Barion Pixel

STAX kiadó, ahol a lélek zenéje született

Benedek Csanád

2024.06.21.

23 perc

STAX, a soulzene fellegvára
A Stax kiadó neve nekünk nem mond sokat, ezzel szemben Amerikában valódi intézményesült legendának számít. Szimbolikája annyira túlmagyarázott, hogy a címkézés és a bálványkép gyakran elhomályosította a valóságot. Mondjuk ki rögtön az elején: ha a fekete zene iránt érdeklődsz, ne a Motownnal kezdj. Az inkább a nyálasabb verzió. A Stax olyan volt, mint nálunk a század eleji Nyugat folyóirat. Véletlenül korszakos zsenik egy helyen, egy városban találkoztak, és létrehoztak egy olyan hangzást, amely az 1960-as évek élvonalává vált, és a mai napig befolyásolja Amerikát, sőt tágabb értelemben az egész világ zenei ízlését. Az 1960-as években Memphisben a Stax a legtehetségesebb, nagyrészt fekete fiatal zenészeket hozta össze, akik mertek saját zenét készíteni. A film ezt a zenei forradalmat mutatja be, de egyben a rasszizmus, a személyes tragédiák és a vállalati kapzsiság történetét is. A dokumentumfilm, a „Stax: Soulsville USA”, világpremierje 2024. március 10-én volt a South by Southwest fesztiválon, ahol elnyerte a Közönségdíjat, majd ezt követően az HBO is műsorára tűzte.

Stax: Soulsville U.S.A. | Official Trailer | HBO

A Stax nem a „mi lett volna, ha”, hanem sokkal inkább az, hogy „mi lett volna, ha nem bxxxák szét” története, amelyben képet kaphatunk a zeneipar jó és rossz oldaláról. Álmok, kitartás, tragédia és diadal. All in, dupla vagy semmi minden tét ellenében. Megszületik a soul, de a fehér Amerikának nincs lelke hozzá.

Stax, az mi?
A Stax Records egy amerikai lemezkiadó, amelynek székhelye a Tennessee állambeli Memphisben található. A kiadó 1957-ben Satellite Records néven indult, majd 1961-ben változtatta nevét Stax Records-ra. Kezdetben a Satellite főként rock ’n’ roll és country lemezekkel foglalkozott, de a blues irányából nyitott a fekete zene felé is. Fontos megérteni, hogy kezdetben a tulajdonosok teljesen fogalmatlanok voltak a fekete zenével kapcsolatban, és a korai rhythm ’n blues vagy jazz műfajokat sem ismerték. Ezen zenei stílusokkal kapcsolatos ismereteiket a kiadó működése során fokozatosan, lépésről lépésre sajátították el. A kiadót két testvér, Jim Stewart és Estelle Axton (a STewart és AXton nevek összevonásából = Stax) alapította. Érdekes egybeesés, hogy a Stax név hasonlít a magyar „stex” szlengszóhoz, ami pénzt jelent, és az angolban a „stacks” is pénzkötegeket jelent. Amikor a kiadó sikeres lett, gyakran nevezték magukat „Stax, the Sound of Money”-nak. Szóval a kiadónak volt egy ilyen zsargonbeli áthallása is, ami a nevét a többi kiadónál vagányabbá tette.

Estelle Axton és Jim Stewart – 1960. Fotó: Charlie Gillett

A Stax jelentős hatással volt a southern soul és a memphisi soulzene kialakulására, külön kihangsúlyozva, hogy nem csupán részesei, hanem meghatározói voltak ezeknek a műfajoknak. Ezt gyakran alulértékelik, holott óriási jelentőséggel bír. A Stax emellett gospel, funk és blues felvételeket is kiadott, így bátran kijelenthetjük, hogy az egyik legizgalmasabb repertoárral rendelkező kiadó volt. Számos etnikailag integrált banda szerepelt náluk, beleértve a kiadó házi zenekarát, a Booker T. & the M.G.’s-t, a Bar-Kays-t, valamint itt kezdte karrierjét Isaac Hayes is.

A déli államokban, különösen a hatvanas években, ritkán fordult elő, hogy feketék és fehérek egyenrangú félként közösen zenéljenek. Memphisben a faji viszályok és feszültségek idején, a Stax volt az egyetlen kiadó, aki ezt fel merte vállalni. Rob Bowman zenetörténész szerint a kiadó által használt stúdió, felszerelés és az összeszokott dalszerző csapat egy könnyen azonosítható hangzást eredményezett. Ez a hangzás a fekete gospel, a blues és a country alapjaira épült, és a rhythm and blues korai formájaként, valamint déli soulzeneként vált ismertté (nem a mai pop R&B-re kell gondolni).

A családi soul története

A Satellite Records-ot 1957-ben Memphisben alapította Jim Stewart, és kezdetben valóban egy garázsban működött. A kiadó korai cuccai country, rockabilly lemezek és popszámok voltak, amelyek Stewart akkori ízlését tükrözték.

Jim látta a lehetőséget a vállalkozásában, de tudta, hogy befektetésre van szükség ahhoz, hogy sikeres legyen. Megpróbált kölcsönt felvenni a bankoktól Memphisben, de amikor előadta, hogy fekete közönségnek szeretne lemezeket eladni – mert meggyőződése szerint ők is szeretik a zenét és többet költenek rá, mint a fehérek –, egész egyszerűen kinevették. Jim szerint a zenéje a fehér amerikaiaknak is tetszeni fog, és erre építette volna kiadója koncepcióját. Azonban miután nem kapott pénzügyi támogatást, 1958-ban végül nővére, Estelle Axton lépett be csendestársként. Jelentős pénzügyi kockázatot vállalva elzálogosította családi házát, hogy 2500 dollárt (2024-ben ez 26 400 USD) fektessen a cégbe. Stewart, aki a The Veltones és Rufus & Carla megjelenései előtt szinte semmit sem tudott a fekete zenéről, gyakran hasonlította magát egy vak emberhez, akinek hirtelen feltárult egy hatalmas világ. Ahhoz, hogy megértsük, honnan indultak és hová jutottak 5-6 év alatt, érdemes meghallgatni ezeket a korai felvételeket. Ezekből nőtt ki a funk, soul és R&B zsenialitása. Semmi sem adott magától; minden siker mögött kemény munka és kockázatvállalás áll.

The Veltones: Fool In Love (1959)

Carla & Rufus Thomas: ‘Cause I Love You

1962-re elkészültek azok a felvételek, amelyek révén a Stax egy kis regionális kiadóból a Motown és az Atlantic mellett funk-soulerőművé válhatott.

Az 1960-as évek hátralévő részében a Stax működését számos egyedi tényező segítette. A kiadónak saját lemezboltja, stúdiója, előadói és repertoárrészlege (A&R) volt, valamint egy házi zenekara, amely rendszeresen egyeztetett Stewarttal a kiadásra kerülő lemezekről. Stewart irányította a hangstúdiót, míg Axton vezette a Satellite lemezboltot, amelyet egy mozi régi előcsarnokában hoztak létre. A Satellite-ben különféle kiadók lemezeit árulták, így a Stax munkatársai első kézből értesültek az ország különböző zenéinek alakulásáról, és azt is pontosan látták, melyik zene fogy a legjobban. Így nemcsak befolyásolni tudták a zenei trendeket, hanem követni is. Később pedig már ők diktálták.

A lemezbolt gyorsan a helyi tinédzserek népszerű találkahelyévé vált, és így a Stax számára is ideális terepet nyújtott arra, hogy potenciális kislemezeket teszteljen. Az új, gyakran még kiadatlan zenék demóverzióit játszották le, hogy felmérjék a vásárlók reakcióit. Ez akkoriban elképesztően modern és teljesen organikus megközelítésnek számított. Emellett a lemezbolt rendszeres munkát biztosított sok fiatal tehetségnek, akik még nem tudtak megélni a zenéjükből, ezért ott dolgoztak.

Robert Gordon 2013-as könyvében, a Respect Yourself: Stax Records and the Soul Explosion-ban, kiemelte Estelle Axton fontosságát. Gyakran „Miz Axton”-nak vagy „Lady A.”-nak nevezték, és a Stax sztárelőadói tisztelték, valamint anyafiguraként tekintettek rá. Bár nem volt formális képzettsége vagy tapasztalata a marketing terén, tévedhetetlen ösztöne volt a zene iránt, és számos értékes javaslatot tett a fiatal dalszerzőknek és zenészeknek. Booker T. Jones inspirálóként jellemezte Estelle-t: „Egyszerűen szerette a zenét, szerette az embereket. Mindig felhozott minket oda [a lemezboltba], hogy hallgassunk, csak úgy lemezeket. Kétlem, hogy Estelle Axton nélkül lett volna Stax Records. A teljes Stax-névsort bátorította a pult mögül.”

