Barion Pixel

Nem azért dolgozom nehéz és ellentmondásos témákkal, hogy provokáljak – interjú Shahar Livnével

Czika Krisztina

2020.12.15.

4.5 perc

Shahar Livne egy izraeli származású, Hollandiában élő díjnyertes anyagtervező, aki konceptuális művészetével a tavalyi évben elnyerte a Dezeen magazin 2020-as év feltörekvő dizájnerének járó díját. Tanulmányait az eindhoveni Design Academy-n végezte, majd 2017-ben szerzett diplomája után a  városban maradva megalapította saját stúdióját 2018 elején.

Livnét egész életében lenyűgözte az őt körülvevő természet, a biológia, valamint a filozófia és a különböző tudományok, melyek iránt érzett rajongása egyetemi munkássága során egyfajta intuitív anyagkísérleti módszerré fejlődött. Konceptuális anyagkutatásra összpontosító munkái többszintű módszertana segítségével öltenek testet. Különleges tárgyai és installációi az anyaghasználat és az anyag, mint narratívahordozó eszköz köré összpontosulnak, melyekkel egyedülálló történeteket képes életre hívni. Legtöbb projektjének alapját szokatlan anyagok és rendhagyó technikák adják. Előszeretettel dolgozik például vérrel és ember alkotta fosszíliákkal, az egyik kedvelt eljárása pedig a matériák elkristályosítása. Művei gyakran szólnak különböző helyszínekről, korokról, valamint ezek múlt, jelen és jövő erőforrásaival való kapcsolatairól.

Jelenleg önálló tervezőként és oktatóként új kutatási projekteken dolgozik, miközben folyamatosan tevékenykedik korábbi munkái nemzetközi szinten történő bemutatásán is. Mindezek mellett több nagy céggel és művészeti intézménnyel is együttműködik.
2018-ban döntős volt a Beazley Design Of The Year-díj szavazásán, valamint a New Material Award díjátadóján is. 2019-ben társadalmi hatású műveiért
The Creative Hero-díjat nyert, majd még szintén ugyanebben az évben bekerült az Icon Design magazine 100 legbefolyásosabb kreatív személyisége közé.
A 2020-ban megnyerte a Next Nature Network Eco Coin-díját és mint azt már tudjátok bezsebelte a Dezeen magazin feltörekvő tervezőknek járó díját is.

Metamorphism – Movimanto Camp

De valójában ki is az a Shahar Livne és hogyan jutott el idáig a karrierjében? Lehetőségem volt feltenni neki néhány kérdést, melyeken keresztül megismerhetjük magát a művész mögötti embert és természetesen alkotói énjét is, akire és amire természetesen érdemes lesz odafigyelni a jövőben is.

Nemrégiben megnyerted a feltörekvő dizájner díját a Dezeen év végi díjátadó gáláján. Mit gondolsz a Dezeen platformról, hogyan élted meg azt, hogy a zsűri téged választott erre a díjra?
Rendkívüli megtiszteltetés volt számomra! A Dezeen az egyik legismertebb és legfontosabb platform a dizájnerek és építészek számára, ezért mindenképpen sokatmondó dolog egy ilyen díjat elnyerni. Mindezek mellett nagyon fontos számomra, hogy az iparág vezetői ítélték oda ezt a díjat, ez pedig azt jelenti, hogy a munkámnak valóban van valamiféle hatása.

Munkád mindenképpen hatást gyakorol ránk, de kezdjük az elejéről, hogy hogyan jutottál el idáig. Hogyan írnád le a kicsi Shahart?
A gyermeket, aki felnőve elismert tervezővé vált. Hogy történt mindez?

Mindig is egy nagyon kíváncsi kisgyerek voltam. Imádtam természettörténeti múzeumokba járni és tudományokkal kapcsolatos könyveket olvasni. Tipikusan az a gyerek voltam, aki képes volt folyton a legkülönbözőbb tudományos tényekről, asztronómiáról, vagy éppen biológiáról magyarázni, egy kicsit talán kocka voltam. Ugyanakkor kedveltem a művészeteket is, mióta az eszemet tudom imádok rajzolni.

Hogyan láttad a családodat gyerekként? Van bármilyen hangsúlyos emléked arról, hogy milyen nevelésben részesültél, és hogy milyen háztartásban nőttél fel? Bármi, ami ma a művészetedben is visszaköszön?
Az biztos, hogy édesanyám és édesapám óriási hatással voltak rám és arra, hogy milyen dizájner lett belőlem. Apukám mindig arra bátorított, hogy legyek kíváncsi, ezért pontosan ugyanolyan vagyok mint ő, amikor új dolgok tanulására kerül a sor. Neki köszönhető az is, hogy érdeklődési köröm ennyire széles skálán mozog a filozófiától kezdve, a történelmen keresztül, az asztronómián át, a biológiáig szinte mindenre nyitott vagyok.  Ő volt az is, akivel a természettudományi múzeumokat is látogattam.
Anyukám is nagyon sikeres a saját területén. Ő az Izraeli Nemzeti Munkajogi Bíróság elnökre. Látni azt, ahogyan elérte a célját a karrierjében, és amilyen szenvedéllyel végzi a munkáját, határozottan kijelenthetem, hogy elég sokat inspirálódtam a hozzáállásából. Úgy gondolom, hogy a szüleim miatt vagyok itt. Miattuk, akik teljes mértékben támogattak még a legnehezebb döntésem meghozatalában is, abban, hogy álmaimat követve egy másik országba költözzek.

