Barion Pixel

Matt Crabe és az elszabadult téboly

Benedek Csanád

2024.02.07.

4 perc

Number one agymenésben
Matt Crabe számomra olyan, mint Lázár Ervin meséjében Aromo, a fékezhetetlen agyvelejű ugrifüles. Másrészről egy szabadfoglalkozású szabadgondolkodó grafikus, aki látszólag totálisan agyalágyult, de azt legalább konzisztensen teszi. Következetesen ellentmondásos, összetételében mégis egységes. Elnézve őt, úgy tűnik megéri sarkosnak lenni a négyszögletű kerekerdőben. Ugyanis, ha van stílusod, kitűnsz a tömegből. Így nem csoda, ha Crabe sokkal jobban profitál munkáiból, mint a nála lényegesen népszerűbb Instasztárgrafikusok. Egyszerűen azért, mert a termékeit veszik, mint az abszintos cukrot. Amolyan kőkorszaki szakisan, mint Romhányi, a rímhányó, azt mondanám: Nagymenő agymenő.

Sakk-matt Crabe

Matthew Charles Crabe kimondottan termékeny srác. Festményeket, nyomatokat, rajzokat, fanzine-eket, könyveket, kitűzőket, pólókat és óriási függő papírdémonokat készít. (Munkáinak bizonyos vetületeit sajnos nem tudjunk bemutatni, mivel a Fácse még a rajzolt erotikát se engedi a platformján eljuttatni hozzátok.)

Matt Crabe illusztrációs munkái közül a „Heaven’s favorite man (Mennyek kedvenc embere) olyan látványos és megdöbbentő, hogy kiveri a biztosítékot. Keressetek rá! Alkotásai egyszerre idézik a legendás Robert Crumbot, a hetvenes évek pszichedelikus művészetét, és a punk-trash metál albumborítók esztétikáját.

Crabe bonyolult neonszínű Day-Glo színű szörnyeket, ragadozó démonokat és torz szuperkorcsokat ábrázol, akik úgy bomlanak ki a tudatából, mint valami furcsa, megmagyarázhatatlan lények egy véget nem érő rémálomból. Rajzaiban összeköti a kócos gyerekkori rajzfilmfigurákat a genitáliák és testi funkciók rajzolgatásának infantilis jókedvével.

Asbury Parkban, New Jersey államban élő Crabe „a menny kedvenc emberének” nevezi magát is, lévén a tudat, hogy a festésből, grafikából meg tud élni, hatalmas mázli, mert óriási a konkurencia, akik a tetejébe még tehetségesek is. Véleménye szerint az úgynevezett magas művészetben sok a bullshit, a felfújt kurátorkedvenc-sztár vagy az életút-hype. Ellenben a kis grafikusok és a kortársak között nagyon sok kimagasló alkotó találhatunk. Itt a 4BRO Art szekciójában elsődleges célunk, hogy megmutassuk mennyire élő és virulens a kortárs képzőművészet és street art.

Nemcsak a festményeken találhatók magával ragadó részletek, hanem a szerző által feltöltött művek leírásai is elég vadak.

A „Demon Radiating an Intense Ghost of Feline Energy (A démon a macskaenergia intenzív szellemét sugározza)” című kép például a következő aláírást tartalmazza: „Ez egy festmény, amely egy démont ábrázol, aki olyan sok macskalelket evett meg, hogy átalakul a macskamumussá. Nem az éhség gyönge nyávogása, hanem egy nőstény macska rémisztő mély kiáltása olyan heves forró intenzitással, hogy felrobban tőle az üveg, szétesik a jégsapka, és a babák gyenge kis puha agya véres pudinggá olvad, miközben szenderegnek. Ha megismerjük mindazt, amit megismerhetünk, amiről azt hittük, hogy értjük a világ működését, na, az a legnagyobb tréfa lesz, amit az istenek valaha is játszottak velünk.” Khmm, okéééé…

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bicicleta Sem Freio: a fék nélküli brazilok, akik elvarázsolták a világot

Egy darabka Kanada – a jég hátán, horgászkabinba zsúfolva

Aki először kukoricázott a törvénnyel: Cornbread, az első graffitis

Travis Chapman és az amatörizmus dicsérete

Banksy, aki bevitte az utcát a gazdagok otthonába

NYC sötétedés után a taxi hátsó ülésén, avagy Weideman utazása a városi élet mélyére