohaapját tartja igazi apjának és emiatt többször is járt Norvégiában. Képben van a norvég gettók mély nyomorával, hehe. Tizennégy éves korában családjával a Los Angeles-i Bell Gardens-be költözött. Itt kezdett el a munka mellett először csak szigorúan DJ-zni, de aztán jött a nagy lehetőség a Bouldin tesóknak köszönhetően.

A keleti parti kaliforniaiak – 7A3

1986 volt a hiphop aranykorszakának kezdete. Muggs ekkor találkozott Sen Doggal és a B-Reallel, valamint Mellowman Ace-el (Sen Dog testvérével). A srácok hamarosan létrehozták a DVX nevű csapatot. A banda nem volt túl népszerű, azonban Muggs elismert DJ-ként helyett kapott egy másik bandában is, ez volt a 7A3. Muggs tényleg komolyan vehető DJ volt ekkoriban, 1989-ben megnyerte a West Coast DMC-versenyt.

A DVX-en belül én és B-Real egy csapat voltunk, Sen Dog és a testvére [Mellow Man Ace] pedig egy másik kis csoportot alkottak. Később, amikor a bátyja (Mellow Man Ace) megkötötte a lemezszerződést, és kihagyott minket Sen Dog jött velem és B-vel. Én ez idő alatt egyébként már a 7A3-ban is benne voltam.” – Muggs.

Sokan nem értik, hogy később Mellow Man Ace-t miért nem vitték magukkal, amikor nagyban lett a Cypress Hill. Mert ő hamarabb kapott lehetőséget és szart rájuk. Ezt a húzását csak jóval később bocsátották meg neki.

A 7A3 egy olyan kaliforniai rapcsapat volt, melynek egyetlen tagja sem volt helybeli. A bandát eredetileg Brett és Sean Bouldin testvérek, valamint DJ Muggs alkották. Mindenki New Yorkból származott – Brooklynból és Queens-ből. Teljesen „logikus”, hogy akkor Coolin’ in Cali névvel kellett kiadják az első albumukat. Mindazonáltal ez egy fontos mérföldkő a nyugati parti hiphop történetében.

The 7A3: Coolin´ in Cali

A csoport egyetlen albuma és két kislemeze közepesen jól szerepelt az amerikai listákon. A „Mad, Mad World” című dal felkerült a bandaháborús dráma, a Colors filmzenealbumára. Ezenkívül a „Take You Back” megjelent a Rocky V filmzene albumán. A Colors OST aranylemez lett, a Rocky-t is zabálta mindenki. Tehát a kicsi, névtelen DJ Lawrence Muggerud már 1988-ban aranylemezt produkált, pontosabban volt egy track-je egy népszerű lemezen, amiből csepegett neki is.

Ekkortájt elsősorban DJ-tehetsége miatt ismerték el, de ő be akarta bizonyítani a világnak, hogy jobb ütemeket tud kreálni, mint a legtöbb akkori producer. Noha a 7A3 már nagyban turnézott, olyan akkori toplistás sztárok előtt fűtötték a színpadot, mint Salt-N-Pepa és a Kid ’n Play. Itt fontos látni, hogy a Bouldin tesók nagyban voltak, és idősebbek is, mint Muggs, ők akartak mindent kontrollálni.

Brett Bouldin alapította a 7A3-at, sőt, ami nagyon ritka, szövegekbe is beleszólt, később részben ő írta a Cypress Hill „Hand on the Pump” című számát. Ezért hallható benne, hogy „Brooklyn shotgun”, hiszen ő brooklyni volt. Szövegírásban segített a Cypress Hillnek, Funkdoobiestnak és még sok más csapatnak. Nem volt kimondott szellemíró, inkább a jó refrének összerakásában vett részt.

Sean Bouldin a másik tesó később zenei vezető lett, aki számos kiadónál dolgozott, köztük az Interscope-nál, az A&M-nél, az EMI-nél. Ezek azért is fontos mellékszálak, mert a legtöbb zenekart a korai albumaik során lehúzzák. Ez a Cypress Hill és Muggs egyéb cuccai esetében másként volt, mert segítettek nekik a Bouldinok a kiadók pénzlehúzó labirintusában.

Sean és Brett Bouldin
Sen Dog, Brett Bouldin, Dj Muggs & B-Real. Los Angeles – 1989

A Ciprus-domb, ami heggyé növi ki magát

A Cypress Hill története külön cikket érdemel. Annyit azért röviden érdemes tudni, hogy a banda története nem merül ki annyiban, hogy csináltak négy albumot, majd kicsit langyosabbak lettek, aztán szépen megöregedtek, végül kijöttek az egész vagány Elephants on Aciddel.

Muggs folyamatosan csinált top slágereket, underground bangereket másoknak is. Így Muggs-ot nem lehet csupán a Cypress Hill szemszögéből nézni, azért nem, mert számomra is meglepő volt, hogy milyen sok párhuzamos projektet vitt folyamatosan.

A Cypress Hill nagy robbanása sem egy pillanat alatt született.
Ma már tudjuk, hogy éveket készültek rá, hogy valami frisset hozzanak.

Az első Cypress Hill-szám a Real Estate volt. Ma már fura lehet annyira hittek benne, hogy klip is készült hozzá.

Vesszőparipám, hogy egy albumot mindig az adott korból kiindulva kell értelmezni. Azon tudás nélkül, ami utána jött. A srácok egyértelműen úttörők voltak. Ez az MC Hammer, Vannila Ice korszak kellős közepe. Muggs szinte egymaga forradalmasította a hiphop azon részét, amit ma boom bapnek hívunk. A Cypress Hillt nem tudod levezetni a G-funkból, a latinsága, westcoastsága is egyedi. Muggs a legtöbb akkori fekete producerhez képest több pszcihedelikus rock, jazz, swingmintát használt. A metál és rock-számokból nagyon jó dobokat lehet vágni, néha jobbakat, mint a funkból. Mai szemmel nézve elképesztően amatőr módon és kézi, analóg technikával készített mindent.

A lemez újrahallgatása számomra vad élmény. Őrület, amikor hallom. Legutóbb úgy voltam vele, hogy „Ember, nem hiszem, hogy képes lennék… ha muszáj lenne, nem tudnám újra elkészíteni azt a lemezt.” – Muggs.

Muggs 1991 és 2004 között hét stúdióalbumot készített a fiúkkal. A hétből négy platinastátuszt ért el,
három pedig aranylemez lett. Ráadásul ebben az időszakban Muggerud legalább két zenekarnak rakta
még össze a karrierjét. A Funkdoobiest és a House of Pain neki köszönhette a legjobb számait.
Igazából minden szám bomba, amit másoknak csinált.

Cypress Hill korai éveiben DJ Muggs a turné során találkozott a The Alchemist-szel és a Dilatated Peoples fiúkkal, úgy döntött, hogy a fiatal producert a szárnyai alá veszi, ezzel ugrásszerűen elindítva Alchemist karrierjét. Tulajdonképpen Muggs nevelte ki, hiszen a srácot 13 éves korában ismerte meg.

Pár dolog, amire lehet sokan nem emlékeznek. Ma már mindenki nyakig van tetoválva, mindenkin halálfejes póló van és pöfögtet. A kilencvenes években a tetoválás ritka dolog volt, halálfejes pólót is leginkább a metálzenekarok viseltek. A Cypress Hill ebben újító volt, mind kinézet, mind zene szintjén. Hozták a latin tetováló kultúrát, a santeria halálfejes világát, és persze a Tikál sem véletlenül tikál. Délről jött a fű is. A második Cypress Hill-albumon még Magyarországot is megemlítik, mint olyan országot, amiről példát kéne venni, hogy milyen sokoldalúan használja a kendert. Ma már Justin Bieber és a popsztárok is szívogatnak nyilvánosan, de akkor még volt súlya ezeknek a dolgoknak.

Ez a lázadó attitűd az élő fellépéseiken is jól látható volt, mind a Saturday Night Live, mind az NBC-ben rágyújtottak egy bluntra. Ennek a következménye az lett, hogy egy életre kitiltották az NBC-ből a bandát.

Az ominózus SNL performansz.

Hogyan nem lett Cypress Hill-szám a Jump Around?

A Jump around eredetileg Cypress Hill-beatnek készült. Az első album végén jártak, azonban a sok fellépés és egyebek között B-Real nem tudott rá új szöveggel előrukkolni. Ezt követően felajánlották Ice Cube-nak, aki visszautasította, ő végül Check Yo Self beatjét választotta, ami egy nagyon old school Muggs-beat (kb. a Grandmaster Flash „The Message” egy verziója) nem gondolnád, hogy Muggs-beat, pedig de.

