Barion Pixel

Kérdezz-felelek Prieger Animájával

Benedek Csanád

2023.12.31.

14 perc

Kísérlet járja be Európát

Az Anima Sound System nevű kísérlet 1993-ban Szombathelyen robbant fel, elektronikus zenét játszó egységfrontként. Ezzel nem mondtunk szinte semmit róluk, mivel egy lelkesen kalandozó hangzásszisztémáról van itt kérem szó. Harminc évet három mondatban összefoglalni lehetetlen. A képlet képlékeny. Az Animával kapcsolatban azt kell megérteni, hogy tulajdonképpen olyan, mint egy színház, egy Prieger-műhely. Minden album egy új előadás, ezért nagyon szélesre tárja a függönyt a hatások, stílusok szempontjából. Ez kétség kívül imponáló, ám magában hordozza annak a veszélyét, hogy aki sokat markol keveset pop. Nem mindig tudja a közönség lekövetni, hogy épp merre kalandozik a világzenében, pontosabban a világ zenéjében a Sound-színház.
Egy biztos, mint a zenevadászatról visszatérő fehér vadász, Zsolt mindig lő valami érdekeset a dzsungelben. Nem mindig nagy vadat, hanem amit épp elé sodort a zenevadászat szeszélye és az adódó zenészek kedve. Szinte mindig hallható, látható hogy az Anima-kapitány kalandozó magyar lelke nem tud egy helyben megülni, neki mindenben is benne kell lennie. Prieger légiós egyfajta rejtői karakter. Előretolt helyőrség a magyar kultúrában. Bárhol feltűnhet. A vörös, süppedő, bársonyos Kossuth-díjas márványtermek, és a csöpögő falú füstös pinceklubok, kocsmák halvány fényei között ugyanúgy megtalálhatjuk, ahogy éppen hevesen magyaráz, szervez, rendez valamit. Oldalvíz, fősodor, mindegy is, mint egy zenei Che Guevara, állandóan bevetésen van. Az élet oly rövid egy gerilla számára. Mindig egy újabb svindlin, akción töri a fejét. A világ bármelyik részén feltűnhet és kirobbanthat valamit, hogy másnap, mint egy kém, már egy teljesen másik kulturális életet éljen. Állítólag a CIA egyszerre három helyen is látta, ezzel megerősítve a Prieger-hármasikrek elméletet, ami sok mindent megmagyarázna.

Van egy nagy vadászmellénye, garabonciás köpönyege, aminek zsebéből bármit elővehet. Kuruzsló, na. A zene mágikus tevékenység. Aki még nem próbálkozott az arany(lemez) kotyvasztásával nem értheti ezt.

Az Anima zenéje egyedi keveréke az elektronikus és a kelet-európai népzenének. Zenei stílusuk a korábbi acid jazzes live actekből változott át egy szervesebb világzenévé. De az élőfellépések és a stúdióalbumok mindig képeztek kontrasztot, hiszen nagyon sokan fordultak meg a Lélek-műhelyben. A Sound System több tagcserén ment keresztül a megalakulása óta, és sok vendégénekes, zenész is megfordult a csapatban. Bognár Szilvi, Németh Juci, Siefer Pál-DJ Cadik stb. Csak Prieger Zsolt és Szabolcs maradt meg az eredeti gangből. Bár Szombathelyről indultak, hamar erős kapcsolatot hozott létre a budapesti undergrounddal, majd a Tilos Rádióval, aminek akkoriban még volt ráhatása a magyar zenére. Az, hogy az Anima felkeltette Nyugat-Európa érdeklődését a zenekar ezer arcának is köszönhető. Egy komolyabb menedzsmenttel ebből a projektből lehetett volna egy nagyhatású összeurópai, etno, dance, popzenekar. Az Anima-ernyő alá sok minden befér. Ez Magyarországon kap egy kis gellert, de a Balkánon vagy Nyugat-Európában értik is honnan merít. Európa egy szóban egy nagy kísérlet, egy állandó pezsgő vita. Amihez mi magyarok félve nyúlunk, nem merünk részt venni benne. Az Anima ebbe fejest ugrott. Egy nagy harminc éves kísérlet, ami még nem ért véget. Bátran ajánlom mindenkinek, hogy ismerje meg ezt a kísérletet. Prieger kapitány szellemhajóján bátran tegyen mindenki egy körutat az Anima-korallzátonyok körül, és találja meg a maga kis szigetét benne!

