Barion Pixel

Egzisztenciális kérdéseket feszeget a szezon legjobb snowboardfilmje

Pál Attila Márk

2021.01.01.

3.5 perc

Izraeli-japán koprodukció szállította az idei szezon talán legjobb snowboardfilmjét. A Toshiki Death című rövidfilmben Tom Gan-or filmes merül el a lehető legmélyebben a Battaleonnál profiskodó Toshiki Jamane elméjében.

De még milyen mélyen! Az egésznek olyan hatása van, mintha egy David Lynch-féle kísérleti filmet néznénk snowboardos körítésben. A Toshiki Death egy kellemetlen önvallomás, amit az izreli filmes nagyon átgondolt, mély mondanivalót kikényszerítő kérdésekkel csikar ki a snowboardvilág egyik legfurább csodabogarából. Ez a film egy páratlan gyöngyszem, ami a havon csúszást egy olyan aspektusából mutatja be, amilyenből talán még sosem láttuk.

A Toshiki Jamane főszereplésével készült alkotás nem elégszik meg a gyönyörű környezetre és az elképesztő trükkökre alapozó recepttel, sokkal inkább a snowboarddeszkán álló valódi embert helyezi középpontba.

Az egót, spiritualizmust, materializmust és egyéb filozofikus témákat forszírozó kérdések Toshiki lelkének legmélyére hatolnak, amikre hasonlóan súlyos, teljes mértékben őszinte válaszokkal vág vissza. Ez a fajta kérdezz-felelek pedig példátlannak számít az egyébként tabudöntögetésre igencsak hajlamos deszkasportos világban.

Hogy ez valami egészen más, mint a megszokott, azt már az intro utáni felütés is igyekszik tudatosítani bennünk. Kezdésnek ugyanis Toshiki arról mesél, hogy köldökzsinórral a nyakán jött világra. A katartikus ívet leíró alkotás aztán lassan építkezik. Először olyan kérdésekkel igyekszik kiverni a biztosítékot, hogy főhősünk hányszor nézi meg magát egy nap a tükörben, vagy, hogy mikor mondta utoljára azt a legjobb barátjának, hogy szeretlek. A percek előrehaladtával aztán egyszer csak elkezdi sorozatban az arcunkba csapni az olyan zavarba ejtően fajsúlyos témákat, mint az emberölésre való képesség, az öngyilkosság gondolata és hogy egyébként szerinte a hó maszkulin, vagy feminin energiákat sugároz-e.

Aztán persze ott van a karakteren túl a snowboardtudás is, amiről a mélyinterjús karakterábrázolás mögé gondosan elrejtett snowboardfilm tanúskodik.
Merthogy Gan-or elsősorban snowboardozni érkezett Japánba, és csupán a Covid-19-be ültetett véletlennek, meg persze a Tosiki Jamane vezette Fight For Liberty crew-nak köszönhetően egy rakás ütős felvétellel tért haza.

A percek előrehaladtával aztán egyszer csak elkezdi sorozatban az arcunkba csapni az olyan zavarba
ejtően fajsúlyos témákat, mint az emberölésre való képesség, az öngyilkosság gondolata
és hogy egyébként szerinte a hó maszkulin, vagy feminin energiákat sugároz-e.

A huszonhatot taposó, folyton nyuszifüles sapkában csapató Tosiki (saját bevallása szerint is) későn érő típus, a nagy sztárokhoz képest viszonylag későn sikerült betörnie a nyugati köztudatba. Olyannyira, hogy első full partja a tavalyi szezonban jelent meg a Bataleon gondozásában. A déli Kjúsú sziget fővárosában, Fukuokában született, így viszonylag későn, 13 éves korában találkozott először a snowboardozással. Stílusát tekintve egy igazi mindenes, mégis talán jibbes körülmények között érzi igazán otthon magát, de nem riad vissza a komolyabb spinektől és az off-piste airektől sem.

De legyen is elég ennyi a szöveges bemutatóból, nézzétek meg inkább – először – a cikk alapjául szolgáló kisfilmet, majd pedig a tavalyi, Fight For Liberty címmel futó videóját is!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A kanadai lakókocsipark, ahol még Snoop Dogg is szívesen lakna

LÉGY önmagad!

Leviathan – A mű, amelynek nem volt helye Oroszországban, de most már sehol sem?

Az Oscar-díjas BMX bandita – a Spike Jonze-menet

Ricky Gervais azt mondta, nem égünk el a pokolban – de azért legyünk kedvesek

Amerika Madarai és a történelem egyik legelfuseráltabb műkincsrablása