Barion Pixel

Kilian Eng: az ember, aki a rajzaival benned épít világokat

Benedek Csanád

2022.12.28.

6 perc

Az európai iskola képi világa egy emberben kicsúcsosodva. Ez Kilian Eng.

Ami először megragadott a munkáiban, az a játékban lévő világteremtés mélysége és részletei. Létezik egy egyedi jövő, egy világ, ami annyira ötletesen van felépítve, hogy beindítja a fantáziád, hogy továbbgondold. A fantáziadús szót erre találták ki. Szinte olyan, mintha minden egyes elkészített alkotás egy nagyszabású narratíva egy pillanata lenne. A tudatodban áll össze a kép.

Eng Land
Rejtélyes és villogó fényekből teremtett organikus tájak alkotnak egységet tökéletes geometriájú épületekkel és steampunk esztétikájú, számunkra ismeretlen mechanikai szerkezetekkel. Szándékosan írtam összetett, halmozott mondatformában, ugyanis Kilian Eng rajzai elképesztően összetettek és eredeti építmények. Igen, egy rajz is lehet építmény. Eng rajzai a művészt szinte építészként mutatják be. Mint a mindentudó hang vagy egy Isten, amely egy saját teremtett világot irányít. Ahogyan látod a tájat, gyakran tükrözik vissza, a híres idézetet, hogy „A gép forog, az alkotó pihen.” A rendszer felállt.

A Kilian Eng grafikusművész által megalkotott víziók, bár sokszor digitálisak, mégis szinte vágysz rá, hogy analóg módon ki legyenek kinyomtatva. Organikus és lágy színei a francia sci-fi képregények világát idézik.

Gyakran sci-fiben utazik, de nem annak egy sajátos változatában – nincsenek borzalmak, inkább valami rejtély lapul meg képein. Elhagyatott vagy ismeretlen világok kalandra hívnak, hogy felfedezd. Ezt a gyermeki örömet is ki tudja bontani képein és bennünk. Kilian művészete túlmutat a sci-fi és a fantázia közönséges trópusain. Nem a végidő apokalipszisét képzeli el, hanem egy olyan jövőt, ahol az emberiség olyan világgá fejlődött, ahol a technológia és a természet összefonódik. Még a legsötétebb és legelidegenítőbb darabokban is van optimizmus és remény. Mondhatnánk akár hogy H. R. Giger ellentéte, mert neki meg van valami sejtelmesen gonosz és sötét az alkotásaiban.

Made in Eng
Kilian Eng 1982-ben született Stockholmban, Svédországban. 2010-ben szerzett diplomát a stockholmi Művészeti Egyetem Craft & Design szakán.
Kilian legtöbb alkotása digitális, a formátumot amúgy fejlesztgeti és kutatja is. Ennek ellenére nagyon sok analóg kézi rajzot is készít, sok alkotása meg is vásárolható.
Képein a határozott vonalvezetésű geometria, és az organikus formák gyakran előtérbe kerülnek. Képeivel szeret szürrealisztikus hatást kelteni. Eng titka, hogy olyan látványt teremt, olyan alternatív valóságba helyezi szereplőit, amely felkelti a nézőkben a további felfedezés és fantáziálás iránti kíváncsiságot.

Számomra egyetlen képben is el lehet mesélni egy történetet, igazából minden a néző
fantáziáján múlik. Emiatt senkire sem erőltetem rá az elképzeléseim magyarázatát,
sokkal jobb, ha különböző emberek számára mást jelenthet.” – Kilian Eng.

Amellett, hogy nagyon szabadon alkot, mégis megtalálta a hangot a multi oldallal is.
Ügyféllistája ennél már nem is lehet impozánsabb. Megrendelői közé tartozik a Disney, HBO, Heavy Metal képregény antológia, Marvel, MGM stúdió, Warner Bros., Red Bull, Sony Playstation, The New York Times, Fortune Magazine, Wired The Gaslamp Killer, Toyota Milan Records, Miami Horror, Waxwork Records.

Két könyve jelent eddig meg, az egyik 2013-ban, a másik 2017-ben, szóval nagyon érik a folytatás.

OBJECT 10 Works by Kilian Eng, Object 15: Kilian Eng

Munkáira leginkább a sci-fi és fantasy műfajában alkotó európai művészek hatottak, és hatnak a mai napig is. Ilyen, Moebius, Philippe Druillet, H.R Giger, C. S. Ezquerra, Pascal Blanché, ez utóbbiról írtunk is. Nagy vonalakban abban különböztek a franciák akár a japánoktól, vagy az amerikaiaktól, hogy tiszta vonalakkal, és elképesztően részletesen rajzoltak, építettek világokat. Az arab és gótikus építészet geometrikus ábrázolásának már-már hipnotikus részletességét vették át.
A képek mindent is meg akartak mutatni. Utánuk már nem lehetett ugyanúgy rajzolni vagy másoltad őket, ami iszonyat időigényes vagy lemaradtál, mert abban biztos lehetettél, hogy a franciák világot építenek, egy szimpla rajzból is. Ennek az iskolának a követője Eng is. Ezt a perfekcionista stílust nem olyan könnyű másolni, mint az elsőre tűnhet. Nem elég a puszta ábrázolás megtanulása, mindig van valami következetesen misztikus vagy másvilági ezeken a képeken. A színvilágot, a fények használatát már nem is említem.

Gyakran szeretek úgy gondolni a képeimre, hogy azok
egy film részeként játszódnak vagy valami hasonló.”

Nos, ez nemsokára meg is fog valósulni, ugyanis készül az első film, ami Kilian Eng vizuális terveit idézi.

Számos felületen „fantasy művésznek”, máshol „sci-fi művésznek” titulálják, ez a Mondo-plakátsorozatnak is köszönhető, ami legszélesebb körben mutatta be a művész rajzait. Kilian saját bevallása szerint – amit nem vesznek észre a kritikusok – alkotásaira nagy hatással volt a sok gyerekkori point and click játék. Azok a játékok, ahol furcsa környezetben sétálsz, és nyomokat keresel egy rejtély megfejtéséhez. A „The Dig”, a „Loom”, a „Monkey Island” és az „Another World” erős vizuális hatást gyakoroltak Engre.

Az egyetlen kérdés, hogy számít-e a megkülönböztetés a „művész” és az „illusztrátor” között? Kilian Enget nem lehet egyszerűen annyival elintézni, hogy jó illusztrációkat készít. Nem csupán egy céhes-céges iparos rajzoló. Bár abban sincs semmi szégyellnivaló.

A sci-fi egyik fontos aspektusa a más világok és az ismeretlen felfedezésére irányuló kíváncsiság. Kilian Eng világa erre a játékra hív bennünket. Furcsa, titokzatos rajzok, amik egy eltűnt Atlantisz felfedezésére csábítanak vagy egy ismeretlen új világra csodálkozhatunk rá. Kilian Eng képeit nézegetni maga a vizuális élmény.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Banksy, aki bevitte az utcát a gazdagok otthonába

NYC sötétedés után a taxi hátsó ülésén, avagy Weideman utazása a városi élet mélyére

A rejtőzködés művészete Liu Bolinnal

Herzog a streetfotó hercege

Demsky, a spanyol street art polgára és mestere

Louis Blanc: Öntestképek