Kérdezz-felelek

Idén ünnepelte harmincadik születésnapját a zenekar, van ennek távlati jelentősége nálad avagy csak évek?
Nem érdekelnek nagyon a számok, évfordulók, viszont ezek a momentumok jó apropók arra, hogy beszélj a jövőről. Legalább ugyanennyi időt tervezek még a zenekarnak, aztán majd meglátjuk, mit ad a sors. Tervből, projekt-plánból, meg nem valósított ötletből legalább 100 évre való van.

Az Anima eleinte nagyüzemben adott ki új zenéket, de az Aquanistan óta kifejezetten lelassultatok. Mi ennek az oka?
Mindennek megvan a maga ideje. Az első pár évben, a 90-es évek elején, az albumokra koncentráltam, azóta meg rengeteg új kihívás jelent meg az életemben: DJ-ztünk, irodalmi műsorokkal turnéztam, filmzenét, színházi zenét szereztünk, most is egyszerre nagyon sok dolgot csinálok-csinálunk. De éppen a múlt héten jött ki egy új Anima-album csupa Dylan-feldolgozásból.

Pár napja új dal és klip is megjelent, az Archipenko, ami már a március elején megjelenő új Anima-album, a DERKOVITS egyik dala.

De egész évben jelentek meg single-ök, mint az Andy Weatherall You Carry My Soul vagy A szív dobog.

Anima Sound System: Andy Weatherall You Carry My Soul

Anima Sound System: A szív dobog

Segíts nekünk, egyszeri halandóknak, hány projekted, zenekarod van? Mondj is róluk valamit pár szóban!
Voltaképpen az Anima is egy örökké változó projektem, amiben rengeteg ember, kiváló zenész megfordult már. Ezek, amiket felsoroltál most, régi dolgok, egyik sem aktív ma, de mindegyik jó kaland volt. A Sword and Scythe egy hun-techno-eksztázis, amolyan vérkomoly marháskodás volt Gergácz Gáborral. Ráadásul éveken át csak régi, archaikus római és szkíta hangmintáknak tűnő zajokkal, filmbejátszásokkal operáló őrület, egy koncertet ért meg, de mutatom a trailerét, odaver ma is.

Sword & Scythe Live Teaser

Ha a Sword and Scythe egyetlen koncertet, az MC Fedorával közös December 4 egy dalt ért csak meg, bár írtam többet, de egy jött ki, a jazz-funk-betegségben szenvedő Woody. A Dubcity Fanatikz hiphop-jazz-mániánknak hódolt Németh Gergővel, olyan fantasztikus zenészekkel, mint Grencsó István, Csárics Sanyi, a Beat Dis-főnök Csigó Tomi, vokalisták, jazzisták, Hárs Viktor, Kuczora, Varga Zsuzsa, Németh Juci – voltunk benne annyian, mint a búcsúban. Egy album jelent meg, sokat koncerteztünk, elég jó fesztiválokon a Szigettől Berlinig.

Az Anima Sound System a nagybetűs zenekarod, vagy csupán az egyik zenei kalandod?
Nem gondolkodom ilyeneken, de természetesen az Animával töltöttem az elmúlt 30 évben a legtöbb időt. Szóval inkább úgy fogalmaznék, hogy az Anima Sound System a legfontosabb zenei kalandom, amelybe beleraktam az éppen aktuális munkatársaimmal kb. 10 zenekar energiáját, részéletművét, ötleteit, hangszerelési tréfáit. Véresen komolyan kell venni, de ugyanakkor meg csak játék az egész.

Majdnem mindig női énekessel dolgozol. Sosem gondoltál rá, hogy az Anima Sound System férfi énekessel működjön? Vagy akkor meg kéne változtatni a női „anima” (jel.: lélek) alakját Animus-ra?
A zenekar többször működött már férfi énekessel: Jeremy Thompson évekig volt velünk fő énekesként a We Strike idején, állandó vendégként ott voltak velünk a Weszélyes Elemek, a Social Free Face-főnök Béla, a Beat Dis-producer-rapper Csigó Tamás vagy mostanában számos koncerten Kovács Tóni, a Romano Dromból, akivel közös dalt is felvettünk Öltöztessél fehérbe címmel, amihez Kosztil Lukáék elég invenciózus klipet raktak.

