Barion Pixel

Te melyik pirulát választanád? – A Vetements 2022 SS kollekciója megmutatja a mátrixon kívüli valóságot

Marton Kamilla

2021.05.29.

4.5 perc

A Vetements 2022-es tavaszi kollekciójának kockás háttere ismerős lehet a Photoshopban jártas olvasóknak, ugyanis ez az a háttér, mellyel a grafikusok dolgoznak. Ez már ad egy kis betekintőt arra, hogy mi járhat a márka alapítójának, Guram Gvasaliának a fejében a kollekció kapcsán.

„Elkezdtem kérdezgetni magamtól, hogy mi a korunk valósága. Ebben a kétdimenziós világban élünk, ahol végig görgetünk az Instagram képeken és nem tudjuk, hogy a kép vajon photoshoppolt vagy valódi. Egy másik kérdés: Mi fogyasztjuk az internetet vagy az fogyaszt minket?” – magyarázta Gvasalia a kollekció kapcsán.

Mi sem fogalmazhattunk volna pontosabban, hiszen egy pár hónappal ezelőtti cikkünkben pont ezt a témát boncolgattuk. Egy olyan világban ahol több ezer dollárért adnak el cipőket és ruhákat, melyek a fizikai valóságban nem is léteznek nem is kérdés, hogy elmosódik a határ a virtuális tér és az eddig ismert valóság között.

Ez a kollekció is a kibervilágból merített ihletett. A szabásvonalak élesek, a vállvonalak
erősekés a minták a Mátrix filmek öltözeteit és esztétikáját idézik.

A szetteken vannak egész testen végigfutó kábelek, fekete alapon zöld kódok és természetesen maga a pokol tüze is megjelenik. A tervezők egyértelműen a piros pirulát választották a kék helyett, hogy kilépjenek a Mátrixból és megismerjék a valóságot. Megjelentek egyes darabokon a szokásos pimasz szlogenek is, mint például a The devil doesn’t wear Prada (vagyis az ördög nem visel Pradát) vagy a Hotter than your ex better than your next (vagyis dögösebb az exednél, jobb a következődnél), amik ismét ütősre sikerültek.

Egy hiba csúszott csak a rendszerbe, mégpedig az, hogy a 2D nem elég. Szerencsére Gvasalia lelkesnek látszik azzal kapcsolatban, hogy amint lehet visszatérhessenek a kifutókra a járvány után. „100 százalék, hogy visszatérünk abban a pillanatban, mikor már utazhatunk is” – ígérte.

A teljes kollekciót ITT tudjátok megtekinteni.

Az ördög Vetementset visel
A luxusmárkát a testvérpár Demna és Guram Gvasalia alapította 2014-ben Svájcban, és olyan dizájner barátaikkal dolgoztak együtt, akik korábban a Maison Margiela, Louis Vuitton, Balenciaga és a Céline márkáknál szereztek tapasztalatot.
A nyers energia és az extrém stílus a kezdetek óta jellemző volt rájuk, ők nem a klasszikus elegáns vonalon közelítették meg a high fashion kifutóit. Legnagyobb dobásuk, ami berobbantotta őket a divatvilág nagyjai közé a fekete oversize pulcsi volt, amire a Metallica logó stílusával írták az elejére a Vetements feliratot.
Ezt a pulcsit hordta modellektől kezdve szerkesztőkön át még Rihanna is.

A márka szerencsére imádja a kollaborációkat, és minden amihez hozzáér radikálissá változik. Ott van például a Border Line feliratú Martens bakancs vagy a hatalmas sikert aratott Levi’s farmer, aminek zipzár volt a fenekén és a futurisztikus szöges Oakley szemüveg is. Muszáj megemlítenem a Juicy Couture-rel közös bársony melegítős szettet is, ami azért hatalmas szám, mert rajtuk kívül szerintem senki nem tudná újra menővé tenni a kétezres évek egyik legszégyelltebb divatját.
Mindezek mellett olyan márkák is dolgoztak velük közös darabokon, mint az Alpha Industries, a Brioni, a Canada Goose, a Carhartt, a CDG SHIRT, a Champion, a Church’s, az Eastpak, a Hanes, a Mackintosh, a Manolo Blahnik, a Reebok és az Umbro.

A közvélemény néha túl provokatívnak tartja a márkát, és el is pattant egyszer a húr, amikor kiadták a Snuff nevű nyakláncot, melyben egy kis kanál volt elrejtve arra az esetre, ha esetleg szeretnél stílusosan kokaint szívni. Nem ez volt a márka első drog inspirálta kiegészítője, adtak már ki nyaklánca erősített grindert is, amivel a marihuánát lehet összemorzsolni.
Az biztos, hogy a Vetements nem egy újabb világmegváltó, szent közösségi márka, viszont tagadhatatlan, hogy úttörő stílusukkal sokat adtak már a divatvilágnak, és számolni kell velük a jövőben is.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Alternatív cipőmárkák skate shoe geekeknek

Lágy ütemek és abszurd hajköltemények: egy mexikói szubkultúra rövid története

Rabszolgasors és kizsákmányolás: az 500 dolláros logós póló nyomában

Az ember, aki dombra ment fel és hegyes csizmában jött le

Báthory Erzsébet. Balsorsú főnemes vagy trendi vámpírkirálynő?

Nike x Patta filozófia szakkör