Barion Pixel

Életre kelt művészet, avagy a reklámozás artisztikája

Tim Mariann

2023.10.03.

4.5 perc

A The Coca-Cola Company új globális kampányában a legnagyobbak műalkotásait kelti életre. Warhol, Van Gogh és Munch a cég legújabb promóciós kisfilmjében.

Ha már reklám, legyen jó
Napjaink egyik kikerülhetetlen velejárója a hirdetések és reklámok özönében való lavírozás, de leginkább skippelésük. Külön felüdülés elcsípni valami szórakoztató és egyben színvonalas alkotást. A Coca-Cola-tól ezen a téren az elmúlt 50 év során már láthattunk jó néhány emblematikus reklámfilmet. A márka ezúttal is kitett magáért.

Mekkora része volt a filmben az AI-nak?
A kétperces film, ami a Képzőművészeti Múzeum falán lógó különböző műalkotások képi világába szippantja be a nézőt, már a megjelenés előtt megmozgatta a médiát. Ajab Samrai, a Blitzworks média igazgatója fejéből pattant ki a film alapkoncepciója, melyet Henry Scholfield rendezett, aki végül a kinetikus áramlást és a zsigeri hullámvasút érzetének egyvelegét álmodta meg a produkciónak. A filmet látva felmerül a kérdés, hogy mekkora része volt az AI-nak a gyártásban?

Én egy régi vágású veterán vagyok – válaszolt Samrai – már a laptop megjelenésekor is szkeptikus voltam. Aztán rájöttem, hogy miként tudom a munkámban hasznosítani a gép nyújtotta előnyöket. A kampány során hozzávetőleg 60-80%-ában használtuk a különböző mesterséges intelligenciák segítségét.

Az AI a barátod – Ismerd meg az új technológiákat és kísérletezz velük!
„Különböző fázisokon mentünk keresztül, ahogy ezek az eszközök megjelennek: Midjourney, ChatGPT, Stable Diffusion” – mondja. „Tömény rágógumi a szemnek, ahogy én nevezem – szexi cuccokat eredményeznek, ami valójában nem sokat ér. A kulcsszó a finomítás. Épp ezért továbbra is szükség van olyan kreatívokra, akik ismerik az értékesítés művészetét.

Samrai szerint az AI egy paradigmaváltás, amely a reklámozást is a feje tetejére állítja. „Azt tanácsolom minden
művésznek, legyen az fiatal vagy idősebb, hogy fogadja el az új technológia nyújtotta lehetőségeket.
Fogadd el most, és tanulj, mert a jövő az emberek és a gépek közös munkájában rejlik.”

Akiket a kóla megihletett
„A Coca-Cola, az Coca-Cola! Nincs az a pénzmennyiség amivel jobb kólát vehetnél – mondta Warhol. Gondolj bele! Az elnök Coca-Colat iszik, Liz Taylor Coca-Colat iszik, és te barátom, épp azt a kólát ihatod te is!” A Coca-Cola mindig is áthidalta a társadalmi rétegek között húzódó szakadékot, melynek az 1975-ben megjelent „The Philosophy of Andy Warhol” című könyvében hangot is ad.

Ezekkel a mondatokkal prezentálta Andy Warhol a Zöld Coca-Cola Palackok című festményét 1962-ben, amit a pop art mozgalom meghatározó festményeként, ha úgy tetszik triggereként tartunk számon. Az 1960-as évek elején egy üveg Coca-Cola 10 centért árultak. Andy Warhol 1962-es festménye több mint 57 millió dollárért kelt el 2013-ban, New York-ban. A nagy, fekete-fehér vászon portré és annak aukciós értéke a márka egyetemes, időtlen vonzerejét és a popkulturális lexikon állandó szereplőjeként való státuszát demonstrálja.

Andy Warhol: Green Coca-Cola Bottles (1962)
Andy Warhol: Coca-Cola 3 (1962)

Warhol a kóla mellett készített pop-portrét az Absolut Vodkáról is és a számunkra kevéssé ismert, ám a fogyasztói társadalom jelképeként jól funkcionáló Campbell’s leveskonzerv dobozairól. Többek között Salvador Dalít és Marisol Escobart is megihlette a kólásüveg.

Dalí: Amerikai költészet, Kozmikus Atléták (1943)
Dalí: Amerikai költészet, Kozmikus Atléták – ZOOM
Marisol, Love (1962)

Marisol Escobar a pop art mozgalom tagja, és Andy Warhol jó barátja volt. Szemlátomást az agyuk is egy rugóra is járt, hiszen Marisol is készített szobrot a kóláról, mint a szabadság metaforájáról, ráadásul ugyanabban az évben mint Warhol a palack sorozatot.

Ami Dalít illeti, ő volt a Coca-Cola üveg fétis előszele. Dalí közel húsz évvel azelőtt festette meg aprólékos műgonddal az üveget, mint azt Andy Warhol, Roy Lichtenstein és Jasper Johns elkezdték volna. Meglepődtek a katalán festő 1943-as vásznának láttán, mert végig abban a hitben éltek, hogy ők az elsők, akik témának választottak egy ilyen banális tárgyat.

A coca-cola mindig is oda-vissza hatott a képzőművészetre
Volt akiket a márka kért fel arculatépítésre. A Coca-Colához kapcsolódó további művészek közé tartozik a neves amerikai illusztrátor, Norman Rockwell, aki számos festményt készített a The Coca-Cola Company számára 1928 és 1935 között. A Snyder & Black reklámügynökség megbízta Rockwellt legfontosabb ügyfelük és egyben Amerika legnépszerűbb márkájának reklámsorozatával.

Rockwell igazi vizuális történetmesélő, karakterei a letűnt amerika szép napjait idézik. Idilli életképei a hétköznapok örömeiről majdhogynem giccsesek, de annál invitálóbbak. Ha egyszer hálaadásra kéne mennem, tuti Rockwell-hez mennék!
Rockwell önmagához híven a kikapcsolódás és a szabadidő pillanatait ábrázolta a Coca-Cola kampányban is. Úgy döntött, hogy az idealizált életstílust és annak üzenetét vetíti a vásárlók felé az egyszerű termékelhelyezés helyett. A húszas-harmincas évek Coca-Cola imázsa összeforrt Rockwell és Sundbolm stílusával. Nekem épp ez a picit giccses nosztalgia jelenti a legkedvesebb régi kóla reklámokat. Ezek azok, amiket napjainkban is alumínium plaketteken árulnak a karácsonyi vásárokban.

Haddon Sundblom szintén felkérésre egy 1931-es Coca-Cola kampányhoz készítette el a Mikulás mai arculatát és egész 1964-ig ő vitte a karaktert. A városi legenda úgy tartja, hogy a Mikulás kabátja azóta piros, de a finn és svéd származású Sundblom talán épp azokról a karácsonyi lapok piros-fehér mikulásairól vett mintát, amiket az észak európai rokonoktól kapott az ünnepekre.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Glen E. Friedman fotóöröksége: rap, gördeszka és punk – minden, ami hardcore

Ed Hopper – a mozi és a festészet kölcsönhatása

Bruno Pontiroli abszurd realizmusa

Merrick Morton morcos képei, avagy Los Angeles alulnézetből

Ed Repka – a thrash metál Picassója

Paweł Kuczyński az internet lengyel lelkiismerete