Ezek után a beatet felajánlották Special Ednek, Son Doobie, Daddy Freddy – igen ennyire nem akarta egy fehérkenyér írnek adni ezt a zenét Muggs. Végül B-Realnek köszönhetően komolyan vette Everlastot. A B-Real-hatás egészen érdekes, mert mind Everlast, mind Alchemist esetében B-Real volt, aki először nyitott az előítéleteikkel szemben a másik kultúra felé.

Muggs ezt így mesélte el.

Fogalmam sem volt, hogy ez egy sláger lesz. Ezt az ütemet [„Jump Around”] rögtön azután csináltam, hogy befejeztük az első Cypress-albumot, majd lejátszottam néhány embernek. A „Jump” refrén már meg is volt. Valaki más már fel is köpött rá egy verzét, de nem volt olyan jó. Név nélkül. B-Realtől kérdeztem egyszer: „Azt hiszed, dolgoznom kellene ezzel a haverral [Everlast] vagy mi?” Azt mondta: „Igen, dolgozz vele!” Így hát Eriknek [Schrody], más néven Everlast, megmutattam a már kész refrént és az ütemet. Ő meg írt hozzá egy nagyon jó szöveget. Meggyőző volt. A Priority-nél akkoriban 60 000 dolláros szerződést ajánlottak nekik, vagy valami szart. Tommy Boy-jal végül azért szerződtünk, mert kiderült, hogy sok az ír köztük, és nagyon akarták a House of Paint, és egy klipet is ígértek a szerződés mellé, de sokkal több pénzt nem.”

Minden idők egyik legismertebb rapszáma az Egyesült Államokban a Billboard Hot 100-as listáján a harmadik helyen végzett, míg a Billboard Hot Rap Songs listán csak az ötödik. Angliában, most kapaszkodj, a UK dance charton lett csupán az első. Ezen magamban még most is nevetek. Később a kislemez nagyot ment a rapzenefanok körében. Ausztráliában és az Egyesült Királyságban aranylemez lett. Az USA-ban többszörös platina, már akkor 1 millió darabot adtak el belőle. Hogy honnan van a minta nem lehet tudni. A maga részéről DJ Muggs azt mondta, hogy a minta sem Prince-től, sem Junior Walkertől nem származott, valószínűleg azért, hogy elkerülje a licencdíjakat.

Muggs-nak a Jump aroundba 40%-os dalszerzői részesedése van. Nemrég mondta egy interjúban, hogy már lassan 25 éve szerződött egy komoly jogi céggel, akik hatalmas összeget hajtanak fel neki csak ezután az egy darab szám után. A Jump Aroundot mindennap lejátsszák valamilyen rádióban, meccsen, promócióban, sőt, pontosabban minden nap lejátsszák többször is. Az elmúlt 25 évben ez a Los Angeles-i ügynökség circa minden évben nyert egy pert, amit a Jump Around vagy az Insane in the Brain illegális felhasználása miatt indított. Arra akarok kilyukadni, hogy DJ Muggs csak ezzel az egy számmal dollármilliomos, és még mennyi van a tarsolyában. Neki, mint ahogy elmondja, a zenélés már hobbi, azért csinálja, mert kedve van hozzá, és azzal teszi akivel kedve van. Szerencsénkre jó az ízlése és a kedve sem hagyott alább.

A lélek merénylői

Rohantam a rapperek után, hogy ütemeket adhassak, meg minden, aztán elegem lett ebből a szarból, haver. Úgyis csak az MC nevét jegyzik meg. Úgy voltam: „Figyelj, ember, nem leszek bérmunkás. Mindent én fogok birtokolni, saját franchise-omat fogom építeni, és irányítani fogom őket – az árutól kezdve a turnékon, a néven át a filmig, az egészig.” – Muggerud.

DJ Muggs kapcsán a Cypress Hill mellett külön ki kell emelni a szerelemprojektjét, a Soul Assassins-t. Ez pontosan azért jött létre, mint amit ő maga is mond, hogy ne szóródjanak szét a beatjei. Igazából úgy volt vele, ha én adok neked egy zenét, akkor te meg eljössz a válogatásalbumomra és ennyi.

A ’90-es évek elejére nyúlik vissza a Soul Assassins zenészekből és grafikusokból álló köre, amely a következőkből állt: Cypress Hill, Everlast, Fredwreck, GZA, Sick Jacken, Cynic, Alchemist, Cartoon és Estevan Oriol. A Cartoon jól ismert Los Angeles-i graffiti- és tetoválóművész.

