7 rendező, aki új távlatokat nyitott a gördeszkás filmek műfajában

Pál Attila Márk

2021.05.10.

5 perc

Ha a labdarúgás alapvetése az, hogy végy egy jó kapust, akkor ezen az analógián tovább haladva kijelenthetjük, hogy a gördeszkás videóké az, hogy végy egy jó filmest. Mert ez a műfaj korántsem annyira egyszerű és sekélyes, mint amilyennek elsőre tűnik.

Csinálhatod te a világ legjobb, legveszélyesebb, leglátványosabb trükkjét, az mit sem ér, ha aztán a rögzítés, a vágás és az utómunka egy olyan ember kezében összpontosul, akinek nincs egy határozott víziója a lényeg megjelenítésének módjáról. Aztán persze ott vannak a közösség által alakított és meghatározott formai követelményrendszerrel kapcsolatos konvenciók, melyek ismerete és használata nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a gördeszkásfilm zsánerében érvényesülni tudjon az adott produkció. Egy jó gördeszkás film azonban azokon a személyeken múlik, akik képesek a stílusszabályokat ízlésesen megszegni, saját maguk képére formálni és akár más műfajok elemeivel úgy ötvözni, hogy aztán az a laikusok számára is egy mélyreható audióvizuális élménnyé váljon. Olyan különcökből készítettünk most gyűjtést (természetesen a teljesség igénye nélkül), akik képesek voltak megreformálni a gördeszkás mozi műfaját.

Ty Evans és Spike Jonze

A gördeszkázás James Cameronja és Michael Bay-e. Persze ez Spike Jonze esetében – akit annyira kedvelünk, hogy egy hosszabb portrécikket és készítettünk róla – még sértő is lehet, hiszen az említett két ikonikus rendezőhöz hasonlóan fontos szerepet foglal el az amerikai álomgyár történetében. Gördeszkás viszonylatban azonban Evans és Jonze az, akik voltak olyan bátrak hogy beépítsék a hollywoodi mentalitást a filmkészítésbe: full hd (majd 4k) minőség, green screen technológia, drónok, szuperlassítások, Oscar-díjas színészek és robbantások. Bármennyire is furcsán hangzik a páros deszkásfilmjei tele vannak ezekhez hasonló, elsőre műfajidegennek tűnő hangulatfokozó elemekkel. 2003-ban a Yeah Right láthatatlan és önjáró deszkáival, valamint Owen Wilson alakításával, 2007-ben a Lakai Fully Flared szétrobbanó díszletével, a Girl/Chocolate Pretty Sweetje pedig szimplán a grandiózusságával írta be magát a legfontosabb gördeszkás videókat gyűjtő lista első helyeire.

William Strobeck

Bill Strobeck tulajdonképpen a klasszikus gördeszkásfilmeknek adott egy teljesen új irányt. Gyakorlatilag neki köszönhetően lettek sport szempontjából is újra izgalmasak ezek videók, úgy, hogy közben dokumentarista jelleggel minden egyes anyagával egy popkulturális állapotképet fest le. Az Alien Workshopnál kezdte, de a Supreme-nél vált igazán naggyá. Stílusát a távolról induló, belezoomolós felvételek határozzák meg, amikkel nem csupán a trükkökre, de az azt kivitelező deszkás érzelmeinek rögzítésére is ugyanúgy koncentrál. Bázisa New York, ahol rengeteg feltörekvő fiatallal járja az utcákat, hogy aztán a Kids és Ken Park filmeket idéző alkotásokkal tarolja le a Youtube-ot.

Colin Read

Minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy filmes szempontból (de még akár a trükkök tekintetében is) a valaha volt legkreatívabb független gördeszkás videót készítette el Colin Read a Spirit Quest nevű alkotásával. Egy spirituális utazás ez, amiben az egyes szekciókban egy-egy ’spirit animalt’ és annak gördeszkás megfelelőjét mutatja be a rendező, nagyjából úgy, mintha egy nagy pszichedelikus trip lenne az egész. Egyedülálló alkotás, amitől még a gördeszkázástól távol állók szája is tátva marad!

Patrik Wallner

Ha a National Geographicon gördeszkázás menne, akkor biztosan a magyar származású Patrik Wallner készítené. A Nyugat-Németországban született, de magyar felmenőkkel bíró Wallner egy egészen sajátos perspektívával közelíti meg a gördeszkás filmkészítést. Visualtraveling elnevezésű sorozatában olyan helyekre kalauzolja a nézőket, amik a lehető legtávolabb állnak a sportágtól és úgy összességében a nyugati kultúrától. Gyakorlatilag egy kulturális antropológus szemével közelíti meg a témát és olyan térségekről készít dokumentarista jellegű videókat a gördeszkázás szűrőjén keresztül, mint az Arab-félsziget, perzsia, Kaukázus, India, a posztszovjet államok, a selyemút állomásai, vagy Madagaszkár.

Greg Hunt (fun fact: budapesti felvételek)

Az atmoszférateremtés és az esztétika nagymestere. Két fő műve van gördeszkás berkeken belül, amik örök hivatkozási pontnak számítanak: az Alien Workshop Mind Field-je és a Vans Propellere. Mindkét videó robbant a maga idejében, méghozzá olyan erővel, amivel újra a térképre kerültek az akkoriban a feledés homályában egyre inkább elmélyülő márkák. Hunt stílusában az az igazán nagyszerű, hogy olyan videókat képes készíteni, amik a core arcokat és a nagyközönséget is le tudja nyűgözni. Gyönyörű felvételek, könnyedén befogadható vágás, kiváló vágóképek, stop motion, játék a színekkel, és karakterekhez illő soundtrackek jellemzik a munkáját. Érdekesség, hogy a Mind Fieldben több Budapesten készített felvétel is visszaköszön!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A kanadai lakókocsipark, ahol még Snoop Dogg is szívesen lakna

LÉGY önmagad!

Leviathan – A mű, amelynek nem volt helye Oroszországban, de most már sehol sem?

Az Oscar-díjas BMX bandita – a Spike Jonze-menet

Ricky Gervais azt mondta, nem égünk el a pokolban – de azért legyünk kedvesek

Amerika Madarai és a történelem egyik legelfuseráltabb műkincsrablása