De évek óta én is énekelek a színpadon, a női lelket meg nem kell megváltoztatni, mert legalább annyira van női lelkem, mint férfi. Szóval kreatív szempontból ez maximálisan androgün zenekar. Se férfi, se női.

Anima Sound System: Öltöztessél fehérbe

Mit tudsz most, amit tinédzser énednek elmondanál tanácsként?
Figyelj oda az apró dolgokra! De ez a mostani énemre is ráférne. Sokszor a nagy víziók táplálása közben elfelejtkezünk a legfontosabb, hétköznapinak tűnő, mégis legfontosabb dolgokról, amihez csak minimális figyelmesség kellene. Ezzel én is így vagyok. Sokszor rohanok tovább, pedig meg kellene állnom. De ez csak egy a számtalan hibám-mulasztásom közül.

Tudom fura kérdés a mai élesen túlpolitizált világban, de ha egy egészségesebb politikai környezet lenne, elgondolkoznál azon, hogy politikai szerepet vállalj?
Egészségesebb politikai helyzetben sem, ebben a teljesen betegben meg mindez tökéletesen kizárt. De ez nem jelenti azt, hogy ne érdeklődnék, olvasnék utána vagy ne lennének néha elgondolkodtató vagy éppen szórakoztató momentumok, mint egy egzotikus állatkerten, végigpásztázik a tekintetünk a politikai tér szereplőin és megnyilatkozásaikon.

A magyar általános iskolai vagy gimnáziumi zeneoktatásba mit vennél bele, feltéve ha kapnál hozzá lehetőséget, pénzt/paripát?
A legfontosabb talán az lenne, hogy 10-12 éves korig egyáltalán ne járjanak iskolába a gyerekek. Egész egyszerűen nincs ott a helyük. Kreatív közösségekben, művészeti foglalkozásokban meg nagyon is részt kellene venniük már egészen pici kortól – szabadon, nevetve, örömmel. Ilyenkor a legfogékonyabbak ugyanis a kreatív tartalmakra. Nemcsak zenére koncentrálnék, hanem egyfajta holisztikus egységben zene-kép-költészet befogadására is. Ebből következne aztán az úgynevezett általános és középiskolai képzés is. Ennyi évvel a hátam mögött a közoktatásban csak annyit mondhatok, hogy a közoktatás csak egy picit jobb, mint egy koncentrációs tábor.

„Nálam sosem vált szét a zene, a költészet és a színház.” Ki tudnád ezt fejteni?
Tök egyszerű: azt is mondhattam volna, hogy minden mindennel összefügg vagy azt is, hogy „minden egy”. A mai napig csinálok irodalmi műsorokat, amiben van zene, aztán zenéket, amik szoros kapcsolatban állnak az irodalommal, és mindezt gyakran színházi kontextusba ágyazzuk. Jövőre lesz non-fiction történelmi zenés darabom, de kizárólag szerelem és gyilkosság témaköreit körbejáró előadás is Anima-dalokkal. Ugyanakkor meg Borbély László zongoraművész barátommal orosz irodalmi estre készülünk, amiben Dosztojevszkij, Tolsztoj, Merezskovszkij és Gogol szövegei egyesülnek Rachamninov vagy éppen spiritualitásban az oroszokkal versenyző Messiaen zongoradarabjaival.

Ki viszi át a szerelmet?
Mindannyian, te és én, az őseink meg gyermekeink gyermekei. Vagy ennél érzelmesebb válaszra számítottál?

Lehet rólad tudni, hogy a film is nagy szerelmed, abban az irányban is voltak elképzeléseid. Milyen típusú filmrendező lennél, milyen jellegű alkotásokat rendeznél, amennyiben arra sodort volna az élet?
Fogalmam sincs. Bresson, Tarkovszkij, Cassavetes, Godard, Huszárik és Jancsó rajongója vagyok, gondolom hatásukra olyan filmeket készítenék, amelyeket összesen kb. öten néznének meg.