Estelle Axton – 1968. Fotó: Stax Musem
Estelle Axton. Fotó: Roy Cajero

Így főzött a Stax

A kiadó esetében mindenki kiemeli a sajátos hangzást, amit a stúdió, a technika és a zenészek együttesen hoztak létre. A Stax házi stúdióbandájának munkamódszerei szokatlanok voltak a korabeli populáris zenei felvételeknél, és ez keltette fel az Atlantic Records-os Jerry Wexler érdeklődését is, ami végül nem sült el túl jól.

Abban az időben a legtöbb nagy lemezkiadónál bevett gyakorlat volt, hogy a kiadó személyzeti producere vagy az A&R menedzsere stúdiót bérelt, és minden felvételnél más zenészeket alkalmaztak. Az egész nagyon profi és drága volt, így minden pontosan ki volt matekozva. Ezek a „pénzcsináló zeneipari szakszervezeti ülések” rendre szigorú menetrend szerint zajlottak A stúdió és a vezérlőterem között szigorú válaszvonal volt.
Ezzel szemben a Stax felvételei addig tartottak, amíg szükséges volt, a zenészek szabadon mozoghattak a vezérlőterem és a stúdió között. Bárki belehallgathatott és közreműködhetett, mindenki szabadon tehetett javaslatokat és részt vehetett a dalok végső elrendezésében. Ezek az úgynevezett „head-végső elrendezések” során a zenészeknek nem szabták meg pontosan a feladatukat, és semmit sem dolgoztak ki előre. Variálgattak, kísérleteztek, ültek rajta, szó szerint kiköltötték a dalokat.

Sam Moore, Isaac Hayes, Andrew Love, Wayne Jackson, Dave Prater, Jim Stewart és Steve Cropper. Stax Records studio – 1970. Fotó: Stax Museum

Jerry Wexler jelen volt Rufus Thomas Walking the Dog című számának létrehozásánál. Ez a dal tulajdonképpen egy freestyle volt, a végleges változata is az egyik ilyen verzió kidolgozása. Wexlert lenyűgözte az előadás laza, improvizatív hangulata, valamint az, ahogy Thomas és a zenészek közösen dolgozták ki és rögzítették a dalt: Thomas egyszer-kétszer áténekelte az ott helyben kiötlött számot, a zenekar verziókat talált ki és megszólaltatta a ritmust. Később meghallgatták és átdolgozták a felvételt a javaslatok alapján. Így jött létre egy különleges szimbiózis a producer és a ritmusszekció között. Valóban valami új született: a produkciónak lelke volt.

Rufus Thomas: Walking The Dog (1963)

A Stax sikerének egyik kulcsfontosságú tényezője maga a stúdió volt. A Memphisben található hangstúdió egy átalakított mozi helyére került, amelynek padlója még mindig lejtett, ahol a moziszékek sorakoztak. Ez a kiegyensúlyozatlan tér akusztikus anomáliát eredményezett, amely a felvételeken is érzékelhető volt, gyakran öblös, mély, mégis nyers hangzást adva a zenének. A soulzene történésze, Rob Bowman szerint a hangzás annyira egyedi volt, hogy a soulzene rajongói gyakran már az első hangokból felismerhették, hogy egy dalt a Stax stúdiójában rögzítettek.

A Stax sajátos működését jól példázza az együttműködésük az akkor már sztárnak számító Wilson Pickett-tel. Az Atlantic kiadó külön fizetett a Staxnek, hogy Pickett számára készítsenek Stax-hangzású dalokat. Bár a munkamenet során két szám is született (a „634-5789” és a „Ninety-nine and a Half (Won’t Do)”), Pickett főnökösködő és mindenkibe belemaró viselkedése komoly feszültséget gerjesztett a stúdióban. A session zenészek végül konkrétan kisétáltak a stúdióból. A végső pont akkor következett be, amikor Pickett követte őket a szabadba, és fejenként 100 dollárt (mai értéken kb. ezer dolcsi) ajánlott fel nekik, hogy visszamenjenek és befejezzék a dalokat. Ennek eredményeként a feldühödött zenekar később őszintén megmondta Jim Stewartnak, hogy többé be ne hozza Pickettet a stúdióba.

Ez ma talán furcsának tűnhet, de akkoriban a zenészeknek, különösen a fekete zenészeknek kuss volt a neve.
Kizárólag a Staxben volt ilyen szabadság. Maga a Motown is katonásabb volt, a nagy kiadókról nem is beszélve.

A Stax-hatás
Abban a korszakban sok rádióállomás igyekezett elkerülni a részrehajlás vádját, ezért próbáltak minél több kiadót bemutatni. Ennek megkerülésére, a Stax, sok más lemezcéghez hasonlóan, számos leánykiadót hozott létre. Az 1961 végén alapított Volt Records volt a legismertebb Stax-leányvállalat, itt jelent meg többek között Otis Redding és a Bar-Kays. A Volt felvételeinek egy részét az Atlantic Records is kiadta, leányvállalatán, az Atco Records-on keresztül. Az évek során kiderült, hogy a Stax egyéb leányvállalatai közé tartozott az Enterprise, a Chalice (a gospelkiadó), a Hip, a Safice, a Magic Touch és az Arch is. Valójában ezek mind a Stax kiadványai voltak.

A helyzetet tovább bonyolította, hogy a későbbi jogutódok is beleavatkoztak a Stax sikerébe. Ha valahol azt látod a lemezeken, hogy Atlantic vagy Universal, az nem hamisítvány, hanem a Stax zenéit terjesztő nagy disztribútorok logója. Európában például a Polygram terjesztette a Stax zenéit. Miután a Stax megszűnt, a nagyobb cégek saját logójukat helyezték el a kiadványokon. A Fantasy Records tulajdonképpen teljesen átvette a Stax örökségét, megvásárolva annak katalógusát. Így tehát igaz a mondás: minden út Memphisbe, a Staxhez vezet, nem Rómába.

A pénz és a KKK árnyéka

Bár hatásvadásznak tűnik az alcím, abban az időben nemcsak a hatásra, hanem a feketékre is vadásztak, szó szerint. Ahhoz, hogy megértsük, milyen fontos kiadó volt a Stax, és mennyire sötét hely volt Memphis, elég a kiadó tragikus végére tekintenünk. Ha meg akarod tudni, mi volt a Stax, kérdezd meg a Beatles-t. Ők annyira Stax-fanatikusok voltak, hogy eredetileg ott akarták felvenni a Revolver című albumukat, amelyet sok kritikus a korszak és egyben minden idők egyik legjobb lemezének tartanak. Képzeljük el, mi lett volna, ha a soulmágusok is közreműködnek a Yellow Submarine létrejöttében.

Wignot filmjében Jim Stewart és Al Bell a legtöbbet mutató interjúalanyok. Talán a legmegindítóbb jelenet az, amikor Stewart kis híján sírva fakad, miközben leírja Shirley Brown gyönyörű hangját az 1975-ös Woman to Woman című szám felvételekor. Stewart volt a szám producere, és talán ez volt a Stax utolsó nagy slágere.

Shirley Brown: Woman to Woman

A két férfi sok tekintetben mintha egy érem két oldalát képviselte volna. Stewart, a halk szavú, zenében élő álmodozó, aki sajnálatos módon nem volt alkalmas az üzleti oldal irányítására, és Bell, a látnoki üzletember, akinek ambíciója olykor tönkretette az emberi kapcsolatokat. Álmodozókra és cselekvőkre egyaránt szükség van egy nagyszerű lemezkiadó létrehozásához, és a Stax sokáig az egyik legmerészebb kiadó volt.

Ekkoriban Memphis még mindig egy szegregált város volt. Sőt, a művészek körül is jó páran a helyi rasszizmus áldozatává váltak, a Stax stúdió egyfajta menedéket nyújtott számukra a való világ zűrzavara elől. Amikor beléptek a stúdióba, egyetlen cél vezérelte őket: hogy kiváló zenét készítsenek. Az 1967-es európai turné során a Stax művészei közül néhányan megdöbbentek a kedves vendéglátástól, amelyben Európában részesültek. Az Egyesült Államokban gyakran még a WC-t sem használhatták az adott fellépési helyszínen. Hazatérésük után nagyobb lett a szájuk is, és megkövetelték, hogy vegyék őket emberszámba.

Otis Redding

A Stax legnagyobb sztárja, Otis Redding, 1967-ben bekövetkezett váratlan halála és a kiadó trükkös terjesztési
szerződése az Atlantic Records-szal kisiklatta a soultrain. Az 1965-ös terjesztési szerződés értelmében az
Atlantic minden jogot, címet és érdekeltséget megszerzett, beleértve a sokszorosítási jogokat is.