A Soul Assassins 1997-ben debütált. Meglepően jól nyitott ahhoz képest, hogy ez egy full hardcore hiphopanyag. 86. helyet érte el a Billboard 200-on, és jó kritikát kapott a legtöbb zenei szaklaptól. Dr. Dre, B-Real, La the Darkman, Mobb Deep, RZA, GZA, Goodie Mob, KRS-One és Wyclef Jean szerepelt benne. Muggs 2000-ben visszatért a Soul Assassins-hoz a Soul Assassins II-vel, amely csak a 178. helyet érte el a listákon, de hasonlóan pozitív fogadtatást kapott. A két átkötő cucc után (Intermission – 2009, Dia del Asesinato – 2018) 2023 egyik legerősebb hanganyaga lett a harmadik eljövetel. Kötelező minden raprajongónak, léleksanyargatóan gyilkos matéria.

Soul Assassins 3: Death Valley (Album)

Az ezerbandás Muggerud

Fekete kecske vagyis Black Goat Muggs egyik beceneve. Mielőtt belevágunk az átláthatatlan side-projektek, bandák, csoportok szövevényébe, muszáj egy produceri körképet adnunk külön is róla. A cikk elején nagyképűnek tűnhetett, hogy Dre-t savaztam, de itt láthatod milyen egy igazi producer. A Doktor egy megrendelő és beatvállalkozó, aki kiadja a munkát alvállalkozóinak. A Black Goat pedig egy elképesztően szorgalmas, sokoldalú dobmágus. Most ebben a felsorolásban a furcsaságokat, érdekességeket gyűjtöttem össze. Először is itt van a dancehall-vonal, amiről lehet nem is hallottál. Daddy Freddy, Super Cat, Wayne Smith, de még a Raggasonic-os francia Big Red is több beatet kapott tőle.

Super Cat: Warning

Big Red: Race Urbaine

Tulajdonképpen külön cikket is megérne a popzenében és a trip hopban való munkássága. Egészen érdekes dolgokat találhatsz.

Ingrid Schroeder: Bee Charmer

Tricky: Wash My Soul

Josh Todd & The Conflict: Rain

A cikkben millió és egy linket betehetnék, az elszórt jobbnál jobb hiphopbeatjei alapján. Most értelemszerűen nem linkeljük be ezeket, példának okáért Xzibit Foundation-beat is az ő keze munkáját dicséri. És hogy miért azt választottam, amit, érteni fogod. Ez a szám különösen izgalmas számunkra, ugyanis egy magyar népdal a mintája. Igen, ez is Muggs.

The Last Emperor: The World of Susie Wong

Mielőtt belépnénk a featek erdejébe Muggs-ról tudni kell, hogy 11 szólóalbumot rakott össze (a Soul Assassins-t is beleszámolva). Ezek között három nagyon érdekes csemege is akad. Mind teljesen más. A Dustot nem tudod hova tenni, egy sajátos atmoszférájú trip hop-affér-nagylemez, melyet Muggs ezt az egyik legfontosabb albumának tart, és szerinte erről tudnak a legkevesebben. Elég fura.

DJ Muggs: Dust (Full Album) (2002)

Amit viszont nagyon is tudsz hova tenni, a Bass for your face c. album. Ez már nem áll annyira jól neki.

A filmzene és instrumentális őrület viszont annál inkább.

DJ Muggs The Black Goat: Dies Occidendum (Full Album)

Street Kings (Music from the Motion Picture) Graeme Revellel közösen.

A kollaboráns

Mixtape-eket és EP-et nem számolva 26 közös albumot készített egy-egy szólóelőadóval. Ezek nem számok, hanem albumok. Egészen durva, hogy ezekből mondjuk 15-20 ízlés kérdése, de jó is, nem töltelék cucc. Magas színvonalú.

1999 és 2010 között csupán 5 albumot adott ki másokkal. Azonban itt is patinás a névsor. GZA, Tricky, Planet Asia, Ill Bill. Hét év pihenő után 2017-ben ránk borult a Muggs-lemezes láda. Ennek oka egyébként meglepő módon nem az, hogy extra szorgalmas, röhögni fogsz, de megtanulta használni a programokat. Muggs felköltözött a számítógépre. Okayplayer-interjúban elmondta, hogy 300 régi beatet digitalizált be és állt neki újra.

