A Vetements 2022-es tavaszi kollekciójának kockás háttere ismerős lehet a Photoshopban jártas olvasóknak, ugyanis ez az a háttér, mellyel a grafikusok dolgoznak. Ez már ad egy kis betekintőt arra, hogy mi járhat a márka alapítójának, Guram Gvasaliának a fejében a kollekció kapcsán.
„Elkezdtem kérdezgetni magamtól, hogy mi a korunk valósága. Ebben a kétdimenziós világban élünk, ahol végig görgetünk az Instagram képeken és nem tudjuk, hogy a kép vajon photoshoppolt vagy valódi. Egy másik kérdés: Mi fogyasztjuk az internetet vagy az fogyaszt minket?” – magyarázta Gvasalia a kollekció kapcsán.
Mi sem fogalmazhattunk volna pontosabban, hiszen egy pár hónappal ezelőtti cikkünkben pont ezt a témát boncolgattuk. Egy olyan világban ahol több ezer dollárért adnak el cipőket és ruhákat, melyek a fizikai valóságban nem is léteznek nem is kérdés, hogy elmosódik a határ a virtuális tér és az eddig ismert valóság között.
Ez a kollekció is a kibervilágból merített ihletett. A szabásvonalak élesek, a vállvonalak
erősekés a minták a Mátrix filmek öltözeteit és esztétikáját idézik.
A szetteken vannak egész testen végigfutó kábelek, fekete alapon zöld kódok és természetesen maga a pokol tüze is megjelenik. A tervezők egyértelműen a piros pirulát választották a kék helyett, hogy kilépjenek a Mátrixból és megismerjék a valóságot. Megjelentek egyes darabokon a szokásos pimasz szlogenek is, mint például a The devil doesn’t wear Prada (vagyis az ördög nem visel Pradát) vagy a Hotter than your ex better than your next (vagyis dögösebb az exednél, jobb a következődnél), amik ismét ütősre sikerültek.
Egy hiba csúszott csak a rendszerbe, mégpedig az, hogy a 2D nem elég. Szerencsére Gvasalia lelkesnek látszik azzal kapcsolatban, hogy amint lehet visszatérhessenek a kifutókra a járvány után. „100 százalék, hogy visszatérünk abban a pillanatban, mikor már utazhatunk is” – ígérte.
A teljes kollekciót ITT tudjátok megtekinteni.
Az ördög Vetementset visel
A luxusmárkát a testvérpár Demna és Guram Gvasalia alapította 2014-ben Svájcban, és olyan dizájner barátaikkal dolgoztak együtt, akik korábban a Maison Margiela, Louis Vuitton, Balenciaga és a Céline márkáknál szereztek tapasztalatot.
A nyers energia és az extrém stílus a kezdetek óta jellemző volt rájuk, ők nem a klasszikus elegáns vonalon közelítették meg a high fashion kifutóit. Legnagyobb dobásuk, ami berobbantotta őket a divatvilág nagyjai közé a fekete oversize pulcsi volt, amire a Metallica logó stílusával írták az elejére a Vetements feliratot.
Ezt a pulcsit hordta modellektől kezdve szerkesztőkön át még Rihanna is.
A márka szerencsére imádja a kollaborációkat, és minden amihez hozzáér radikálissá változik. Ott van például a Border Line feliratú Martens bakancs vagy a hatalmas sikert aratott Levi’s farmer, aminek zipzár volt a fenekén és a futurisztikus szöges Oakley szemüveg is. Muszáj megemlítenem a Juicy Couture-rel közös bársony melegítős szettet is, ami azért hatalmas szám, mert rajtuk kívül szerintem senki nem tudná újra menővé tenni a kétezres évek egyik legszégyelltebb divatját.
Mindezek mellett olyan márkák is dolgoztak velük közös darabokon, mint az Alpha Industries, a Brioni, a Canada Goose, a Carhartt, a CDG SHIRT, a Champion, a Church’s, az Eastpak, a Hanes, a Mackintosh, a Manolo Blahnik, a Reebok és az Umbro.
A közvélemény néha túl provokatívnak tartja a márkát, és el is pattant egyszer a húr, amikor kiadták a Snuff nevű nyakláncot, melyben egy kis kanál volt elrejtve arra az esetre, ha esetleg szeretnél stílusosan kokaint szívni. Nem ez volt a márka első drog inspirálta kiegészítője, adtak már ki nyaklánca erősített grindert is, amivel a marihuánát lehet összemorzsolni.
Az biztos, hogy a Vetements nem egy újabb világmegváltó, szent közösségi márka, viszont tagadhatatlan, hogy úttörő stílusukkal sokat adtak már a divatvilágnak, és számolni kell velük a jövőben is.