Barion Pixel

PAUSE II – Morál és vibe

Sobek

2021.04.29.

5.5 perc

Arról, hogy mekkora károkat és átalakulást okozott a nagy szórakozóipari pause írtunk már röviden itt, a következő fejezetben egy még ennél is komolyabb téma kerül kifejtésre, ami eléggé megosztja az előadóművészek közösségét.

A globális leállás üteme nem állandó, az esetszámok hullámzása miatt számtalan helyen próbálkoznak a szórakozóhelyek újranyitásával, sőt több olyan helyszín is van, ahol bizonyos klubok be sem zártak. (pl. Kijev) A folyamatos menetben lévő kisebb-nagyobb sztárok egyértelműen foglaltak állást a védekezés fontossága, és az előírások betartása mellett, de az életmódjuk radikális átalakulása egyúttal komoly morális kihívásokat is hozott. Mikor léphetek fel legközelebb? Lesz -e fesztiválszezon még valaha? Keressek új elfoglaltságot? Ezek a kérdések egy bizonyos ismertségi szint felett irrelevánssá válnak.

Marokkó, Egyiptom, Zanzibár, Tunézia, Ukrajna, Miami, India, Mexikó csak néhány azok közül a lokációk közül, ahol rövidebb-hosszabb ideig meg sem állt az éjszakai élet, és bár eltérő szabályokkal, de a pandémia előtti időkre emlékeztető fizetős bulikat tartottak, és tartanak ezen a hétvégén is. A vírusszakértés mélységeit mellőzve is furcsának hat ez a többszörös karanténban és kijárási tilalomban edzettek számára, hát még azon überkorrekt és türelmes előadóknak, akik szigorúan tartják magukat ahhoz a koncepcióhóz, miszerint amíg vírus van, addig nem hajlandóak fellépést vállalni.

Marokkó, Egyiptom, Zanzibár, Tunézia, Ukrajna, Miami, India, Mexikó
csak néhány azok közül a lokációk közül, ahol rövidebb-hosszabb
ideig meg sem állt az éjszakai élet.

A sztárokra éhes közönség, az agresszív bookerek, és a bevétel nélküli ügynökségek háromszögében pattogó DJ-k számára nagy kihívást jelent ez az állapot; a nagy nevek törvényszerűen nagy tömeget is vonzanak, amit a különböző platformokra kiszivárgó vagy direkt kikerülő buli videók még egy lapát fomoval pakolnak meg a kimaradók számára. A lehetőségek adottak, nézzük ki, hogyan élt velük, és milyen reakciókat szültek ezek.

Az előadók többféle stratégiával kezelik a pandémia alatti gigeket amelyekre háromféle mintázat vált általánossá. Az elhallgatók tisztában vannak az ilyen fellépések veszélyeivel és a vegyes megítélésükkel, ezért a saját felületeken egyáltalán nem kommunikálják azokat, ilyen pl. Andhim.
A fatalisták felvállalják a nyilvánosságot, és semmit sem rejtenek el a kíváncsi szemek elől; az elmúlt évben Peggy Gou, Nastia, Innella, Dixon, Colyn, Mathame Luciano vagy Denis Sulta éltek a lehetőségekkel, és a világ számos pontján szórakoztattak kisebb-nagyon tömegeket. A harmadik egy egészen különleges stratégia, amit ismereteim szerint csak egyik cikkünk főszereplője Solomun követ; bár folyamatosan játszik Tulumban, és más helyeken is felbukkant, a fotó és videó készítés szigorúan tilos minden bulijában. Az ennek ellenére kiszivárgó felvételek kínos és komikus jelenetei a telefont kezelőnek integető melodic pápával már felszántották az internetet, ami elsősorban az eredetileg black lives matters mozgalmat támogató felületként létrejött @businesstechno accountnak is köszönhető.

A berlini, és a szcénát jól ismerő szereplők által üzemeltett oldal a teljesség igénye nélkül veszi számba a plague rave-nek keresztelt bulikat, és világít rá vélt, vagy valós morális kérdésekre. Mennyire etikus a több tízezer eurós gázsival első osztályon utazó sztároknak minden kínálkozó lehetőségre lecsapni? Felelőtlen viselkedés -e a helyi, jellemzően fejlődő országok beli közösségek iránt elvállalni a többezer fős rave-eket? Miért nem tudják kivárni a pandémia végét a luxuskéglikben ezek a sztárok a többséggel egyetemben? A kérdéskör rendkívül komplex, és több neves előadó – Bicep, Dave Clarke, Butch – mellett az összes releváns platform – mixmag, djmag, attack mag, resident advisor stb. – is foglalkozott a kérdéssel.

Mennyire etikus a több tízezer eurós gázsival első osztályon utazó
sztároknak minden kínálkozó lehetőségre lecsapni?

A kissé hipokrita előadók mellett a tavaly ősszel 750.000 fonttal megsegített Resident Advisor oldal reakciója mindenképpen ide kívánkozik még; bár a jegyértékesítésre is specializálódott website a fent említett tulumi partikra is forgalmazott belépőket a pandémia teljes ideje alatt, de csak 2021 márciusában állította le egy teátrális kommunikációval megtámogatva a mexikói buliközpont jegyeladásait.

Annak ellenére, hogy a @businesstechno igyekszik minden nagyobb névre ráhúzni a vizes lepedőt, és közvetlen kapcsolatot kimutatni a felfutó esetszámok, és a hatalmas tömegrendezvények között, a kép ennél sokkal árnyaltabb és összetettebb. Minden bizonnyal mérettől függetlenül van kockázata az összes ilyen rendezvénynek, de az ezzel kapcsolatos teljes felelősséget a headlinerek fejére olvasni talán kicsit túlzás lenne. A hosszú bezártság és tétlenség a stabil anyagi biztonság ellenére is kihívást jelent, amelyre mindenki vérmérséklet szerint reagál. Ne ítélj, hogy ne ítéltess; a plague rave specialistáknak nem a berlini megmondóemberekkel, hanem felsőbb erőkkel lehet majd egyszer elszámolni valójuk.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról