Figyelem, hamisítják! Cikkünk középpontjában a francia Astro áll, nem pedig a kanadai-francia Astro. Sajnos, hogy még inkább összekeverhetők legyenek, mindkettőjük azonos kultúrkörben ismert. Ráadásul a helyzetet tovább bonyolítja, hogy egy évben születtek és ennek okán graffitizni is közel egy időben kezdtek el. Szerencsére azonban stílusuk könnyen megkülönböztethető: a montreali Astro a képregényes, karakterközpontú vonalat képviseli, míg a mi Astro-nk az őrült dimenziókapukban utazik.
Felütésként az elején csupán figyelemfelkeltésként írtam a hamisítást, hiszen a másik Astro is elismert név a festészet világában, és legalább annyira eredeti. Ráadásul létezik egy harmadik Astro (polygon) is, egy német művész, de nem szeretnélek végképp megkeverni benneteket. Egyébként mindhárom Astro jó, úgy tűnik a név kötelez. De most térjünk vissza a francia Astro-ra, mármint az igazi francia Astro-ra!
A névtelenségből az álnévbe
Astro, azaz Grégory Teboul 1981-ben született Sarcellesben. Régebbi, illegál vonalon pörgő neveiről jóformán semmit nem lehet tudni. Kevés információt oszt meg magáról. Érdekes módon hazáján kívül nagyobb kereslet mutatkozik a munkái iránt, ami különös hiszen a franciáknál nagy hagyománya van a graffitinek és értékelik is.
Grégory, mint oly sokan ebben a műfajban, autodidakta művészként indult. Első alkotásait 2000-ben készítette Párizs északi külvárosában. Pályafutása kezdetén a betűk rajzolása és a „wild style” iránti vonzalom határozta meg munkásságát. Mindig is a bonyolult, nehezen olvasható graffiti stílusok vonzották, ahol a betűk szinte összegabalyodnak.
Astro – Graffiti French Session
Az évek során azonban fokozatosan egy absztraktabb kifejezésmód felé fordult, amelyben a görbék, a geometria és a kalligráfia harmonikus egyesítésével alkot. eL Seed kapcsán már érintettük a kalligraffitit, amely jó kiindulópontot nyújthat. Astro, bár erőteljesen geometrikus vonalon mozog, műveiben dekoratív elemként használja a kalligrafikus betűket, amelyek tovább bonyolítják kompozícióit. Astro néven kiadott munkái esetében a geometriai formákból származó optikai illúziókat helyezi előtérbe, miközben megőrzi alkotásainak kalligrafikus jellegét.
Astro jellegzetes, spontán és impulzív stílusát teljesen átformálta. Munkái ma már
gondosan megtervezett stratégia mentén születnek. Alkotásaiban mesterien vezeti
félre a nézők szemét, lenyűgöző, többdimenziós optikai illúziókat teremtve.
Kreativitása és egyedi látásmódja hamarosan nemzetközi elismerést hozott számára, különösen a nagy méretű falak mestereként vált ismertté.
A művész alkotásai számos rangos nemzetközi művészeti fesztiválon kaptak helyet, és külön érdekesség, hogy franciaként a Los Angeles-i CBS-csoport tagja. Munkái megtalálhatók Franciaországban, az Egyesült Államokban, Londonban, Olaszországban, Németországban, Portugáliában és számos más országban. Olyan jelentős vállalatok számára dolgozott, mint a Microsoft, a Google, a Skoda, a Citadium, a Montana Colors és az Eskis, hogy csak néhányat említsünk. Az impozáns méretű utcai alkotások mellett az utóbbi időben a galériák világa felé is nyit, vászonra és papírra készült munkáira összpontosítva. Munkásságáról „Astro: Dimensions” címmel már egy átfogó könyvet is megjelentetett.
Francia festék nemzetközi vizeken
Az információgyűjtés során ezúttal is különös felismerés volt számomra, hogy valóban senki sem lehet próféta a saját hazájában. Astro legnagyobb meglepetésemre csupán 2020-ban készített először nagy falat Marseille-ben. Ráadásul egy interjúban elárulta, hogy a COVID-karantén után leginkább arra vágyott, hogy ismét külföldre mehessen: „az elmúlt 10 évben soha nem maradtam még ennyit Franciaországban”. Ugyanakkor igaz, hogy a francia iskola rendkívül erős, és sok helyen még viszonylag könnyű megrendelésekhez jutni. Amikor Grégory átlépett a „vandál-rossz graffitisből” a „jóságos street art” irányába, egy újfajta szemléletet követett. Bár ma már sokan követik ezt az irányzatot, ő az elsők között volt , akik beemelték a sci-fi és op-art elemeket a street art világába. Művészetében olyan mesterek hatása érződik, mint Hartung, Vasarely és Mucha.
Astro munkái között találunk klasszikus graffiti alkotásokat is, de az utóbbi időben egyértelműen a vizuális illúzió irányába mozdult el. Annak ellenére, hogy a klasszikus stílusban is kimagasló, és saját elképzelései vannak, inkább a térbeli megoldások terén szerzett hírnevet. Nem csupán falakra és vászonra alkot, hanem strech fóliára és csomagoló celofánra is, és ennek révén vált a „CelloGraff” nevű technika úttörőjévé. Ezt a technikát először 2006-ban alkalmazta, Kanos-szal közösen, aki szintén a CBS-brigád tagja.
Munkáit szemlélve nem ér csalódás, legfeljebb optikai. A perspektívával és árnyékokkal játszva olyan alkotásokat hoz létre, ahol az illúzió mindig része a hatásnak. De ezek az illúziók csupán a felszínt jelentik, hiszen ha alaposan megfigyeled munkáit, rengeteg finom részletet fedezhetsz fel. Az árnyékok és fények finom kidolgozása, a színek átmeneteinek érzékeny alkalmazása, valamint a mélységi perspektíva mesteri kihasználása mind olyan elemek, amelyek szinte meghajlítják a teret, és új dimenziókat teremtenek. A szomszéd panel falán nyílik a kapu, hogy belépj a Star Trek világába.
Astro rendszerint egy hétig dolgozik az adott helyszínen, hogy elkészítse ezeket a rajzokat. Ezért is lenne nehéz ilyet illegálba rakni. Az „Örök illúzió” (Perpetual Illusion) című műve, amelyet Épinal városkában alkotott meg, szintén nagyjából egy hetet igényelt. Ebben a műben a kék színek, árnyékok és szegélyek egy sétányt alkotnak, amely a falon keresztül vezet, mintha csak egy nagy kapun lépnél át, a végtelenbe és azon is túl. Jó szórakozást, ezer év múlva találkozunk egy másik dimenzióban, egy másik graffitissel. Bon Voyage!