Barion Pixel

Ella és Pitr: XXXXXL street art

Benedek Csanád

2023.03.24.

4 perc

1+1 = nagy
Ella és Pitr két francia street art művész, akik 2007 óta dolgoznak együtt. Vászonra, falra, padlóra és tetőre festenek. Tulajdonképpen bármire, csak lehetőleg hatalmas legyen. Saint-Étienne-ben élnek és dolgoznak, ahol műhelyük is van. Igazi street art siker az övék, egyszerűen nem lehet nem szeretni, amit csinálnak. Mindezt teszik úgy, hogy a legtöbb embernek is tetszik a munkásságuk. Befogadható, mert annyira emberi. Pontosabban óriási?

Ők az első festők, akik óriási rajzokat készítenek padlóra és tetőre, az alvó kolosszusokat, amelyek mérete mindig több ezer négyzetméter.

Ella és Pitr a nagyban gondolkodók
A nagyban gondolkodók életrajzai is csak elnagyoltak lehetnek. Természetesen az elején nem volt pénzük kereskedelmi mennyiségű festékre, így ők is kicsiben kezdték.

Az 1984-ben (Ella), illetve 1981-ben (Pitr) születettek. Már egymástól függetlenül is rajzoltak, festettek, és néha graffitiztek. Úgy döntöttek, hogy egyesítik tehetségüket és magukat is, ugyanis ők egy párt alkotnak. Létrehozták a „Les Papiers Peintres” (A festők háttérképei) duót, munkájukat az anamorfózis alkalmazása és a nagyszabású rajzok jellemzik. Közösen 2007-ben kezdték el ragasztani a matricáikat, falragaszaikat, poszter, tacepao rajzaikat Saint-Étienne falaira. Ezt veszi észre, véletlenül jártában-keltében Thomas Schmitt kurátor, aki felajánlja nekik, hogy szerepeljenek a M.U.R Paris kiállításon. Mint a mesében.

A MUR a modular, urban and responsive rövidítése, egy 2003-ban alapított francia egyesület, amelynek célja a kortárs művészet és különösen a városi művészet népszerűsítése.

Az egyesület városi művészek, graffitiművészek számára kínál ideiglenes bemutatkozási lehetőséget a 107 rue Oberkampf falon, Párizs 11. kerületében. Kéthetente új művész állít ki itt egy művet. Az új mű felváltja az előzőt, egyben mindenki kap valamit. Ilyen bemutatkozási lehetőség Magyarországon se lenne lehetetlen.

2012 óta a duó elkezdte integrálni munkájába az anamorfózis elvét (az anamorfózis egy művészettörténeti kifejezés, amely azokat a felismerhetetlenné torzított képeket jelenti, amelyek csak egy különös nézőpontból vagy egy rájuk helyezett tükörtárgy segítségével válnak újra láthatóvá). Elláék esetében ez olyan óriási képeket jelent, amit csak madártávlatból vagy egy bizonyos szögből vagy nagyon messziről lehet látni. Az Ella & Pitr 2013-ban kezdett igazán nagy figurális alkotásokat festeni. Méretük a hely adottságai és a lehetőségek miatt változóak. 500 négyzetmétertől 25 000 négyzetméterig terjednek. Egy focipálya körülbelül 7140 m².

2015-ben Norvégiában, a NuArt Fesztivál keretében készítették el a világ tán addig legnagyobb figurális alkotását egy tetőn, Lilith & Olaf közreműködésével, 21 000 m2-en. Ezt taszítja le a trónról a „Quel temps fera-t-il demain? („Milyen lesz holnap az idő?”) című festményük, amit szintén ők alkottak.

Bár lehet nem gondolnánk, de ez is négy futballstadion méretű graffitifreskó. A párizsi Porte de Versailles-ban található Parc Expo 25 000 négyzetméteres tetejére készített rajzot csak drónnal vagy helikopterrel repülve lehet megnézni, másként nem nagyon látható.

2016-ban befestették a saint-etienne-i Geoffroy-Guichard stadion gyepét. Ugyanebben az évben a Project SAATO-val együttműködve az Urban Week7 keretében elkészítették a Párizs melletti La Défense üzleti negyed szívében található Pendant qu’Inès rêve de Camping (Inez a kempingezésről álmodozik) című alkotást.

Az Ella & Pitr több mint 60 „Sleeping Giants”-et készített a világ különböző országaiban.

ELLA & PITR „Heavy Sleepers”

De elhagyatott helyekre, ipari létesítményekre is festettek már. Egy nagyméretű, 47 méteres falfestmény egy elhagyott gátfalat díszít, új életre keltve a meglévő építményt és a környező tájat.

Fokozatosan töltik fel az Instára és mindenhova az eltűnt műveik gyűjteményét úgy, hogy a Google Maps-nek köszönhetően archiválják rajzaik törlését vagy robbantással idézik elő a törlést, mint a „Blast11” sorozatukban. Az alkotásokat kőbányákra festik meg, majd a robbanásokat drónokkal vagy Fantom kamerákkal veszik fel.

Da big picture”
A nagylátószög vagyis a teljes kép esetükben azt jelenti, hogy nem szeretnének trendeket követni. Blu vagy ROA-hoz hasonlóan teljesen szabadon alkotnak. Róluk amúgy írtunk és mindketten kötelező tananyagok a street art általános iskolában.

Ella és Pitr, bár nem inkognitóban graffitiznek, utcai művészek, megkérdőjelezik a konformizmust és nem szívesen csinálnak multiknak reklám-óriásplakátokat.
A művészpáros a városi térbe való beavatkozásokkal állást foglal, továbbá elítélik a fogyasztói társadalmat, a reklámokat és a dekoratív street art egy ehhez alkalmazkodó formáját (lásd Kaws-al kapcsolatos cikkünk). Mindkettem a Blek le Rat, vagy Banksy nevével is fémjelzett politikus street art mozgalom részének tekinti magukat. Valódi játszótérnek élik meg a városi teret, és támogatják azt az elképzelést, hogy a köztér mindenkié. Bár leggyakrabban legálisan dolgoznak, azért „eljár a kezük”.

Nálunk matricabetegség van. Nem sétálhatunk végig az utcán anélkül,
hogy ne tennénk ki egy kis matricát valamelyik sarokba. Ez egy módja is annak,
hogy megjelöljük az áthaladást, és üdvözöljük barátainkat.” – mondja Ella.

Álmos óriások, nagy, nehéz szárnyú madarak, barátaik születésnapját jelző személyes matricák szegélyezik a páros útját. Szerények, de nagyban gondolkodnak. Visszahúzódó gigantománok, csendes óriások ők ebben a pici világban.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Kosárlabdapálya az egész világ, legalábbis Kasper Nyman kosár és csont nélküli fényképein

Elkeseredett szovjet plakátháború az alkohol ellen

Cipőszobrok és egyéb lények

Matt Crabe és az elszabadult téboly

McBess – színes egyéniség fekete-fehérben

Őrült varázsszőnyegek