Barion Pixel

Kanada Hardcore! – „Evezők nélkül” filmajánló. Csak úszni tudóknak!

Benedek Csanád

2022.10.29.

7 perc

Sport- és természetfilm némi kulturális háttérrel. A jelen a múltba is kalandozik.
Ritkán olvad ilyen szépen egybe a snowbard csúszása a kenuk siklásával, hogy aztán egy folyó történetén keresztül a kanadai indiánok sorsáról is beszéljen.

Nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba.”
Ez a görög mondás Hérakleitosz talán legismertebb gondolata, amivel a filozófus a mindenhol és mindenben megnyilvánuló folyamatos változást kívánta szemléltetni. A Without a Paddle/Evezők nélkül 40 perces snowboard-kenu-túra és történelmi kitekintős filmjében mindennek és mindenkinek jut egy kis szelet.
A titok az egyszerűségében rejlik.

Általában a vizi sportokat tavasztól őszig tartó szabadidős tevékenységként definiálják. Nick Khattar, Johan Rosen, Seb Grondin és a brit operatőr, Ben Howells, nem osztja ezt a nézetet. 2020 még Kanadában is szokatlanul hideg januárjában a snowboardos-kenus kvartett mintegy 145 km evezett le a Columbia-folyón a Revelstoke-gátig. A tíznapos utazás során a crew David Thompson 1811-es csendes-óceáni útvonalának egy részét követte, az egykor itt élt sinixt indián törzs területén. Kanadában a vízi utak összefűzik az országot, szó szerint útként is értelmezhetők, vannak helyek, amiket csak kenuval lehet elérni.

A csapat 40 perces, kenus, swnowboardos utazásról szóló filmje, a Without a Paddle a rengeteg evezést, szűzhavazást és téli kempingezést ötvözi a történelmi háttérrel. Nevesül az indián Marilyn James sinixt matriárka helyi történeteivel. Mi négy tagot látunk a semmi közepén, de ez a semmi valakiknek a minden. 1956-ban a kanadai kormány kihaltnak nyilvánította a sinixt népet, hogy megnyithassa a területet Columbia-folyó gátépítési tervei előtt.

Az indián törvényt arra használták, hogy elfelejtsenek minket, mint népet, és kiradírozzanak minket erről a tájról. A sinixt nép törvénybe iktatott hamis kihalásával egy jogi ellentmondás lettünk csak.” – mondja James a filmben. Szóval egy jelenést nézel itt.

A Without a Paddle ügyesen ötvözi az árnyalt történelmet a mínusz 30-ban való
kenuzás gyötrelmeivel és az öreg erdőkben való szűzhavazás felszabadult érzésével.

Ez kétség kívül nehezebb út, mint egy tipikus snowboardos film esetében, de működik. Ami igazán kiemeli a többi snowboardos film közül, hogy ez egy utazás térben és időben. Utazás térben, hisz a srácok el akarnak jutni a tervezett jó helyszínekig, és utazás az időben is, mert a Columbia-folyó mentén élők történetét is elmeséli. Népirtással, aranylázzal és aljas törvényekkel.

Columbia (folyó)
A Columbia Kanada és az USA nyugati találkozásánál, a csendes-óceáni partszakasz térségének legnagyobb folyója. A kanadai Brit Columbia Sziklás-hegységéből indul, hogy aztán 2000 km után megérkezzen a Csendes-óceánhoz. A vízgyűjtő területe nagyjából Franciaország területével egyezik meg: hét amerikai államra és egy kanadai tartományra terjed ki. Az USA negyedik legnagyobb folyója. A Columbia és mellékfolyói évezredek óta központi szerepet játszanak a régió kultúrájában és gazdaságában. Az őskor óta használják szállításra, összekapcsolva a régió számos kultúráját. A halak, különösen a lazacfajok biztosították az őshonos népek alapvető megélhetését. Jól olvasod a múlt időt. Először az aranyláz, nem találtak aranyat, de ólmot igen, majd az ólomláz bányászai zavarták meg a folyó környékén élőket, később a gátrendszer, majd egy atomerőmű hűtővízének visszaeresztése tette tönkre a folyó élővilágát.

Kis indián meghatározó
Az őslakós szó itt eléggé ül. A sinixt/senjextee olyan őslakosok, bennszülött indiánok leszármazottai, akik legalább 6-10 000 éve élnek itt. Elsősorban a kanadai British Columbia nyugati Kootenay régiójában, és az Egyesült Államokban, Seattle/Washington állam területének szomszédos régióiban éltek. Arrow Lakes Bandnek is hívják őket.

Ma elsősorban a washingtoni Colville indián rezervátumban élnek, ahol a Confederated Tribes of the Colville Reservation részét képezik, amelyet az Egyesült Államok kormánya amerikai indián törzsként ismer el. Ez fontos, mert a kanadaiak a mai napig nem ismerik el őket. Ennek persze oka van. Sok sinixt továbbra is hagyományos területén él, a Columbia-folyó mentén, különösen a Slocan-völgyben, és a szomszédos törzsek között szétszórva.

1956-ban, amikor a kanadai kormány kihaltnak nyilvánította a sinixteket, több mint 250 sinixt élt Washington államban abban az időben, Az egykor körülbelül 20 ezer fős kis törzs története jól példázza a fehér emberek hódításainak káros következményeit. A törzs megközelítőleg nyolcvan százaléka a himlővel fertőzött takarók és hasonló trükkös megoldások áldozatai lett. De még amikor közel három ezren voltak, akkor is összetartottak. Bányászoktól, kalandoroktól meg tudták védeni magukat, de az államtól már nem. A kanadai államnak a Columbia-folyón építendő Revelstoke-gát miatt szüksége volt a területre. Egyezkedés helyett egyszerűen elsöpörték az akkor körülbelül 250 embert.

Holnaptól nem léteztek. Ennyi. A Columbia- és a Kootenay-folyók mentén végrehajtott jelentős vízerőművek számos temetőt és sinixtek faluhelyeinek többségét elárasztották, megakadályozva ezeknek a történelmi területeknek a feltárását és tanulmányozását. Több mint 15 000 éve laknak emberek a Columbia vízgyűjtő területén, és bizonyítottan 3500 éve van lazacra épülő életmódjuk a helyi őslakosoknak. Amúgy valószínűleg az első pillanattól kezdve fogtak itt halat, csak nem vésték ezt sziklába.

A sinixtek kultúrája igen érdekes, matrilokális népek voltak, az újonnan házasodók inkább a feleség családjánál éltek, mint a férjnél. Ez ritka. A gyerekeket pedig már hat éves koruktól „rövid kirándulásokra” küldték az erdőbe, a védőszellemek felkutatására. Általában vissza kellett vinniük egy bizonyos helyre egy barlangban elrejtett tárgyat annak bizonyítására, hogy megtették az utat. Ahogy nőttek, egészen a pubertás korig ezek az utak egyre hosszabbak lettek. Hasonlót egyébként Sat-Okh A Sós Sziklák Völgye című életrajzi regényében is olvashatunk.

Mindenkitől azt várták, hogy többféle szellemet szerezzen, mert mindegyiknek más-más ereje volt. A kultúrájukban, mint a legtöbb törzsnél, a földet, a vizet nem tartották sajátjuknak. Megegyezésre törekedtek, akár medvékről, akár más törzsről, akár a fehér emberről volt szó. A medvékkel mondjuk eleve nehéz egyezkedni, de a fehér emberrel még nehezebb, mert ők meg úgy tekintették a folyó értük van. Ez a kis film bár snowboardos, kenus túrafilm, mégis fontosnak tartotta, hogy a maga lehetőségeivel beszéljen a helyi indiánokról is.

Ahogy a sinixt Marilyn James mondja, ez föld a közös örökségünk, felelősséggel tartozunk érte.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Banked Bakony 2023 – újabb fejezet a hazai snowboardozás históriás könyvében

A világot jelentő (hó)deszka – snowboardfilmek a javából

Találkozás a téli barátokkal – ReOpening 22′

Banked Bakony – A snowboard reneszánsza

Marko Grilc, a világklasszis snowboardos halálos balesetet szenvedett Ausztriában