2013-ban visszatért a trip hop-pop műfajához Brevi nevű énekes csajjal, Andrew Kline-nal (a Strife hardcore punkbandából) és Sean Bonnerrel. Ez lett a Cross My Heart Hope To Die. Megint egy olyan húzás, amit nem várnál tőle.

Cross My Heart Hope To Die: Two Shots

Mint már említettem ő már csak a Jump Arounddal megvolt egy életre. ehhez képest 19 projekten dolgozik egyszerre, és ezeket a számokat mind be is fogja fejezni.

2017-ben Meyhem Lauren és Roc Marciano hozták vissza. Több interjúban is elmondta, hogy nagyon inspirálta a velük való munka. Marciano-nak fizette is, hogy elugorjon hozzá Los Angelesbe, amiből végül nem munka lett, hanem csak chillezés. Végül ő ment el New Yorkba dolgozni vele.

A Gems from the Equinox már egy új korszakot jelöl. Egyfajta Griseldás hatás, de Muggs-osan persze.

Roc-kal kijövünk valami újjal, mert mindannyian azon vagyunk, hogy megváltoztassuk ezt a szart. Ez az, amit tennünk kell. Inspirálnod kell, kockáztatni és kockáztatni. Erről szól az egész.”

DJ Muggs és Mach-Hommy 2019-ben két albumot is kihozott. Az új MC-k közül, Rome Streetz, Roc Marci, Hommy és Conway a kedvencei. Rome Streetz-cel is van albuma a fél Griselda-crew rappelt már neki. A Griseldáról cikkünk ITT.

Mach-Hommy-val Meyhem Lauren révén ismerkedtem meg. Egy ideig nem is tudtam, hogy rappel, nem reklámozta. Csak egészségügyi dolgokról beszéltünk, mint a gyógynövények, az akupunktúra és más hasonló dolgok.

DJ Muggs & Mach-Hommy: Piotr (Official Audio)

A sokak által alig ismert Crimeapple formával három, azaz három albumot is összehozott. Egészen meglepő ebben a társaságban, ami valahogy mind Griseldás vonal, hogy még egy Yelawolf-album is belefért, ami nem is rossz.

Yelawolf: Mile Zero (Yelawolf, DJ Muggs)

Az új Assassins-album mellé még egy Madlibbel közös bomba is belefért a 2023-as évben. Ez a pasi nem alszik.

Champagne For Breakfast (with Madlib and Meyhem Lauren)

Sohavégetnemérős

DJ Muggs egészen elképesztően termékeny, és messze nincs annyira elismerve, mint amennyire behozta a hiphopba a vaskos boom bap-hangzást. Legalább kétszer is beleszólt a trendek alakulásába. Valamiért mindenki a Cypress Hillre gondol vele kapcsolatban, holott úgy tűnik, mintha csak egy epizód lenne az életében. Nem kesereg a régi szép időkön. Próbáltam a végére még pár érdekességet keresni, mert Lawerence Muggerudnak nemcsak a neve, a választásai is elég meglepőek. A fiatal rapperek közül már említettem kik a kedvencei, de egészen meghökkentő az All time fav listája. A top MC-k számára: Rammellzee, Chuck D és az EPMD. Ezt annyira komolyan gondolja, hogy Rammellzee-ről még egy albumot is nevezett el. Nagyon érdekes szerintem hogy a neonácik által meggyilkolt görög rapper Killa P-vel is van száma.

Killah P (Παύλος Φύσσας): Γάμα τους

Szintén meglepő, de a kosaras Dana Barros rapszámát is remixelte. Dana egyébként kimondottan jól rappel.

Dana Barros: Check It (Muggs Remix)

Egy alkalommal megkérdezték, hogy az összes rapper közül, akikkel dolgozott, melyik szám szövege tetszett neki a legjobban. Itt is meglepőt húzott. Azt bírom a paliban, hogy nem kertel. Se Cypress Hill, se House Of Pain, Funkdoobiest semmi, neki a kedvence a Goodie Mobbal közös szám szövege. Imádom.

Goodie Mob: Decisions, Decisions

DJ Muggs története tulajdonképpen az „amerikai álom” esete. Első generációs bevándorlók gyereke, aki egy új zenei stílus úttörője, ami összeforrasztotta az egymás mellett élő etnikumokat. Példa arra, hogy így is lehet.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni