Barion Pixel

SAIL Amsterdam: Jöttünk, láttunk, visszahajóznánk?

Benedek Csanád

2022.11.07.

10 perc

Láttál már sci-fit, amikor a dimenziókapu hirtelen megnyílik és a mi világunkban jelennek meg teljesen más korból származó fura űrhajók? Vagy amikor az időben előre küldenek egy régi hajót? Nagyjából ez elevenedik meg a SAIL Amsterdamon, mintha a múltból csöppent volna elő egy nagy flotta. El lehet képzelni milyen rémisztő lehetett annak idején, amikor feltűnt az igazi Armada!

A SAIL Amsterdam egy ötévente tartott tengerészeti esemény Amszterdamban, Hollandiában. A világ minden tájáról „magas hajók” keresik fel a várost, hogy kikössenek annak keleti kikötőjében. A 2020-as rendezvény a világjárvány miatt elmaradt. Ennek ellenére érdemes beszélni róla, mert egy nagyon különleges időutazás. A „magas hajó” egyébként egy kifejezés. Elsősorban a nagy, hagyományosan szerelt, több árbocos vitorlásokra értik. A népszerű modern magas hajótornyok közé tartoznak a vitorlás szkúnerek, klipperek, brigantinok, brigek és barquek. Nálunk még szavak sincsenek sokszor bizonyos hajótípusokra. A „magas hajó” fogalmat ma már konkrétabban is meghatározhatja egy szervezet, például verseny vagy fesztivál esetében. Ilyen hajókat mozgatni és irányítani külön tudomány.

Hajós kultúrák, a világ meghódítói

Felelősség és hozzáértés
Ritkán esik szó róla, de viszonylag kevés olyan ország van, aminek nincs tenger vagy óceán kapcsolata. Magyarország ilyen, ezek az országok egyébként kutatások által is mérten sokkal jobban be vannak zárva a saját kis kultúrájukba. Ismerős? Van egy világ, a hajózás világa, amihez szervesen kevéssé kapcsolódunk, bár van egy Fa Nándorunk, és egy veszélyes történelmi vizeken kormányzó tengernagyunk. De ismeri a magyar átlagember Kenessey Albertet, a hajózási szakembert? Nem. Máshol ez a szaktudás élet és halál kérdése volt. A kereskedelem az adott ország kultúrája ezer szállal kapcsolódott a tengerészethez.

Kutatások mutatták azt is ki, hogy például pont a Hollandoknál a demokrácia azért is lett magas színvonalú,
mert az elvet már régen is értették. A kompetencia, hozzáértés alapú társadalom fontos volt nekik. A hajókon
nem működött az uram-bátyám rendszer, nem lehetett benyomni a rokont. Élet-halál kérdése volt, ki lesz a kapitány, a kormányos, a fedélzetmester. Az egész város vagyonát vitték, hogy kereskedjenek vele.

Így, aki rátermett volt, hamar kapott lehetőséget és bizonyíthatott. Már 15 éves korban megkezdték a fiatalok kiképzését, mert a navigáció tudománya és ezen régi hajók működtetése egy fél élet tudását igényelte.

Ma ezen tengerek melletti kultúráknak hatalmas tudása halmozódott fel a hajózás terén, és ennek a kultúráknak a nagy találkozója az 1975 óta létező 5 éves seregszemle. Itt tényleg megjelenik mindenféle fajtájú és formájú hajó. Kis vitorlásokkal, bárkákkal is lehet csatlakozni és ettől szép ez a rendezvény.
A legérdekesebbek persze a régi hagyományos vitorlások megjelenése, amiknek a működtetése még a modern technika mellett is elképesztő szakértelmet igényel.

Hajóvonták találkozása tilos?

Közlekedési dugó a tengeren
Az eseményt 1975-ben Amszterdam megalapításának 700. évfordulójának megünneplésére szervezték „Sail Amsterdam 700” néven. Ez vezetett a Stichting Sail Amsterdam/Foundation Sail Amsterdam létrehozásához. A „Quinquennial Maritime” egy kifejezés, amit leírni se könnyű, hát még megszervezni. Az ötévente tartandó különleges hajótalálkozóra vannak olyan hajók, amik már egy évvel előtte elindulnak a világ másik feléről, hogy a nyitóünnepségre ott legyenek. Volt olyan, hogy pont a megérkezés előtt futott zátonyra egy hajó vagy egyszerűen nem volt szél és lekéste.

Az első SAIL Amsterdam ünnepségen, mert ez tényleg az, a hajós élet ünnepét jelentette, 21 országból több mint 850 hajó vett részt. El tudjuk ezt képzelni milyen látvány lehet és micsoda logisztikát igényel?

SAIL Amsterdam 1975.

A SAIL Amsterdamon 1980-ra körülbelül 1000 vitorlás hajó jelent meg. A résztvevők között volt a Szovjetunióból a Kruzenshtern, a lengyel Dar Pomorza, a Bahamákról származó Sea Cloud, a német Gorch Fock és a Sir Winston Churchill is. Azt érteni kell, hogy sok kis egymás mellett létező univerzum van, a hajósoké is ilyen. Mi szárazföldi patkányok ezt nem érthetjük, de a tengereken össze kell kovácsolódni. Ennek az ünnepe az ötévente tartott SAIL Amsterdam.

Bármennyire is látványos és furcsa lesz elsőre, mintegy 15 évig, vagyis három találkozóig, nem volt a közönség számára nyilvános ez az összejövetel, vagyis nézni nézhették, de nem lettek bevonva.

A mai típusú közönségbarát SAIL Amsterdam 1990 óta létezik. Az 1990-es esemény során már korlátozott számú látogató tartózkodhatott néhány vitorlás hajón. Az embereket érdekelték a régi hajók, a 1995-ös rendezvényen már több mint 2 millió nem tengerész résztvevőt is kíváncsi volt a túlméretezett csónakokra. Elképesztő látvány nézni a világ minden részéről összegyűlt és idekormányzott hajók seregszemléjét.

SAIL Amsterdam timelapse

Elképzelhetjük milyen nehéz ezt összehozni, hogy ne legyen közlekedési dugó a holland csatornákban. Természetesen volt is. A 2005-ös behajózás során már olyan sok hajó érkezett, hogy káosz alakult ki a vízen. Ekkor már három millió ember volt kíváncsi a hajós felvonulásra.

Hivatalosan akkor 21 magas hajó vett részt, de összesen több mint 50, legalább 3 árbocos hajó volt jelen. Számos hajómásolat, több száz klasszikus vitorlás és gőzhajó, valamint néhány modern tengeri hajó is. Most először jött el több modern jacht és egy tengeralattjáró. A modernek tömeges megjelenése zavart okozott a rendszerben.

Az első napon a hajók IJmuiden tengeri zsilipjénél gyűlnek össze a behajózásra „Sail In” vagy „Parade of Sail” nevű seregszemlére, az esemény zászlóshajójának vezetésével. 2005-ben ez volt a Stad Amsterdam (Amszterdam városa nevű hajó), amelynek először Amszterdamot kellett volna elérnie, de zátonyra futott Willem Alexander holland trónörökössel a fedélzetén. Természetesen ennek ellenére nagy buli volt, csak annak az érzékeltetésére írtam le, hogy milyen komplex dolog is a navigálás. Az esemény megrendezése körülbelül 7,5 millió euróba került akkor.

Az utolsó rendezvény 2015-ben volt, a 2020-as elmaradt a járvány miatt. A 2025-ösön hatalmas felvonulás lesz, hiszen 10 éve várják már a tengeri medvék.

A hajókról
Elég annyit mondanom, hogy itt olyan hajók jelennek meg, amelyeknek Wikipédia-oldaluk van, és vele együtt komoly történelmük. Sok hajó egyszerre egy mozgó múzeum, az élő történelem. Jó néhány országnak a hajója a jelképe is egyben, így a történelmi múlt presztízseként is fenntartják a költséges hajókat. Nem beszélve arról, hogy ezek oktató és bemutató hajók is, ahol megelevenedik a történelem. Kezdve azzal, hogy a híres-hírhedt 1602-ben alapított Holland Kelet-indiai Társaságnak, a VOC-nak is van hajója, amely állandó tagja a felvonulásnak.

Híresebb hajók, vagyis mozgó történelmek
117 méter hosszú STS Sedov, korábban Magdalene Vinnen II (1921–1936) egy négyárbocos, amely közel 80 évig volt a legnagyobb üzemben lévő hagyományos vitorlás hajó. Az eredetileg német teherhajónak épített Sedov ma vitorlás oktatóhajó, amely az orosz tengerészeti egyetemek kadétjait képezi ki. Kiváltságos házigazdaként rendszeresen részt vesz a nagy tengerészeti nemzetközi eseményeken, és rendszeres résztvevője a The Tall Ships Races-nek is. A második világháború után került orosz állami tulajdonba – 1945. december 20-án a britek átadták a hajót a Szovjetuniónak háborús jóvátételként. Szintén híres hajó, csak az Amerigo Vespucci az olasz haditengerészet (Marina Militare) magas hajója. Hazai kikötője La Spezia, iskolahajóként használják.

STS Sedov

Az SV Tenacious meg azért érdekes, mert egy régi, de mégis modern fából készült vitorlás oktatóhajó, amelyet kifejezetten régi technikák alapján terveztek az 1990-es években. Amikor 2000-ben elkészült, ez volt a legnagyobb fahajó, amelyet az Egyesült Királyságban több mint 100 éve építettek.

SV Tenacious

A már emlegetett Stad Amsterdam egy háromárbocos klipper, amelyet Amszterdamban, Hollandiában építettek 2000-ben. A hajót Gerard Dijkstra tervezte a 19. század közepén épült Amszterdam fregattról mintázva, de nem a másaként. A fő különbség az, hogy a hajótest acélból készült. A hajó a múlt legkiválóbb tulajdonságainak ötvözete, modern technikával felszerelt és megépített, de klasszikus klipper.

Stad Amsterdam

Érdekesség, hogy a környező országoknak is van hajós múltjuk, így a lengyelek és a románok is rendszeren részt vesznek ezen az eseményen. A 110 méter hosszú tekintélyt parancsoló Dar Młodzieży (Fiatalok ajándéka) egy lengyel vitorlás oktatóhajó, ahol minden a hagyományos módon működik. A 81 méter hosszú patinás és stílusos Mircea egy háromárbocos, amelyet 1938-ban Hamburgban épített a Blohm&Voss hajógyár a román haditengerészet kiképzőhajójaként.

Dar Młodzieży
Mircea

2025? Kerek évfordulók
A SAIL Amsterdam 2025 a sorozat tizedik rendezvénye lesz, és 2015 óta az első, mivel a 2020-as eseményt törölték. Ez lesz az Amszterdam városának 750. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségek egyik fő eseménye. Szintén 50 éve lesz, hogy a SAIL Amsterdam első össznépi hajós felvonulása létrejött. Reméljük, hogy aktuálpolitikai viharai addigra elvonulnak, és ahogy eddig is, együtt vonul be a sok hajó a közös béke jelképeként.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Michael Jordan tizenkettesben

Ryan Sheckler és a siker ára

Karnyújtásnyira a nagy fehértől

Rodney Mullen – Az ember, aki újra feltalálta a gördeszkát

Végtisztesség a felhők felett

Miért emelkednek a gördeszka lapok árai?