Barion Pixel

Tarantino meg a többiek – 1. rész

Petke Balázs

2021.06.29.

7 perc

Quentin Tarantino-ról már szinte mindent megírtak, elmondtak. Mégis kedvem támadt írni a nagy kedvencemről, hiszen végre aktualitás is van vele kapcsolatban, végre kiderült hogy min dolgozott az elmúlt egy évben.

Kétségtelenül egyedi az ő filmes közlésformája és mégsem az, hiszen a filmes univerzumának minden egyes darabja, valamely jellegzetes zsánert idéz a letűnt korszakokból. Ügyeskedő tolvajnak is tartják sokan éppen ezért, hiszen kedvére lopkod abból a végtelen filmes repertoárból, amelyet a filmőrült memóriájában, a fejében tárol. Szerintem nem tolvaj. Fogja ezeket a bizonyos zsánereket, újra gondolja, átgyúrja, és új sztorit ír azzal a hamisíthatatlan QT-s, forgatókönyvírói tehetségével. Cikkemen belül eljátszottam a gondolattal, milyen lenne egy jelenet, ahol Tarantino találkozik saját univerzumának egyes karaktereivel.
Valahogy így nézne ki a jelenet:

New Orleansban járunk, a francia negyedben, azon belül is egy 2 emeletes lakóház felső emeletén, amely egy casino teremmé lett átalakítva. A terem két oldalán elhelyezkedő ablakok teljesen ki vannak tárva, az augusztusi hőség még a kora esti órákban is elviselhetetlen, a teremben tartózkodó szereplőink számára. Az utcáról a fülledt levegő, a pára és az ordibálások, csörömpölések egyvelege árad be a játékterembe. A Rampart Street-en polgárháborús állapotok uralkodnak. Tüntetők csapnak össze tüntetőkkel és a rendőri erőkkel. New Orleansban kijárási tilalmat és válsághelyzetet hirdettek. A teremben 5 férfi pókerezik, a hőség ellenére ingben, zakóban izzadnak és hideg whiskyvel próbálják elviselni az elviselhetetlent.

Seth Gecko (az Alkonyattól Pirkadatig karaktere/George Clooney) – Q, honnan ismered Bill-t? – És poharával rábök a velük szemben ülő szőke, hosszú hajú, 60 körüli férfira. (a Kill Bill karaktere /David Carradine)

Tarantino – Nem emlékszem már hogy honnan, de azt biztosan tudom, – így 20 év távlatából, hogy bárcsak ne ismertem volna meg. Most sem itt kellene lennem. Csak hát ő kurvára elintézte hogy itt legyek. Az életem kibaszott része lett, érted Seth?

Seth Gecko – Mint a mániákus csajom.

Tarantino – Pont így érzem.

A bárpultnál Stico (ismeretlen magyar férfi, a csapos) elindítja a Jenny Take a Ride című számot, Mitch Ryder-től. Az ő ruházata merőben különbözik a zakós, inges társaságtól. Szűk fekete nadrágjával, neonzöld bő atlétájával, fogpiszkálóval a szájában, sugároz magáról egy sportos, junkie életérzést. A közepes hangerőn megszólaló zenével, egy kissé háttérbe szorítja az utcáról beszűrődő ricsajozást, és amikor ezt elégedetten konstatálja, elkezdi törölgetni a poharakat.

Bill – Q, valamivel több hálát érdemelnék. -mosolyog miközben keveri a paklit-Már csak az Aljas Nyolcas miatt is.

Hetyi (ismeretlen magyar férfi, a casino tulaja) – Hogy érti? Mi volt az Aljas Nyolcassal? – Eddig a bárpultot támasztotta és a homlokát törölgette egy vizes törülközővel. Leül az asztalhoz, rágyújt, majd nyúl a 2 lapjáért, amelyet kiosztottak neki.

Bill – Hogy is hívják fiam?

Hetyi – Petke Balázs.

Jules Winnfield (a Ponyvaregény karaktere/Samuel L Jackson) – Elbaszott egy név.

Hetyi – Annyira azért nem gáz, de a becenevem Hetyi.

Bill – Az egy fokkal jobb. Nos fiam, az Aljas Nyolcast eredetileg nem akarta leforgatni Mr Tarantino. Hogy mondjam, nyomást gyakoroltam rá…

Tarantino – A nyomás pedig egy 442-es Smith N Wesson volt, a halántékomnál.

Bill – És a film le lett forgatva. Ráadásul átkozottul jól lett le forgatva.

Quentin Tarantino (a folytatásban QT) eredetileg nem akarta leforgatni az Aljas Nyolcast és ennek egy tipikus Tarantino-s oka volt. Megsértődött, kiborult, őrjöngött, mivel a film előkészületei alatt, hackerek lenyúlták a forgatókönyvet, és nemes egyszerűséggel kitették a netre. QT olyan szinten került maga alá, hogy lendületből be is jelentette, hogy nem fogja vászonra vinni a sztorit, hiszen a nyilvánossággal együtt, elveszett a varázsereje is a filmnek, szerinte okafogyottá vált.

Ekkor jött a képbe Samuel L Jackson, aki egy gyönyörű fortéllyal visszahozta a halálból, ezt a nagyszerű projektet.

Megfűzte QT-t hogy adja az áldását egy olvasópróbára a színészekkel, és az igazi csavar még csak most jött: legyen ez egy nyilvános olvasópróba, félig olyan mint egy színházi előadás. A misszió sikeresnek bizonyult, Tarantino belement és az esemény megvalósult (ha jól tudom, egy New York-i kis színházban). A színészek nagyon jól érezték magukat, QT el volt ragadtatva attól amit látott, a közönséggel felejthetetlen interakció és atmoszféra jött létre, akik a végén állva tapsoltak.

Tarantino azonnal motivált lett, a castingot sem bonyolította túl – pontosan azzal a színészgárdával forgatta le az Aljas Nyolcast, akik az olvasópróbán is előadták. Nekem személyes kedvencem lett ez a film, a Volt Egyszer egy Hollywood és a Kutyaszorítóban mellett. Teljesen el lehet merülni a majdnem 3 órás filmben, amely olyan, mint egy horrorral átitatott kamara thriller. Mint egy színházi előadás.

Egyetlen helyszín, az összezárt szereplők és a folyamatos feszültség jellemzi ezt a magával ragadó filmet.
QT elmondása szerint a sztorit John Carpenter Dolog horrorja, és a Kutyaszorítóban ihlette.

A filmzene pedig Ennio Morricone mestertől – megtölti az egész filmet egy extra lüktetéssel. A fő zenei téma a 6-7 percesre hagyott nyitójelenetre építve, a régi korok markáns nyitányaira emlékeztet, amikor még nem voltak kapkodósak a filmfogyasztói szokásaink. Régen egy film nézésénél megadtuk a módját az élménynek. Nincs kapkodás, nincs telefonon pötyögés, – ha éppen ingerszegényebb egy jelenet – nem rohangászunk ki a konyhába, nem chatelünk ismét, stb… Az Aljas Nyolcas nyitánya nem engedi. Nézzük a havas tájat, hagyjuk hogy egyre jobban átjárjon Monricone baljós, félelmetes zenéje… Szép lassan áthangolódunk Tarantino történetére, amelybe belemerülünk, és beköltözünk a szereplőkkel együtt az isten háta mögé, a faházba, miközben kint tombol a vihar. Magunk mögött hagyunk mindent és kikapcsolunk. QT – nál szétmegy a függöny és megkapjuk az elsőrangú filmezés élményét.

Jules Winnfield – Emelek 3000-ig. – közben a halántékához nyomja a hideg, deres poharat, amely félig van whiskey-vel.

Tarantino – Tartom, nem kérdés.

Bill – Jules, Jules… Meglátjuk velem tartasz-e a pokol mélyére – visszaemelek 12 000 – ig. – Jules elmosolyodik, belekortyol a whiskey-be, majd eldobja a lapjait. Seth Gecko és Hetyi szintén kiszáll a partiból.

Tarantino – Ez a hívás igazából nekem szólt, én veled tartok Bill. Tartom a 12 rongyot. – Bill leoszt 3 lapot.

Tarantino – 25 000 az emelés.

Bill – Legyen inkább 50 000. – Betolja a zsetonokat és meredten néz Tarantino szemébe. Eltelik vagy fél perc és csak néznek egymás szemébe.

Seth Gecko – Nicsak, nocsak. Itt valami mélyebb harc dúl az urak között ha jól sejtem.

Tarantino – Rátapintottál a lényegre Seth. Bár személyesen nem ismered, de gondolom hogy hallottál már Billről és az ő munkásságáról. És persze a módszereiről. Mert itt a lényeg. Ha ő kibaszottul akar valamit, az előbb vagy utóbb kibaszottul az övé is lesz. Én nem rajongok az ő munkásságáért, cserébe, ő nagyon is rajong az enyémért. Ő az én kibaszott rajongóm. De nem csak úgy rajong, ahogyan szokás – poszterek a filmjeimről az irodájában, aláírt filmes relikviák, stb… Ááá dehogy. Ennél ő kurvára tovább megy. Néha egy zacskó a fejemre, néha egy díszdobozban elküldött mutatóujj valamelyik barátom kezéről leválasztva. Összefoglalva – kurvára kreatív ha arról van szó, hogy miképpen javasoljon új filmes tervet, vagy éppen sürgessen meg valamelyik filmemmel kapcsolatban, hogy ugyan – jó lenne ha már haladnék az előkészületekkel.

Seth Gecko – Megható történet, szép románc.

Tarantino – Tartom az 50-et. – Betolja a zsetonokat, majd ezt követően kicsapják a 4. lapot.

Tarantino – Check

Bill – Check – Nincs emelés, így kicsapják az utolsó lapot.

Seth Gecko – Érdekelnének a románc piszkos részletei. -Lehajt egy tequillát, majd a kis tömör poharat odacsapja háromszor az asztalhoz, úgy, hogy a zsetonok is beleremegnek.

Tarantino – Egyszerű a deal. Abban az esetben ha Bill lesz a nyerő a mai pókeren – meglesz az akarata. Azaz az utolsó filmem a Kutyaszorítóban lesz, újra forgatva. Jövőre lesz a 30 éves jubileuma és Bill szerint így lenne kerek a filmográfiám. Hiszen azt mindenki tudja, hogy a soron következő filmem lesz az utolsó. Ha én nyerek – megszabadulok tőle, nincs több követelés. Szakítunk, végre vége a mocskos románcnak – ahogyan te fogalmaztál.

Hetyi – Hát nem áll túl jól a szénád a zsetonokat elnézve… – Int Sticónak, aki rögvest nekikezd lelkesedve, valami koktélt összerakni nagy zajongással. Gyümölcsöt aprít, rázza a shakert, megint aprít, és csak így tovább… Közben Bill meredten bűvöli Tarantino-t, aki szenvtelenül nézi az asztalon heverő kártyákat. Jules Winnfield idegesen hátranéz Sticóra, aki ebben a feszült pillanatban már egyre vehemensebben, egyre növekvő hanghatásokkal dolgozik a koktéllal. Jules fel is sóhajt egy kissé nyűgösen. Sticó, miközben nagy zajjal keveri kanállal az italt – rákacsint. Jules a földre köp.

Tarantino – 50 000 az emelés.

Bill – Ugyanazt a tüzet látom a szemedben amit a pályád elején is. Amikor vártad Harvey Keitel reakcióját a Kutyaszorítóban forgatókönyvére.

A 28 éves Tarantino, miután megírta a Kutyaszorítóban forgatókönyvét, és az első filmjéről álmodozott – egy fekete fehér, kis költségvetésű moziként képzelte el. Végül színes filmként valósult meg, 1 millió dollárból és nagy nevekkel a színészlistát tekintve. Lawrence Bender látott fantáziát a fiatal tehetségben és forgatókönyvében, így elküldte Harvey Keitelnek. (Bender egyébként állandó társa lett QT-nek producerként) A fiatal QT tűkön ülve várta a bálványának válaszát, és Keitel nem is váratta sokáig. Kezdésként azonnal beszállt 400 000 dollárral, majd segített az „A” kategóriás színészek megszerzésében.

A Tim Roth, Michael Madsen, Steve Buscemi és Chris Penn főszereplésével bemutatott film, éppen hogy
elkészült a Sundance Fesztiválra, a premier előtt 3 nappal fejezték be az utómunkát a laborban.
A Sundance-t követően, a film végig turnézta az összes fontos fesztivált.

A Kutyaszorítóban híre, végigsöpört a mozirajongók körében, 2 és fél hónapig játszották a mozik, megtermelve a tisztességesnek mondható 2 millió dollárt. QT-nak neve lett, rá 8 hónapra már meg is írta a Ponyvaregény forgatókönyvét – készen állt hogy páros lábbal beleszálljon Hollywood állóvizébe.

VÉGE AZ ELSŐ RÉSZNEK

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A kanadai lakókocsipark, ahol még Snoop Dogg is szívesen lakna

LÉGY önmagad!

Leviathan – A mű, amelynek nem volt helye Oroszországban, de most már sehol sem?

Az Oscar-díjas BMX bandita – a Spike Jonze-menet

Ricky Gervais azt mondta, nem égünk el a pokolban – de azért legyünk kedvesek

Amerika Madarai és a történelem egyik legelfuseráltabb műkincsrablása