Csakis kizárólag a kiadatlan felvételek maradtak a Stax tulajdonában. Külön misét megérne, hogy ezekből is évekig eléltek, annyira kiválóak voltak. Az pedig szintén külön figyelmet érdemelne, hogy milliókat kereső emberek miért nem olvassák el alaposan a szerződéseiket.

Stewart a Wexlerrel kötött eredeti szerződését egyfajta gentlemen agreementnek, úriemberek közti megállapodásnak tekintette, és amikor 1965-ben a forgalmazási megállapodást hivatalos szerződéssé alakították, elolvasás nélkül írta alá, így kimaradt a sorsdöntő tulajdonosi záradék. Stewart dühös volt, hogy az Atlantic – és Jerry Wexler – elárulta bizalmát, bár Wexler évekig ragaszkodott hozzá, hogy ő sem olvasta el a szerződést. Úgy tűnik, ezek a déli urak nem olvasnak, na.

Jim Stewart, Stax Records, Memphis – 1973
Stax Label

Az 1970-es évek közepén számos tényező, köztük a CBS Records-szal kötött problémás terjesztési megállapodás, végül a kiadó fizetésképtelenségéhez vezetett, ami 1975-ben a Stax bezárásához vezetett. Ekkor már nyilvánvalóvá vált, hogy senki sem szándékozik segíteni nekik. Jim Stewart, aki nem akarta, hogy a cég összeomoljon, jelzálogot vett fel memphisi házára, hogy rövid távú forgótőkét biztosítson a Stax számára. A helyi bankok tisztségviselői azonban hamarosan elzárták a hitelcsapokat, ami Stewart otthonába és vagyonába került. A 2014-es Take Me To The River című dokumentumfilmben Bell egyértelműen kijelenti, hogy a város hatalmi struktúráját zavarta a sikeres, fekete tulajdonú cég jelenléte, és elhatározta, hogy minden eszközzel megsemmisíti azt.

A film utolsó fejezete kerüli a Stax bukása miatti vádaskodást. Ez korrekt, mert a valóságban sem tűnik úgy, hogy egyetlen személy hibájából történt volna, inkább a nagyvállalati zeneipar kis cégeket felfaló és beolvasztó mechanizmusainak eredménye. A sorozat nagyon alapos és részletekbe menő, ezért is hiszem, hogy nem túlozták el a memphisi rasszizmus szerepét. Ne felejtsük el, hogy ezekben az években Memphisben ölték meg Martin Luther Kinget is. Ugyanitt lőtték le a Stax kiadó legendás dobosát, Al Jacksont, akit „The Human Timekeeper” és „minden idők legjobb dobosa” néven ismertek.

A Guardian újságírója Andria Lisle erről így ír: „A Stax bukását és Jackson halálát dokumentáló papírmunka követése nem könnyű feladat. Itt Memphisben a legtöbb ember, aki emlékszik az időre, inkább nem beszél róla. Azok a kevesek, akik megszólalnak, tétován teszik. Az ügy követői két táborra oszlanak: azokra, akik úgy vélik, hogy Al Jacksont a Stax Records „kicsinálására” irányuló összeesküvés miatt hallgatatták el, és azokra, akik úgy gondolják, hogy rosszkor volt rossz helyen.”

A gazdag, szó szerint arisztokratikus családok által vezetett nagyvállalatok memphisi elitjében valóban keserű szájíz alakult ki amiatt, hogy nem ők tették híressé a várost. A névtelen, szegény fekete zenészek helyezték Memphis-t a térképre, mint a soul, blues és RnB fővárosát. A város fehér elitje inkább azt szerette volna, ha Memphis a country zene fővárosává válik, hasonlóan a mindössze 350 km-re fekvő Nashville-hez, amely szintén Tennessee-ben található. Zavarta őket, hogy ez a fekete-orientált közösség határozta meg a város zenéjét és kultúráját. Ahogy az egyik interjúalany a film végén megjegyzi, a Staxet könnyen meg lehetett volna menteni, ha bizonyos emberek ezt akarták volna. Nem akarták.

The Bar-Kays és Isaac Hayes a Son Of Shaft kislemezük megjelenését ünneplik (1972)

Stax: Soulsville U.S.A.

A streaming korszakban a zenei dokumentumfilmek hatalmas dömpingje tapasztalható, noha ezek minősége gyakran még a Wikipédia-tájékoztatás szintjét sem érik el. Bár sokkal több jó zenei dokumentumfilm készül, mint korábban, minden kiváló alkotásra tíz silány jut. Ebben a tucatgyártott szériahullámban próbáljuk megtalálni a kiemelkedő darabokat. A Soulville ilyen. Jamila Wignot új dokumentumfilmje, a Stax: Soulsville U.S.A., meglepően átgondolt, árnyalt, és fontos háttérinformációkra is rávilágít. Jelenleg a HBO Max sugározza, de alternatív módon is elérhető. A film négy részből áll. A kiadó történetét meséli el az 1950-es évek végétől egészen 1975-ös megszűnéséig. Nem túlzás azt állítani, hogy a Stax a 20. század egyik nagy zenei hadművelete volt. Nem csupán kiadóként, hanem márkaként és hangzásként is utat mutatott másoknak, vagy csak szimplán másolták őket. A dokumentumfilm fő producere Ezra Edelman, aki 2016-ban Oscar-díjat kapott az O. J.: Made in America című filmért.

Kivételesen behoznék egy személyes vonatakozást is a 4BRO-nak írt cikkeim kapcsán. Egyik irányvonalunk a régi zenei kiadók és dokumentumfilmek. Így olvashatsz többek között a reggae zene kínai gyökereiről (igen, jól olvastad). Az egyik dolog, amit ezeknek a dokumentumfilmeknek köszönhetek, hogy megváltozott az Amerikáról alkotott képem. Sokáig én is úgy voltam vele, hogy kicsit túltolják ezt a Black Lives Matter dolgot. Azonban rá kellett jönnöm, hogy a helyzet valóban ennyire súlyos, sőt, még ennél is ezerszer rosszabb volt. Különösen a déli államokban, ahol a mindennapi életbe ágyazott elnyomást elképzelni sem tudjuk. Mindezt jól példázza, a neves fotósról, Gordon Parksról készített portrénk.

A Stax Records egy erőd volt ebben a zord környezetben. Az erőd falain belül nem érvényesültek a környező állam rasszista szabályai. Memphisben, Tennessee-ben a rasszizmus olyan mértékben tombolt, amit jóformán elképzelni sem tudunk, vagy nem akarunk. A Stax kiadónál dolgozni olyan volt, mintha a jövőben éltél volna. Amint kiléptél az épületből, a valóság kegyetlenül arcul csapott, néha szó szerint is.

Az utókornak

A Stax akkorában volt, hogy még jóval a megszűnésük után, amikor a padlást porolták le, akkor is találtak gyöngyszemeket. Bar-Kays „Holy Ghost” trackje 1978-ban a 9. helyre jutott fel a Billboardon. Egy elfeledett remixtől nem is rossz.

The Bar-Kays: „Holy Ghost”

Ahhoz, hogy megértsük a Stax kiadó jelentőségét, és hogy mennyivel több volt, mint a Motown vagy más kiadók, elegendő véletlenszerűen belemetszeni a repertoárjukba, akár egy tortaszeletbe. Így a legvégére direkt egyetlen ismert Isaac Hayes, Otis Redding vagy Bar-Kays-számot sem rakok bele. A lényeg, hogy még a sztárjaik nélkül is egy zenei aranybánya ez a kiadó. Akkorában voltak, mintha egy focicsapat a sztárjai nélkül lépne fel és még így is megverné a mezőnyt.

Ha egy számot hallgatva az az érzésed támad, hogy „úristen, ezt már hallottam valahol, azt hittem, ez XY dala”, akkor nem tévedsz. A Stax kiadó funky zenéit gyakran lemásolták, mivel az eredeti előadók nehezen tudtak jogi úton védekezni a korábban említett jogi problémák miatt. Így lesz a fekete gyémántból fehér arany. Sad but true.

Wendy Rene: After Laughter

Fun fact, ha erről a számról nem ugrik be azonnal egy Wu-Tang-szám, akkor gyorsított eljárásban bevonom a rapper igazolványodat.

Jean Knight: MR. Big Stuff

Eddie Floyd: Knock On Wood

Booker T. & The MG’s: Green Onions

The Staple Singers: I’ll Take You There

Sam and Dave: Hold on I’m coming

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A nyolcvanas évek legendás dark fantasy rajzfilmjei

Jim Henson: az ideák embere, aki mindenkit a háttérből mozgatott

Werner Herzog: egy mindenki ellen, egy mindenkiért!

Fekete film tejszín és cukor nélkül

Wild Style: A Vad stílus nyomában

A nő, aki átúszta a La Manche csatornát – Gertrude Ederle sztorija a filmvásznon