Mesélj nekünk arról, hogy miért éppen környezetvédelmi kérdésekkel kapcsolatos anyagokkal dolgozol?
Ahogy azt már említettem a természet iránti érdeklődésem fiatal koromtól fogva megvolt. Továbbá szeretem a kézzelfogható dolgokat, mindig mindent megfogdosok, főleg, amikor éppen ruhákat vásárolok. Ezzel nem tudok mit csinálni. Megfigyeltem, hogy tanulmányaim során bármilyen feladatot is kaptam, rögtön az anyagkutatás részével kezdtem. Ugyanakkor a kutatásaim sosem álltak meg az anyagok kézzelfoghatóságában, sokkal inkább érdekeltek az anyagok mögött rejlő történetek. Azok kultúrával és természettel való kölcsönhatásai szolgálnak főszereplőként a munkáimban, ezek pedig gyakran feszegetnek környezetvédelemmel kapcsolatos kérdéseket.

Az anyagok mögött rejlő történetek kultúrával és természettel való kölcsönhatásai érdekelnek leginkább, ezek pedig gyakran feszegetnek környezetvédelemmel kapcsolatos kérdéseket.

Mi a személyes motivációd abban, hogy ilyen súlyos és nehéz témákkal dolgozz úgy általában?
Milyen reakciók érkeznek a munkáidra és hogyan hatnak ezek rád?

Nem azért dolgozom nehéz és ellentmondásos témákkal, hogy provokáljak, munkáim hatását az adja, hogy megmutatom azt a nagyobb képet, ami azokat az anyagokat veszi körbe, amelyekkel mindennapi kapcsolatban állunk. A személyes érintettség miatt minden embernek van véleménye, vagy vannak érzései ezekkel az anyagokkal kapcsolatban. Néha a reakciókban megjelenik a harag, a félelem és a belső konfliktusok is felszínre törnek. Én pedig boldog vagyok, hogy munkám belül érinti meg az embereket.

Kik azok a művészek és tervezők, akiket rendszeresen követsz, vagy esetleg példaképként szolgálnak számodra?
Erre a kérdésre mindig azt válaszlom, hogy a FORMAFANTASMA a kedvenc stúdióm és dizájner duóm. Külön óriási megtiszteltetés, hogy velük egylapon említettek és díjaztak a Dezeen-gálán. Egy rövid ideig tanulhattam is tőlük a Design Academy-n, egyszerűen imádom, amit csinálnak.

Mivel foglalatoskodsz mostanában? Van olyan konkrét jövőbeli projekted, amit szívesen megosztanál velünk?
Jelenleg egy textilfestővel dolgozom egy új projekten, amit a Tilburgi Textil Múzeum Textil Laborjának készítünk. Nagyon izgatott vagyok ezzel kapcsolatban, ugyanis ez az ötlet már évek óta ott motoszkál a fejemben. Ugyanakkor rengeteg újdonságot is tanulok mostanában, mivel nem igazán vagyok jártas a szövés és festés technikákban.

Hol látod magad és a stúdiódat az elkövetkező 5-10 évben?
Egy olyan tervezőgeneráció része vagyok, ami elképesztően fluidan dolgozik. Ott van például Kiki van Eijk, vagy a már említett Formafantasma. Ezen stúdiók nagyon jellegzetes és felismerhető stílussal rendelkeznek, melynek hatására nagy márkákkal is együtt dolgozhatnak úgy, hogy saját egyéniségüket megtartva hoznak létre valami újat a márkák égisze alatt, miközben saját kutatási munkáikkal is képesek haladni. Mindenképpen ez a tervem az én stúdiómmal is. Szeretnék csodálatos márkákkal, cégekkel, és intézményekkel közreműködni, úgy, hogy közben a saját kutatási projektjeimet is terelgetem.

Az utolsó kérdésem a jolly joker, ezt mindenkitől megkérdezem, de természetesen nem kötelező rá válaszolni. Ha bármilyen ma élő állat lehetnél egyetlen napra, akkor melyik állat bőrébe bújnál és miért?
Egy vadonélő oroszlán szeretnék lenni. A napsütésben pihennék és közben gyönyörködnék az elém táruló lenyűgöző szavannai tájban.

Balenciaga X Shahar Livne: Afterworld  –  Shahar Livne X Cooper Hewitt: Viewing stones – Photo by Alan Boom

Metamorphism

The Meat Factory

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mit keres egy idegen a lakásodban, miközben meztelenül mászkálsz?

Metálzenekarokat és horrorfilmeket inspiráltak Zdzisław Beksiński elátkozott világai

Harmonikus tökéletlenség 35mm-en: Seb Zanella-portré

Elitpalántából lett a New York-i utcai művészkultúra legnagyobb ikonja Dash Snow

Joan Cornellà halálos mosolya