Barion Pixel

Kilian Eng: az ember, aki a rajzaival benned épít világokat

Benedek Csanád

2022.12.28.

6 perc

Az európai iskola képi világa egy emberben kicsúcsosodva. Ez Kilian Eng.

Ami elsőként magával ragadott Eng munkáit látva, az a világteremtés mélysége és finom kidolgozottsága. Egy olyan egyedi jövő tárul elénk, amely mesterien van felépítve, olyannyira, hogy szinte azonnal megmozgatja a képzeletet, és arra ösztönöz, hogy tovább sződd a történetet. Ez az a jelenség, amire a fantáziadús szót kitalálták. Minden egyes alkotás szinte egy nagyszabású narratíva apró, de jelentős pillanataként hat, amely a tudatunkban válik teljessé.

Eng Land
Rejtélyes, vibráló fényekből szőtt organikus tájak harmonikus egységet alkotnak tökéletes geometriájú épületekkel és steampunk esztétikájú, ismeretlen mechanikai szerkezetekkel. Tudatosan választottam az összetett, halmozott mondatszerkezetet, hiszen Kilian Eng rajzai is hasonlóan komplexek és eredetiek, valódi építmények. Igen, egy rajz is lehet építmény. Eng munkái olyan szemléletet tükröznek, amely szinte építészként mutatja be a művészt, mintha egy mindentudó elme, egy teremtő Isten irányítaná saját világát. Ahogy a tájak kibontakoznak előttünk, gyakran idézik fel a híres mondást: „A gép forog, az alkotó pihen.” A rendszer felállt.

Kilian Eng grafikusművész által megálmodott víziók, bár gyakran digitális formában születnek, mégis szinte ellenállhatatlan vágyat ébresztenek bennünk, hogy kézzel fogható, analóg nyomatként láthassuk őket viszont. Organikus, lágy színviláguk a klasszikus francia sci-fi képregények hangulatát idézi meg.

Gyakran sci-fiben utazik, ám egy sajátos változatában, amelyben nem a borzalmak dominálnak, hanem egyfajta rejtély lengi be képeit. Elhagyatott vagy ismeretlen világok tárulnak elénk, amelyek kalandra csábítanak, hogy felfedezzük őket. Kilian képes megidézni azt a gyermeki örömöt, amelyet a felfedezés izgalma vált ki bennünk. Művészete túllép a sci-fi és a fantasy közhelyein: nem a világvége apokalipszisét jeleníti meg, hanem egy olyan jövőt, ahol az emberiség olyan világot hozott létre, ahol a technológia és a természet harmonikusan összefonódik. Még a legsötétebb, legelidegenítőbb alkotásaiban is ott rejlik az optimizmus és a remény. Kilian művészetét akár H. R. Giger ellentéteként is felfoghatjuk, hiszen míg Giger alkotásaiban sejtelmesen gonosz és sötét hangulat uralkodik, addig Kilian képeiben valami pozitív, életigenlő erő rejlik.

Made in Eng
Kilian Eng 1982-ben született Stockholmban, Svédországban. 2010-ben végzett a stockholmi Művészeti Egyetem Craft & Design szakán. Kilian alkotásainak túlnyomó része digitális technikával készül, melynek folyamatosan finomítja és kutatja lehetőségeit. Mindemellett számos analóg kézi rajzot is alkot, amelyek közül sok megvásárolható. Munkáiban gyakran hangsúlyos szerepet kapnak a határozott vonalvezetésű geometriai formák, illetve az organikus elemek. Képeivel szeret szürrealisztikus hatást kelteni. Eng titka, hogy olyan látványt teremt, olyan alternatív valóságba helyezi szereplőit, amely felkelti a nézőkben a további felfedezés és fantáziálás iránti kíváncsiságot.

Számomra egyetlen képben is el lehet mesélni egy történetet, igazából minden a néző
fantáziáján múlik. Emiatt senkire sem erőltetem rá az elképzeléseim magyarázatát,
sokkal jobb, ha különböző emberek számára mást jelenthet.” – Kilian Eng.

Amellett, hogy nagyon szabadon alkot, mégis megtalálta a hangot a multikkal is.
Ügyféllistája ennél már nem is lehet impozánsabb. Megrendelői közé tartozik a Disney, HBO, Heavy Metal képregény antológia, Marvel, MGM stúdió, Warner Bros., Red Bull, Sony Playstation, The New York Times, Fortune Magazine, Wired The Gaslamp Killer, Toyota Milan Records, Miami Horror, Waxwork Records.

Két könyve jelent eddig meg, az egyik 2013-ban, a másik 2017-ben, szóval nagyon érik a folytatás.

OBJECT 10 Works by Kilian Eng, Object 15: Kilian Eng

Kilian Eng művészetére elsősorban az európai sci-fi és fantasy műfajban alkotó mesterek gyakoroltak jelentős hatást, és ezek az inspirációk a mai napig is kiérződnek. Olyan mesterek, mint Moebius, Philippe Druillet, H.R. Giger, C.S. Ezquerra, és Pascal Blanché – utóbbiról már korábban is írtunk – mind jelentős befolyással voltak rá.

Nagy vonalakban abban különböztek a franciák akár a japánoktól, vagy az amerikaiaktól, hogy tiszta vonalakkal, és elképesztően részletesen rajzoltak, építettek világokat. Az arab és gótikus építészet geometrikus ábrázolásának már-már hipnotikus részletességét vették át.

A képek mindent is meg akartak mutatni. Ezek után már nem lehetett ugyanúgy rajzolni – vagy másoltad őket, ami hihetetlenül időigényes volt, vagy lemaradtál. Eng is ennek az iskolának a követője. Ez a perfekcionista stílus sokkal nehezebben másolható, mint amilyennek elsőre tűnik. Nem elég pusztán a technikai ábrázolást elsajátítani, hiszen mindig van valami következetesen misztikus vagy másvilági ezekben a képekben. És még nem is említettük a színvilágot és a fények használatát, amelyek szintén egyedivé teszik ezeket az alkotásokat.

Gyakran szeretek úgy gondolni a képeimre, hogy azok
egy film részeként játszódnak vagy valami hasonló.”

Nos, ez nemsokára meg is fog valósulni, ugyanis készül az első film, ami Kilian Eng vizuális terveit idézi.

Számos felületen „fantasy művésznek”, máshol „sci-fi művésznek” titulálják, ez a Mondo-plakátsorozatnak is köszönhető, ami legszélesebb körben mutatta be a művész rajzait. Kilian saját bevallása szerint – amit nem vesznek észre a kritikusok – alkotásaira nagy hatással volt a sok gyerekkori point and click játék. Azok a játékok, ahol furcsa környezetben sétálsz, és nyomokat keresel egy rejtély megfejtéséhez. A „The Dig”, a „Loom”, a „Monkey Island” és az „Another World” erős vizuális hatást gyakoroltak Engre.

Az egyetlen kérdés, hogy számít-e a megkülönböztetés a „művész” és az „illusztrátor” között? Kilian Enget nem lehet egyszerűen annyival elintézni, hogy jó illusztrációkat készít. Nem csupán egy céhes-céges iparos rajzoló. Bár abban sincs semmi szégyellnivaló.

A sci-fi egyik fontos aspektusa a más világok és az ismeretlen felfedezésére irányuló kíváncsiság. Kilian Eng világa erre a játékra hív bennünket. Furcsa, titokzatos rajzok, amik egy eltűnt Atlantisz felfedezésére csábítanak vagy egy idegen új világra csodálkozhatunk rá. Alkotásai egyszerre mutatnak vissza a múltba, miközben a jövőt kutatják, és új látásmódot kínálnak egy olyan világra, amely egyszerre idegen és ismerős.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Fénybe zárt pillanatok a Balkánon innen és túl

Anton Gudim nyakatekert világa

Arthorror: az Insta fényesen ragyogó sötét oldala

Glen E. Friedman fotóöröksége: rap, gördeszka és punk – minden, ami hardcore

Ed Hopper – a mozi és a festészet kölcsönhatása

Bruno Pontiroli abszurd realizmusa