Rendszeresen „rátámadsz” a magyar költők, írók életművére. Csokonai, Weöres, Pilinszky, Szerb Antal-estek, beszélgetések után ki lesz a Prieger-kommandó következő áldozata? Van tervben valami új projekt?
A már említett orosz ügyek mellett készül egy előadás a halál tematikájáról is, egyelőre csak temetőkbe. Az idén már volt a Fiumei úton két előadásunk: Pilinszky és bibliai zsoltárok. Nagyon szerettem, amúgy is szeretek temetőben lenni. A Fiumei úti meg kiváltképp varázslatos: Vörösmarty sírjától átlesni Arany Jánoséra, majd átsétálni Szerb Antalhoz misztikus élmény. De a Szerelmes, gyilkos balladákban is számtalan fantasztikus népballadát dolgozunk fel, nagyon inspirálóak azok is.

Sebő F.-Weöres S.:Mi volnék (Prieger Zsolt remix)

Szenvedélyes lemezgyűjtő és -hallgató vagy. Mi az az öt album, amit mindenkinek meg kell/kéne hallgatnia? Picit mond is el miért! Aztán ne bírj magaddal és írj még ötöt komment nélkül!
Nem lehet kiválasztani ötöt, inkább mondom miket hallgattam az elmúlt mondjuk 5 napban. Gloria Gaynor gospeleit, aki a csacska daloktól hihetetlen magasságokba jutott el mára 80 évesen. Bob Dylan legújabb koncertfelvételeit, ahol a rekedt varjú megmutatja a sok kétkedőnek, hogy mennyire nagy énekes. A The Fall bármelyik lemezét, annyira mocskos, őszinte és magával ragadó. Rachmaninov zongoraszonátáit, amit felvételről és élőben is volt alkalmam meghallgatni Borbély László előadásában az ünnepekben, illetve az agyonszapult Maestro-film hatására meghallgatott Bernstein-mise, ami elég izgalmas darab a mester nagy felszíntengerében. Aztán az a bizonyos 5, komment nélkül, de estig tudnám folytatni.

James Brown: Love, Power, Peace – Paris Live 1971
DEVO: Q: Are We Not Men? A: We Are Devo!
A Certain Ratio: To Each
Erik B and the Rakim: Let The Rhythm Hit ’Em
J. S. Bach: The Goldberg Variations (Glenn Gould Remaster)

Tudvalevően van kitekintésed az európai zenei kultúrákra. Miben ütközik ki leginkább a különbség a magyar és a nyugat-európai előadók között? Értelmezhető még ez a felosztás?
Sosem volt értelmezhető semmilyen felosztás. Különbségek mindig is voltak, egyik énekes magasabb volt vagy kövérebb, mint a másik, de kb. ezen a szinten tudom értelmezni az úgynevezett különbségeket. Minden egy: a teheráni lakodalmas, a bristoli tört és az afrikai funk, a Muzsikás és punk és Lajkó meg az orosz rap. Ételben is azt szeretem, ha sok minden van a tányéromon és abból falatozom. Mindent mindennel.

Melyik volt szerinted az elmúlt pár év legjobb albuma?
Rengeteg jó album volt, ki sem látok belőlük. Nem tudnék „legjobb” könyvet, utazást, kiállítást sem mondani. Sok volt. Nem tudom Cy Twombly párizsi kiállítását egy jeruzsálemi kószálással vagy negev-sivatagi buszozást a tengerbe ugrással vagy a martonvásári Szent László-patak melletti nyakigsáros sétával összehasonlítani, mindegyik más minőség, de ugyanolyan értékesek számomra.

Ha egy idegen bolygóról vagy kultúrából jönne közénk valaki, mit mondanál neki mit jelent magyarnak lenni itt Európában? Európában vagyunk?
Elsősorban katolikus vagyok, utána magyar. Vagyis először az egyetemes értékekben hiszek, csak aztán a saját csodás gyökereimben. Először Jézus Krisztusban, ebben a zsidó srácban, aki mellesleg Isten is, aztán bármiben, ami magyar. Ezzel együtt nem akarok máshol élni, lélegezni, mert magyarnak lenni nemcsak kreatív, csábítóan veszélyes kihívás, hanem sors, poén, művészi kiteljesedési lehetőség, de legfőképpen: intellektuális kaland, közép-kelet-európai tetriszjátékosság és szerelmes film- és thriller-főszerep egyszerre.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

DJ Premier plánban

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig